Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Legendárium, stílustanulmány és építészpornó a Mercedes stuttgarti múzeuma

2017. november 10. - Ződ2000

A múlt héten sikerült elzarándokolni a kontinens, de talán a világ legjobb autós múzeumába, amely a Mercedes székhelyén Stuttgartban, a sváb márka gyártelepe és a Mercedes Aréna mellett található (cím: Mercedesstrasse 100, 70372 Stuttgart). Az elmúlt két évben volt szerencsém ellátogatni egy tucat elismert közlekedési és autómúzeumba a kontinensen, Hollandiától az olaszok nemzeti múzeumáig, és Belgiumtól egészen Lettországig. A Mercedes múzeumhoz fogható élményt azonban egyik sem tudott eddig nyújtani.

Adott a világ legnagyobb történelmű és legsikeresebb autómárkája, amely a hatalmas hagyaték mellett minden tudását beleadta ebbe az épületbe. Ha valaki érdeklődik az új prémium autók iránt, annak talán feltűnt, hogy a Mercedes hirdetéseiben évtizedek óta konzekvensen használja a messziről felismerhető, remekbe szabott és kifinomult betűtípusát, és szinte minden reklámja tökéletes ízlésről és kifinomult humorról tanúskodik. És ugyanezeket a marketingeseket eresztették rá a múzeum-projektre, azzal a céllal, hogy tervezzék meg a világ legjobb autós múzeumát. A Mercedes Museumból pedig árad a tökletességre törekvés:  építészetileg lenyűgöző, ahogy minden szögből tökéletes látványt nyújt. Minden részlet a helyén, és még a látómezőn kívül sem lát az ember semmilyen díszlethátteret, amely kirántaná az élményfürdőből. A modern épület igazi építészpornó, amelynek minden elemét arra tökéletesítették, hogy a legszebb látványt produkálja.

A múzeum épülete önmagában is hatalmas, legfelső emeletre középen három turbólift visz fel.

Az élményfürdő azonban jóval a bejárat előtt magába szippant. Már a parkolóban is számos régi modellt állítottak ki üvegkalitkában, én például leparkoltam Herr Schneider DTM bajnok CLK-ja mellé, de szerintem mindenki megtalálja a maga kedvencét. A garázsból kiérve rögtön, egy szuvenír-boltba érünk, ahol kulcstartót, gumikacsát, Mercedesünk fényezéséhez passzoló gyöngyházmetál körömlakkot vagy akár kisautókat is beszerezhetünk, minden árfekvésben. Balra a Mercedes Oldtimer-részlege ajánlja fel szolgálatait a régi Mercik tulajainak, ha gyári repro alkatrészekre lenne szükségük vagy azoknak, akiknek eredeti Mercedes DTM versenyautóra vagy az 1885-ös Benz Patent Motorwagen replikájára fáj a foga. Az oldtimereken túl pedig egy sokszintes újautó-kereskedés várja a vásárlókat.

A múzeum a jegyvásárlást követően meglehetősen erősen indít, a liftek előtt egy többemeletes épületrészben egy sor modern tanulmányautót csodálhatjuk meg.

Köztük a személyes kedvencem, a C111 kupé, és a W125 Rekordwagen, utóbbinak 1937-es sikerét mostanában sikerült megdönteni a Koenigsegg csúcsmodelljének. A 30-as években készült 700 lóerős batmobile elég hathatósan érzékelteti, hogy mi a különbség a Mercedes és a „prémiummárkák” között, de ez a nyomasztó sikerözön végig kíséri az egész múzeumot. Amúgy a tárlat végén is ide érkezünk meg, igen kellemes levezetés.

Azt követően a tubóliftek visznek fel a legfelső szintre ahol a tárlat szerényen a Mercedes előtti autógyártással indít, azaz egy fehér lóval : )

4_dsc_2340.JPG

Természetesen a nyitó attrakció a Patent Motorwagen, amelynek motorját hanggal is megcsodálhatjuk.

Ezt követően egy sor közlekedési eszközzel szemlélteti a Mercedes, hogy valódi ipari konglomerátummá fejlődött már a 19. században is, amikor más nagy múltú gyártók még csak az alapításon (vagy a pelenkacserén) törték a fejüket. Aztán szép lassan lejutunk a valódi, autószerű négykerekű járművekig, majd a 30-as évek zseniális darabjaihoz, mint a legendás SSK kupé végül a 40-es évek jellegzetes sárvédőjű modelljeihez.

Itt megjegeznék egy fontos dolgot: a menetirány mellett minden emeleten találunk egy külön termet (jobbra) amely egy-egy speciális téma előtt tiszteleg. 

Az elsőben klasszikusabb haszonjárművek parkolnak postakocsitól a versenyautó-szállítóig, egy körrel alatta pedig a modern hardcore munkagépek mentőtől hómaróig.

