Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Első benyomások a 2018-as Techno Classica nyitó napjáról

2018. március 22. - Ződ2000

Szerdán nyitotta meg kapuit a Techno Classica az esseni vásárvárosban (bővebb infók a hivatalos oldalon). A kiállítás a világ egyik legnagyobb oldtimer-rendezvénye, de ez önmagában nem jelent sokat, vagy egy fél tucat rendezvény hirdette már a legnagyobbnak magát. Véleményem szerint az igazi mutatvány minőségileg felülkerekedni a 4-5 bajnokesélyes A listás rendezvényen. A Retromobile, a Goodwood Revival, a stuttgarti Retro Classics és a Maastrichti Interclassics egyaránt igyekszik valami többletet nyújtani a méreten felül is. Újabban azonban elkezdtek övön alul is játszani, tavaly az Esseni rendezvény szervezői (SIHA) a Stuttgarti rendezvény hétvégéjén tartották a SIHA zsebprogramját, az Antwerp Classicset, ez évben pedig egy teljes frontális támadással Németország két vezető oldtimer-kiállítása teljesen egy hétvégén kerül megrendezésre.

A Techno Classica amúgy méretében is impozáns. 30 országból 1250 kiállító várja a látogatókat a március 25-i zárónapig. A kiállítást egy nap alatt alig lehet bejárni: 120.000 m2-en 21 csarnokterem és a komplexumokat körbevevő szabadtér rengeteg látnivalót kínál. A számokon felül, a Techno Classica legerősebb aduásza a márkák gyári (de legalább importőri szintű) jelenléte, amely révén nemcsak a gyűjtők körében vívott ki komoly elismertséget, de a látogatószám emelkedésével a gyárak is egyre inkább felismerik a reklámpotenciált (tavaly 180.000 látogató nézte meg).

map_techno_classica_2018.jpg

Először is rátérnék Magyarország legismertebb Mercedesére, amelynek útját és az egész projektet egy emberként izgultuk végig. Szóval sikerült megtalálni a verdát, de nem akartuk zavarni így mindössze két képet rakok fel, hogy ott van az ország pillanatnyilag leghíresebb Pontonja. Amúgy Mercedesekről még lesz szó a blogon…

Azonban a mai posztban igyekszem összesűríteni az importmárkák és a nagyobb magángyűjtemények standjain magamba szívott élményeket, beleértve a VW csoport nem német márkáit. Előre szólok, ha nem lenne kész időben a második rész, ez minimum egy egész napos program. Mi délután kettőtől este nyolcig nem tudtuk teljesen bejárni, és nem nagyon vesztegettünk időt eltekintve egy szimpi jaguáros szakitól, akinél Párizsban is buktunk egy fél órát, annyira magával ragadóan tudta részletezni a gyári restaurációs projekteket.

Amiért Nem jár helyezés – a bejáraton kívül rekedt PSA

A korábbi évekkel szemben a PSA nem állított ki, mindössze az új 508-ast hozták el egy régebbi Peugeot és egy helyes hosztesz társaságában. Aki kíváncsi rá, hogy mire képes a francia márkacsoport, érdemes átpörgetni a párizsi Retromobile beszámoló Citroen, Peugeot, de főleg a DS galériáit (utóbbi tényleg betojás)…

9_dsc_6289.JPG

8. Nem fair- de többet nem ért a próbálkozásuk - Seat

Na jó ennyi és ilyen modellből én se hoztam volna ki többet, legalább készültek valamivel a VW csarnok melegében.

7. A Lamborghini gyári restaurátorai valamint a Bentley és Bugatti „nepperek”

A három márka együtt sem tett le többet az asztalra, de azért a Lamborghini Polo Storico részlege mindig minőségi standot hoz össze azon 30 négyzetméteren. Az viszont továbbra is rejtély, hogy miért kell egy fél tucat Bentleyt és Bugattit összezsúfolni annyi helyre, mint a 3 roncs Seatot.

6. Az olasz elitmárkák, Ferrari – Maserati - Dino

Tavaly elég sokat szidtam a 70 éves Ferrarit lustasága miatt, Miközben az olasz márka az összes neves oldtimer-rendezvény legkiemeltebb márkái közé tartozik, és ritka példányai az árverési rekordokat ostromolják, a gyár maga semmilyen gyári támogatást nem kínál, és nem is vesz részt rendezvényeken (az igaz azokra a Ferrarikra is amelyeket Dino márkanéven hoztak forgalomba). Valamilyen szinten ugyanez igaz a Maseratira is, amelynek ritka és elegáns példányai egy hónapja Párizsban bőven millió euró feletti árakon keltek el.

