Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

2015 legmeghatározóbb fejleményei autós szemmel

2015. december 27. - Ződ2000

Az év végéhez közeledve, íme egy összefoglaló poszt arról, hogy a mobilitás iránt érdeklődő hobbi és kocaautósként mely fejlemények fogtak meg leginkább az autózás világából. Nyilván, hétköznapi autósként talán jobban kihat az életünkre a Moszkva tér vagy az M7 torkolatának felújítása, mégis lehet hogy 10 év múlva nem a dugókra fogunk visszagondolni, vagy arra, hogy megint egy középszerű tömegautó nyerte az év autója szavazást. Lehet, hogy 2030-ban az emberek úgy gondolnak vissza a 2015-ös esztendőre, hogy a Tesla, a világ első számú autógyártója egykoron 2015-ben lépte át a nosztalgikus évi 50.000-es eladási számot. Valami hasonló reakcióra számíthatott az aki 1990-ben azt a lázálmot szajkózta, hogy a legelitebb prémiumautók orrában a dízelmotor jelenti a meghatározó technológiát. Ahogy 2000-ben már valószínűleg mindenki röhögött azokon a 20-50 éves "year 2000" tanulmányokon,

amelyek alternatív atommeghajtást, esetleg magától közlekedő autókat vizionáltak… Pedig az ilyesmi Sci-fikbe való… Oh, wait.. : )

Átgondolva lehet, hogy a közeljövő mobilitását nem az euro6-os motorok bevezetése, a talán harmadszorra is a VW csoportnak adott év autója díj, az eladásokat domináló ezüst szín vagy a dízelmotor meghatározó piaci szerepe fogja majd emlékezetessé tenni, hanem a fordulat, amikor a dízel motorok valamint Európa legerősebb gyártójának elsüllyeszthetetlennek tűnő zászlóshajói egyszerre kaptak léket.

A fenti megfontolásból és némileg megelőlegezve egy két esemény forradalminak gondolt hatását, íme öt nagy jelentőségű 2015-ös esemény és tendencia az autózás világából, amelyek emlékezetesek vagy hosszú időre befolyásolhatják az autógyártást.

5. Változó erőviszonyok és piaci trendek, cicaharc a főnökségben

Az EU piac stabilnak tűnik, ami annak is köszönhető, hogy az egyes tagállami piacok ki szokták egyensúlyozni egymást. Ami biztosnak tűnik, a nyugati világ végét hirdető balekoknak tovább kell várni a kárörvendő nevetéssel, az orosz piac romokban, az erősödő új EU tagállamok is töredékét jelentik az EU újautó-keresletének. És bár Kína lehagyta, India még messze áll eladásokban.

A piaci szegmenseket illetően feltűnő a prémiummárkák erős szereplése Európában. Miközben a három német illetve  a Volvo és a Jaguar – Land Rover csoport tovább erősödik, olyan modellek döglődnek, amelyeket tömegmodellnek titulálunk. Sőt csere helyett a harmadik facelift elé nézhetnek, és nem a zajos piaci sikerek, hanem az anyagilag veszteséges modellváltás vagy a kivezetés dilemmája miatt....

Prémiummodellek között viszont annál erősebb a verseny. Különösen a középkategóriás SUV-oknál nagyon erős a küzdelem várható a 2015-ös bemutatók és kémfotók alapján, de felsőközép szegmensben is véget érhet majd a vihar előtti csend: érkezik a Volvo S90, az új 5er és az E-klasse, ezek jövő évben mind megérkezhetnek a szalonba.

Ami még látványos és új jelenség, az a gyengélkedő kínai piac fenyegetése, ha beszélhetünk ilyenről egy újabb (20 milliós) rekordot ostromló 2015-ös év után. Az autópiac egyelőre nem érezte meg a "korrekciót" és a beígért környezetvédelmi intézkedéseket.

És persze ne feledjük el, hogy az autóipar felső-vezetésének néhány cégnél igen eseménydúsra sikeredett az év...