A különtermekből a rendes időspirálba visszatérve meg is érkezünk a világháború utáni fellendüléshez, pár ízléses kis- és nagypolgári modell mellett ott sorakozik szerintem minden idők legszebb Mercedese, a sirályszárnyas 300SL (illetve annak nyitott és az SLR változata).

Az időspirálon haladva két tematikusan elrendezett tárlat következik, amely a 60-as-80-as évek biztonsági fejlesztéseinek és egy szinttel lejjebb az azt követő időszak elektronikai és környezetvédelmi innovációjának állít emléket.

A következő különterem az idén 50. születésnepját ünnepelő AMG márka előtt rója le tiszteletét. A tárlat meglehetősen átfogó, a legendás vaddisznótól és az első utcai „tuningváltozatoktól” az AMG részére fenntartott SLS és GTR-en át a legújabb Projekt One szuper-sportkocsiig elég sok mindent bemutat.

Ha valaki azt gondolta innen nehéz fokozni, ki kell ábrándítanom, mert a Mercedes Múzeum koreográfusai a végére még egy olyan tűzijátékkal zárják a kiállítást, amelyet egyetlen más márka sem tudna produkálni. Nincs még egy autómárka amely ennyire szerteágazó sportsikerekkel bír, mint korban, mind sportágakban, mind mennyiségben. Régi nagydíj győztes szivarok a 20 század elejéről, modern Formula 1-esek, köztük a múlt évi bajnok, túraautók, kamionok, felfoghatatlan mennyiségű győzelem.

Nehéz megmondani, hogy a mennyiség vagy a minőség taglóz le jobban a Mercedes múzeumában. Nem példátlan a tökéletességre törekvés, akad pár állami múzeum is amely túlmutat a nemzeti kulturális örökség vagy egy magángyűjtemény tárolásán és közszemlére tételén. A torinói Nemzeti Autómúzeumot vagy a Lowman Gyűjteményt hasonlóan stílusos, és a konkurens német prémiumgyártók múzeuma is viseli a marketingrészleg profizmusának kézjegyét. Az legalább annyira lenyűgöző, hogy szinte minden területen megméretette magát a Mercedes, és mindenhol elérte a csúcsot. Sebesség rekord a 30-as években ami szinte napjainkig érvényes, példátlan sportsikerek, műszaki áttörések, nincs olyan terület ahol ne tűnne ki a márka. A legnyomasztóbb számomra mégis az, amit meg sem mutattak, ami nem ütötte meg azt a szintet hogy a Mercedes eldicsekedjen vele. A múzeum így csak töredékét mutatja meg a Mercedes múltjának és jelenének.

Sehol a személyi kultusz a legendáknak, mint az első mai értelemben vett sztártervező Paul Bracq vagy a márka meghatározó újítója és mai formanyelvét megalapozó Bruno Sacco. Hiányzik egy sor dögös tanulmány, mint az elmúlt évek autószalonjait emlékezetessé tevő Maybach Coupék vagy a négyajtós AMG sportlimuzin. Nem találkoztam olyan kategóriateremtő modellekkel, mint az SLK, ML vagy a CLS (előbbit a gyári standon láthattam a Techno Classicán, tehát biztos tárolnak egyet hátul), sehol egy Maybach, Smart, DKW vagy bármi a Chrysler csoporttól. Abban is biztos vagyok, hogy egy sor Formula 1-es bajnok autó kimaradt a sétám során. Csak emlékeztetőül, a BMW vagy a Porsche alighanem fél karját odaadná, ha az ő neve szerepelt volna az egyes rajtszámú Mekin. A Mercedes a múlt évben másfélszer annyi F-1 győzelmet hozott össze mint a BMW 1952 óta, bő 20 szezon alatt. A legnyomasztóbb számomra az, hogy olyan dolgok nem kerültek be a tárlatba, amiből egy is meghatározó élménye lenne a legtöbb márkának.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr8813224697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stig 2017.11.10. 10:21:42

Azért jó, hogy visszatértél.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.10. 14:31:38

@stig: köszi. Készülök még egy poszttal kifejezetten neked is :).

Pootj 2017.11.11. 21:38:09

A merci múzeum nagyon király (kétszer is sikerült eljutni), de ha Stuttgartban vagy, ne hagyd ki a Porsche-t sem. Építészetileg az nem ekkora dobás, de sportsikerek és legendák terén az sem gyengébb, bár nyilván nem meríthet 130 év terméséből. Azért ne feledjük, hogy a Porsche nyerte a legtöbb futamot összesítve minden kategóriát. Dakar rallitól Le Manson át a forma-1-ig.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.11. 22:29:31

@Pootj: köszi, megvolt egy éve ( autossagok.blog.hu/2016/08/29/egy_kiallitas_amely_melto_a_legendas_porsche_markahoz ), sőt a Porsche unoka privát gyűjteménye is a nyáron: autossagok.blog.hu/2017/09/06/porsche_musem_salzburg
Szerintem a kontinens autómúzeumainak több mint felében jártam (Kiamaradt a Schlumpf, a Beaulieu, valamint az olasz és francia márkamúzeumok).

