Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Első benyomások a párizsi Retromobile kiállításról

Az oldtimer-kiállítások királynője ragaszkodik a trónjához

2018. február 08. - Ződ2000

Szerdán nyitotta meg kapuit a világ egyik legrangosabb oldtimer-rendezvénye, a párizsi Retromobile (hivatalos oldaluk az alábbi linken érhető el). A rendezvény ez évben is a párizsi vásárvárosban (Porte de Versaille) kerül megrendezésre, és bár létezik nagyobb rendezvény a kontinensen, de minőségben a Retromobile-t verhetetlennek érzem. A kiállítás erőssége a high-end modellek felhozatala és annak mennyisége, sok márka állít ki gyári támogatással, és teszi tiszteletét számos elismert múzeum.  A Retromobile elismertségét mutatja, hogy számos autós rendezvény bérel standot a Retromobile-on, csakhogy feltegye magát a térképre.

A párizsi Retromobile kiállítást két éve úgy jellemeztem, hogy az az oldtimer-rendezvények királynője. Nem kérdés hogy ez a rendezvény az igazi nagyágyúk játszótere, ami teljesen más kontextusba helyezi az azt megelőzően látott kisebb regionális rendezvények "alfahím" gyűjtőit, akik egy-két restaurált 911-essel és alap Ferrarival már standokat szoktak építeni. A Retromobile a sokadik autó-kiállítás után is látványosnak hatott és tudott újat mutatni. Sőt annak idején példátlan módon emelte a tétet. A világrekorder-aspiráns Ferrari mellett 10 látványos gyári stand és a gyári standokhoz mérhető privát kollekciók gazdagították a rendezvényt. Nem kevés gyönyörű autót láttam, és ezek többsége az oldtimerek között is ritkaság volt.

A 2018-as rendezvény Vasárnapig várja a látogatókat, és rendszerint reggel 10.00-től este 19.00 óráig (amikor épp nem 22.00-ig) tart nyitva. A 20 eurós jegyár nem kevés, de 12 éves kor alatt ingyenes. A helyszín szokás szerint a város szélén található vásárváros (Expo), a Porte de Versailles metrómegállónál. Autóval érkezőket bőséges parkolóház várja, de a párizsi Autóvilágkiállítás beszámolójához beraktam egy képet, ami jól érzékelteti, hogy mire számítsunk a franciáktól parkolás tekintetében.

access.jpg

Az autós közlekedés amúgy is komoly kihívás Párizsban: a több körgyűrűvel körbevett 12 milliós metropolisz a francia autósokkal megfejelve nem kis kihívás elé állíthatja az egyszerű helyzetekhez szokott magyar autóst (kedvencem az egymás fölött megépített 2 db egyenként is többsávos körforgalom, minden navigációs rendszer rémálma). A múltkor egy péntek reggeli forgalomban a tucat kilométer a körgyűrűn kb egy óránkba telt, és este is ennyit vesztettünk a városból kifelé menet, ez évben simábban ment.

map_1.jpg

A vásárváros maga nem apró, a Retromobile nem is tölti meg, a párizsi nemzetközi autószalon alapterüketének fele-harmadát használja ki. De senkit se tévesszen meg, hogy a rendezvény java része az 1—es csarnokban kapott helyet, az a csarnok hatalmas, egyedül abban elférne a fél Techno Classica, és azért még két másik kisebb csarnokot is igénybe vesznek.

map_2_3.jpg

Amint korábban említettem, sok rendezvény már azért is készül standdal Párizsban, hogy hirdesse magát. Évről évre látom például a svájci autószépségverseny (Concours d’Elegance Suisse) standját, ez évben például a Peter Auto is kint volt, és kérdésemre tisztázták az év dilemmáját. Bár nem szerepel a 2018-as naptárjukban a Hungaroring Classic, a rendezvényt meg fogják tartani, igaz a Peter Autó szériája nélkül. A Brit nemzeti autómúzeum (Beaulieu) évek óta állít standot Párizsban, és nem is mulasztja el az alkalmat, hogy terjessze a 2018-as programfüzetét. De számos múzeum készült kisebb kihelyezett standdal, mint a Le Mans hivatalos múzeuma.

