Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Az Alfahím

Másfél nap a Mercedes GLC 220 Cdi-vel

2016. április 15. - Ződ2000

0_img_20160210_082626_copy.jpg

A korábbi Mercedes-tesztekből talán az lehet az olvasó benyomása, hogy nem kedvelem a csillagos márka modelljeit. A helyzet az, hogy ez nem volt mindig így. Sőt, végigfutva a csillagos márka rövid történelmét, inkább az tűnik fel, hogy mennyi olyan autót adtak az autós történelemnek, amelyet én személy szerint imádtam. Az alábbi pár autó csak a jéghegy csúcsa, Mercedesek, amelyek egész kategóriákat teremtettek, vagy az óta is komoly oldtimer-gyűjtemények ékkövei.

Ellenben nem szeretem a mai Mercedeseket. Zavar a pökhendi stílus, amivel beárazzák az autóikat, a lazaság, amivel válasz nélkül hagyják a konkurencia innovációit és a nagypapás design, amihez én még fiatalnak érzem magam. Ha valaki a legdrágábban adja a termékeit, én elvárom, hogy ezért a legtöbbet is adja. Az pedig teljesen elfogadhatatlan számomra, hogy engem kényszerítsen megalkuvásra minőségben. Ez az arisztokratikus rátartiság zavar a Mercedesben, a kérdés az, hogy van-e még valami a nagy arc mögött? Arisztokraták jellegzetessége az understatement, amikor úgy érzed, nem kell bizonyítani, mert van mögötte annyi háttér, hogy bármilyen nehézségen felülkerekedjen. Ami a hátteret illeti, azt hiszem kipipálhatjuk, amikor tesztautó átadó így néz ki:

Ez nem a szalon. Csak az irodaközpont és a raktár, ahol a tesztautókat át lehet venni. És igen az ott egy igazi sirályszárnyas 300 SL. Igencsak újszerűre restaurált állapotban…

Most hogy a jó családi hátteret kipipáltuk, térjünk rá a mai tesztalanyunkra. Arra a Mercedesre, amit legszívesebben tudnék a saját garázsomban. Ellentétben párral Mercedes tesztautóval ami már állt ott...

A GLC már bemutatásakor lenyűgözött, nemcsak a korábbi Mercedesek, de a kihegyezett versenyben loholó konkurencia tükrében is. Az új GLC nagy váltás a kicsit nyomi GLK után, gyönyörűen viszi tovább az A- és a C- klassével megkezdett új formanyelvet.

A GLK számomra túl passzentos volt, sokkal inkább éreztem egy Tiguan vagy egy Evoque ellenfelének, mint a nagyobbaknak. Ugyanakkor a nagytesó ML már megint más liga.

5_mercedes-benz-glk-class_2010_1600x1200_wallpaper_rev.jpg

A GLC végre abban a méretben érkezik, amelyet az Európai piacra optimalizáltak. Az a pár centi hossz és szélesség sokat javít a térérzeten.

 

Szóval a külsővel nagyon nincs gond, és ez nem csak a formavilágot jelenti, de egyúttal

5_mercedes-benz-glc_2016_1600x1200_wallpaper_a9.jpg

a térérzetet sem korlátozza, ugyanakkor megmaradt a városi manőverező-képesség is. Ehhez társul egy átfogó hajtáslánc és szinte mindenre kiterjedő extralista. A konkrét tesztautó ennek a kínálatnak az alsó tájékáról érkezett: egy 220 CDI 4 -Matic négykerék-hajtással és 9 sebességes automata váltóval.

A GLC-formájából adódó sajátosság a manapság már lőrésnek számító, szokatlan keskeny első szélvédő. Nem mondom, hogy ezzel nagy bajom lett volna, inkább csak jellegzetességnek tekintem. Az egyetlen konkrét hátrány, ami feltűnt, hogy nyújtózkodni kellett a piros lámpához ha előre gurultam. Ilyenkor azért beugrik, hogy mennyit rinyálnak sokan a csupa üveg felhevülő utastér miatt. Ilyenkor megérti az ember, hogy a gyártók nem véletlenül csinálnak dolgokat, és csak akkor veszi észre az ember, hogy mekkora jelentősége van egy agyonunt tendenciának, amikor valaki szembemegy a trenddel és kiderül, ő volt a helikopter és nem más mindenki dilinyós.

A különcségeket illetően, a legtöbb sváb tesztautó első körben mindig kap tőlem egy jó adag kritikát a lehetetlen kezelési kialakítások miatt. Véleményem szerint a fő gond még mindig az, hogy Mercedes kihoz valamit elsőként, majd mások azt tökéletesítve leutánozzák. Pár év után azonban ez az elsőség már nem annyira feltűnő, mint a lehetetlen tempomat kar, vagy a huzalos rögzítőfék.