5. Az Aston Martin Works gyári részlege

Nincs nagyon mit hozzáfűzni, egy diszkrét és elegáns stand, remek autókkal, amelyek jó részét le is cserélték Párizs óta, tehát van munkájuk rendesen. Amúgy jó pár Astont láttam a privát standokon, de lassan már csak az egyedi Zagato példányok érték el az ingerküszöbömet....

4. Skoda

A Skoda esseni standja minden évben a szívem csücskében van, mivel a cseh márka mindig erőn felül teljesít, dacára a sanyarú közelmúltnak. A standon ezúttal remek és látványos történeti modellek parkolnak, amelyek igyekeznek hangsúlyozni, hogy a márka régen sokkal komolyabb múlttal bírt, mint amire többségünk emlékszik. Itt azért halkan jegyzem meg, hogy amíg az olasz márkák modelljeiből tucatjával látni a gyűjtőknél, cseh autókból (egy rallye 130 kupétól és egy impozáns II világháború előtti Tatrától eltekintve) csak a Skoda standon láthattunk.

Ha muszáj belekötni, akkor annyit jegyeznék meg, hogy Skoda standon számomra kicsit túl sok volt a „sci-fi”, kísérleti modellek a gyári raktár lejava, de ezek többsége sosem valósult meg, és még a vasfüggönyön innen se hallottunk róluk.

3. A Fiat csoport – Alfa, Fiat és Lancia

A Ferrarival ellentétben az Alfa rengeteget tesz a régi modellekért és ügyesen beépíti az aktuális modelloffenzívába. A jelenkor sikereit az új Nürburgring-rekorder Stelvio képviselte (teljes harci díszben, álcázómintával és leragasztott karosszériarésekkel), a közelmúltat pedig  az Alfa SZ és pár izgalmas kupé idézte fel. A dicső régmúltat képviselő (szintén millió euró feletti árú) példányok amúgy meg jó ideje az elit gyűjtők kezében vannak.

Nem lehet elmenni azonban azon tény mellett, hogy az Alfa az egyik legnépszerű gyűjtői modell volt, számtalan formában előforduló GTV mellett egy sor régi és extrám drága II világháború utáni luxuskupét láttam.

2. A Volvo tisztelgése az 1800 kupé előtt

A Volvo mindig nagyon odateszi magát Essenben (éles kontrasztban Frankfurttal, ahol svédek rendszerint passzolnak). A stand fő tematikáját az 1800 kupé adta. Akadt itt Cabrió-változat, a híres Hófehérke-koporsó és egy koncepció eme kupékombihoz. A legnagyobb hírverést pedig Roger Moore kupéja kapta, amelyhez kiállították az eredeti okmányokat is.

A oldtimerek rendszerint egy mai modellnek ágyaznak meg, amely ez évben az XC40 volt. Itt egy picit csalódottan távoztam, mert az előző évekhez hasonlóan a genfi premiermodellre (vagyis az új V60-asra) számítottam, de azért ez sem volt rossz. A 3-as csarnokban láttam márkalubos modelleket is, de e tekintetben Essen messze elmarad a maastrichti Volvo-mániától, ahol egyik másik Volvo modellnek is külön klubja van.

1. A Jaguar – Land Rover csoport megint odatette magát

Az évben kevesebb dekorral készült a JLR, mint valaha, de az autók annál érdekesebbek, ráadásul a készlet teljesen más, mint amit két hónapja Párizsban. Kedvencem a lepusztult restaurálás előtti E-Type, amely mellett egy újszerűre felújított példány parkolt. Mellettük láttam egy évfordulós XJ-t és a kedvencemet, az XJ220 szupersportkocsi egy újabb példányát (Párizsba zöldet hoztak ez kék). 

Természetesen a JLR nem véletlenül pörög, a Jaguarok továbbra is elég népszerűnek tűntek a privát gyűjtők standjain.

 Egyelőre ennyi fért a mai posztba, a következő adag nem lesz ennyire gyors, de szokás szerint igyekszem a legjobbakat a végére hagyni.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr8013765486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uluk4i 2018.03.22. 11:40:44

Érdekes adalékok a Jaguár standhoz: az XJ220 nem sok km-et (bocs, mérföldet) ment életében, ez a példány talán 2000 körüli futásteljesítménnyel volt eladó. Viszont a gumik már kicsit öregnek számítanak és semmiképpen sem javasolt ezeken megfutni a 340-et (hivatalos végsebesség). A bibi ott van, hogy ezt a fajta speckó gumit, eben az összetételben és méretben, már senki nem gyártja, ezért a Jaguár műveknek kellett hivatalosan megkeresni a Pirellit, hogy ugyan gyártana pár darabot nekik (és a magángyűjtőknek), hogy tudjanak papucsok rakni a kocsikra.

