A mai poszt egy érdekes és mellőzött témát boncolgat, egy olyan opciós extrát ami egyre több autóba bekerül, és hamarosan olyan alapvető része lesz szinte minden autónak, mint az ESP. Annak ellenére, hogy szerintem ezt még annyira se rendelné meg a legtöbb magyar autóvásárló, mint az ESP-t.
Az elmúlt hónapok árlista-bújása és tesztjei során feltűnt egy újdonság, amely egyre több autónál kapható, mégis kevés szó esik róla az autós szakportálokon. Valahol 2013 környékén egyre több gyártónál jelent meg a connected car megoldás, általában feláras opcióként. Ez nem olyan látványos dolog, mint az önvezető vagy a villanymeghajtású autó, mégis nagyobb karriernek néz elébe.
A Connected car leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a járművünkben van egy extra hírközlési egység, ami élő kapcsolatot képes tartani a gyárral és az internettel. Innentől a lehetőségek végtelenek: telemetriától a távolból végezhető diagnosztikán át a rendszerfrissítésekig sok mindent lehetővé tesz a gyár számára.
Míg a tulaj extra fícsöröket kaphat, mint a kocsi távvezérlése okos-telefonunkról (ajtók lezárása és lekérdezése vagy a kiegészítő fűtés bekapcsolása)
vagy online tartalmak elérése (és igen, a gyártók épp a real time facebook postolással promótálják!),
esetleg online zenehalhatás.
Adott esetben az autó valós időben értesülhet forgalmi dugókról, és módosíthat a navigáción.
Autónk navigációja dinamikus naprakész adatok alapján parkolóhelyet talál magának és a verda helyből ki is fizeti a parkolódíjat.
Ha pedig kinyílik a légzsák, az autó magától értesíti a mentőket.
Ez nem a jövő zenéje, hanem már évek óta elérhető opciók aktuális (sőt lassan kifutó) modelleken. Az autógyártók egyre inkább rá fognak erre mozdulni, és ha eddig azon tűnődtünk, hogy vajon mennyivel lesz drágább az okosan ügyesen megfiatalított, mindössze 250.000km-t (sőt papíron még kevesebbet : )) futott bontószökevény a következő 10 évben, a Connected car új szintre emelhető a megbízhatósági parát…
Pedig úgy tűnik, a gyártók aligha fognak itt megállni…
Pár éven belül itt vannak az önvezető autók. Itt halkan jegyzem meg, hogy már most is rengeteg autó van a piacon, amely némi felárért jelentősen tehermentesíti a vezetőt: automatikusan lassít, fékez megáll, majd újra elindul, rákorrigál hogy tartsa a sávot és a táblákat nyomon követve magától veszi vissza a tempomat beállítását. Az alábbi videó már egy előző modellévű XC60-ast mutat, tehát nem friss:
A közeljövőt viszont jól mutatja az új 7-es BMW önparkoló funkciója:
Vannak gyártók akik kísérleti jelleggel már most mobil postaláda-szolgáltatást nyújtanak.
A gyártók már évek óta tervezik az egymás között kommunikáló autókat, amelyek lejelentik egymásnak a vészhelyzeteket, mint az ESP-t aktiváló olaj- vagy jégfoltot, esetleg a kanyarban megállt kocsisort.
Bennem azért felmerül a kérdés: mennyivel több biztonsági problémát hordoznak az új fejlesztések: ha az amazon tudja, hol vagyok, és ki tudja nyitni az autómat, mennyi idő amíg megtaláljál az autótolvajok a biztonsági rést, akár műszaki akár személyi oldalon.
Ha a gyár tudja, hogy mikor hol jártam és mennyivel mentem, mi véd meg attól, hogy egy napon az állam ezt lekérdezze? Akármilyen feltételhez is kötik, ott az emberélet, vagy az állambiztonsági érdek, valami előbb utóbb felül fogja írni az alkotmányos védelmet…
Ha a gyár folyamatos kapcsolatban van az autóval, hogyan fog reagálni, ha nem márkaszervizbe viszem? Hozzá tud-e majd nyúlni a független szerviz szakija? És vajon letilt-e az autó vagy csak halkan értesíti a jogi osztályt a garancia felmondása érdekében?
És hogy miért is került ez elő? A legutóbb tesztelt hat-hét autóból a többség ilyen rendszerrel volt felszerelve, és az árajánlatok egy jelentős része elfogadható feltételekkel tartalmazta is azt. Sőt igazából a két drága autó (XF és Q5) amelyik nem tartalmazta, azoknál kifejezetten kirívó volt az ódivatúnak ható fedélzeti elektronika, az amúgy igényes vezetői környezetben.
Szóval a jövő közelebb van, mint gondolnánk…
Búcsúzóul pedig belinkelném a szép új világ előhírnökét, Stephen King tollából és rendezésével: