Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Év autója döntősök – egy érdekes gondolatkísérlet

2015. december 15. - Ződ2000

Sokadik éve fog el a kétség, amikor meglátom az európai év autója díj döntőseit. Van egy sor szép autó, mind vadiúj, mind nagy reményekkel érkezek a szalonba.

2016-european-car-of-the-year-the-candidates.jpg

Ugyanakkor érdekes látni, hogy a vevők mennyire nem értékelik a szakújságírók véleményét, és a büszke díjazottak mennyire marginális szerepet töltenek be a piaci szegmensükben.

Ott az érthetetlen múlt évi győztes, a Peugeot  308.

Vagy a jobb sorsra érdemes Insignia..

Vagy a teljesen marginális Volt/Ampera páros..

Néhány esetben el tudom fogadni, hogy a modell és/vagy a márka innovatív, egy olyan technológiával, amely meghatározza a közeljövő autóipari trendjeit.

És persze az is előfordult, amikor az innovatív modell viszonylag meghatározó tagjává vált az alternatív kínálatnak (pl az EV-k vagy PHEV-ek között). A Leaf valóban legnépszerűbb EV.

A Prius pedig az első hibrid, amelyiket nem lehetett kiirtani a  dízelekre szabott adóterhekkel.

Halkan jegyzem meg, hogy e modellek mellett egy sor innovatív és sikeres, de nem díjazott modell lett mellőzve. Ahogy a sokszázezres példányszámú modelleknél, úgy az innovatív autóknál sem igazán cseng egybe az értékesítés a díjakkal, az Elekromos autók között kiemelkedően sikeres BMW I3, vagy a piacteremtő Tesla üres kézzel ment haza,,,

De az európai piac legsikeresebb hibridjei is koppantak...

És persze volt 1-2 év amikor nagyon durva anyagot tolhattak a zsűri poharába…

928_car_of_the_year_1978.jpg

A múlt évben még hajlandó voltam játszani ezt a játékot, és saját sorrendet felállítani a gyakran méltatlan autókból, most azonban álljék itt egy érdekes gondolatkísérlet: nem a személyes toplista fog itt szerepelni, hanem a saját sorrendben felállított döntősök helyettesítői, amennyiben akadnak. Azaz mit vennék a jelölt helyett inkább, ha nem csak a 2015-ös bemutatós autót választhatnám. Értelemszerűen ebbe a körbe beletartozik a jelölt maga is, ideális esetben azt is választanám, ha a szakújságírók a saját véleményem szerint is jól döntöttek. Ha pedig nincs helyettesítő, akkor - jó eséllyel - egy jó autóval van dolgunk. A kissé kétségbeesett kísérlet alapja végső soron az, hogy amennyiben így is úgy is hülyeség a lista, akkor tök mindegy milyen szabályt állítunk fel : ). Tehát íme a személyes sorrendem:

  1. Audi A4

Elsőre furcsának tűnhet hogy egy ilyen remek autó utolsó helye a listámon. Pedig már a bemutatót is nehéz szívvel fogadtam: ezt az autót elnézve nem tudok másra gondolni, minthogy nagyon magabiztosak lehetnek Ingolstadtban. Már egy ideje piacon egy ütős Merci, ami végre megszorongatja az eminens 3-er férfiasságát is. Az árprésbe került 3er pedig nyomja le a többieket. Azóta megérkezett a szalonokba egy vadiúj és igen dögös Jag XE, és ott a vadiúj hátsókerék-hajtású Alfa, ami vagy jó lesz vagy nem, de akkor is HÁTUL KAPAR! Szóval itt az autóipar legsűrűbb és legintenzívebb versenyt produkáló szegmense, ahonnan még jól sikerült modellekkel is könnyű kiesni (lásd Q50). És mit lép az egyik kulcsfontosságú játékos?

Első blikkre leginkább semmit... A forma mintha nem is változott volna. Európa erős gyártója, amely 10 éve folyamatosan integrálja magába az olasz formatervezés legjobbjait, gyakorlatilag visszatért a dögunalmas és legfeljebb felismerhető formához. Egy A6, vagy akár egy előd A4 mellett nem tudnám megmondani hogy melyik. Félreértés ne essék, én szeretem ha van márkaidentitás. De ezért meg tudjam különböztetni az egyes modelleket. A fejlesztéseket elismerve is, ez egy prémiumautó, aminél nem hátrány ha az ember megmutathatja, hogy az autója frissen vett darab, és nem egy 3 éves "használtan guberált darab" annak kétharmadáért. Azt még egy átlagos szerény német család is elvárja, hogy legalább egy picit irigykedjen a szomszéd. :) Főleg ha sok luxus amúgy nem fért bele az büdzsébe, csak a márkanév.

Ráadásul ott a sok dögös és/vagy kedvezőbben árult ellenfél a rendkívül sűrű prémiumközépben. Én személy szerint a C-klasséra tenném a voksot.

A C Klasse az amúgy is legsűrűbb kategória legdögösebb tagja, ami mellett elég kevés az A4 unique selling pointja. Persze kétség ne essék, biztos remek autó az A4, de ez nem segítené át nálam az első szűrőn. És akkor még nem beszéltünk a VW-botrányról.