uluk4i 2018.03.22. 11:46:17

Ződ, a másik, amit kifelejtettél a Jaguár standról, az Nicko McBrain személyes Jag-ja volt. A csávó nagy Jaguár rajongó, az elsőt még a 80-as években vette, amikor az Iron Maiden befutott és aztán meg is tartotta. Az itt kiállított XJ-t a gyár teljes mértékben személyre szabta 3500 munkaóra befektetéssel - Nicko kérésére lett ilyen a padlizsánlila fényezés, a küllős kerék (és a szélesített kerékdobok), a belső bőr, az alcantara fejtámasz, az egyedi fa belső burkolat, a belső gombok (amik a gitár erősítők gombjait imitálják) vagy éppen a háromküllős "sportkormány". Az autót egyébként Genfben mutatták be először és a Jag gyári honlapja külön cikket szentelt neki: media.jaguar.com/news/2018/03/jaguar-creates-unique-greatest-hits-xj-iron-maiden-drummer-nicko-mcbrain

uluk4i 2018.03.22. 11:57:30

Bár nagyon szorítok azért, hogy Csík el tudja sózni a Pontont valakinek és megszabaduljunk végre ettől a sagától, érdekes, így utólag is, látni, hogy mennyire rágörcsölt az egyszeri K-európai eladó az esseni vásárra - tükör, meg képeskönyv meg anyámtyúkja - amikor a szomszédok kb annyit nem tettek meg néha, hogy kiírják az árat. Persze, fogalmam sincs hogy Pontont beszendvicselő Porsche és SL milyen esélyekkel indul a vásárba...de volt egy másik eladó Pontony is, kicsivel hátrébb, arra is kb. egy cetlit tűztek ki, hogy 23.900 és csókolom. Mindegy, csak impresszió...és mivel k-európai vagyok, én is rágörcsöltem volna...

uluk4i 2018.03.22. 12:15:07

Ha esetleg keresed, hogy mi volt fenn a pódiumon a COYS csarnokban - hát ez : www.coys.co.uk/cars/1936-brooke-e-r-a-monoposto-and-1936-bedford-ws-transporter

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.22. 20:07:45

@uluk4i: őszintén szólva egy kicsit összecsaptam a szöveges részt, mert igyekeztem gyorsan aktiválni a posztot, de az indexet nem igazán érdekelte hogy ideőszerű legyen. Mindegy gondolom a nyalási technikák meg a kriptovaluta aktuálisabb téma.

Na mindegy inkább leporolom az exhaustive projektet. Ha van jő ötleted még a héten várom a javaslatokat.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.22. 20:09:33

@uluk4i: őszinté szólva a Coys nekem kicsit csalódás volt, főleg a párizsi Arcturial után, az fényévekkel jobb volt. Valamiért ebben a Techno Classica nem tudja lebirkózni a konkurenciát.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.22. 20:12:24

@uluk4i: azért a németek között akad elég sok kényszeresen precíz ember, valahol ezek a szöszölések is hozzájárulnak a pozitív benyomásokhoz.

uluk4i 2018.03.23. 08:15:49

@Ződ2000: hát majd pár nap múlva kiderül, hogy mennyire jött be a szöszölés a dajcsoknak. Biztos hitelesebb így a projekt, de a hülye is láthatja, hogy rommá lett restaurálva a Ponton - ezen nem sok mindent van dokumentálni. Viszont ha meglátja milyen körülmények között készült...mert valljuk be a német nem látja, hogy mennyire szakember az eger környéki lakatos, csak azt, hogy milyen műhelyben dolgozik. Szóval...you know...we'll see...

uluk4i 2018.03.23. 08:17:24

@Ződ2000: Tény, hogy a Coys ide inkább csak szokványos darabokat hozott...lehet egyébként, hogy árverések tekintetében nem annyira kiemelt az esseni vásár, mint mondjuk a párizsi. Érdemes lenne egyszer interjúra elhívni valamelyik aukciósház nagyemberét :)

stig 2018.03.23. 10:46:57

@Ződ2000: Ez "Na mindegy inkább leporolom az exhaustive projektet." kb mit jelent?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.23. 11:23:57

@stig: egy ideje foglalkoztat egy saját (angol nyelvű) oldal indítása. Egyrészt sok olyan dologról írok, ami nem csak itthon érdekes, sőt van amiről máshol se nagyon írtak.

Emellett ott vannak olyan dolgok, mint pl az Antwerp Classics, amelnyek ajánlóját az index kiemelte (?!) aztán a posztot nem, viszont maga a rendezvény nagyobb nemzetközi visszhangot érdemelne (na jó legalábbis többet a semminél :) ).

Nem akarnám lecserélni a blog.hu-t, mert igen jó platform, rengeteg előnnyel.

Az exhaustive meg a munkacím, egyelőre egy jó autós blogcímet keresek ami fedezi a blog profilját (és nem foglalt meg nem is koppintás), nem akarok ugyanabba a hibába esni mint ennek a blognak a címével.
süti beállítások módosítása