Vagy egy hónapja betévedtem az év egyik legizgalmasabb autójának helyi bemutatójára. Nem teljesen új a téma, mert annak idején már a koncepcióautót is elhozták egy statikus bemutatóra, valamivel korábban pedig sikerült kipróbálni a Model S-t és a Model X-et is. Ahogy elnézem március óta itthon is bemutatták az I-Pace-t a hazai sajtónak, de ez a rendezvény sokkal látványosabb volt, a körítésről nem is beszélve.
Egy városszéli modern rendezvényközpontba hívták el a potenciális vevőket, akiket gondolom a korábbi tesztutak mentén invitáltak meg a rendezvényre. A Parokolóban állt mindenféle autó, Volkswagnetől Volvókon és Mercedeseken át és Range Roverekig (természetesen egy sor Jag kiséretében). Minden érkezőt 6-8 különböző színű kitűzővel egy-egy kereskedőhöz igazítottak el, és amíg az aperitivóra vártunk, el lehetett beszélgetni az autóról. Volt is miről, mert az I-Pace a hagyományos autóipar első valódi válasza a Teslá(k)ra.
Elnézve a felhozatalt érthető is a Jag önbizalma, a mezőny igencsak ritka, ők pedig tökéletesen becélozták az piaci a rést a már nem túl friss Model S és kapacitáshiány miatt még elérhetetlen Model 3 között. Itt le kell szögezzem, hogy ennek az autónak végképp nincs semmi köze a SUV-khez. Szerintem egy SUV-nak három dologra van szüksége, (legalább a járdaszegélyek leküzdéséhez elégséges) hasmagasságra, praktikus belmagasságra (ami miatt sikerrel vették át az egyterűek piacát) és motorháztetőre (hogy ne nézzék egyterűnek). E három együttes meglétének hiányában én nem vagyok hajlandó csatlakozni a bégető csordához és SUV-nek nevezni például a Model X-et, ami inkább egy dögös egyterű (lásd Mercedes R-Osztály). Na az I-Pace esetében minhárom hiányzik… Mivel a crossovernek nincs hivatalos definíciója ezért kiegyezek ezzel a megnevezéssel, de az Ipace nem magasabb mint egy átlagos felősközepes autó, és bár valamivel rövidebb, arányaiban talán egy ültetett X4 lenne a jó párhuzam, vagy egy kompakt autó sok szteroidon. Picit az Opel Signum rendelkezett ilyesmi méretekkel, de a Jag sokkal szebb és arányosabb mindháromhoz képest.
Szerintem nagyon jól eltalálták a nyertes piaci koncepciót: a Jaguar presztízse és vevőkörének tehetősebb fele jó táptalaj egy ennyire drága és egyedi terméknek, és ez látszott a rendezvény magabiztos lebonyolításán.
Mire a látványos bevezető lement (amelynek sikere elsősorban a fordulókörön múlott, mert különben pár vevőjelölt alighanem odalett volna), megtelt a nézőtér. Egyébként ha valamit, azt megtanultam a kissé sablonos, mégis meglehetősen szerénytelen bevezetőből, hogy a projektortechnológia legalább akkorát fejlődött, mint az autóipar. De alighanem elérte a célját, a show végén valósággal megostromolta a nézőközönség az autót én pedig a felszolgált rozé-kacsa kóstoló mögé visszavonulva vártam ki amint a nézőközönség türelmesen sorban áll, hogy megtekinthesse az autót. De tényleg úgy álltak sorban a business casualba öltözött jól szituált vevőjelöltek mint régen nálunk amikor déligyümölcs érkezett a budai Skálába. Nehéz dolog felmérni egy ekkora közönséget, de ami megmaradt, hogy egy szimpatikus társaság volt, amely mentes volt menő csávóktól és feltűnési viszketegségben szenvedő újgazdagoktól. Ügyvédek, fogorvosok, építészek, korai 30-asoktól idős hölgyekig, akik lelkesen magyarázták, hogy az mennyire megéri most villanyautót vásárolni cégautóként. Nyugat Európában kicsit komolyabban veszik a villanyautók támogatását, mint nálunk. Mondjuk Belgiumban a Tesla ott liheg a Lexus nyakán (azért ez milyen durva?) a Holland Lexus importőr pedig csak álmodozhat a Tesla sikereiről (pedig Lowman úr a japán konszern egyik legnagyobb európai rajongója).
A tömeg elég nehezen oszlott el az autók körül, már a harmadik kör kóstolót fogyasztottam el, mire úgy éreztem itt az ideje elővenni a kamerát, mert az érdeklődők jelentős része már a soha ki nem fogyó kóstolóval kezdett el foglalkozni.
Az I-Pace valóban nagyon látványosra sikeredett, de közben (a Teslákhoz képest) mégis sokkal inkább autószerű (annak ellenére hogy nem az olckúl 3 részes (Motorháztető-utastér-csomagtartóból álló) lépcsőshátú), és ez éppúgy igaz a belsőre mint a külsőre. Lebegő középkonzol és izgalmas digitális kezelőpanelek és műszerfal, mind pipa, de azért ez már nem az a mellbevágó űrhajó fíling, mint a Tesláknál. Kicsiit modernebb a belső, mint amit megszoktunk a mai Jaguarokban, de nincs benne semmi, amit ne látnék szívesen viszont az F-Pace-ben.
Amúgy a karosszéria a kompakt autók térkihasználását hozza, de két számmal nagyobb méretben. Sajnos nem volt lehetőség kipróbálni mozgásban, de nem ez az egyetlen dolog, amivel adós maradok egy ideig magamnak. Ez a kocsi 100.000 euró alatt érkezik, és az olcsóbb Tesláktól megszokott mellbevágó dinamikát ígéri, egy konvencionális autó előnyeivel (kiforrottságával?). 90KWh-s akksival használható hatótávra lehet számítani. Amúgy érdekes belegondolni, hogy sok fórum-nindzsa még mostanra sem értette meg a különbséget nyomaték és lóerő között, erre itt egy újabb kilowattos adat... :). Ami viszont nagyon zavar, az továbbra is az az értetlenség, amivel annak idején az LG és a Samsung próbálta értelmetlenül koppintani az Iphone koncepcióját anélkül hogy megértené mi is a lényeg. Szóval itt egy szuper villanyautó. De hogy mivel fog menni, azzal a gyártó nem törődik, ahogy megszokta a robbanómotoros autóinál.Pedig a lényeg épp itt van: a Tesla egy csomagot kínál, amiben ott van a saját exkluzív európai gyorstöltő hálózata. A Jagnél viszont nem tudtak választ adni arra, hogy hol tudom tankolni, és pláne, mihez kezdek mondjuk Csehországban vagy Svájcban, amikor hirtelen szükségem lesz egy töltőre.
A felszínes ismerkedés alapján úgy tűnik, az I-Pace lehet a Teslák első mainstream kihívója. Az autót tekintve talán a legelső valódi Tesla ellenfél, akkor is ha direkt két Tesla modell közé céloz frontális támadás helyett. Szurkolok a brit márkának, hogy fenntartsa a mostani helyzetelőnyét, mert ezúttal tényleg nagyot sikerült gurítaniuk.