Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Hiperugrás egy űrcirkálóval – Tesla Model X próbaút

A Tesla megint valami olyat alkotott, amire nincsenek szavak

2017. május 29. - Ződ2000

múltkor a Model S-t azzal a meggyőződéssel adtam vissza, hogy annál különlegesebb és lélegzetelállítóbb autót még nem vezettem, pedig túl vagyok pár hasonlóan drága vagy akár drágább autó kipróbálásán / vezetésén. Mindazonáltal már akkor is gyanítottam, hogy e királyság nem tart soká, mivel a Tesla már bejelentette az új sirályszárnyas SUV-nek tartott izéjét, a Model X-et. Nemrég sikerült időt szakítani egy próbakörre…
0_picsart_05-28-03_32_11.jpg

A Model X-re még a Tesla modellpalettáján belül is igaz, hogy az autók Iphone-ja.  Az idősebbek talán még emlékeznek arra, hogy mekkora követ dobott az állóvízbe Steve Jobs egy olyan készülékkel, amelynek szinte minden eleme létezett, mégis olyan telefont eredményezett, amely nem csak letarolta a piacot, de amelynek évekig nem tudtak konkurenciát csinálni. 10-20 éves tapasztalattal neves telefongyártók nem fogták fel, hogy a júzer sokkal jobban szereti, ha az SMS-eket nem ráöntik beérkezési sorrendben, hanem küldő szerint buborékokba rendezve, mintegy párbeszédként látják. Az Iphone drága termék volt, de nemcsak letarolta a piacot, de megteremtette azt, mert képesek voltak úgy fejleszteni, hogy mindent félresöpörve az alapoktól gondolták újra, hogy mi a legjobb a felhasználónak. A Tesla ugyanezt a kívülálló zseni benyomását kelti. Mindent másként akar csinálni, mint a többiek, de nem úgy mind a kretén francia tervezők (ésszerűtlen megoldásaikkal), hanem azzal a természetességgel, mintha soha senki sem próbálkozott volna előttük autógyártással. És közben lelki szemeim előtt bevillan, amint a bajor mérnökök ritmikusan verik a fejüket a falba, miközben a marketingeseik próbálják lecsúsztatni a baráti médián keresztül, hogy pár év múlva már ők is képesek lesznek Model X konkurenssel előrukkolni. Kb mint a Nokia és a Samsung 2008-ban…

16_tesla-model_x-2017-1600-04.jpg

 A Tesla modelljeinek minden részletét  maximálisan áthatja az a wow-factor, amivel 2007-ben sokkolta az Apple a mobiltelefon-ipart.  Nem egyedi az autóiparban az olyan fejlesztés, amely meglévő elemekből állít össze valami újszerűt (itt a kedvenc listám), de a Teslák új szintre viszik ezt. A Model S-ben is minden kicsit más volt, és van, amiben a konkurencia azóta sem tudta beérni. A Model X pedig tovább emelte a tétet.

1_img_20170528_152924_processed.jpg

A kocsi formanyelve is emlékeztet az Apple világára: egyszerű és letisztult, ugyanakkor nem igazán lehet bármely más márkához kötni. A Teslákra jellemző egyfajta letisztultság és egyszerűség, mégis igényesnek hat az autó egésze. A Model X ezt megfejeli egy hatásvadász sirályszárnyas ajtóval és egy furcsa egyterű formával. És itt most valamit tisztázzunk. A Model X nem SUV, a terepjárói értelemben, hanem mind arányában, mind has-magasságában egy egyterű. Csak az a helyzet, hogy trendibb crossovernek nevezni, mivel alapjában véve egy fura félszerzet, egy kupéfarú egyterű...

2_tesla-model_x_prototype-2012-1600-09.jpg                                                              

Beülve is folytatódnak a különcségek. A magától behúzódó ajtó nem újdonság, legfeljebb egy egyterűnél. Jócskán benne vagyunk az S klasse árrégióiban, ott meg már generációk óta természetes dolog a magától bezáródó ajtó. Ami lesőére a legszokatlanabb volt az nagy üvegfelület, a napellenző valahol a szélvédő közepén fut végig (amely kb plafon közepéig ér).

