Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Az autóipar húsvéti tojásai – Paul Arzens látnoki autója, a Tojás

Virtuális tojások a karantén húsvéthoz.

2020. április 13. - Ződ2000

Virtuális tojások a karantén húsvéthoz – kevés alkalmasabb autót tudnék találni mint, egy ma is futurisztikusnak ható lassan 80 (!!!) éves villanyautó.

0_dsc_0383_copy.jpgA Tojást lehetőségem volt személyesen is megtekinteni Mulhouse-ban, a világ legjobb autó-múzeumában.

0_dsc_0764_copy.jpg

Tervezője Paul Arzens, francia festő és iparművész (1903–1990), aki vasúti mozdonyokat és gépjárművek éppúgy tervezett, mint automata váltót vagy épp előre mutató autókoncepciókat (amelyek túlmutattak az egyszerű formai játékon).

Arzens Párizsban született és tanult szépművészetet, és hamarosan elismert tehetséges művészként szerzet nevet. Annyira hogy jól megélt a képeiből ami akkoriban nem számított szokványos dolognak (ha az lett volna talán nincs is második világháború… ). A 30-as évek közepétől egyre inkább az autóipar felé fordult, és olyan műszaki megoldásokat dolgozott ki mint egy hatfokozatú automatikus sebességváltó, amit a Peugeot-nak akart eladni.

8_dsc_0652.jpg

Két évvel a világégést megelőzően egy felettébb látványos és futurisztikus kétüléses prototípust tervezett  Buick alvázra. Az autót La Baleine-nek (a bálnának) kereszteltették el nem csak a mérete miatt, de a bálnaszilák mögé rejtett lámpái miatt is. A kocsi előremutató ponton formával, beépített fényszóróival, panorámás, ívelt plexi szélvédőjével az 1950-es és 1960-as évek megoldásait villantotta 1937-ben!!!.

8_dsc_0653.jpg 

Arzenst a világégés sem tudta visszafogni, a német megszállás a polgári felhasználású benzin eltűnése után 1942-ben mutatta be futurisztikus villanyautóját, amelyet találóan tojásnak (L'Oeuf) nevezett el. 

8_dsc_0651.jpg 

A kocsi szokatlanul apró kerekeken gurult a karosszéria pedig nagyrészt egy nagy átlátszó plexiből állt és mindössze 60 kilót nyomott. A villanymotor hátulra került, és a kocsi súlya az akkuval sem haladta 350 kg-t. A hajtáslánc a 100 km-es távolságot ígért míg a kocsi 70 km/h-s sebességet ért el ha nem tarott a sofőrrel utas. Utassal 60 km/h volt a maximum, és nem az elektronika szabályozta le….

 0_dsc_0914_copy.jpg

A Tojás a Bálnával együtt Mulhouse-ban található egy sor más izgalmas darab mellett, aki arrafelé jár annak kötelező program én egy autómúzeumos inger-túladagolós túra keretében tekintettem meg először, majd tavaly egy remek Bugatti kiállítás miatt újráztam.

0_dsc_4315_copy.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr6915609376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.