A GLC esetében azonban örömmel vettem, hogy a sváb mérnökök végre elkezdtek dolgozni a furcsaságok felszámolásán. Ennek egyik első jele, a végre automata kézifék. A tempomat karját persze még mindig rossz helyre teszik, és az ablaktörlő kezelése is szokást igényel, mivel arra az egy karra teszik az összes funkciók, miközben a kormány jobb oldala kézi váltó esetén teljesen üres.

7_mercedes-benz-c-class_us-version_2015_1600x1200_wallpaper_6e.jpg

Most volt időm kezelés kiismerésére és megszokására, az első nap végére viszont azon kaptam magam, hogy egyre kevesebbszer indexeltem vagy reflektoroztam ok nélkül.

A Command fedélzeti interface is érdekes darab: a fő menüpontok között az 5 üzemmód-váltóval kell mindig váltani. Persze nincs kizárva hogy lehetséges, de nekem nem sikerült zenét vagy rádióállomást váltani a kormányról. Amúgy nekem úgy tűnik, mintha a Lexus e rendszerről mintázta volna az NX fedélzeti kezelőfelületének pár elemét, ráadásul ők valamivel jobban oldották meg a feladatot, főleg amikor a kezem mindig a pohártartó kihajtott fedelébe útban az üzemmód gombokhoz. Némi szokást igényel az is, hogy a Navi képernyője nincs befordítva, de a grafikája nagyfelbontású és egyik másik képernyő kifejezetten igényes. Összességében azonban a Command olyan mintha 3-4 cég csinálta volna egymástól időben és rétben teljesen függetlenül, pl beállítások panel nagyon esztétikus és modern, míg a navigáció képernyője inkább 2000-es évek végét idézné, egyik másik képernyő pedig 2000-es évek elejét.

A belső összességében azonban kifejezetten minőségi benyomást keltett, és ami más (akár jobb minőségű) belsők fölé helyezi az a kissé megfoghatatlan "dögösségi faktor". Az íves, kivilágított középkonzol, a varrott bőrös műszerfal, a kifejezetten korrekt ülések, a kicsi is jó markolatú kormány így együtt számomra a legjobb kombinációt adta eddig, akkor is ha részleteiben sok mindenben felül lehet múlni.

A csomagtartó viszont új szintre emelte a kamuzást. Már a Lexus NX-nél is bosszantott a szinte alsóközepes családi autókra jellemző csomagtér, de szerintem a sváboknak sikerült tovább lépni… A fő trükk megint az alapáron hiányzó pótkerék helye, amelynek lehetősége így inkább elméleti. Az ADAC mérései szerint a csomagtartó valójában nevetséges 330 liter (50-100 literrel kisebb, mint a konkurensek esetében). Plafonig pakolva válik épp akkorává (570 literes), mint amit egy rendes felsőközepes kombi övvonalig tud. Viszont legalább a farát nem görbítették le, mint jó pár konkurensnél, mindemellett hogy még jól is néz ki.

 

Amúgy ha valaki esetleg végképp meg akarja fosztani magát a praktikumtól és a használható formától, azoknak hamarosan érkezik a GLC coupé…

5_mercedes-benz-glc_coupe-2017-1600-15.jpg

Ha lennének is kétségeink a praktikum miatt, a vezetési élmény megint javít a mérlegen. A kormány precíz, kézre állóan kicsi és jó áttételű. A kilencsebességes automata váltó amúgy közel tökéletes. 120-nál 1500 fordulat alatt pörög, és a váltó agya kitalálja, hogy mit amit akarok. Elején játszottam a manuálissal a motorfékért, de egy idő már után a tempomaton állítottam, mivel a tempomat fékez is. Fékenergia-regeneráció már a legtöbb konkurenshez is elérhető, persze ezek a rendszerek meglehetősen le vannak maradva a Lexus hibridjeitől...

11_img_20160210_075000.jpgA korrektség kedvéért, annak idején eléggé lehúztam a Lexust a közel 9 literes fogyasztásáért. A GLC-t lényegesen jobban meghajtottam, volt benne dinamikus országút pálya és város egyaránt. Annak idején az NX szinte csak laza országút pálya-körgyűrű jellegű utakat kapott, igaz az ilyen utakon jön ki legkevésbé a hibrid rendszerek előnye, A GLC 7 liter feletti fogyasztást azonban sokallom, akkor is ha talán túlzás a valódi négykerék-hajtás többletsúlya és egy erős dízel motor dinamikája mellett a korábban tesztelt első-kerekes 136-150 lóerős autók 6 liter körüli adatit elvárni. 13_img_20160209_212824.jpg

 

A futómű is remek partner, nagyon jól csillapított, semmilyen zaj sem szűrődött be alulról. Kátyú, fekvő rendőr vagy bukkanó nem létezett olyan probléma ami bármikor is beszűrődött volna a futómű felől. A Motor hangja kellemes és csendes, természetesen nem lehúzott ablakkal fal mellett értendő….

