Az első rész végén valahol ott hagytam abba, hogy a két óriáscég és a prémiumgyártók pavilonjai után egy tekintélyes séta árán juthatunk el a hazai gyártók pavilonjába. Az 1. Pavilon a vásárváros legnagyobb csarnoka, amely tavasszal a Retromobile-nak is helyt adott, és valóban hatalmas.
Nyilván a hazai gyártóknak itt különösen ki kell tenniük magukért, de azért olyan látványos dolgokat, mint a frankfurti Mercedes-pavilon vagy az Audi Agora-épülete ne várjunk.Nem találunk emeleteket vagy a stand fölött furikázó autókat. A Renault tulajdonképpen nem és készült külön standdal, csak egy nagyon látványos tanulmánnyal, amelyet körbepakolt nem túl látványos, fehér színű Renault modellekkel. Mindezt megfejelve a sokadszor elsütött pszichedelikus lampionokkal. Ennyit a hazai pályáról... A Renault mellett eleve nem a Daciatól várnánk a becsület megmentését, nem is fogják megmenteni :). Az Infinitit beeresztették a ketrecbunyóba az 5. sz. prémiumpavilonban egy kisebb installácóval. Marad a Nissan, hogy megmentse a mundér becsületét...A japánok pedig villantották a szokásos sportkocsikínálatot: GTR és 370z (az a kupé még mindig hátborzongatóan dögös, pláne hogy árban egy 2es BMW szintjén mozog), többféle kivitelben. És persze az új Micra, mint a márka egyik nagy eladást produkáló új reménysége.
A Renault után a PSA minden szempontból felkészültebb képet mutatott, tanulmányokkal, fontos premierekkel márkánként három eltérő, és külön is kellemes dizájnnal. A Peugeot két fontos modellel érkezett, a 3008 és a nagy testvére szerintem sokkal jobb piaci fogadtatásra számíthat, mint a maradék eladókért véres bozótharcra kényszerített "tömegmodelljeik". A tanulmánymodelljük nem akkora durranás, de a sportsikereket szállító tereprallye és rallyecross autók nagyon szépen festenek (Loeb neve amúgy is garancia a sikerre). Külön pacsi a kiállított motorokért, az 1.6 HDI kétszer is megfordult a garázsomban valamilyen reinkarnációban.
A Citroen egy utánozhatatlanul otthonos standdal készült, amelynek sarokköve az emelvényen forgó CXpererience, az új WRC autó, és a szalonon debütáló C3.
Nem először tapasztalom, hogy a DS márka modellpaletta nélkül is remek standokat tud összehozni, anélkül, hogy konkrétan autókat is kínálna. D(a)S Automobile : ), ezúttal egy dögös szuper-sportkocsinak látszó tárgyat is begurított, és a falon ott virított egy DS feliratú Formula E autó. És ha DS autód lenne esetleg (mondjuk ez még Párizsban sem nagy kockázat), akkor varrnak neked egy bőr autókulcs-intarziát.
Ez prémium-pavilonban tapasztalt, távolból állkeresős élményt kínálja sokkal töményebben elegyítve a Ferrari stand. Azon kellően jól öltözött látogatók, akik bebocsátást nyernek a földi paradicsom eme pár négyzetméterébe, közelről is megcsodálhatják a világ egyik legdrágább szuper.sportkocsiját, a LaFerrari Apertát.
A Fiat márka már jó ideje nem fejleszt autókat, csak átvesz másoktól, szégyen hogy mivé silányította Sergio Marchione. A Fiat stand legnagyobb dobása a rendkívül csábos Riva Edition a Fiat egyetlen használható modelljéből, az 500-asból, amit a standon egy impozáns Riva motorcsónak tesz teljessé. Sajnos a Chrysler csoport maradéka sem hat annyira igényesnek, mint inkább szokatlannak. Üdítő kivétel ez alól az Alfa Romeo márka amely továbbra is produkál saját modelleket. Az új Giulia és 4C mellett a standjuk a látványosan szenvedő hosztesszekről is nevezetes lehet. Szerintem a nap vége felé már bárkinek a telefonszámát eltették volna csak vigyék el őket onnan. :)
Az 1-es és a 3-as pavilonban is kapott helyet a Coys aukciós ház. Standnak azért nem nevezném, amikor egy kordonnal elkerített helyre begurítanak pár értékes régi autót. Sajnos a Retromobile ebben is sokkal több volt, nemcsak mennyiségben de minőségben is. Persze volt minden fontos márkától valami, de azért aki komoly oldtimer-rendezvényt keres az talál jobbat, erről jut eszembe, pár hét múlva itt az Interclassics Brussels.
