Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

110 éves az Alfa Romeo, és Sinsheim az egyik legjobb hely ennek megünneplésére

2020. július 02. - Ződ2000

Az Alfa Romeo márka 110. szülinapja az év egyik legfontosabb évfordulója. Az Alfa a világ egyik legnagyobb múltú autógyártója, amely ügyel is a legendás örökség megőrzésére. Ennek köszönhetően az Alfa (illetve az konszern FCA Heritage részlege) nemcsak az európai oldtimer-rendezvények stabil pontja de egyúttal a gyűjtők kedvence is.   

1910 június 24-én alapították meg az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili céget (A.L.F.A., olaszul még a Lombardiai Autógyárt Zrt rövidítése is jól hangzik, bakker). Az első modelljük a Giuseppe Merosi által tervezett 24 HP, ezt az autót az FCA Heritage standján is kiálíltották a Rétromobile-on).

Tovább

Az Autoworld 20 szuper- és hipersportkocsival ünnepli a karantén végét

Két hónapos kényszerpihenőt követően az Autoworld olyan tárlattal tért vissza, ami után mindenki keresni fogja az álkapcsát a padlón. Senna GTR, Clarksonék „szentháromsága” (Porsche 918, LeFerrari és McLaren P1), és pár olyan kisszériás ritkaság, amiről sokan nem is hallottak… És ez csak a ráadás az állandó tárlatra. 

dsc_1900_8.jpg

A belga nemzeti autómúzeumnak volt ideje felkészülni és ki is használták ezt az időt.  A múzeum jól sáfárkodott a közel kéthónapos belga a karantén-időszakkal és ez idő alatt alaposan kitatarozta a belsőt. És ami manapság a legfontosabb: nevezettek egy új kötelező menetirányt és beléptetési rendszert a biztonságos távolságtartás érdekében.

Tovább

Versenytanktól a jövő évi Bugatti Divóig: a legdurvább Bugatti kiállítás EVÖR

3_dsc_4203.jpg

A francia Cité de l’Automobile az egyik kedvenc autómúzeumom, tavaly pedig egy szuper tárlattal köszöntötték a 110 éves Bugattit. A rangos téma látatlanul is indokolta az újrázást, és pont útba estek a Ferraritól hazafelé. 

0_dsc_3339_copy.jpgA karantén hetek alatt pedig lassan sikerül utolérni magam a cikkekkel, úgyhogy itt egy visszaemlékezés a tavalyi év egyik legjobb kiállításáról.

0_dsc_0764_copy.jpgA Cité amúgy is referenciának számított a legendás francia márka rajongói számára, mivel alapból is a világ legnagyobb Bugatti gyűjteményének adnak otthont. Emellett nem véletlenül tartja számon a világ legjobb autó-múzeumai között szinte minden toplista.

0_dsc_0383_copy.jpgDe még a fenti hírneve sem tudott felkészíteni arra ami várt, a Cité még a tavalyelőtti óriási élmény-cunamiban is kiemelkedő volt.

picsart_11-05-09_10_07_1.jpg

Nemcsak Bugattiból van ott minden korú, rangú és méretű, hanem nagyjából mindenből, amit az európai autóipar kitermelt az elmúlt 150 évben, legyen az legrégebbi, legjobb, legfurcsább vagy legforradalmibb.

 0_dsc_1025_copy.jpg

Ha ez eddig nem lett volna elég, idén nyáron a Cité erősítést kapott a Bugatti gyártól egy tematikus Bugatti tárlathoz, amely az ikonikus francia márka 110. évfordulója előtt tiszteleg. A gyári delegáció olyan nemes példányokat számlál, mint a Bugatti Divo előszériás példánya, egy-egy darab az összes modern sorozatgyártású modellből az EB110-től a Chironig, vagy épp a lassan feledésbe merült Galibier tanulmányautó.

3_dsc_4203.jpg

Tovább

Az autóipar húsvéti tojásai – Paul Arzens látnoki autója, a Tojás

Virtuális tojások a karantén húsvéthoz.

Virtuális tojások a karantén húsvéthoz – kevés alkalmasabb autót tudnék találni mint, egy ma is futurisztikusnak ható lassan 80 (!!!) éves villanyautó.

0_dsc_0383_copy.jpgA Tojást lehetőségem volt személyesen is megtekinteni Mulhouse-ban, a világ legjobb autó-múzeumában.

0_dsc_0764_copy.jpg

Tervezője Paul Arzens, francia festő és iparművész (1903–1990), aki vasúti mozdonyokat és gépjárművek éppúgy tervezett, mint automata váltót vagy épp előre mutató autókoncepciókat (amelyek túlmutattak az egyszerű formai játékon).