4. Connected Car

A connected car leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a járművünkben van egy extra hírközlési egység, ami élő kapcsolatot képes tartani a gyárral és az internettel. Innentől a lehetőségek végtelenek: telemetriától a távolból végezhető diagnosztikán át a rendszerfrissítésekig sok mindent lehetővé tesz a gyár számára, de a felhasználóknak is sok újdonságot nyújthat.

top-stage-fullwidth-image-1270x500px-en_1.jpg

Míg a tulaj extra fícsöröket kaphat, mint a kocsi távvezérlése okos-telefonunkról (ajtók lezárása és lekérdezése vagy a kiegészítő fűtés bekapcsolása)

vagy online tartalmak elérése (és igen, a gyártók épp a real time facebook postolással promótálják!),

2012-bmw-connecteddrive-facebook-update-display.jpg

esetleg online zenehalhatás.

bmw_questions.jpg

Adott esetben az autó valós időben értesülhet forgalmi dugókról, és módosíthat a navigáción.

Autónk navigációja dinamikus naprakész adatok alapján parkolóhelyet talál magának és a verda helyből ki is fizeti a parkolódíjat.

parkandplay_vcc08077.jpg

Ha pedig kinyílik a légzsák, az autó magától értesíti a mentőket.

ecall-adac.jpgEz nem a jövő zenéje, hanem már évek óta elérhető opciók aktuális (sőt lassan kifutó) modelleken. Az autógyártók egyre inkább rá fognak erre mozdulni, és ha eddig azon tűnődtünk, hogy vajon mennyivel lesz drágább az okosan ügyesen megfiatalított, mindössze 250.000km-t (sőt papíron még kevesebbet : )) futott bontószökevény a következő 10 évben, a Connected car új szintre emelhető a megbízhatósági parát…

Pedig úgy tűnik, a gyártók aligha fognak itt megállni…

the-connected-car-infographic.jpg

Vannak gyártók akik kísérleti jelleggel már most mobil postaláda-szolgáltatást nyújtanak.

A gyártók már évek óta tervezik az egymás között kommunikáló autókat, amelyek lejelentik egymásnak a vészhelyzeteket, mint az ESP-t aktiváló olaj- vagy jégfoltot, esetleg a kanyarban megállt kocsisort.

Bennem azért felmerül a kérdés: mennyivel több biztonsági problémát hordoznak az új fejlesztések: ha az Amazon tudja, hol vagyok, és ki tudja nyitni az autómat, mennyi idő amíg megtaláljál az autótolvajok a biztonsági rést, akár műszaki akár személyi oldalon.

Ha a gyár tudja, hogy mikor hol jártam és mennyivel mentem, mi véd meg attól, hogy egy napon az állam ezt tőlük lekérdezze? Akármilyen feltételhez is kötik, ott az emberélet, vagy az állam,- sőt nemzetbiztonsági érdek, valami előbb utóbb felül fogja írni az alkotmányos védelmet…

Ha a gyár folyamatos kapcsolatban van az autóval, hogyan fog reagálni, ha nem márkaszervizbe viszem? Hozzá tud-e majd nyúlni a független szerviz szakija?  És vajon letilt-e az autó vagy csak halkan értesíti a jogi osztályt a garancia felmondása érdekében?

És hogy miért is került ez elő? A legutóbb tesztelt hat-hét autóból a többg ilyen rendszerrel volt felszerelve, és az árajánlatok egy jelentős része elfogadható feltételekkel tartalmazta is azt. Sőt igazából a két drága autó (XF és Q5) amelyik nem tartalmazta, azoknál kifejezetten kirívó volt az ódivatúnak ható fedélzeti elektronika, az amúgy igényes vezetői környezetben.

global_connected_car_market.jpg

Szóval a jövő közelebb van, mint gondolnánk…

3. Elektromos és plug-in hibrid autók

Lassan egy féléve érik egy cikk a Tesláról, amely arról szólna, hogy a fák nem nőnek az égig, na meg hogy a nagy hype mögött nevetséges eladási adatok rejlenek. A 2015-ös eladási adatok azonban a Teslát végre az autógyártók közé emelik. Legalábbis a sorozatgyártók közé. A jövő pedig ígéretes: egy sor új és innovatív modell és fejlesztés várakozik csőre töltve, de egyelőre nehéz megmondani, hogy sikerül-e Musknak az, ami Jobsnak sikerült 10 éve.

Egy azonban biztos, a villanyautók a valóság részei, újabb és újabb modellek éreznek egyre eredetibb piaci és formai koncepciókkal,

miközben a megszokott utcai autók is sorra érkeznek plug-in híbrid változatban, hihetetlen adatokkal a katalógusban.