A 3. pavilonban leginkább ázsiai márkák képviseltették magukat.Én valahogy itt sem éreztem az átütő látványvilágot. Ennél jobb Honda standokat látok országos kiállításokon, a Mitsubishinek nincsenek utcai autói, a Hyundai készült egyedül igazán kiegyensúlyozott standdal a pavilon végében, de szerintem addigra sokan visszafordulnak.
A Honda Civic európai változata itt ünnepelte a premierjét. Ez a kocsi élőben sem szebb, kicsit sem. Kár mert az előző egész jól valósította meg az azt megelőző "UFO" Civic által megkezdett formanyelvet. Stílusról nem akarok vitatkozni, de aggaszt az a katyvasz, amiben a formai elemek random kerülnek egymás mellé, és ilyenkor nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy a mérnökök sem vezetője sem tartotta jobban a kezében a projektet. Hogy a Hondánál tudnak formatevervezni is, azt a Honda részleg közepén parkoló NSX mutatja. Az NSX-et az első (zseniális) teaser reklámja óta követem, és kívül belül azt az összeszedettséget mutatja, amit egy Hondától (vagy akár "a" sztereotip japán autótól) elvárnék. Mellesleg, ez volt az első autó mihez várni kellett a sajtónapon hogy beülhessek. Szerintem a nyilvános napon ide érdemes ellátogatni, már csak a Formula 1 autó miatt is.
A Honda mögött a Mitsubishi standja rendezkedett be. A két tanulmány látványos, de azért a DS konkrét utcai modellek nélkül is jobb standot hoz össze. Vicces hogy az emelkedőre tett tanulmányt ipari hófogóval, szögekkel és ékekkel is rögzítették. Ennyit a 4WD rendszer talajfogásának érzékeltetéséről... :)
A pavilon legjobb standját a Hyundai Kia produkálta, modern és szemrevaló utcai modellek, műszaki csemegék, mint a hibrid hajtáslánc, izgalmas VR sisakos szimulátor és a szalon legszebb hosztessze.
Nehéz belőni a rangsoron a filmes autókat bemutató 8. csarnokot, de mindenképpen érdemes benézni. Sajnos van benne egy jó adag franciás marhaság (pl a full fekete háttér, a poénnak szánt, de a fényképezést ellehetetlenítő filmes reflektorok), de azért elég jó listát sikerült összehozni.
Szellemirtók, KITT, Fast and the Furious, Fantomas és Mr Bond, hogy csak párat említsek. A kocsik előtt van leírás, de a sötét háttér helyett jó lett volna (mint a Steve McQueenes poszterek a Le Mans-hoz).
Külön kívánságra egy kép a Delorean belsejéről, a Doki kedvéért... :)
A teljes listáért nagyban katt:
Nem írok külön beszámolót a kisebb szakmai standokat tömörítő 2. pavilonról (nehéz megúszni, ha a esőben száraz lábbal akarunk eljutni az 1. pavilonba). Nem szabad azonban lebecsülni méretük alapján, néha az autóipari standokon néha több interaktivitás fedezhető fel, mint az autógyáraknál.
Sajtónapon nagyon jó buli a Párizsi Autószalon, de ez keveseknek adatik meg. A Mondialon hagyományos tömegnyomorra tekintettel, én nem ajánlom az olvasónak hogy ezért a programért elbumszlizzon Párizsig. Az oldtimer-ritkaságok rajongói még az állandó tárlatokkal is jobban járnak, ekkora BMW gyűjteményt pedig bármelyik ország vezérképviselete képes felmutatni. A hazai gyártók közül a Renault egyáltalán nem tett ki magáért, az Alpine teljesen távol maradt. A PSA kicsit jobban megerőltette magát de a német márkák csak a kötelezőt adták bele. Ellenben Volvo Ford vagy a Mazda kint sem volt.