Szerdán nyitotta meg kapuit a Techno Classica az esseni vásárvárosban (bővebb infók a hivatalos oldalon). A kiállítás a világ egyik legnagyobb ilyen rendezvénye, 30 országból 1250 kiállító várja a látogatókat az április 9-i zárónapig. A számokon felül, a Techno Classica legerősebb aduásza a márkák gyári (de legalább importőri szintű) jelenléte, amely révén nemcsak a gyűjtők körében vívott ki komoly elismertséget, de a látogatószám emelkedésével a gyárak is egyre inkább felismerik a reklámpotenciált.
A mai posztban igyekszem összesűríteni az importmárkák és a nagyobb magángyűjtemények standjain magamba szívott élményeket, de a VW csoport nem német márkáit majd legközelebb részletezem. előre szólok, ha nem lenne kész időben a második rész, ez minimum egy egész napos program. Mi délután kettőtől este nyolcig nem tudtuk teljesen bejárni, és nem vesztegettünk időt azzal, hogy órákig magunkba szívjuk a bőr illatát egy lehúzott ablakú Countache mellett. Mondjuk kivártuk a koncert végét, amikor a 30-as évek álomautóját, a Bugatti Type 35-öst beröffentették egy vevő kedvéért.
Volvo
A Volvo hagyományosan erősen képviseleti magát Essenben, kétszintes pavilon és a Jellegzetes Volvo dekoráció előtt felsorakozott történelmi modellek között egy vadiúj XC60-as parkolt, amelyben üléspróbát is lehetett venni. Az egyes modelleket nem részletezem, megtette már a Volvoblog. Akinek nincs kéznél e cikk, a vetítőn a Volvo 90. évfordulójára nemrég bemutatott filmet vetítik.
Aki már látott új 90-es Volvót azt nem fogja sokkolni az új XC60, de azért becsületesen átdolgozták a svédek sikermodelljét. Személy szerint én jobban örültem volna egy látványosabb bézs belsőnek a kiállított modellen, de az ember ne legyen telhetetlen.
Jaguar - Land Rover csoport
A Jaguar egyike a három nagy történelmi márkának, amelyek tudatosan építik a márkaarculatuk részeként a régi autókra szakosodott üzletágukat és támogatják a régi modellek rajongóit. Ehhez hűen folyamatosan építik tovább az amúgy is remek standjukat.
A minden évben az összes nagy rendezvényen körbejáró 1:1-es méret-arányú fém makett-készlet még mindig remekül eljuttatja az üzenetet: a JLR odafigyel a régi modellek tulajaira. A stand fő attrakciója az újonnan gyártott E-Type, amire nem biztos, hogy a gyűjtők hálás tekintettel fognak gondolni. Mellette azért maradt ideje a cégnek a lézerfényes karosszériaelemeket bemutató installációra és jól mutatott az alulról megtükrözött Landi is.
Fiat-csoport
A Fiat csoport is a jól bevált módszerrel egy-egy friss Fiat és Alfa modellnek ágyazott meg. A történelmi Alfák mellett egy friss Alfa Stelvióban lehetett üléspróbát venni, míg a Fiatok a 124 Spydernek állítottak megfelelő környezetet.
A Stelvio futó ismeretség alapján egy szimpatikus autó, akinek a Giulia bejött, annak a Stelvio is tetszeni fog. A belső tetszetősebb is, mint a Giulia esetében, az anyagok (pl a fabetér) szerintem még jobban sikerült, de főleg a formákat éreztem elegánsabbnak. A Stelvio egy komolyabb autónak érződik, mint a Giulia, de ez alapjában véve igaz minden konkurensére.
Citroen
A francia márka egy kisebb de a szemnek kellemes standdal készült. Semmi különös, de mégis szimpatikusabb, mint például az Opel standja.
Ferrari
Nos a Ferrari a 70. szülinapján nem készült semmivel, ami mint ciki. Pénzéhes felszámoló Marchione elmehet a sunyiba, az ez évi Techno Classicán egy nagyobb kereskedés készült egy Ferrari-specifikus tornasorral, ami mellett még az Antwerp Classic Ferrari felhozatala is komolyabb volt, de nyugodtan említhetném a fent illusztrált Alfa-Fiat standot is.
Mindez azért ciki, mert amúgy a Ferrari az egyik legelismertebb márka e körökben, és még itt is több Ferrarit láttam, mint pl Audit vagy BMW-t, de a belga és holland rendezvényeken még erősebben a a Ferrari-felhozatal. Ráadásul Decemberben az Essen Motor Show-n is elég komoly standdal köszöntötték a Ferrarit. Nem erre számítottam, na... :) A képeket visszanézve tűnt fel igazán, hogy a Ferrari-felhozatal nem volt olyan erős, mint máskor.
Privát gyűjtők
A Techno Classica egyik erőssége a közepes privát gyűjtők erős részvétele, akik a 5-10 rendkívüli autó mellett komoly díszleletekkel is készülnek. Visszatérő nevek, mint a Classic Remise, Axel Schuette vagy a HK Engineering garancia minőségre. Bár emlékeim szerint a 2016-os Retromobile-on erősebb volt az elit kereskedők felhozatala, azért továbbra is lehet ámuldozni…
Emlékeim szerint a múlt évi Techno Classicán is több lélegzetelállító autót láttam, most hiába kerestem például sirályszárnyas Mercedeseket a 80-as évekből (leánykori nevükön ISDERA Imperator néven is futottak). Akadt egy-két olyan érdekesség azért, mint a Lancia Stratos vagy Lotus F1-es torpedó a 60-as évekből, de kevesebb ritkaságot láttam. Ha már itt tartunk, a mérhetetlen számú Porsche mellett rengetek 300 SL-t láttam, akár sirályszárnyas akár Cabrio kivitelben. A HK Engineering standja továbbra tartja az egy négyzetméterre jutó legnagyobb 300 SL-sűrűségű terület rekordját...
Autóklubok
Ez a szekció mindenképpen említésre méltó, és érdemes is felnézni miattuk az emeletre. A teljes képhez tartozik, hogy sokan még most barkácsolták a "diorámájukat", a nap végére letakart régiségek láttán az jött, le a preview day felára elsősorban azoknak térül meg, akik oldtimert venni jönnek. Mindazonáltal aki ilyenfajta showra vágyik talán jobban jár egy másik rendezvénnyel, például inkább Antwerpen felé veszi az irányt...
A Coys aukciós ház árverése
A Coys készletén éreztem leginkább azt, hogy fejlődött a múlt évhez képest. Rengeteg érdekes autót zsúfoltak be a csarnokba, alig lehetett lépkedni a sok ritka és drága oldtimertől. Ezt persze ők is látták, és ezért a belépéshez meg kell venni egy 20 eurós katalógust, ami azért megszűri majd a belépőket (még azokat is, akik egyébként a preview day napján leperkáltak 40 eurót egy fél napért). Akinek kedve a nagybani játékoshoz válás eme első lépéséhez, az is körbesétálhatja a termet, persze szigorúan a karámon kívül.
Körülbelül itt a fele, ha minden jól megy a hét második felére tervezem a második részt. A hazai márkák mindig kitesznek magukért Essenben, a három kép az első galériában szerintem jól tükrözi hogy mire számítson aki betér hozzájuk. Amennyiben bárki most azon elmélkedik, hogy okkal maradt ki kép Porschéről, nos ez csak dramaturgia szünet, aki Porsche-túladagolásra vágyik az maximálisan megtalálja a számítását a Techno Classicán :). De erről majd legközelebb...