Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Képes beszámoló a Techno Classica nulladik napjáról

Első rész: import márkák és a Coys aukciósház

2017. április 06. - Ződ2000

Szerdán nyitotta meg kapuit a Techno Classica az esseni vásárvárosban (bővebb infók a hivatalos oldalon). A kiállítás a világ egyik legnagyobb ilyen rendezvénye, 30 országból 1250 kiállító várja a látogatókat az április 9-i zárónapig. A számokon felül, a Techno Classica legerősebb aduásza a márkák gyári (de legalább importőri szintű) jelenléte, amely révén nemcsak a gyűjtők körében vívott ki komoly elismertséget, de a látogatószám emelkedésével a gyárak is egyre inkább felismerik a reklámpotenciált.

A mai posztban igyekszem összesűríteni az importmárkák és a nagyobb magángyűjtemények standjain magamba szívott élményeket, de a VW csoport nem német márkáit majd legközelebb részletezem. előre szólok, ha nem lenne kész időben a második rész, ez minimum egy egész napos program. Mi délután kettőtől este nyolcig nem tudtuk teljesen bejárni, és nem vesztegettünk időt azzal, hogy órákig magunkba szívjuk a bőr illatát egy lehúzott ablakú Countache mellett. Mondjuk kivártuk a koncert végét, amikor a 30-as évek álomautóját, a Bugatti Type 35-öst beröffentették egy vevő kedvéért.

tce_messeinfo_plan_e_1.jpg

Volvo

 A Volvo hagyományosan erősen képviseleti magát Essenben, kétszintes pavilon és a Jellegzetes Volvo dekoráció előtt felsorakozott történelmi modellek között egy vadiúj XC60-as parkolt, amelyben üléspróbát is lehetett venni. Az egyes modelleket nem részletezem, megtette már a Volvoblog. Akinek nincs kéznél e cikk, a vetítőn  a Volvo 90. évfordulójára nemrég bemutatott filmet vetítik.

Aki már látott új 90-es Volvót azt nem fogja sokkolni az új XC60, de azért becsületesen átdolgozták a svédek sikermodelljét. Személy szerint én jobban örültem volna egy látványosabb bézs belsőnek a kiállított modellen, de az ember ne legyen telhetetlen.

Jaguar - Land Rover csoport

A Jaguar egyike a három nagy történelmi márkának, amelyek tudatosan építik a márkaarculatuk részeként a régi autókra szakosodott üzletágukat és támogatják a régi modellek rajongóit. Ehhez hűen folyamatosan építik tovább az amúgy is remek standjukat.

A minden évben az összes nagy rendezvényen körbejáró 1:1-es méret-arányú fém makett-készlet még mindig remekül eljuttatja az üzenetet: a JLR odafigyel a régi modellek tulajaira. A stand fő attrakciója az újonnan gyártott E-Type, amire nem biztos, hogy a gyűjtők hálás tekintettel fognak gondolni. Mellette azért maradt ideje a cégnek a lézerfényes karosszériaelemeket bemutató installációra és jól mutatott az alulról megtükrözött Landi is.

Fiat-csoport

A Fiat csoport is a jól bevált módszerrel egy-egy friss Fiat és Alfa modellnek ágyazott meg. A történelmi Alfák mellett egy friss Alfa Stelvióban lehetett üléspróbát venni, míg a Fiatok a 124 Spydernek állítottak megfelelő környezetet.

A Stelvio futó ismeretség alapján egy szimpatikus autó, akinek a Giulia bejött, annak a Stelvio is tetszeni fog. A belső tetszetősebb is, mint a Giulia esetében, az anyagok (pl a fabetér) szerintem még jobban sikerült, de főleg a formákat éreztem elegánsabbnak. A Stelvio egy komolyabb autónak érződik, mint a Giulia, de ez alapjában véve igaz minden konkurensére.

Citroen

A francia márka egy kisebb de a szemnek kellemes standdal készült. Semmi különös, de mégis szimpatikusabb, mint például az Opel standja.