A Mercedest épp ezért is mertem a legjobbnak nevezni, ha a Ferrari nem villantott valami kivételeset, akkor már nem nagyon hozza be senki...

Jegkoko 2017.11.13. 06:56:42

Én 2x voltam a merci és a porsche múzeumba is, ez mellett a müncheni bmw muzeum az ingolstadti audi vagy a wolfsburgi Volkswagen múzeumot is volt alkalmam megtekinteni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.13. 07:36:14

@Jegkoko: Azért fogok még neked is újat mutatni :)
Wolfsburg milyen volt (méretben-élményben)?
Ha lett volna időm, kipróbáltam volna a tesztvezetést (főleg a Porschénál, nem tűnt megfizethetetlen mókának) vagy a gyárlátogatást.

Jegkoko 2017.11.14. 10:44:28

Hatalmas volt, több épületben voltak a különböző márkák kiállítva, amikor ott voltam a seat részleg sajna zárva volt..A gyárlátogatásokkal meg igazából az a legnagyobb baj, hogy előrre be kell jelentkezni hónapokkal korábban, nekem még egy gyárba se sikerült szervezett módon bejutnom. Az opel rüsselsheimban jól megszivatott, amikor először voltam ott egy szombati napon a múzeum zárva volt, a másik évben meg már meg is szünt, illetve elköltözött a gyár területére.Persze oda meg nem lehetett már megint csak úgy bejutni, igy elmentem potyára.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.14. 19:06:19

@Jegkoko: valami hasonló lehet a Mazda múzeuma, semmi kölönös, de Frey úr szép gyűjteményt hozott össze utcai modellekből. Szerintem egy ilyen zarándokhelyért az a minimum, hogy pár tanulmányautót betegyenek egy gyári tárlatba, és hogy őszinte legyek, kicsit szomoró is vagyok hogy a Mazda nem támogatta meg Frey urat pár dögös koncepcióval a gyárból, pl a Nagare sorozatból egy két darabot.

Én a a gyári múzeumot az érdekességek, tanulmányok és különlegességek miatt többre tartom. Mondjuk a fenti poszt harmadik galériájában a tanulmány autók, vagy biztonsági fejlesztésekhez hazsnált autók, de még a fehér ló utáni első gépesített járművek (Daimler gépmotoros "villamos", repülő) is érdekesek.

Az hogy langymeleg utcai opeleket nézzek a 60-as vagy a 80-as évekből nem tudna különösbben lekötni. (Mondjuk a 90-es évek Mazdáit mindig is imádtam).

Bár annyira nem kerestem a gyári Opel múzeumot, azért merném remélni, hogy valami olyasmi vár, mint amit a 2016-os Technbo Classicán produkáltak: autossagok.blog.hu/2016/04/22/essen_techno_classica_ii_resz#gallery-1461275262_1
az a flottányi Opel GT, a régi koncpecióktól az izgalmas sportváltozatokon át a modern koncepcióig bizony szép tálalás volt. ezekre vagy pl a Monz aConceptre fel lehet építeni egy tárlatot. Ahogy az Ingolstadti múzeumban is volt pár dögös modern koncepció.

De az is igaz, hogy a múltat tekintve a Mercedes teljesen más liga minden más márkához képest. Ezt sejtették a bajorok és nem is a múzeum a leghangúslyosabb a BMW weltben. Míg a Mercedes muzeum komplexuma 80% múzeum 5 % oldtimerkereskedelem és 15% újautó, a BMW weltnél a múzeum max 40%-a az élménynek.

Jegkoko 2017.11.15. 19:57:31

Tavaly voltam a düsseldorfi Classic remise autókereskedésbe, ami felér egy komolyabb múzeum gyűjteményével. Az ott kiállított összes autó természetesen meg is vásárolható ,a megfelelő euró kicsengetése után.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.11.16. 20:24:07

@Jegkoko: az nekem is megvolt tavasszal autossagok.blog.hu/2017/04/27/classic_remise_dusseldorf , én Techno Classica előtt költöttem el egy abszolút jó ár/értékarányú ebédet.

Stuttgartnál a Motorworldöt néztem meg de abszolút csalódás volt, közelébe nem ér a hangulata a Remise-nek, a V8 hotel pedig egy útszéli motel 4csillagos áron...
süti beállítások módosítása