Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Volvo V90 menetpróba - ez már egy másik világ

2016. december 30. - Ződ2000

A blog tesztrovatában általában kétféle autó szerepel: az első esetben olyan autókat próbálok ki, amelyet el tudok képzelni következő autómnak, a második kategóriába eső autók esetében nagyon birizgálja a csőrömet, hogy milyen élmény vezetni. A mai tesztút alanyára e két tétel csak részben igaz: épp jól megvagyok az aktuális autómmal, és árban kicsit fölötte is áll a célterületemnek, míg az új SPA platformos XC90-est már próbáltam nem is olyan régen, magában a V90-esben pedig már az év elején sikerült üléspróbát venni Essenben, a Techno Classicához illően elődmodellek díszkíséretében.

Az V90 tesztút egyik fő motivációja az a tény volt, hogy a kocsi elődmodelljét sajátomnak mondhattam. Szerintem a búcsúzó V70-es az elmúlt 10 év egyik legjellegzetesebb Volvója volt. A V70es egyúttal sajátos piaci szerepet töltött be, amely szerintem a Ford Motor Company korabeli termékpolitikájára vezethető vissza. Akkoriban  a Ford csoportnak kellett egy tömegesen értékesíthető prémiummodell a kifejezetten luxusterméknek szánt Jaguar XF alá, lehetőleg úgy, hogy ne nagyon nyírják ki egymást, és a német prémiummodellekkel se kelljen szemtől szemben konfrontálódniuk (tehát vagy árban kínáljanak a németek alá, vagy luxusban föléjük). A V70 így valamivel kisebb, még a lépcsős-hátú S80-nál is. A mérettel azonban nem csökkent a praktikum, sőt a V70 szerintem az egyik legjobb térkihasználású autó volt a piacon, miközben a nagy családi autók és a felsőközepes prémiumautók mérethatárán egyensúlyozott.

A V90-essel egy teljesen más utat jár be a Volvo: a Ford felügyelet megszűnt, és a Geely tőkéjével, érezhetően azt a célt tűzte ki, hogy közvetlen ellenfelet állítson a prémium felsőközép-kategóriában. E kihíváshoz pedig a jávorszarvas-masztodon XC90-nél bevetett SPA platform kitűnő alapnak ígérkezett.

A tesztautót a Volvo hagyományok alapján sok jóval ellátták, van benne automata váltó, Volvo-szinvonalú ülések, "autopilot" és extrák hosszú sora, amelyeket szerencsére három felszereltségi szint elég jól összefog, és árban áttekinthető tesz. A tekintélyes külméret miatta belső térérzetét nem érheti panasz, de a V70-hez képest elsősorban kívül lett nagyobb, a gyakorlatban kihasználható beltér közel sem hízott vele.

Formát szokni kell, de ez igaz volt az elmúlt 20 év volvóira. Mindenesetre ugyanúgy árad az a különc "volvóság" a V90-esből, bárki is legyen a tervező. Eddig három teljesen más habitusú tervező, (Horbury, Mattin, és Ingenlath) esetében mindnek sikerült valami olyat összehozni, amit egy kis autós ismerettel meg tudunk különböztetni a német és japán konkurensektől. Az ívek és formák nem ismeretlenek a korábbi Volvókhoz szokott szemnek, és sok Volvós részletet örökítettek át a szokásos furcsaságokon felül.

A V90 fő aduja a beltér lesz, amely szerintem zseniálisra sikeredett. Ez nemcsak ez elődhöz viszonyítva igaz, de a friss konkurencia tükrében is nyugodtan kijelenthetem. Egyszerre eredeti, igényes és alapjában véve használható is. Az ülések a márkához méltóak, bár ebben nem találtunk masszázsfunkciót, amivel Essenben tudott nekünk még meglepetést okozni.Viszont az Isofix pontok külön nyílást kaptak, ami megspórol nekünk egy korai látogatást a kárpitosnál.

A V70 után és a V90 külméreteit ismerve meg kell mondjam, a csomagtér az egyetlen eleme az autónak ami igazán csalódással töltött el. Itt utalnék az autógyártók rossz szokása, amikor a katalógusadat-vadászat érdekében az övvonal alatti csomagtartó méretet igyekeznek maximalizálni, ami a legirrelevánsabb egy családi kombinál. Az eredmény az ilyen dögös, de értelmetlen sziluettek, és az autós fórumok szférájában a katalógusadatokon értetlenül álmélkodó vevőjelöltek.

7_volvo-v90_cross_country-2017-1600-27.jpg

Itt most megint felidézném az XC90-nél írt kritikákat: a Volvo Sensus fedélzeti informatikai rendszere lehetne jobb is. Az érintőképernyő olyan, mintha az Android valamelyik közelmúltbéli oprendszeréből (annak is a settings részéből!) vették volna ihletet. Az autó képernyőjét azonban nem tudjuk közelről hosszasan bámulni, szerintem egy a szemet határozottabban a funkciófelületekre vezető, kontrasztosabb menü-rendszerrel sokkal többet érne az ember. Öröm az ürömben, hogy hardveresen minden oké, csak egy alapos szoftverfrissítés kellene.