  1. Opel Astra K

Sosem voltam egy Astra rajongó, ha nincs a VW-botrány akkor valószínűleg ő kapja az utolsó helyet. Az Astra itt szerintem tipikusan egy félreértett pozitív diszkrimináció kedvezményezettje, ami a tömegterméket az olcsóval azonosítja. Az eladásokat elnézve viszont az tűnik fel, hogy Európában bizony az ilyen termékek cseppet sem dominálnak. Az Astra valahol az egyik épp legerősebb német prémiumközép eladásait hozza, és ha összeadnánk a kompakt tömegautók eladásait, akkor még a Golffal sem biztos hogy meghaladnák a prémiumközép német és svéd gyártók eladásait (az angol és japán versenyzők statisztikailag nem nyomnának sokat a latba). Még meredekebb látni, hogy a büszke év autója díjazott Opel Inisgna nemrég ünnepelte a 700.000 eladását, így a modellciklus vége felé. A BMW a 3er modellcsaládból (beleértve 4er és GT-ket) két év alatt elad ennyit.

Helyette vennék bármit, de gyanítom, a legesélyesebb jelölt vagy Koreából érkezne

vagy esetleg megkísérelnék összehozni egy racionálisan összeállított Golfot...

vagy a kora miatt már jobban akciózott prémiummodellt. A V40-es most sem elavult autó, de azért már akciózzák. Sőt lassan már az 1-er is elérhető magasságokba kerülhet.

 

 

  1. Jaguar XE

Nálam a Jag előrébb került, mint az Audi, mert egy konzekvens, modern és innovatív autó, amely nemcsak a márkának jelent előrelépést. Ugyanakkor a britek megengedtek maguknak némi gyengeséget is, az XE beltere éppúgy csalódás a Jag tulajoknak, mint a más márkából átülőknek.

Szóval akkor mit is vennék helyette? Természetesen C klassét.

  1. Mazda MX-5

Na itt fordul át a cikk abba a dimenzióba, ahol nem felTétlenül ajánlanék a döntős autó helyett mást. AZ MX-5 esetben konkréten nincs igazi konkurens ráadásul egy remek és konzekvens darab. Azért nem kerül viszont előrébb, mert nem érzem azt a pluszt a következetességen felül, amivel többet adna az autógyártás történelmének, mint a szintén következetes koncepciót követő Superb.

 

  1. Volvo XC90

A Volvo legfrissebb üdvöskéjének megint kevés igazi konkurense akad, viszont azok közt van egy telitalálat, az Audi Q7.

Szerintem az XC90 egy innovatív és mégis elveihez hű autó, ugyanakkor nagy előrelépés a márkának is. Fejlesztések garmadája, biztonság, kényelem és luxus nemcsak a svéd márka tudásának legjavát szemlélteti, de sok tekintetben példa a többi gyártónak is.

Persze összességében nem biztos, hogy jobb mint a fő ellenfél Q7,de a fenti kritériumoknak jobban megfelel,ezért nem keresnék helyette mást. A harmadik hely nem tűnik túl erősnek, de igazából az utolsó háromból bármelyiket szívesen látnám

  1. Skoda Superb III.

Mielőtt nekem esnek a kommentelők hagy magyarázzam meg, miért került második helyre. Azért az XC90 és az Audi A4 mellett elég nehéz azzal érvelni, hogy ez egy jó autó. A Superb nem azért áll a második helyen, mert bármilyen műszaki tartalom terén is legyőzné az A4-est. Superb egy konzekvensen végigvitt autó. Kicsit hasonlóan, mint a maga idejében az Oktavia I és II, vagy Dacia Logan. De ugyanezt a következetességet látom az Mx-5-ben is. Mégis az eredmény valami sokkal hasznosabb az autózásszempontjából.

Akad konkurens szép számmal de egyrészt épp gyengélkednek (pl Mondeo), vagy méretben nem teljesen konkurensek (Passat). Árban esetleg a kisebb prémiumközepeseket sorolhatnám ellenfélként, de a Superb annyira jó arányérzékkel született, hogy nem fogok helyettesítőt keresni, feltéve hogy az árat nem szúrják el csehek.

  1. BMW 7-es sorozat

Lehet vitatkozni azon hogy BMW-hez mérten unalmas-e a forma, vagy hogy mennyiben jelent újdonságot a belsőformavilága…

Amit viszont nem lehet elvitatni, a 7-es leglátványosabb kirakata annak, amit az autógyártás legjava előállítani képes. Nincs még egy autó amiben ennyi előremutató megoldás található…

És amiért az első helyre került, az a sokoldalúsága. Rengeteg az innováció az XC90-esben, de a 7-es egyszerűen több aduásszal bír. Ahogy konzekvens autó a Superb, ez meg egy konzekvens űrhajó.

A végére szokás szerint betennék egy közvélemény kutatást, kinél melyik autó képviseli azokat az értékeket, amelyek feljogosítják az Európa év autója díjra?

Egy apróság még kikívánkozik belőlem: erősen túlsúlyozottnak érzem a VW csoportot a 2015-ös döntőben. Remek autó az A4 és a maga nemében remek célszerszámnak tűnik a Superb, mégis, az ez évi dízelbotrány után (közepén? :) ) elég szerencsétlen üzenete lenne egy újabb VW győzelemnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr508175794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uluk4i 2016.01.05. 10:55:57

Nekem is az új C klasse lenne a befutó - formája, beltere is előrelépés, és azért elég sok csilivili extrát meg lehet rendelni hozzá. A másik befutó nálam is az MX-5, .

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.01.05. 12:16:51

@uluk4i: viszont itt az Új E klasse, ami megint a nyugdíjasok kedvence lesz, a kiszámítható külsőve és a kcisit félrecsúszott belsővel. Pedgi a képek alapján a technikai szinvonalban nem lesz hiány...
süti beállítások módosítása