3_img_20170528_142155_processed.jpg

Mondjuk eltekintve a villanymotoros meghajtástól, az óriás központi képernyőtől, és a sirályszárnyas hátsó ajtóktól. Ez a fícsör önmagában is megérne egy külön tesztet, de őszintén szólva a teszt során nem arra összpontosítottam.

4_img_20170528_153003_processed.jpg

A csomagtartó jelentősége is eltörpül a sok fícsör mellett, nem is találtam még ADAC mérést erről, pedig a csomagtartó katalógusadata kb annyira megbízható mint gyári fogyasztásadat. Pedig ránézésre el lehet férni benne, még a 7 ülés teljes kihasználásával. Elvileg elől is akad némi szabad pakolóhely, mivel mindegyik Model X 4 kerékhajtású, ezért ne számítottam nagy csomagtérre elöl (a Model S-nél erre van lehetőség).

8_img_20170528_141818_processed.jpg

Teslát vezetni mindig óriási élmény. Induláskor olyan zajok tűnnek fel, ami más robbanómotoros autóban nem, például a kerék fordulása még az aszfalton is feltűnik, pedig nem érheti panaszt a hangszigetelést. Amúgy a középkonzolon túl a Tesla egy érdekes dolgot talált ki, hogy megtalálja a kapcsolatot a hagyományos autókhoz szokott vásárlókat.

5_img_20170323_125145.jpg

Ezért egyetlen dolgot találtam a Teslákon, ami hagyományosan autóra emlékeztet, ez pedig Mercedestől érkező kezelőszervek (AMG kormány, index-, ablaktörlő- és tempomatkarok),  és ezt nagyon nem értem. Ha van valami, ami a Mercedeseken mérhetetlenül utálok, az a kormány körüli kezelőszervek. Nem győztem szidni még olyan autókon is, amelyeket amúgy kifejezetten szerettem (pl új E klasse). Nem tudok mit kezdeni ezzel a húzással, arra tudok gondolni, hogy a Tesla ezzel az autómúzeummal akarja éreztetni, hogy mennyivel modernebb, mint az egész autóipar.

6_img_20170323_121216.jpg

Pedig a belső egésze több mint elégséges, persze az ár tükrében európai szemnek talán kissé szűkösnek hat a konfigurálási lehetőség, de azért minden alapvető igényt ki tudnak elégíteni.

7_img_20170323_121138.jpg

Félelmetes az a természetesség, amivel az elektromos hajtáslánc a 2.5 tonnát elmozgatja.  A brutális hajtáslánc lezser könnyedséggel produkálná a P100d közel 800 lóerejét, de az kedvemért a mitfárerem levette a kocsi tudását a 60D szintjére. A 330 lóerős változat is bőven elég mindenre a 2.5 tonnás kasztniban. 

9_img_20170528_142307_processed.jpg

A látszattal ellentétben mégsem egy tankot vezetünk, az egyetlen dolog, amiből feltűnik a súly, az az úthibák kisimítása. A kormányzás precíz és közvetlen, a súlypont pedig a felépítés miatt kedvezően alacsonyan található, szóval kanyargós úton a Model X nagyon okés, de azért a nyers gyorsulás az, ami letaglóz.

10_img_20170528_141958_processed.jpg

Autópályán adottságainak (max 2.5 mp 100-ra, 2.5 tonna) megfelelően szuverén módon uralná a belső sávot, bár engem jobban érdekelt az autopilot.

11_img_20170528_142353_processed.jpg

A rendszer varázslatos, ahogy leveszi a maradék terhet is egy hosszabb úton. Hogy mennyire jó a rendszer, azt egy kicsit túl egocentrikus C-klasse segítségével sikerült tesztelnem, a kocsi fékjeivel együtt.

12_img_20170323_123128.jpg

 A Model X egy félelmetes autó, mindenben túllicitálja a robbanómotoros technológiára alapuló autógyártást, nem bohóckodik hibrid rendszerekkel, kompromisszumoktól mentesen valósítja meg a villanyautó lehetőségeit. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a vevő nem kényszerül majd kompromisszumokra. Ezek közül a legnagyobbat a hatótáv jelenti, és itt nem sikerült még továbblépni. Egy 1400 km-es utat 15 óra alatt megtenni nem valami fényes eredmény, akkor is ha a Superchargerek elérhetőségét követve ingyen utazunk.