A Tesla méltán szerzett hírnevet az elmúlt években és lassan a konvencionális gyártók is ráállnak a villany és plugin hibrid autókra. Ennek eredménye a folyamatosan gyarapodó EV/PHEV piac, akkor is, ha a 10-15 milliós piacokon 1-200.000 eladott autókról beszélünk. Nem elhanyagolandó az sem, hogy a mostani eladások döntő többsége olyan országokban realizálódott, ahol a villanyautók tekintélyes állami támogatásokban részesülnek. Felmerülhet a kérdés, hogy életképes lenne-e a villanyautó-koncepció állami támogatások nélkül.

2. Önvezető autó

A prémiumkategória folyamatos erősödésével egyre több villanymotor és elektronikus vezérlésű berendezés jelenik meg egyre több autóban, és a tömeggyártással fokozatosan érnek le a prémiumgyártók majd a tömeggyártók palettáján.Pár éven belül itt vannak az önvezető autók. Itt halkan jegyzem meg, hogy már most is rengeteg autó van a piacon, amely némi felárért jelentősen tehermentesíti a vezetőt: automatikusan lassít, fékez megáll, majd újra elindul, rákorrigál hogy tartsa a sávot és a táblákat nyomon követve magától veszi vissza a tempomat beállítását. Az alábbi videó már egy előző modellévű XC60-ast mutat, tehát nem igazán friss:

A közeljövőt viszont jól mutatja az új 7-es BMW önparkoló funkciója:

A másik fontos rendszer a drive by wire, amely pár éve debütált az Inifniti Q50-ben,

úgy hogy beépítettek egy fizikai kapcsolatot is. Azért a Q50 elég meredek dolgokat tud, ha elég felelőtlen sofőr ül a volán mögé..

 Ezek után megjelent a Tesla és kiadott egy ilyen "rendszerfrissítést". Kíváncsi leszek az iparág válaszára

1. VW botrány

Kereken egy éve még megkérdőjelezhetetlen volt a dízelek domináns piaci pozíciója. A fizetőképesebb, Nyugat-Európában sokmilliós méretű prémiumautók kategóriájában éppúgy, mint az úgy nevezett nagy családi autóknál. Európában a gyártók többsége 2015-ben állt át a dízel- (és turbóbenzines) motorok legújabb, Euro-6-os generációjára. A frankfurti autószalonon még büszkén pózolt együtt a három nagy vezér, köztük a helyzetét komoly belharcokban épp megerősítő Winterkorn.

10_kanzler_rundgang_4997_1.jpg

Egy hír azonban egy csapásra mindent megváltoztatott, egy szempillantás alatt elmosta a világ legfontosabb autóipari vezetőjét, és olyan kérdéseket helyezett a reflektorfénybe, amit egyrészt már mindenki ismert, másrészt addig senki sem vett komolyan. Számtalan cikk íródott korábban a NEFC mérési ciklus visszásságairól, és a szabványos katalógusadatok üres hajhászásáról. A VW botrány nyomán a szenzációhajhász újságírók az összes régi hírt leporolták és egyszerre ránk öntötték. Mégis, az pénzügyi helyzetről szóló cikkek és az eladási számok alapján a VW meg sem érezte a botrányt. Érdekes módon a fő kérdések az óta sem tisztázódtak.

kraftwerk_volkswagen_vw.JPG

Hogyan sikerült a VW-nek éveken át elsunnyogni az ellenőrzést. Az autókat évente ellenőrzik műszaki vizsgán, senkinek sem tűnt fel?

Bár a jelek szerinte más gyártó nem sáros ennyire látványos csalásban, hogy-hogy csak a VW volt olyan béna, hogy nem tudta segédszoftver nélkül teljesíteni azt, amit mások mind?

Mi lesz a jogtalanul felvett állami támogatásokkal, ha tényleg igaz, hogy a Co2 adatok is hamisak?