Mellettük több múzeum is készült valamilyen tematikus tárlattal: Franciaország legkomolyabb autómúzeuma, a mulhouse-i Schlumpf gyűjtemény Jean Pierre Wimil francia konstruktőr előtt tiszteleg (de több másik tárlathoz is hozzájárult). A Les Grandes Heures Automobiles tárlatot is ilyesminek gondoltam, de ahogy elnézem ez igazából a Linas-Montlhéry pályanap kampánya. 

Az Engelbert Möll gyűjtemény pedig Carlo Abarth munkásságának állított emléket. 

A Renault 120. születésnapjára több múzeum is készült. A Saumuri Páncélosmúzeum például csak Renault tankokat hozott (erre mondhatnánk, Tank You Renault!), ahogy a Compigne-i nemzeti autómúzeum is történelmi Renault modellekkel kedveskedett.Ez a Tankmúzeum amúgy felkerült a bakancslistámra, igaz nem egyszerű eljutni, Le Manstól egy óra délre.

Az ünnepelt sem fogta vissza magát, a 120 éves Renault a nagycsarnok közepén a legnagyobb helyet kapta, amelyet a márka jelentős modelljeivel töltött meg. Szerintem azért meglehetősen szellősen, a két évvel ezelőtti standjuk szülinap nélkül is emlékezetesebb.

A sarokban pár régi Alpine versenyautó kapott helyet, bár utcai Alpine-t (pláne az újat) hiába kerestem, bár lehet hogy a füstfelhő miatt nem láttam (nagyon gonosz vigyor).

A többi márkát majd a következő részben fogom bemutatni, előzetesen annyit elárulok, hogy minden A-listás oldtimer-rendezvény ékköve a gyári múzeumok felhozatala, az ez évi Retromobile sem lesz kivétel, a francia gyártók mindig kitesznek magukért. Akadt pár gyöngyszem a márkaklubok között is (többségük a 3. csarnokban kapott helyet az Abarth gyűjtemény mögött), de ez a rendezvény inkább az elit gyűjtők kedvence. Ilyen látványosság amikor a Lotus klub egy Camel-sárga Lotus Honda versenyautót (replikát?) villantott, a BMW klub egy 507-est, a Volvo egy Amazont. Nyilván a Hispano Suiza klub vagy a Morgan 3-wheeler nem igényel extra show elemet.

Az Interclassics után visszatérő élmény újra magyarokkal találkozni a Cobra standnál, akik a Simtag márka alatt (hivatalos oldaluk itt érhető el) elég látványos szimulátorokat visznek ezekre a rendezvényekre. Teljesen más érzés élethű force feedbackes visszajelzéssel totálkárosra törni a kocsit Spában, amint amit otthon megszoktam a sima X boxos próbálkozásaim során (persze a végeredményen a profi technika sem változtat).

A Retromobile a hasonló rendezvények között is kiemelkedik a képzőművészeti kiállítók mennyiségében és minőségében. A párizsi művészetek völgyében mindenki megtalálja a saját igényt, legyen az Porsche darabokból készülő komód, autós témájú festmények vagy igényes Aktok (aki már mostanra megcsömörlött a sok autótól, a művész hölgy honlapján talál még képeket, hessteg: NSFW és 18-as karika). A művészek Párizsban sokkal inkább igyekeztek egyedi megoldásokat találni, hogy felhívják magukra a figyelmet, mint más rendezvényeken..

Az 1:1 alatti méretű modellek rajongói sem fognak csalódottan távozni akár filléreket szán rá akár high-end egyedi alkotásokat keres a 3000 euró feletti árfekvésben.

Most tartanék egy kis szünetet mert több nem fér ma bele a posztba, szerintem a java még hátra van. A gyári standok, az árverési rekordokat kergető Arcturial aukciósház készlete és a nagy gyűjtők (gyári kollekciókkal vetekedő) standjai miatt érdemes lesz még benézni.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr4013644452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2018.02.09. 16:51:51

Istenem...
Amikor még mérnökök készítették az autókat és nem 1 bites marketingesek.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.12. 17:52:04

@Duplaxiii: és a Renault tankokban pl még anyag is volt :)
süti beállítások módosítása