13_img_20170323_124536.jpg

És ha már itt tartunk, a Supercharger hálózat alapján megint lekerültünk Európa térképéről, tisztára úgy érzem magam, mint 25 éve amikor elindult az Eurosport, és nem voltunk rajta a logón, de a sógorok igen…

14_img_20170323_133050.jpg

A Model X-et áthatja valami földöntúli másság. A legfurcsább mégis az, ahogy a saját autómba visszaülve a megszokott és kedvelt autóm hirtelen olyan 20. Századinak tűnt. Pedig abszolút a 21. Század gyermeke, és az előző évtizedben még nem mindennapos innovációk, mint a Start Stop automatika vagy a jól bevált kézi váltó (sőt maga a váltó) hirtelen annyira túlhaladottnak tűnt. Ha a Model 3 alapjára kijön egy praktikus belterű terepjárószerű valami, az szerintem letarolja a piacot.

15_img_20170528_141744_processed.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr8312546141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stig 2017.05.29. 11:12:03

Számomra az elektromos autózás még mindig egy kevesek kiváltságát megtestesítő utazási forma különösen kishazánkban.

Elismerem, hogy takarékos, hogy óriási nyomatéka és így gyorsulása van az autónak, sőt még a motor-váltó hiányában a szervizelése/fenntartása is jóval olcsóbb mint a hagyományos gépjárműveknek, DE jó néhány megválaszolatlan kérdés van amire nem találtam/kaptam megoldást sehol sem.
1. Biztos, hogy annyi tiszta elektromos áram termelődik, mint amennyire igény van/lesz, ha ezek a autók kicsit jobban elterjednek?
2. Biztos, hogy a töltő áram ára marad ezen az alacsony szinten ismerve az állam pénzéhségét? Kíváncsian várom, hogy mikor tesznek erre is rá majd egyfajta jövedéki adót.
3. Érdekelne, hogy milyen töltési lehetősége lesz azon autóknak amelyek az utcán parkolnak.
4. De az is egy érdekes kérdés, hogy azon helyeken ahol tankolni lehet, hány csatlakozó lesz kiépítve, vagyis hány autó tankolhat egyszerre (benzinkút, lakótelep, utca, stb)
5. Mi lesz a használt autókkal? Egy kb 8-10 éves autót ki fog megvásárolni "jó szívvel" és nem fog az eszébe jutni, hogy vajon az akksik mennyit bírhatnak még?
6. Az is egy érdekes kérdés számomra, hogy az akkumulátorok gyártásához szükséges ritka fémek kitermelése milyen környezeti beavatkozások szükségesek. Valahol van e erre egy összehasonlítás, a hagyományos autók és az elektromos autóra vonatkozóan.
7. Ne mértek egyet veled abban, hogy a nagy gyárak csak messziről figyelik, hogy mi történik, és évekbe kerül míg hozzák majd azt a színvonalat minit a Tesla. Szerintem amint "komolyra" fordul a helyzet, biztos vagyok benne, hogy megjelennek ők is a megfelelő modellekkel amik lesznek olyan minőségűek mint az itt bemutatott Model X. Nekik bár a hajtásláncban lehet (bár ki tudja) kisebb tapasztalatuk van, de a gk többi elemében (karosszéria, futómű, belső tér kialakítása) jóval nagyobb tapasztalatuk van. És nem tudhatjuk esetleg ők mivel "készülnek" erre az időre, mi főhet a boszorkánykonyhájukban, ami talán még ezt a technológiát is meghaladhatja. Magyarán: nem hiszem, hogy csak ülnek és ölbe tett kézzel várják, hogy a Tesla minden babért learat.

Burgermeister 2017.05.29. 17:54:03

Lehetne nem eltorzitan ezzel a vmivel a fotokat?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.05.30. 00:01:31

@stig: Pont ma voltam egy I- Pace statikus bemutatón. Elég messze van még az autóipar, a Teslától, pedig semmiképpen nem érzem, hogy nem tolnák a témát ezerrel..

A BMW több mint egy éve hozott ki valami igéretet egy használható villanyautóra, amit közben vissza is vontak (azok a bajorok akik megcsinálták az I3 nevű "izét" és piacra mertek hozni elsőkerekes egyterűt.)