Ferrari

Nos a Ferrari a 70. szülinapján nem készült semmivel, ami mint ciki. Pénzéhes felszámoló Marchione elmehet a sunyiba, az ez évi Techno Classicán egy nagyobb kereskedés készült egy Ferrari-specifikus tornasorral, ami mellett még az Antwerp Classic Ferrari felhozatala is komolyabb volt, de nyugodtan említhetném a fent illusztrált Alfa-Fiat standot is.

Mindez azért ciki, mert amúgy a Ferrari az egyik legelismertebb márka e körökben, és még itt is több Ferrarit láttam, mint pl Audit vagy BMW-t, de a belga és holland rendezvényeken még erősebben a a Ferrari-felhozatal. Ráadásul Decemberben az Essen Motor Show-n is elég komoly standdal köszöntötték a Ferrarit. Nem erre számítottam, na... :) A képeket visszanézve tűnt fel igazán, hogy a Ferrari-felhozatal nem volt olyan erős, mint máskor.

Privát gyűjtők

A Techno Classica egyik erőssége a közepes privát gyűjtők erős részvétele, akik a 5-10 rendkívüli autó mellett komoly díszleletekkel is készülnek. Visszatérő nevek, mint a Classic Remise, Axel Schuette vagy a HK Engineering garancia minőségre. Bár emlékeim szerint a 2016-os Retromobile-on erősebb volt az elit kereskedők felhozatala, azért továbbra is lehet ámuldozni…

Emlékeim szerint a múlt évi Techno Classicán is több lélegzetelállító autót láttam, most hiába kerestem például sirályszárnyas Mercedeseket a 80-as évekből (leánykori nevükön ISDERA Imperator néven is futottak). Akadt egy-két olyan érdekesség azért, mint a Lancia Stratos vagy Lotus F1-es torpedó a 60-as évekből, de kevesebb ritkaságot láttam. Ha már itt tartunk, a mérhetetlen számú Porsche mellett rengetek 300 SL-t láttam, akár sirályszárnyas akár Cabrio kivitelben. A HK Engineering standja továbbra tartja az egy négyzetméterre jutó legnagyobb 300 SL-sűrűségű terület rekordját...

Autóklubok

Ez a szekció mindenképpen említésre méltó, és érdemes is felnézni miattuk az emeletre. A teljes képhez tartozik, hogy sokan még most barkácsolták a "diorámájukat", a nap végére letakart régiségek láttán az jött, le a preview day felára elsősorban azoknak térül meg, akik oldtimert venni jönnek. Mindazonáltal aki ilyenfajta showra vágyik talán jobban jár egy másik rendezvénnyel, például inkább Antwerpen felé veszi az irányt... 

 

A Coys aukciós ház árverése

A Coys készletén éreztem leginkább azt, hogy fejlődött a múlt évhez képest. Rengeteg érdekes autót zsúfoltak be a csarnokba, alig lehetett lépkedni a sok ritka és drága oldtimertől. Ezt persze ők is látták, és ezért a belépéshez meg kell venni egy 20 eurós katalógust, ami azért megszűri majd a belépőket (még azokat is, akik egyébként a preview day napján leperkáltak 40 eurót egy fél napért). Akinek kedve a nagybani játékoshoz válás eme első lépéséhez, az is körbesétálhatja a termet, persze szigorúan a karámon kívül.