A V90 a szokásos kanyargós útszakaszon éppúgy helytállt, mint az odavezető pályás és városi szakaszokon. A vezetési élmény rendben van, de nem kiemelkedő. A D4-es motor minden racionális közlekedési helyzethez kielégítő, de még nem hiányolja a hátsókerék-hajtást.

A nyolcsebességes váltó is korrekt partner, de olyan apróságok ki tudtak akasztani, mint amikor nem jelzi ki a sebességet a műszeregység D-ben, pedig ezen információ a full-LCD műszeregységen simán elférne, ráadásul a korábbi LCD műszeregység (pl ami az XC60-asban van) még képes volt erre. A másik ilyen problémám a SPA Volvókon bevezetett sebességhatároló, ami nemcsak a világ legértelmetlenebb extrája, de egyúttal könnyű véletlenül átállítani a tempomatról, míg a visszajutáshoz rá kellett jönnöm hogy miként is sikerült aktiválni. Ha egyszer megvan, akkor okés, csak ki kell tapasztalni. Az ilyen dolgokat azért meg lehet bocsátani, de a fokozatkijelző lehagyása maradandó hiányosság.

Összességében abszolút megnyert magának a V90-es, megvan az a "dögösségi" faktor, ami miatt a GLC-t és az E-klassét legalább annyira szerettem, és hajlandó voltam megbocsátani azoknak is apró gyengeségeiket (mint a kormány bal oldalára zsúfolt négy darab kar). A V90-es egy szerethető autó, ami sokat számít a végletekig kiélezett felső-közép prémiumkategóriában. Szükség is van rá, mert nem csak tudásban, de árban is jelentősen túlmutat az elődökön, és annak kialakult vevőkörén.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr8512081965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2016.12.30. 16:43:06

Nálam egy S90 volt, D5-ös motorral és a mindentbele Inscription felszereltséggel. Hamar megszerettem a nyugodt karakterét és a kellemes működést, de az állított tablet meg az, ami rajta van, az katasztrófa.

A négyhengeres motoron keseregtem kicsit, mert a rugalmassága érzésre semmiképp sem volt az, ami elvárható, de andalító Volvóként pazar volt.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.12.31. 10:29:19

@FrozenSilver: kíváncsi leszek az új ötösre, az E-klasse is egy remek autó volt, szerintem az ilyen 4 hengeres dízel és luxusfelszereltség kombóval ezek az autók nagyon együtt vannak. A "tabletre" nagyon kellene egy másik menürendszer, akkor jó lenne. Gyengébb motorokkal 5 méteres kasztnival számomra semmi előnyt sem jelent a hátsókerék-hajtás, ezt az 518d szépen megmutatta, így a négy versenyző kb egy alapról indul.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2016.12.31. 12:47:00

@Ződ2000: Rettenetesen kicsi a különbség ezek között. Sokan az E-osztályt tartják a csúcsnak, de ez valószínűleg csak addig lesz így, amíg meg nem jelenik az A6-os Audi legújabb generációja. Az mindig eléggé oda van rakva és valószínűleg telepakolják majd az A8-asból átfinomított önvezető rendszerrel.

Nekem eszem ágában sincs olyan autóba tölteni az időmet, ami nem hajt hátul, de megértem, ha valakinek ez nem lényeg.

A BMW-s galériát meg megtekintettem és csorgattam a nyálam, köszi! :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.12.31. 15:40:58

@FrozenSilver: alapjában véve egy nem túl erős motorhoz a hátsó-kerekes kiosztás csak hátrány. Nem fogsz vele driftelni, de télen simán büntet.

Az új 5öst vezetted már? Kiváncsi leszek a bemutatóra.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2017.01.01. 16:27:57

@Ződ2000: Ezt egész másképp látjuk, de kinek mi. Az 5-ösre én is kíváncsi vagyok még, de nem kell sokat várni már rá.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.01.14. 22:39:28

@FrozenSilver: na megvolt az üléspróba az új 5erben.
autossagok.blog.hu/2017/01/14/95_brusszeli_autoszalon#gallery-1484403415_6
Azért nem estem tőle hanyatt, ha most lenne aktuális maradnék a kifutó F10-esnél.
Ellenben a CSL Hommage R tényleg ütős élőben :)

dani740 2017.02.26. 09:39:40

Szia, csak egy észrevéltel cikkel kapcsolatban (ami amúgy tök jó lett): a VEA az a négyhengeres motorcsalád neve, és ebből adódóan inkább architektúra, nem pedig platform (padlólemez). A kilencvenesek közös, variálható padlólemeze az SPA, az a platform inkább ;)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.02.27. 16:44:01

@dani740: köszi a pontosítást, módosítottam. :)
süti beállítások módosítása