Az ideális családi autó paramétereinek összeállítása közben meglepően gyakran botlottam az utakon az új Mazda CX5-be. Az igen látványos formaterv mellett érdekes volt, hogy általánosságban nagyon pozitív beszámolókat olvastam.
Különösen egy francia teszt keltette fel az érdeklődésem, amit a Turbo magazin készített. A fő következtetés az volt, hogy a CX5 egy modern könnyű-építésű architektúrával simán körbeautózza a Volvót, könnyebb tágasabb dinamikusabb és kevesebbet fogyaszt. Leáldozóban a prémiumautók kora?
Ha beigazolódik a gyanú, és ez egy XC60-verő Mazda, akkor akár a következő saját autómat megyek el kipróbálni…
A konkrét tesztautó egy akciós modell, elég alapfelszereltséggel, nevetségesen jó árért. Mivel igyekeztem realisztikusra venni a tesztet én is inkább egy ilyet szerettem volna látni.
A tesztút a szokásosnál picit hosszabb, 3 órás menet volt. De igazából a lényeg az első percekben lejött: egy korrekt semleges SUV, magas üléspozícióval és erősen a katalógusra kihegyezett adatokkal.
A személyes benyomások tükrében Turbo tesztje kezdett kifejezetten reklámszagúvá válni, utólag belenézve feltűnő, hogy a fotók is úgy készültek, hogy azt sugallják, a CX5 egyenlő ellenfele az XC60asnak.
A személyes teszt azonban valahogy nem ezt sugallta. Bár a CX5 a 2.2es dízellel nagyon dinamikusnak érződött, mivel könnyebb és erősebb is, de nálam ez kevésbé fontos szempont. Egy 10 másodperc alatt gyorsuló dízel nagyjából mindenre képes, amire az embernek józan forgalomban szüksége lehet.
Ugyanakkor, a CX5 akkor is csak egy elsőkerekes SUV, ami a vezetési élménynek még egy Mazdában is erős határokat szab.
A kissé steril vezetésért viszont nagyon nem kárpótol a belső. Pedig a képek alapján nem ígérkezett ennyire száraznak, de benne ülve valahogy ugyanaz a furcsa csalódottság fogott el, mint minden Mazdában, amibe beültem az elmúlt 10 évben.
És a kegyelemdöfést az ár adja. Az általam keresett konkrét konstrukcióban, a CX5 bizony nem jött ki olcsóbban, mint az XC60 vagy a Q5. Az európai prémiummodellek e téren hagyományosan megőrzik az előnyüket (akár árban is), a japánok a készletről fixen konfigurált modellekkel pedig nem tudnak ellenszert találni a szabad konfigurálhatóságra és az ebből eredő árelőnyre. Persze a CX5-nek erősebb a motorja (ami nem akkora előny a regisztrációnál), de a belső és az konfigurálási hiányosságok miatt nem ígérkezik komoly esélyesnek.