A probléma legfontosabb kérdése, hogy mi lehet a helyettesítő láncszem, mind a VW, mint Európa erős játékosa esetében, mind a dízeltechnológia tekintetében.

volkswagen-tdi-clean-diesel-epa-violation-10-1600x785.jpg 

A végére a szokásos elmaradhatatlan közvélemény-kutatás, aki nem ért egyet, az nyugodtan ossza meg gondolatait a komment ablakban is…

PS: korr: a Passat a COTY2015-öt nyerte ez évben.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr108140648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pootj 2015.12.28. 20:17:04

Szerintem a villanyautók terjedése a legfontosabb. Az nem kérdés, hogy a jövő autóit villanymotor fogja hajtani. A nyitott pont ott van, hogyan tápláljuk a villanymotorokat. Akku? Tüzelőanyagcella? Hibrid? Netalán ezek kombinációja? Ez az, amit még senki nem tud és ezért fejleszt minden gyártó mindegyik irányban rengeteg erőforrást pazarolva el a párhuzamos munkára.

xm95 2016.01.01. 11:08:37

Az onvezeto autoke a jovo. Majd meglatjuk mi lesz, de ha az onvezeto autot keresztezzuk az Uber es mas fele, taxi jellegu szolgaltatassal, akkor egyenlore belathatatlan kovetkezmenyei lehetnek a dolognak. Sulyat vesztheti a sajat auto birtoklasa, es a sajat auto gyartasa is, de nyilvan eltunni nem fog soha, hisz ma is vannak akik lovakat tartanak. A nagy, foleg varosi tomegeknek viszont olyan egyeni kozlekedesi eszkoz kerulhet a hasznalataba, ami jobb mint a tomegkozlekedes, de nem olyan draga, mint az egyeni. Es, eros kornyezetvedelmi hatasa lehet, gondoljunk arra, hogy egy utvonalon halado embereket osszeszedhet a kocsi, ezaltal nem egy, hanem akar negy ember [vagy 6, vagy 8] utazhat egy autoban a koltsegek leosztasa mellett. Ez mar onmagaban harmadolja-negyedeli a kozlekedes kozvetlen hatasat a kornyezetre varosi korulmenyek kozt, de ha ehhez meg csatoljuk a villanyhajtast akkuval vagy uzemanyagcellaval, akkor az egyeni kozlekedes szennyezese konnyen vetelytarsa lehet a tomegkozlekedesnek. Szoval latjuk mi lesz, de ha en egy nagy taxisceg vezetoje lennek, elkezdenek sporolni az elektromos onvezeto autokra, es tamogatnam a kozossegi kozlekedesi appokat fejleszto startupokat.

zoutlodi 2016.01.03. 12:10:35

Egyetértek xm95-el. Az autonóm autózás lenne a legnagyobb vívmány.
Milyen jó lenne, ha nem kéne a gyerekemet minden nap edzésre cipelni, meg vissza és ott szobrozni órákat. Csak rendelnék neki egy autót, ami elvinné a végén pedig haza. (még kicsi az önálló tömegközlekedéshez, illetve az túl hosszú idő).
Az idősek, a jogosítvány, autó nélküli emberek is sokkal mobilabbá válnának. Vagy én a munkába araszolás közben tudnék aludni, olvasni, stb.
Hétvégén alkoholos befolyásoltsággal hazavinne a saját autóm, vagy éppen a google autója.
Szép új világ. Mondjuk szerintem a hatóságok el fogják lehetetleníteni, mindenféle adminisztratív (pl felelősség kérdése, stb) okokkal.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.01.04. 09:36:25

@zoutlodi: szerintem ez a vágy ugyanúgy álom marad mint 50 éve. Ha belegondolsz aligha bíznád az autódat a gyerekedre, márpedig akinek van (fiú)gyerek az tisztában van vele hogyha egy gép rendelkezik gyenge ponttal, akkor azt meg fogja találni :)

Szerintem belátható ideig marad az emberi tényező, nemcsak mert olcsóbb, de egyúttal megbízhatóbban reagál a be nem tervezett dolgokra. Ahhoz hogy a gépek megbízhatóan vezessenek, teljesen ki kellene iktatni az emberi tényezőt, ami azért nem egyszerű feladat.

@Pootj: egyelőre úgy tűnik, a hagyományos üzemanyagnak nincs párja elérhetőség, gazdaságosság és világpolitikai szempontból. Remélem ez az egyetlen ok amiért még nem próbálkoztak be a fúziós reaktorokkal. A saját hibrides tapasztalataim szerint a villany hajtáslánc nem igazán hatékony, Mindazonáltal a koncepció piacképes. A tesla a semmiből pár év alatt nőtte ki magát, és szárnyalta túl pl a Maseratit. egy drágább és szűkebb modellpalettával
süti beállítások módosítása