Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Connected car – autós forradalom már a spájzban?

2015. május 06. - Ződ2000

A mai poszt egy érdekes és mellőzött témát boncolgat, egy olyan opciós extrát ami egyre több autóba bekerül, és hamarosan olyan alapvető része lesz szinte minden autónak, mint az ESP. Annak ellenére, hogy szerintem ezt még annyira se rendelné meg a legtöbb magyar autóvásárló, mint az ESP-t. 

top-stage-fullwidth-image-1270x500px-en.jpg

Az elmúlt hónapok árlista-bújása és tesztjei során feltűnt egy újdonság, amely egyre több autónál kapható, mégis kevés szó esik róla az autós szakportálokon. Valahol 2013 környékén egyre több gyártónál jelent meg a connected car megoldás, általában feláras opcióként. Ez nem olyan látványos dolog, mint az önvezető vagy a villanymeghajtású autó, mégis nagyobb karriernek néz elébe.

A Connected car leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a járművünkben van egy extra hírközlési egység, ami élő kapcsolatot képes tartani a gyárral és az internettel. Innentől a lehetőségek végtelenek: telemetriától a távolból végezhető diagnosztikán át a rendszerfrissítésekig sok mindent lehetővé tesz a gyár számára.

Míg a tulaj extra fícsöröket kaphat, mint a kocsi távvezérlése okos-telefonunkról (ajtók lezárása és lekérdezése vagy a kiegészítő fűtés bekapcsolása)

vagy online tartalmak elérése (és igen, a gyártók épp a real time facebook postolással promótálják!),

2012-bmw-connecteddrive-facebook-update-display.jpg

esetleg online zenehalhatás.

bmw_questions.jpg

Adott esetben az autó valós időben értesülhet forgalmi dugókról, és módosíthat a navigáción.

Autónk navigációja dinamikus naprakész adatok alapján parkolóhelyet talál magának és a verda helyből ki is fizeti a parkolódíjat.

parkandplay_vcc08077.jpg

Ha pedig kinyílik a légzsák, az autó magától értesíti a mentőket.

ecall-adac.jpgEz nem a jövő zenéje, hanem már évek óta elérhető opciók aktuális (sőt lassan kifutó) modelleken. Az autógyártók egyre inkább rá fognak erre mozdulni, és ha eddig azon tűnődtünk, hogy vajon mennyivel lesz drágább az okosan ügyesen megfiatalított, mindössze 250.000km-t (sőt papíron még kevesebbet : )) futott bontószökevény a következő 10 évben, a Connected car új szintre emelhető a megbízhatósági parát…

Pedig úgy tűnik, a gyártók aligha fognak itt megállni…

the-connected-car-infographic.jpg

Pár éven belül itt vannak az önvezető autók. Itt halkan jegyzem meg, hogy már most is rengeteg autó van a piacon, amely némi felárért jelentősen tehermentesíti a vezetőt: automatikusan lassít, fékez megáll, majd újra elindul, rákorrigál hogy tartsa a sávot és a táblákat nyomon követve magától veszi vissza a tempomat beállítását. Az alábbi videó már egy előző modellévű XC60-ast mutat, tehát nem friss:

A közeljövőt viszont jól mutatja az új 7-es BMW önparkoló funkciója:

Vannak gyártók akik kísérleti jelleggel már most mobil postaláda-szolgáltatást nyújtanak.

A gyártók már évek óta tervezik az egymás között kommunikáló autókat, amelyek lejelentik egymásnak a vészhelyzeteket, mint az ESP-t aktiváló olaj- vagy jégfoltot, esetleg a kanyarban megállt kocsisort.

Bennem azért felmerül a kérdés: mennyivel több biztonsági problémát hordoznak az új fejlesztések: ha az amazon tudja, hol vagyok, és ki tudja nyitni az autómat, mennyi idő amíg megtaláljál az autótolvajok a biztonsági rést, akár műszaki akár személyi oldalon.

