Az Alfa Romeo márka 110. szülinapja az év egyik legfontosabb évfordulója. Az Alfa a világ egyik legnagyobb múltú autógyártója, amely ügyel is a legendás örökség megőrzésére. Ennek köszönhetően az Alfa (illetve az konszern FCA Heritage részlege) nemcsak az európai oldtimer-rendezvények stabil pontja de egyúttal a gyűjtők kedvence is.
1910 június 24-én alapították meg az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili céget (A.L.F.A., olaszul még a Lombardiai Autógyárt Zrt rövidítése is jól hangzik, bakker). Az első modelljük a Giuseppe Merosi által tervezett 24 HP, ezt az autót az FCA Heritage standján is kiálíltották a Rétromobile-on).Öt évvel később a vállalat neve Alfa Romeóra változott, amikor Nicola Romeo átvette az irányítást. Azóta a márka rekordmennyiségű versenysikert aratott az évtizedek során (több hullámban is), bevezettek pár úttörő technológiát és tekintélyes díjakat zsebeltek be izgalmas modelljeikért.
Ezek az autók még mindig rengeteg érzelmet csalnak elő, és Alfa születésnapja az egész év során és szerte a világon autósrendezvények és múzeumok kiemelt témájává vált. A nagy autókiállítások tematikus standokat villantottak, és több múzeum is jelentett be a Alfa Romeo tárlatot 2020-as naptárában. A koronavírussal miatt ezek egy része ment a levesbe, de eredetileg az Autoworldtől és Sinsheimig rengeteg előkészület zajlott.
Most, hogy a járvány okozta káosz kezd lecsillapodni, annyi már látszik, hogy egy-két első osztályú rendezvényt már végleg töröltek erre az évre, és persze meglehetősen bizonytalan a többi autós rendezvény jövője is. Biztonságosabbnak tűnik ezért a múzeumok felkeresése, ahol a távolságtartás megoldható(bb), és a kiállítások is hosszabb ideig tartanak, így egy pár hetes kényszerszünet nem tenyereli telibe az egész programot.
Párszor már írtam a Sinsheimben található Autó- és Műszaki Múzeumról. Ez egy igen sokoldalú közlekedési múzeum, amelyben a kerékpároktól a vonatokon és tankokon át a Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgépig mindenfajta jármű fellelhető. A főépület több tucat izgalmas közúti és versenyautót tartogat, köztük számos F1 versenyautót, meg persze néhány szupersportkocsit és klasszikust. Ahogy az már messziről látszik, nemcsak az autóőrültek találják meg számításukat Sinsheimben.
Ez a múzeum minden autóőrült és haditechnika-rajongó számára kihagyhatatlan, de egyúttal az egyik legcsaládbarátabb múzeum is. Bejártam jópárat a világ legjobb autó-múzeumai közül, és nem egyszer gondolkodtam el azon, hogy egy gyerek mi a fenét is kezdene a sok érinthetetlen műtárggyal.
Sinsheim és speyeri testvér-múzeuma igazi gyerekparadicsom. Fel lehet mászni a Concorde-ba, kipróbálni egy sor szimulátort, és 10-15 méteres csúszdákkal lehet távozni egyik-másik repülőgépből. Ha bármit is fel lehetett hozni kritikaként az a túlzsúfolt csarnokok áttekinthetetlen rengetege Sinsheimben.
A fentii problémát orvoslták Speyerben és ez a szándék látszik a Mythos Alfa kiállításon is, amely egy vadiúj, kifejezetten ennek a kiállításnak épített csarnokban kapott helyet. Egy ideje már tart, és a tervek szerint a jövő évig nem is zár be, így van még idő bepótolni.
A múzeum az Alfa Romeóval szoros együttműködésben állította össze a gépkocsiparkot, amely áttekintést nyújt az autógyár történetéről a motorsportban vállalt szerepéről és műszaki innovációjáról.
A tárlat összeállításába a gyári múzeum és a német Alfa importőr is besegített, a gyűjtemény egyaránt tartalmaz háború előtti mesterműveket és a legfrissebb modelleket a 2019-es modellévből. Olyan legendák parkolnak SInsheimben mint a 30-es évek első felének abszolút alfahím (sőt Alfahím : ) ) verdája a 8C, a 6c Mille Miglia, olyan dizájnikonok, mint a Montreal, valamint az olyan méltán elfelejtett ritkaságok, mint az Alfa Romeo Matta katonai terepjáró, egészen a jelenlegi Giuliáig.
Mivel ez a poszt sem került ki címoldara, a továbbiakban leszedtem a beszámolót az Autósságról, aki kíváncsi rá, az megtekintheti a magyar nyelvű cikket az alábbi kinken.
Szerintem így is bőven több információ maradt a posztban mint legtöbb autós témájú cikkben a hónapban...