A GLC egy valóban jól sikerült autó. Ráadásul egy Mercedes, Az sem mellékes, hogy egy divatos kategória legfrissebb versenyzője, ez a három dolog együtt nem sok jót sejtet az árképzésben, aki akciókat keres annak ott a sok kifutó konkurens. A Merdedes esetében szokásos legmagasabb alapár és sok feláras tétel mellett tovább rontja az alkuhelyzetet, hogy egyelőre hiányzik a belépőváltozat, a hátsókerekes 200 cdi (talán a következő modellévben megérkezik), ezért most nincs is értelme árakat összevetni a többi belépőmotoros konkurenssel. Mindazonáltal 2-3 év múlva amikor az új Q5 és X3 érkezésével fordul a kocka,akár anyagilag is érdekes ajánlatok születhetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr28583518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stower 2016.04.17. 19:10:41

Nagyon nem érted, ez a baj. A tempomat és a kombinált index kapcsoló pont jó helyen van. Logikus és könnyen kezelhető. A Mercedes nem csinál hülyét a vevőiből. Ha valaha volt (nem volt...) saját Mercedes a garázsodban és annak megtanultad, megszoktad a logikusan kialakított és elhelyezett főbb kezelőszerveit, akkor utána beülhetsz bármely újabb vagy régebbi modellbe és ezeket ugyanott, ugyanúgy megtalálod. Egyből otthon vagy, ez megfizethetetlen. Hozzászoktál a fogyasztói társadalom értéktelen, kérészéletű divatmárkáihoz. Pár percig érdekes, aztán maga a gyártó dobja sutba az egészet a következő divathullám meglovagolása érdekében. Nézz meg egy szinte bármilyen népautót. A gyártó a saját vevőivel szúr ki a legjobban, amikor a gyors modellváltás során mindent újra átvariál és ezzel értéktelen, divatjamúlt bélyeget süt a korábbi típusra. Mikor lesz egy Q3 valaha is valós konkurense egy Mercédesznek? Soha. Még akkor sem, ha az eladások a hozzád hasonló felfogásúak miatt netán szépen pörögnek. Népautóék 20-25 éve kitalálták, hogy az Audit felpumpálják a prémium kategóriába. Hogyan? Leginkább gátlástalan marketinggel. Hol volt addig az Audi? Hol vannak ma a régi Audik, miért nem látni őket veterános rendezvényeken? Mind szétmállott mára, alkatrész utánpótlás nulla. Próbálj nagyobb távlatokban gondolkodni és ne az amúgy is ijesztően hangzó automata kézifék, meg fékenergia izé legyen a mérce...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.04.18. 13:04:13

@stower: szerintem másként értelmezzük a fogyasztói társadalmat. Szerintem a fogyasztói társadalom egy alapvetően jó dolog, és az ebből eredő versenyben a cégek kénytelenek folyamatosan fejleszteni. Aki pedig nem fejleszt az lemarad és kiesik.

A másik vetület viszont amit én érzek ki a kommentedből, az az, amikor valaki a márka miatt hajlandó rajongani egy termékért.

Szerintem a Mercedes most pont a második helyzetbe került, mindkét szempontból. Voltak forradalmian előremutató technológiák, voltak forradalmian minőségi és forradalmian modern autóik (amelyek egy zseniális olasz formatervező révén megőrizték a "Mercedeszségüket" is).

De hozzájuk főződött az első rekorder átfogó visszahívás (a nagy vezér Schremp vesztét is okozta), hogy a sok kis apróságról,mint a 220CDI injektorok ne is beszéljünk. Aztán Zetschével jöttek a baltával faragott elnagyolt formák rémes belsőkkel (próbálj ki egy W204-est 2008 körül időkből), a W212esét maximum csak egy német nyugdíjas tudna lelkesedni. És a nyugdíjas vevőkör miatt nem voltak eléggé motiváltak a kezelés javítására.

A W204 lábfékes húzókaros "kéziféke" védhetetlen. Amikor szinte az összes Volvo, vagy Audi magától oldó elektromos fékkel bír, egy röhejes huzalos vacakkal kell szórakoznod, ami egyesíti a kézifékmentesség és a kézifékesség hátrányait. Semmi értelme.

Pedig jó úton jártak, csak megálltak félúton. A 80-as években a technika csúcsa volt a huzalos rögzítőfék. azóta viszont sokan kihozták a saját JOBB megoldásukat.

