A korábbi Q3 teszt végén már utaltam rá, hogy a legfrissebb árajánlat alapján esetleg szóba jöhetne a Q5ös is, mivel az alapmotorral és némi akcióval átlépi a mágikus árhatárt. Ezt az ajánlatot továbbfinomítva akár egy versenyképes ajánlat is válhat belőle. Nosza irány a tesztút. Szokásom szerint igyekeztem egy reális tesztautót elkérni, 2.0 TDI 150LE alapváltozat elsőkerék-hajtással, és kb. olyan felszereltséggel, mint ami az ajánlatban szerepelt.
A Q5-ös nem mai gyerek, de egy 2012-es facelifttel igyekeztek felvinni a fedélzetre mindent ami a versenyben maradáshoz kell, és az eladások a VW gruppét igazolták. Ha jól emlékszem az elmúlt évben a Q5 bizonyult a legnépszerűbb prémiumközép SUV-nak a világszerte.
A forma valóban gyönyörű, kívül belül, emlékeim szerint talán ez volt az egyik legelső MLB platformos modell, arányos, formás, és jellegzetes Audi. És nagyjából épp az a méret, amivel már impozáns egy autó, de még simán befér egy középkategóriás autó parkolóhelyére, és behúzott tükrökkel a belvárosi manőverezés se fajul megalázó közjátékká. Ugyanakkor ez a méret már semmilyen megalkuvásra sem késztet 5 utast csomagokkal, ideális sokoldalú családi autó, még ha a Q5 kis hazánkban nem is erről híres :) .
A belső méltó a márka jó híréhez, ez a dizájn 2008-ban hatalmasat ütött, és hála a feláras dekor részeknek és a hangulatos barna bőrnek, a tesztautó most is a felhozatal legjobbjai közé tartozott e tekintetben. A jól megválasztott kasztniméretnek köszönhetően a Q5 kellően tágas elül is hátul is, és a beltér szélessége is megfelelő. Viszont az ülés nem valami kiemelkedő, de legalább szép. Biztos vagyok benne, hogy lehet a Q5öshöz ergonómiai szempontból jobb ülést rendelni, de a most felállított büdzsé ezt nem tenné lehetővé, pláne hogy a svédek lényegesen jobb ülést adnak, és az X3 alapülése se volt rossz.
Viszont a prémiumligában várható elvárható aktív biztonsági extrák tekintetében, ha nem is necces de semmiképpen sem élenjáró a Q5: persze van adaptív LED-es fényszóró, távtartó tempomat, holttér-figyelő, nagyjából a 2010 előtti szint, sokat számít hogy nem évente frissítenek mint a svédek és a bajorok, igaz olyan strukturálisan nehezen beemelhető extrák mint a 3 zónás klíma viszont van, és ilyet se a svédek, se bajorok nem kínálnak (megkockáztatom mások sem).
A tesztautóm érdekes módon egy leharcoltabb darab lehetett, mert kicsit furcsa volt a vezetés, a kuplung nagyon fent fogott, és a fékpedál fékpontja is kissé fura volt.
Mindazonáltal semmi olyan nem volt a kezelhetőségben, amit ne tudtam volna megszokni, kivéve a kissé kőkorszaki navit, amely a kérdéses csomagban szerepel még ebben a modellévben is.
A navihoz korban passzol a multimédiás funkciók hiánya is. Állítólag lenne olyan feláras rendszer ami naprakész(ebb?), ha nem is élenjáró. Az utolsó dolog ami piszkálta a csőröm az a lehetetlen helyre eldugott tempomat-kar. Most komolyan, kiszúrja valaki a képen, hogy merre bujkál a tempomat kezelőkarja?
Összességben elmondhatom, hogy egy nagyon szépen öregedő, még mindig vonzó autó a leváltáshoz közelítő Q5, amely a konkurenseknél visszafogottabb továbbfejlesztések mellett is kívánatos darab maradt. Semmiképp sem éreztem olyan csalódást, mint pl a CX5-ös esetben, egy fényévekkel jobb autót kaphatnék nem sokkal drágábban, mint a Mazdától. Ha van egy képzeletbeli léc, akkor egy újabb autót találtam, ami nem verte le.