Tovább

Bréking nyúz: az esseni Techno Classica új időpontra kerül

0_dsc_9471_copy_1.jpgAz Essen Techno Classicát is elérte a Genfi szalon végzete. Bár a szervezők sokáig tartották magukat, a halasztásra vonatkozó pletykálták nem voltak alaptalanok. Mivel tartományi szinten letiltották az 1000 főnél nagyobb zárt helyen tartandó rendezvényeket, a szervezőknek sem maradt más választásuk, és két héttel a nyitás előtt bejelentették, hogy a rendezvényt elhalasztják.

Tovább

Virágok és kordék a nemzetközi nőnap alkalmából

Ma egy virágos poszttal szeretnék tisztelegni a blog hölgyolvasói előtt. Az anyag már egy ideje pihen a képtáramban, de úgy vélem autós blogon ennél jobb (politikát kerülő) témát nehezen találhattam volna erre a napra.

dsc_7840.jpg 

A fényképek alapanyagát a Groot-Bijgaardenben található Floralia virágkiállítás 2018-as tárlata adta. A Floralia a belgák („a szegény ember”) Keukenhofja, jóval kevesebb virággal de számomra szebb épített környezettel. Bár a kiállítás is évről évre emeli belépőjegy árát, még mindig messze van a hollandok legendás lehúzós „lángossütő-mentalitásától”, ezért összességében sokkal szívesebben megyek el a Floraliára mint Keukenhofba.  

Tovább

A Retro Classic pár órája zárta kapuit

Sikerült végre ellátogatni Stuttgartba a Retro Classics kiállításra. A rendezvény elég bátor jelzőket használ magára de nem is alaptalanul. Itt egy galéria kedvcsinálónak, bár magyar nyelvű beszámoló nem fog készülni. 

Addig is ajánlom a folyamatosan bűvölő angol nyelvű cikksorozatot az egzostive-on.

Gyorsjelentés a Rétromobile-ról

Az oldtimer-kiállítások királynője megint hozza a formáját

A Rétromobile szerdán nyitotta meg kapuit, és vasárnap délutánig várja a látogatókat. Ez a bejegyzés rövid bevezetést nyújt azok számára, akik ezt a héten szeretnének ellátogatni (van még kb egy órájuk).

3_dsc_0291.jpgBármit is keres az ember egy világraszóló oldtimerkiálíltáson, a Rétromobile-on megtalálja a számítását. Akár a magángyűjtők ritka és egzotikus kincsei, akár a gyári múzeumok ékköveit keresi, elégedetten fog távozni.

Tovább

Gyrosjelentés a 98. Brüsszeli Autószalonról

Tegnap óta várja a látogatókat a 98. a Brüsszeli Autószalon Brüsszel vásárvárosában (Heysel metrómegálló). A rendezvény január 21-ig tart nyitva (hivatalos oldala itt érhető el), átfogó kínálattal és izgalmas betét programokkal, a hétvégéken estébe nyúló hosszú nyitvatartással.

dsc_8281.jpg

Brüsszel önmagában is megér egy fapados utat, már csak a múzeumai miatt is, jelenleg egy brit autós tárlat várja a látogatókat, ami egyúttal a múzeum történetének legjobban bereklámozott tárlata.  Aki autóval jár arrafelé, annak érdemes megnézni a csütörtökön kezdődő Interclassicset Maastrichtban, a holland-belga-német határnál (amely tavaly így nézett ki). 

Tovább

2019 legjobb autós élményei

Íme a 2019-es listám a legjobb autós rendezvényekről. Aki tud jobbat annak ott a komment ablak…

Visszatérő hagyomány az év legjobb autós eseményeit összefoglaló óévi poszt (ami most átcsúszott sajna az új évre, mivel a szilvesztert a gyermekkórház sürgősségi ügyeletén töltöttem). Eddig minden évben sikerült legalább egy tucat autós rendezvényre eljutni (falunapi Lambo-felvonulástól a nemzetközi autószalonokig), és vagy egy tucat autóipari zarándok-helyet is sikerült felfedezni. Mivel nem teljes munkaidőben csinálom a bloggerkedést (sőt), ezért megpróbálok ésszerű határt szabni ezeknek a túráknak, így pár rendezvényt ki is szoktam hagyni a távolság és / vagy az időzítés miatt. Ezek között akadt pár esemény, amelyek minden bizonnyal felkerülnének a listába, talán még a dobogóra is. Ilyen a Genfi autószalon, amely a téli időjárási viszonyok miatt évről évre elérhetetlennek bizonyul. Ugyanakkor a nyári szünet elejét vette, hogy részt vegyek a Chantilly és Schloss Dyck autós szépségversenyeken (de legalább egy ilyen program összejött az idén a Zoute személyében).