Szerintem sokkal inkább a pejoratív értelemben vett fogyasztói társadalom része az elavult megoldásokra bólogatás.

Az 2-3 karra zsúfolt sok funkció szintén ilyen dolog. Másfél nap alatt nem tudtam magabiztosan megszokni. Az a kar láthatalan a kormány mögött, eleve fejből kell tudnod hogy mi mit csinál. Ez önmagában baromság. Közben elpazarolják feleslegesen a helyet redundáns gombokra a kormányon. Pedig csak meg kellene lépni azt amit azóta mindenki meglép lassan.

Az én tapasztalom az ilyen problémás kezelési módokkal, hogy amit nem tudok egy nap alatt megszokni, azzal rendszerint hónapok múlva is bajom lesz.

Én a tempomatot rengeteget használom. Alap hogy kint legyen a kormányon a szemem előtt, akkor is ha 10 éve azonos gombokkal van dolgom...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.04.18. 13:19:00

@stower: a veterános rendezvények más tészta (és ebben eléggé képben vagyok most: autossagok.blog.hu/2016/02/22/retromobile_2016_2_resz ), de hidd el, ahhoz kellenek a Gullwingek. Nem a 123-as vagy a 190E miatt van oldtimer renoméja. Az Audi esetében pedig az egész márkának nincs akkora története, hogy beférjen egy Oldtimer rendezvényre.

De ez még nem jelenti azt hogy a legjobbat ne lehetne felülmúlni, ha az ellustul. A múlt az a múlt, az hogy szép kupékat gyártott a Mercedes 50 éve nem szempont arra, hogy jó legyen a legújabb common rail dízel motorja, aminek a működési elvét 15 éve nem is létezett.

Ha nincs számodra más márka akkor biztos nem lesz konkurense a Q3 a GLK-nak, én speciel úgy éreztem egy kategóriával feljebb, hogy a GLK túl kevés, az ML túl sok Európába, és szerintem a GLC azt mutatja ezt a Mercedes is belátta. Ahogy Stuttgartban belátták hogy itt az ideje egy normális automata elektromos rögzítőféket kifejleszteni, amit a Volvo vagy az Audi pl 10 éve használ.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.04.18. 15:19:34

@stower: és tényleg no offense, remek dolog a V8as 126oas, magam is nagyon komolyan szemezek az R129-esekkel (280 V6ossal is jöhetne). Lenyűgöznek a gullwingek a kiállításokon. De azért lássuk be ezek nem azért vannak ott azért mert annyira strapabíróak voltak ezidáig, hanem mert leolajozva állt egy garázsban vagy megvette egy specialista a roncsot és újracsinálta.

Az ilyen old vagy youngtimerek hobbiautók. Az itt tesztelt új autók viszont intenzív használatra kellenek. Most simán beleteszünk 30.000km-t a családi autóba intenzív interkontinentális utakkal, és mi 250km-es körzetben megyünk hétvégi kirándulásokra. Kellenek a biztonsági és kényelmi extrák, mert 1500km egy nap megkövetel bizonyos dolgokat. És lehet hogy egy 30 éves Merci jobban bírná, mint egy korabeli Audi V8 vagy 7er, de ez azt jelenti hogy nem a város határán dőlne ki hanem mondjuk az első országhatáron. vagy az Autobahn első 50 kmén.

Látok néha szép R129-esek a hétvégéken. De ezzel 130 fölé már nem mennek a tulajok. A Nürberg Passau szakaszon viszont ez a sebesség nem tartható. 160 alatt elvárják hogy kisorolj.

uluk4i 2016.04.20. 16:59:20

Zozo, nem kell annyira komolyan venni! Amúgy két dolgot nem értek: miért nem kell neked egy szép fehér Merci furgon a garázsba? A lehető legpraktikusabb járgány, még akkor is, ha rohad mint az állat...
A másik, hányszor mondjam még neked, hogy az R129 SL-ekben nem volt V6, a 280 is sorhat, csakúgy mint a 300 vagy a 320. Amúgy is az 500SL-re kellene ugrani, az legalább V8!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.04.20. 23:38:24

@uluk4i: amennyire ln tudom, a facelifttel V6ost kapott az SL (280 és 320).
De tény, ami engem érdekelne korban az szinte biztos sorhatos lenne...

uluk4i 2016.04.21. 09:50:47

@Ződ2000: valamennyire mindenkinek igaza lesz, mert az első faceliftig még megvoltak a sorhatosok, a második facelift hozta be a V6-okat. Csak az utóbbiaknak pl. már nem szögletes a visszapillantója...
süti beállítások módosítása