Ha a gyár tudja, hogy mikor hol jártam és mennyivel mentem, mi véd meg attól, hogy egy napon az állam ezt lekérdezze? Akármilyen feltételhez is kötik, ott az emberélet, vagy az állambiztonsági érdek, valami előbb utóbb felül fogja írni az alkotmányos védelmet…

Ha a gyár folyamatos kapcsolatban van az autóval, hogyan fog reagálni, ha nem márkaszervizbe viszem? Hozzá tud-e majd nyúlni a független szerviz szakija?  És vajon letilt-e az autó vagy csak halkan értesíti a jogi osztályt a garancia felmondása érdekében?

És hogy miért is került ez elő? A legutóbb tesztelt hat-hét autóból a többg ilyen rendszerrel volt felszerelve, és az árajánlatok egy jelentős része elfogadható feltételekkel tartalmazta is azt. Sőt igazából a két drága autó (XF és Q5) amelyik nem tartalmazta, azoknál kifejezetten kirívó volt az ódivatúnak ható fedélzeti elektronika, az amúgy igényes vezetői környezetben.

global_connected_car_market.jpg

Szóval a jövő közelebb van, mint gondolnánk…

Búcsúzóul pedig belinkelném a szép új világ előhírnökét, Stephen King tollából és rendezésével:

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr517435090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pizo 2015.05.07. 10:17:47

Szép új világ... a teljes elbutuláshoz és kontrollhoz vezető út.

Zoli

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.05.07. 21:07:27

@pizo: mondjuk a Navi vagy a tempomat se jelentett garanciát a butulásra. Én nem bánom ha az autó megkönnyíti az életem, a kérdés az hogy lesz-e olyan hátulütője ami egyúttal esetleg megnehezíti majd azt...

w32blaster 2015.05.07. 22:07:33

Megjegyeznem hogy a BMW azota ki is vette a facebook funkciot (epp a napokban), arra hivatkozva hogy a facebook uj adatvedelmi szabalyzata nem felel meg az unioban.
Ezt nem hasznaltam eddig sem viszont a google maps-rol (szamitogep vagy telefon) kuldeni elore megtervezett uticelokat nagyon hasznosnak talalom.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.05.07. 22:30:57

@w32blaster: egy technikai kérdés: külföldön működik az adatforgalom?

w32blaster 2015.05.07. 22:38:26

Nemetorszagban elek. Az itteni szerzodes szerint (gondolom mindenhol igy mukodik) barhova mesz, az adatforgalom ugyanugy mukodik es nem kell erte tobbet fizetni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.05.08. 11:35:25

@w32blaster: okés köszi. Tehát akkor tudsz a kocsival netezni külföldön is? Ez ügyes.

kombika 2015.06.15. 10:59:22

Ez az egész nevetséges.

Most még a többség ezt szenzációként kezeli, de kb 10-15 év múlva pont ott leszünk, mint a 80-as évekbeli Sci-Fi filmekben ahol pont az ilyen túlzott központi ellenőrzések ellen küzdenek az emberek..

Nem márkaszervízbe mentél.. hopp generál az autó egy hibát, amit csak a márkszervíz tud javítani.. egy kis 12 éves heccből hekkerkedett, és nem sikerült neki jól? hopp a következő ütközésnáél nem nyílik ki a légzsákod.. az autód elkezd szoftvert frissíteni.. de kiderül egy hiba, viszont amikor arra megjön a javítás akkor épp olyan helyen vagy, hogy nem tud frissíteni.. történik egy baleset emiatt a hiba miatt és valaki meghal. ki a felelős? a sofőr? az autógyártó? a programozó? a telecom cég, mert épp térerő hiányában az alpokban síelész közben ne tudott lefrissíteni az autód?

Minden ilyen így kezdődik a filmekben is.. úgy harangozzák be, mint az életet segít szuper újdonság.. aztán pár év múlva forradalom lesz ellene..

kombika 2015.06.15. 11:10:08

@w32blaster:
Majd visszarakják, csak valószínűleg nem kaptak elég lóvét/reklámfelületet a facebook -tól, éshát miért is tegyenek bele egy közösségi oldalt dedikáltan, ha abból semmi előnyük nem származik..

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.06.15. 14:04:57

Én sejtek némi adatvédelmi problémát is a FB vonatkozásában, gyakorlati problémákkal. Lehet hogy túl sok adathoz akart hozzáférni...