A mai nappal egy új tematikus posztot indítok az autós évfordulók megünnepelésére. Az ötlet az elmúlt évi élmény-cunamiból kristályosodott ki, mivel a nagyobb oldtimer és nemzetközi autószalonokon több tematikus standot is láttam, amelyet kifejezetten egy modell vagy egy márka évfordulójának szenteltek. A 100 éves BMW meghatározta a múlt évi Interclassicsot és jelentősen emelte a Techno Classica színvonalát (egy évvel korábban a 100 éves Jaguar volt az ünnepelt), sőt, a népszerű vonatra felszállva a bajorok beindították a profi gyári oldtimerre szakosodott részlegüket Münchenben. Eközben a Mercedes már egy-egy történelmi modelljének is külön standot tud állítani, mert ezek egyrészt meghatározták koruk kategóriáját, másrészt a Merci sokkal korábban rájött a gyári múzeum-példányok fontosságára.
Az alábbiakban követezzen itt pár neves évforduló, amely emléket állít egy-egy nagy múltú márkának és modellnek, és adott esetben az elkövetkező 11 hónapban meghatározza a neves autós rendezvényeket.
Első és legfontosabb: 70 éves a Ferrari autógyára
Bár Enzo Ferrari neve már komoly rangot szerzett ’47 előtt is, a Scuderia kezdetben Alfa Romeo ógyfél-versenyistállóként üzemelt, és sokig a versenysportra koncentrált. A Ferrari első utcai modellje, a Ferrari 125 ez évben 70 éves, bár a Ferrari gyári standja már Párizsban is nekiállt a megemlékezésnek pár retro mintás mai modellel.
Mivel a legtöbb oltdtimer-rendezvényen a magángyűjtemények messze legmeghatározóbb márkája a Ferrari, ezért valódi sztárparádéra számítok a márkától 2017-ben, amit jól érzékeltetett a decemberi Essen Motor Show Ferrari részlege gyári legendákkal (Mint Schumacher és Regazzoni F1 versenyautója) és neves múzeumok (pl Sinsheim) hozzájárulásával. Ha minden igaz a múlt évben az Oldtimer ár-világrekordot egy Ferrarival megdöntő Retromobile ez évi rendezvényén gyári Ferrari standdal készül az FCA, meglepne ha a Techno Classicán sokkal alább adnák.
Ugyan a legnagyobb felhozatalt a gyári támogatás miatt a két nagy európai oldtimer-kiállításra várom, szinte minden rendezvény dedikált Ferrari standdal készül, legutóbb az Antwerpen Classics emlékezett meg a 70 éves Ferrariról. Az egyik oldalon az első évtizedek Ferrarijai sorakoznak, kezdve az első 166-ossal, majd egy impozáns 250 és 275 sorozattal.
A másik oldalon egy modernebb tornasor várta a nézőket.
A legrusnyább 100-ik szülinapi ajándék: minőségi botrányok, bedőlés és felvásárlás
Az idén 100 éves Mitsubishi élete legnehezebb időszakán megy át. Számtalan minőségi és megbízhatósági botránya után a legutóbbi sem lett volna elég, ha belülről nem dönti be a Nissan, hogy egyúttal baráti segítségnyújtásként fel is vásárolja. Reméljük a Nissan irányítása és tőkéje biztosabb vizekre navigálja a Mitsubishit.
Ki gondolná, hogy a 90-es évek elején az egyik leginnovatívabb és legdinamikusabban fejlődő japán márka már közel akkora múltra tekint vissza, mint a BMW és a Jaguar, pedig az első Model A 1917-ben került piacra. Rendes fotók keresése során tűnt fel, hogy még egy rendes sajtógalériát sem tartanak fel a Micu aranykoráról.
Mindig van még lejjebb: 70 éves lenne a Saab
A svéd Saab Automobile AB-t 1947-ben alapította a Saab Repülőgépgyár, a legenda szerint pár kalandvágyó repülőmérnök kezdeményezésére. A márka mindig közismert volt különc megoldásairól, és biztonság-orientált fejlesztéseiről, de a folyamatos tulajdonos-váltások nem tettek jót az üzletmenetnek, és a repülőgépekből inspirációt nyerő márka a 2008-as válság után egy gyors dugóhúzóba fordulással földbe csapódott.
A márka emlékét a szomorú vég óta egy szűk körű, de hűséges rajongói bázis őrzi, legutóbb a belga autómúzeum szervezett egy remek tárlatot a 30 éves belga Saab klub segítségével, de a legtöbb oldtimer-rendezvényen akad pár érdekes darab. Kell is a tiszteletadás, mert a legtöbb márkahír valamelyik alibi kínai próbálkozás hullagyalázásáról számol bel
Egy kellemesebb évforduló: 90 éves a Volvo
Bár a vállalati környezet igen sokat az épp kínai tőkéből virágzó svéd Volvo mindig képes volt megújulni és valami mással előállni, mint a többiek. Amíg a nagy vízen túl a hörgő V8asok arattak, ők az utas és családjának testi épségét védő fejlesztésekbe forgatták a tőkét. Bármelyik évtizedet is nézzük, köszönhetünk valamilyen jelentős biztonsági fejlesztést a márkának, amit azóta a konkurencia is lelkesen másol. Tisztes kor egy márkához, amelynek ikonikus kombijai is jól passzolnak a 90 évhez :).
Bár a Volvo elvileg absztinenciát hirdetett a nemzetközi autószalonokra, az importőrök gyakran biztosítottak jelenlétet kisebb rendezvényeken, így a Techno Classicán és a Brüsszeli Autószalonon impozáns és a történelemnek látványosan hódoló standokkal gazdagodhattunk. Remélem ez évben fokozottan kitesznek magukért, a Retromobile-on biztos ott lesznek, de érdekes lenne látni egy ÖV4-est a Techno Classicán. Minden esetre így legyen ötösöm a lottón, a párizsi Retromobile-on részt vett a Volvo egy évfordulós standdal. Én is kíváncsian vártam, de sajnos számomra a programot elmosta életem eddig legrosszabb napja.
Egy sportos évforduló: 50 éves az AMG
Az AMG sport és versenyrészlegét eredetileg 1967-ben alapította a Mercedes 2 mérnöke, és neveik kezdő betűjét az egyik mérnök szülővárosának kezdőbetűjével megtoldva megalapították tuning-műhelyüket.
E cégből nőtte ki magát a sikereket sikerre halmozó, később gyári színekbe váltó versenyistálló és tuningműhely majd jelentek meg egyre önállóbb modellek. Gyanítom ez évben miattuk is érdemes lesz ellátogatni Stuttgartba, de például a brüsszeli Autoworld is tervez egy tárlatot szeptemberre.Egy versenyévforduló: 40 éves Frank Williams Formula-1 istállója
Kicsit nehezebb helyzetben vagyok a kormeghatározással, mert Frank Williams már korábban is aktív volt a motorsportban. Néhány tapasztalatszerző év után a saját istállójával az 1977-es szezonban állt először rajthoz. Azóta a Williams Racing a Formula-1 harmadik legsikeresebb versenyistállójává nőtte ki magát, stabil szponzorháttérrel és mindig igényes megjelenéssel.
A végén lemaradt még pár érdekesség, mint a MoPar (Chrysler) és ha minden jól megy, készül még egy második poszt szülinapos modellekkel (pl Ferrari F40, Porsche 928, Toyota Corolla), amelyek megérdemelnek egy kis visszaemlékezést.