Körülbelül itt a fele, ha minden jól megy a hét második felére tervezem a második részt. A hazai márkák mindig kitesznek magukért Essenben, a három kép az első galériában szerintem jól tükrözi hogy mire számítson aki betér hozzájuk. Amennyiben bárki most azon elmélkedik, hogy okkal maradt ki kép Porschéről, nos ez csak dramaturgia szünet, aki Porsche-túladagolásra vágyik az maximálisan megtalálja a számítását a Techno Classicán :). De erről majd legközelebb...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr4612404751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uluk4i 2017.04.06. 20:33:01

Mondjuk az komoly, hogy a masodik bekezdesben leoregbugattizol egy Type 35-ot. aminek meg a replikaja is meguti a 275e dolcsit! A hangja meg egyenesen fenomenalis! Szoval, tisztelet az eveknek, he! :)

uluk4i 2017.04.06. 20:36:11

Nekem a Volvo stand is a csalodasok koze tartozik, hiszen 90 ev alatt biztos gyartottak tobb mas modellt is, mint az a 4-5, amit kiallitottak es korbe lehetett jarni. Persze, a 262 c nagyon szep, a 850 meg sportos, de megiscsak! Persze azert furfangos a sved, minden evben hozza az akutalis uj autot is, de most, iden, azert pazarolhattak volna tobb kiallitoteret a regi vasakra...

uluk4i 2017.04.06. 20:39:57

Meg egy utolso megjegyzes, ha szabad (ki akadalyoz meg amugy?)...szoval az ujragyartott Jaguar E-Type - nagyon remelem, hogy ez lesz az elso jele annak, hogy kicsit beomlik az elmult par evben felfujt oldtimer-buborek. Hozhatnak mas peldat is, pl. a gyari Mercedes muzeum altal kinalt W123 230E, potom 39e euroert...nagyon remelem, hogy lassan a "befektetok" is belatjak, hogy mar tul draga minden es kivonulnak a piacrol es meghagyjak a regi autok igazi szerelmeseinek, akik mondjuk az utolso 5 evben kenytelenek voltak konstatalni, hogy szamos szeretett modell egyre tavolabb es tavolabb kerul toluk (es nem azert, mert mindet megeszi a rozsda...)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.04.07. 22:37:25

@uluk4i: szerintem nem az volt a célja a volvónak hogy minden modellt kiállítson, amúgy a többieknek sem szokásuk. Amúgy még a hivatalos szülinapi videójukon sem szerepel minden modell (pl 440, S40I és II, XC60 I kimaradt.). Úgyhogy itt is kiraktak pár kedvenc modellt, és meg kell hagyni elég jól lefedték érdekességekkel az amúgy sem hatalmas standot. A Bertone kupé pl elég jó kontraszt a 850-es mellett, akár a 654 az XC60 II mellett. Egyszerűen ők nem a németes generációs tornasort kedvelik.

Az E Type-pal kapcsolatban egyet értünk, ezért is írtam, hogy a tulajok nem fognak örülni a gyári konkurenciának. Sajnos a pénzügyi befektetők mindig eltolják az értékrendet, mert ők "trendeket" követnek. A Napi pl 1-2 naponta hoz ki olyan szalagcímet amivel alaposan ki szoktak akasztani a felszínességükkel.

Azért lássuk be, a régi autók "szerelmesei" között viszont elég sok buherátor van aki inkább sírásónak nevezhető...

uluk4i 2017.04.10. 07:51:22

@Ződ2000: jól van, jól van ... erre mondják, hogy swedische lösung...

Az E-type mellett akár fel lehet hozni az Aston Martint is, ahol szintén a gyári részleg kezdett el "utángyártani" (ld. Aston Martin continuation) és házon belül konkurrenciát csinálni a DB4-nek. Egy darabig még biztos futni fog a szekér, de aztán remélem megindul a világpiac, jobb lesz részvényekbe rakni a pénzt és az öregautós befektetések szépen csendben elolvadnak, mi meg visszatérhetünk a buheráláshoz )

És azt még jobban remélem, hogy mindez azelőtt bekövetkezik, hogy a kínai és egyéb távol-keleti újgazdagok rájönnek, milyen jó játékszer a régiautó.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.04.14. 20:31:20

@uluk4i: köszi ez hasznos háttérinfó, rémlett is amikor arra jártunk, és gondolkoztam is rajta hogy rákérdezzek, de erre ott vannak az újságírók... :)