Pár hónapja a párizsi Retromobile kiállítást úgy jellemeztem, hogy az az oldtimer-rendezvények királynője. A Retromobile a sokadik autókiállítás után is látványosnak hatott és tudott újat mutatni. Sőt példátlan módon emelte a tétet. A világrekorder-aspiráns Ferrari mellett 10 látványos gyári stand és a gyári standokhoz mérhető privát kollekciók gazdagították a rendezvényt. Nem kevés gyönyörű autót láttam, és ezek többsége az oldtimerek között is ritkaság volt. Bár megkockáztatom, hogy láttam már olyan rendezvényt, ahol több autót állítottak ki, de minőségben a 2016-os Retromobile-t verhetetlennek gondoltam.
Elnézve a 2016-os bakancslistámat, az egyetlen esélyes a trónfosztásra az Esseni Techno Classica maradt még. Az hogy a legnagyobbnak hirdeti magát nem izgatott. Ugyanezt olvashattam az Interclassic, sőt a Stuttgarti kiállítás honlapján is. De párszáz youngtimer nem fogja pótolni Schumacher Benettonját. Persze a világ egyik legerősebb és legnagyobb történelmű autóiparára büszke országban a hazai gyártók ki fognak tenni magukért. Ezt bárki megerősítheti, aki járt Frankfurtban. A 100 éves BMW-től különösen sokat vártam. A kérdés az, hogy ki csatlakozik még a nagy múltú márkákhoz.
A szervezők már a bejáratnál igyekeztek valami látványossággal sokkolni, mint a pszichedelikus VW busz vagy a rallye-911-es. Ezt követte egy nagy kupac szupersportkocsi, és luxusautó eléggé összezsúfolva. Olyan ritkaságok, mint a nemrég befejezett Carrera GT és Mercedes SLS vagy épp Ferrari F40.
Az első kellemes meglepetést rögtön a nagycsarnok elején a Volvo stand szállította.
A kompozíció főszereplője a frissen bemutatott V90-es, amit diszkréten egy Volvokombi-antológiába csomagoltak.
Mögötte egy impozáns Mercedes stand következett, de mint kiderült ez nem a hivatalos gyári stand...
A Mercedes hivatalos kiállítása majdnem egy egész nagycsarnokot megtöltött, de róluk majd a következő részben…
Ha hasonlóképpen a egy privát BMW lerakat is várta azon érkezőket, akik nem bírták kivárni, míg eljutnak a kiállítás másik felén összerakott BMW-csarnokba.
Mögöttük a Fiat csoport szemléltette a középkategóriás sportlimuzinjainak dicső múltját, a koszorú közepén az új Giulia QV. Halkan jegyzem meg, hogy privát gyűjtemények legalább 6-8 Sprint Zagatót hoztak el, kupé vagy kabrió változatban. A kissé fura, de annál ritkább modell lassan felsorakozik az oldtimer-rendezvényeken szívesen látott GTV-k mögé.
A stand másik felén a Fiat részleg az új 124 Spider számára biztosított természetes környezetet a szőke hoszteszekkel.
Oldimer kiállításokon komoly tényező a Jaguar, és az angolok ezt egy impozáns márkastanddal is érzékeltették. Az 1:1 arányú makett-készletet poént amúgy mások is átvették a kiállításon.
A nagycsarnok alatt egy használtautó-börze kapott helyet. Itt is akadtak érdekességek minden korból és árfekvésből…
A kiállítás egyik leglátványosabb darabja egy futurisztikus amerikai busz. Eredetileg a General Motors Futurliner sorozata tizenkét járműből állt, amelyet 1940 és 1941-ben gyártottak le a második világháború kellős közepén egy marketingkampányhoz. A járműveket egy felújítást követően 1953 és 1956 között tovább használták a futrisztikus parádéhoz, ami egy eléggé időtálló formát jelez. A futurisztikus hatás kortalanul érvényesül még manapság is, ezek a hatalmas monstrumok ma is lenyűgözőek.
Mellettük az ADAC is egy felettébb eredeti tárgyalóbuszt állított ki. De mondjuk egy Porsche 935 Moby Dick, vagy egy Stratos, Toivonnen Lancia Deltája, esetleg a kétéltű kabrió nem kevésbé hat üdítően.
Az biztos hogy valóban rengeteg látványossággal készültek a kiállítók és a legfontosabb standok, de Párizsban a hazai márkák szintén kitettek magukért, miközben a tradicionális oldtimer-márkák is gyári standdal készültek. A rangadó kulcsa az lesz, hogy sikerül-e a hazai márkáknak kompenzálni a francia márkák hiányát, de a gyári standokról majd a következő részben.