 0_10best_events_2019red.jpg

A korábbi évekhez hasonlóan megint leszögezném, hogy e lista személyes természetű, és a sorrend tükrözi az én preferenciáimat. Én egy átlagos autóőrült vagyok, nem rendelkezem semmilyen közvetlen kapcsolattal az autóipar világa felé. Nem vagyok hivatásos újságíró (ha nem jött volna le a helyesírásomból : ) ), és nem vagyok kizárólag egyetlen márkára rágerjedve (persze Norbinak szurkoltam ezerrel). Megpróbálom ezeket az eseményeket holisztikus megközelítéssel követni, egy közepes elfogultsággal a történelmi múlt felé (a múzeumok és oldtimer-kiállítások nemzetközi szinten is kiemelkedő beszámolóit sikerült évről évre összedobni). Kevésbé foglalkozom a világpremierekkel, mint a személyes benyomásokkal, és jobban figyelek a történelmi eredményekre és a jövőbeli következményeire, mint az ár/érték-arányra.

Tovább

Egy elfuserált gyorshír margójára: Ghosn szabadlábon (???!)

Szilveszter előtt ne várjon az ember túl sokat a híroldalaktól, de amit az index leközölt azt már taníthatni lehetne mint az elfuserált kivonatolás legékesebb példáját. A hír alapját az a gyorsjelentés szolgáltatta hogy Carlos Ghosn, a Renault és a Nissan, azaz (2018-as adatok alapján) a világ legnagyobb autógyártójának egykori teljhatalmú vezére állítólag felbukkant hazájában, Libanonban...

 ghosn_copy.jpg

Egyelőre még nem lehet tudni hogy miként sikerült ez neki, a japán hatóságok engedélyével vagy anélkül, bár utóbbit elég nehéz lenne elképzelni, ismerve a helyi viszonyokat és az elmúlt egy év szívatásait.

 

Tovább

Minden kedves olvasónak ezúton kívánok áldott karácsonyt és boldog új évet!

Lassan visszatérő hagyomány a karácsonyi jókívánság poszt, amelyhez ezúttal is az Autoworld téli tárlatát hívtam segítségül.

dsc_7856.JPG

 Az igazság az, hogy egy ennél sokkal komolyabb fának kellene itt lennie, de azt benyelte a technika ördöge (mármint nem a fát, csak a róla készült képeket :) ).

Tovább

Hogy milyen Brexit?! Épp most szállták meg Brüsszelt a brit autóipar legendás ikonjai…

Vicces dolgokat tud produkálni az élet, ezt megszervezni se lehetett volna ilyen precízen. Pont a történelmi Brexit választás napján avatták fel a brüsszeli Autoworld múzeum aktuális tárlatát, amely a brit autóipar legendás ikonjai előtt tiszteleg. 

dsc_7829.jpg

Nem számít, mekkora ökörséggel dobja meg az Egyesült Királyság, Brüsszel egy nagyszerű kiállítással viszonozza. Az Autoworld minden évben összehoz pár nagyszabású kiállítást, ahol több tucat autó foglalja el az emeleti galériát.

Tovább

Ma este zár a büsszeli InterClassics

2_dsc_6875.jpg

Az InterClassics péntek reggel nyitotta meg kapuit, és vasárnapig várja a látogatókat. Azok számára, akik nem ismerik a belgák A-listás oldtimer kiállítását, javaslom, hogy nézzenek vissza az előző évi beszámolókra.

1_poster_1.jpgA rendezvény a Brüsszel Expo területét veszi igénybe (Heysel metróállomás, és tetemes menniségű fizetőparkoló található a körgyűrű felől). A nyitvatartás szerintem eléggé nagvonalú, 10:00 órától 18:00-ig várja a látogatókat, de a pénteki nyitó nap extra hosszú. További információkért érdemes benézni a hivatalos oldalukra.

Tovább

A Berlini fal után 30 évvel tényleg ennyire hülyék vagyunk töriből?

Szélmalomharc a kamu nosztalgia ellen

Eredetileg egy kimerítőbb posztot terveztem ide a rendszerváltást elég jól dokumentáló német múzeumokból, de sem időm, sem kedvem nem volt most megírni, így következzék itt egy kivonat a lényegről.

dsc_2673_1.jpg

Az elmúlt bő évben sikerült több olyan múzeumot is meglátogatni. amely megemlékezik az ő átkos 40 évükről. Mert az a 40 év igen tré volt mindenhol, akár éheztek akár lázongtak akár vitték őket erőszakkal a birodalom túloldalára, ahol épp mások lázongtak. 

