A múltkori élőblog után íme egy beszámoló és pár gyakorlati tanács azoknak akik az elkövetkező két hétben el szeretnének látogatni a Párizsi Autószalonra.
Nyitvatartás, megközelítés
A Párizsi Autószalon Október 1-jén (szombaton) nyitja meg kapuit a nyilvánosság előtt és Október 16-ig (vasárnapig) várja a látogatókat. Hivatalos oldala ezen a linken érhető el. Minden nap 10.00-kor nyitnak és viszonylag későn (este 20.00-kor) zárnak, de vannak éjszakai műszakok is: október 6-án és 13-án csütörtökön valamint október 7-én és 14-én pénteken este 22:00-ikor zárnak. Hasznos megjegyezni, hogy a sztahanovista szervezők rendszeresen a látogatórekordokkal jönnek, ami a látogatók számára kevésbé szórakoztató. Célszerű hétköznap menni, hogy lehetősége legyen kipróbálni a rengeteg interaktív programot.
A helyszín a város szélén található vásárváros (Expo), a Porte de Versailles metrómegállónál. Autóval érkezőket bőséges parkolóház várja (bár hétvégén még nem próbáltam megállni ott), de azért ez a kép érzékelteti, hogy mire számítsunk a franciáktól parkolás tekintetében,
A több körgyűrűvel körbevett 12 milliós metropolisz a francia autósokkal megfejelve nem kis kihívás elé állíthatja az egyszerű helyzetekhez szokott magyar autóst (kedvencem az egymás fölött megépített 2 db egyenként is többsávos körforgalom, minden navigációs rendszer rémálma). Kis érzékeltetés, péntek reggel a tucat kilométer a körgyűrűn kb egy óránkba telt, és este is ennyit vesztettünk a városból kifelé menet.
A továbbiakban inkább a azokat a standokat fogom kiemelni, ahonnan ritka autók emlékével és különleges élményekkel távozhat a látogató, de ebbe a posztba csak két pavilon fért be a négyből.
A 4. csarnokban a két gigászi konszern nézn egymással farkasszemet. Elnézve az arányokat (alapterület, márkák száma), nem lett volna kérdés hogy melyikhez megyek nagyobb várakozásokkal. Az eredmény mégsem igazolta az elképzeléseimet.
A Toyota egy rendkívül szórakoztató és színvonalas standdal készült (csak bírja az ember kivárni, míg sorra kerül): beülős szimulátor FT86, szintén beülős félbevágott Le Mans prototípus (igazi csapda, bekászálódni még lehet, ki már kevésbé) futurisztikus űrautók és egy valódi európai premier a Yaris WRC részéről. Annál kevésbé értem hogy miért túráztatták a szalon előtt pár héttel körbe a Toyota új üdvöskéjét a CHR-t. Az a kocsi épp annyira zseniálisan kretén, mint ahogy a fotókon kinéz, ugyanakkor mégis hoz minden elvárhatót a forma és a minőség terén. Ez modell megfordíthatja az Európában döglődő tömeggyártó szerencséjét.
Az egyetlen bibi az, hogy az új modellsor mellett teljesen joggal mellőzték a haldokló európai Toyota palettát, az Avensis vagy a Rav4 fel sem tűnt, ha esetleg ki volt állítva, de szerintem el sem hozták.
A Toyota mellett felállított Lexus stand szép, de nem vonja be annyira a látogatót (a hosztesszek hátul kivágott dresszén kívül). Fő helyen az új UX tanulmány, egy nagyon helyes, a kameráknak valódi Mona Lisa mosolyt produkáló japán hölggyel.
Amennyire kellemes meglepetés volt a Toyota csoport standja, annyira csalódás a VW-csoport birodalma, a lehetőségekhez képest. A francia Bugatti márka hazai pályán jelentett hiányzást, pedig pár hónapja a Retromobile-on komoly standjuk volt. Az Audi standja nem volt rossz, de messze elmaradt az IAA-tól, sehol egy futurisztikus tanulmány, vagy szupersportkocsi, a Porsche még Brüsszelbe is komolyabb autókat hoz Januárban. A Skoda kedves hosztesszekkel és gyereksarokkal, a Seat látványos VR standdal, Ateca-különszalonnal de komoly modellek nélkül próbálta felhívni a figyelmet.