Az I Pace nagyon igéretes, sok tekintetben továbblépés a JLR legújabb updatejeihez képest (pl jobb és modernebb a műszerfal), de még nem széria (2018 végére igérik). De legalább ez egy villanyautó platform, nem valami hibrid bénázás, ahol egy alibi villanymotor segít be. Kevés az olyan hibridhajtásű plaform amit kifejezetten villanyhajtásra terveztek (a Prius szerintem ilyen).

A többivel annál inkább egyet értek, minék kisebb a száma a felsorolásban :) Vagy legalábbis abban hogy nem vagyok biztos a válaszban...

Pár éve még kövér állami környezetvédelmi támogatás járt a dízeleknek.Most a villanyaautükat egyre inkább támogatják, nyilván ha át kellene térni rájuk ez a támogatás vissza fog esni...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.05.30. 00:02:32

@Burgermeister: ezek a képek annyira rosszak lettek, hogy arra gondoltam, a filterrel már rontani nem lehet rajtuk. Majd a Stelvio kap rendes képeket is :)

uluk4i 2017.05.31. 09:40:04

@stig: szuper jó kérdéseket teszel fel, amiket a villanyautósok, a világmegváltó lendület hevében és a nyomatéktól megbódulva (bocs, zozo) mindig elfelejtenek megválaszolni.
1. Nem, legalábbis ma még nem - az európai áramszükséglet össz 10-11%-át fedezik megújuló erőforrások jelenleg, nem ideszámítva az atomerőműveket (ami tiszta, de fúj). Már várom azt a szabályozást, ami csak akkor támogatja az elektromos autók vásárlását, ha a vevő kötelezően, mondjuk 5 évre, csak megújuló energiát vásárol a háztartásban.
2. Szinte biztosra lehet venni, hogy a csökkenő benzinfogyasztásból származó jövedéki adóbevételt valamerre pótolni fogja az állam. A legegyszerűbb pl. a töltőállomásokon eladott áram megadóztatása. Valszeg a Teslákkal sem lehet majd az idők végezetéig ingyen cruise-olni.
3. Majd a munkahelyen? Egyébként ki az, aki utcán parkolna a drága villanyautóval? A probléma nem valós, hiszen vagy a nagyon gazdagok veszik autónak (Tesla, ami S Merci kategória) vagy szintén ők veszik, de második autónak (ld. i3). Sztem mindkét esetben futja majd garázsra. A tömegeknek ez még nem lesz probléma...
4. Hát igen, jól fog kinézni, aki az utcsó 1% villannyal beesik az autópálya melletti töltőpontra, de ott már minden hely foglalt. Még egy ok arra, hogy inkább hibridet vegyet az ember...
5. Baromi jó kérdés, amire egyenlőre lehetetlen választ adni...
6. Erre viszont igen: rettentő nagy környezeti károsodást képesek okozni a ritkaföldfémeket termelő bányák. Ezek nagy része vagy Kínában vagy Afrikában található, mindkét helyen nagy ívben szarnak a környezet- és munkavédelmi előírásokra. Persze azoknak, akik megengedhetik maguknak a Teslát, ez a legkisebb gondja - ŐK nagyon jól érzik magukat, hiszen nem pöfögnek semmit.
7. A nagy gyárak rettentő hosszú termékciklusokkal vannak megáldva, nem ugorhatnak csak úgy a piacra bármivel. És a villanyautóknál még mindig az aksi a legfontosabb kérdés - ebből meg a Teslának akkora monopóliuma van, mint a ház. Nem véletlen, hogy a VW is egy aksigyár felépítésével számol saját magának...

uluk4i 2017.05.31. 09:49:40

Bónusz kérdés - vajon a villanyautók kifejlesztésébe és életképessé tételébe ölt erőforrások vajon arányban vannak-e azzal a CO2 kibocsátás-csökkenéssel, amit így el lehet érni? Ha európát nézzük, akkor a fosszilis eredetű CO2 kibocsátásnak kb. 25%-a származik a közlekedési szektorból, ennek kb. 40-50%-a jön a személyautókból. Vagyis egy valós, globális probléma egy minimális szeletére hypeolnak rá egy adott termékkategóriát, ami más helyeken ugyanolyan valós, ma még meg nem oldott-oldható problémákat generál. Hajrá!
süti beállítások módosítása