Tovább

A szupersportkocsik jövője felsorakozott a belga tengerparton

4_dsc_5504.JPG

A dán tengerparton kívül is van ilyenkor autós élet, a hétvégén a kontinens egyik legjobb autós rendezvényét villantották a belgák üdülővárosában. A Concours d’Elegance (autós szépségverseny) a 10 évre visszatekintő Zoute Grand Prix hagyományos betétprogramja, több tucat ritka és drága oldtimerrel és modern autóval.

dsc_5546.jpgAz Concours egyik legjobban várt része az a stand volt ahol a (közel)jövő szuper-hipersportkocsijait mutatták be. A hat autó bármelyik kiállítás fő műsorszáma lehetett volna, így egyben sehol sem láthatta a közönség. 

Tovább

10 dolog, amit senki se hagyjon ki a frankfurti autószalonon!

A hét végéig be lehet pótolni az IAA látványosságait.

A Frankfurti Autószalon pár napja nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, úgyhogy összeszedtem egy posztba azokat a betétprogramokat, amit érdemes mindenkinek felkeresnie. Ezek azok a programok, amelyek túlmutatnak az ötperces üléspróbákon és olyan frissítő élményekkel ajándékozzák meg a látogatókat, amit az ember sosem kap a kereskedésekben.

0_-iaa-uj-fokep-jo.jpg
 Ezzel a  listával igyekeztem kicsit túllépni  a nyilvánvaló programokon. Direkt kihagytam a tanulmányautókat és nem raktam be az elsősorban a sajtó számára elérhető helyeket (pl Mercedes Café).

2_csm_2019_gelaendeplan_iaa_1_fe380936a3.jpg

Az autószalonok történetében először láttam olyat, hogy néhány nagyobb kiállító egyáltalán nem állította ki az aktuális modellév járgányait, azért az üléspróba egyre ritkább lehetőség (persze arra ott vannak a kereskedések).Általánosságban sokkal visszafogottabb és alapvetően más hangulató volt az ez évi szalon, érdemes visszanézni a tavalyi beszámolóra, sok minden változott két év alatt (és nem csak az hogy a lenti képen szereplő márkák fele hiányzott). 

1_2017_collage.jpg

Ennek hiányában nagyobb hangsúly helyeződött a szórakoztatásra, és pont ezért fokozottan érdemes egy kevésbé zsúfolt hétköznapot választani a látogatásra (vasárnap zár a kiállítás).

2_iaa-besucher-oeffnungszeiten-en.jpg

A fentiekre tekintettel itt az én 10-es listám a kihagyhatatlan betétprogramokról:

Tovább

In memoriam Dr Ferdinand Piëch

 2_dsc_4282.JPG

Alig két napja néztem farkesszemet ezzel a portréval a világ legjobb Bugatti kiállításán ( http://egzostive.com/mulhouse-2019-bugatti/ ). A portrésorozat a márka történetének 6 meghatározó alakját vette sorra, közülük csak két ember nevében nem szerepelt a Bugatti családnév.

3_dsc_4207.JPG

Piech kulcsszerepet játszott a Bugatti újjáélesztése szempontjából. Ahogy a Porsche 917 versenysikerei, a lagymatag Audi dögös prémiummárkává varázsolása, a gyengélkedő VW szanálása és világbirodalommá tétele szempontjábó isl. Nélküle mára nem létezne Bugatti, Audi, talán önálló VW márka sem. Az autóipar egyik legnagyobb alakja távozott két napja.

A 2017-es Hungaroring Classic legjobb pillanatai

Ahogy írtam eddig nem jött össze a Hungaroring Classic (sem a 2017-es sem a jövő heti futam), bár az eredetileg bemelegítésnek szánt Spa Classicen azóta többszörös visszaesőnek minősülök. Akárhogy is, régóta tervezem, hogy tudósítok a Hugaroring Classicről. 

Szerencsére érkezett egy megmentő, Bíró Péter személyében, aki volt olyan kedves, hogy megengedte a képek átvételét. Aki kíváncsi a többi 400+ képre, javaslom keresse fel Péter facebook galériáját. Ezzel Péter vált az autósságok első vendégszerzőjévé : ) . Akad itt mindenféle érdekesség, II világháború előtti oldtimerektől a 60-as évek legendáin és a 70-es évek batmobiljain át a C csoportos versenyautókig.

Tovább