Az 5. pavilon a prémiummárkák rangadójának adott otthont.
A kétszintes prémiumtúltengés darálójába csöppent mintegy lelkes amatőrök klubjaként a Ssangyong, akik képesek voltak a kellemes fehér alapon virító stand közepére egy fehér SUV-ot állítani (fura zöld LCD rendszámtáblával (????), érhetlenül gagyi fellépővel, amit csak akkor bocsátanám meg, ha valami motorosan kitolható korcsolyává vagy lézerpuskává alakítható lenne). Legalább az elegáns sötét ruhás mediterrán hosztesszek láthatóak voltak. :). Sajnos ebben a környezetben a Smart és az Opel sem szólt akkorát, pedig utóbbi még próbálkozott is,
A pavilon legkomolyabb standján a Mercedes inkább a szemnek kínál sokat, de ezen a téren mindent belead. A kiállított hibrid hajtáslánc-sorozat az ázsiai mérnökemberek legszexibb fotótémája volt, mellette egy diszkrétebb premier (E Klasse terepkombija), és egy új EQ modellsorozat bejelentése generált a szokásosnál is nagyobb sajtóvisszhangot. És mellesleg ők villantották a szalon legdögösebb tanulmányát, kár hogy nem Párizsban került sor a Maybach-kupé premierére. (Amúgy meglepően diszkrét helyet találtak a falon (!) az F1 autónak, mintha lenne valami szégyellni valója a Márkának) Ezek ellett egy sor szériamodell hibridváltozatát állították ki, persze a fő időveszteséget a V8-as kupékra várakozás fogja kitölteni.Az emeleten reprezentált az Infiniti, amely a műszaki platformok mellett a stand elhelyezkedésében is egyre közelebb kerül a Mercedeshez. Szerintem hozták a kötelezőt, egy új tanulmánnyal amit én elsőre észre sem vettem. A reflektorfénybe állított tanulmány ugyanis nem a QX30 concept, hanem egy újabb és nagyobb modell, valószínűleg a QX50 utódának előfutára, mert így első pillantásra a QX70-hez túl kicsi lenne... Szerintem a tanulmány újdonság-erején túl annyira sokat ne várjon a standtól a látogató...
A pavilon egy jelentős részét foglalta el a Jaguar Land Rover márkák közös standja.A fő attrakció a Párizsban debütáló Discovery, amelyet az indiaiak által pénzelt brit márkacsoport a konkurencia mérnökeinek kedvéért félbe vágva is bemutatott. Az installáció macskás fele az impozáns utcai autókon kívül két látványossággal is készült (premier híján kellett is): a frissebb műszaki megoldásokat egy holografikus vetítőn mutatták, másrészt villantottak egy Formula-E autót a sarokban (megint függőlegesen felállítva).A pavilon alsó szintjét a BMW csoport foglalta el. Ez esetben is igaz, hogy közel sem állt a márka jelenléte az frankfurti IAA szintjén. Persze láthatunk sok dögös szériaautót a szinte minden keresletet kielégíteni kívánó prémiumgyártótól, senki se gondolja, hogy nem lesz ott a stand a legjobbak között, ráadásul egy fontosabb új koncepciót is itt csodálhattunk meg először, mindazonáltal ez a felhozatal nagyjából a brüsszeli szalon BMW standját idézi méretben és tudásban. Az X2 amúgy tényleg dögös lett, bár nem értem miben más, mint az X1...
Ez eddig nagyjából a kiállítás fele, de bőven akadt még látnivaló a nagycsarnokban, ahol a hazai márkák igyekeztek kitenni magukért, és még három kisebb pavilonban, ahol a filmekből ismert verdák (nem csak szó szerint) valamint az ázsiai márkák képviseltették magukat. Ha minden jól megy a héten elkészül a második rész is.