Nemrég indult el az angol nyelvű blogom az egzostive.com. Az elképzelés már egy ideje érett bennem, de csak most léptem a tettek mezejére. Az elmúlt hetek így a Wordpress végtelen lehetőségeinek bejárásával és a blog magyar nyelvű posztjainak (legalábbis az emlékezetesebb harmadának) átültetésével telt. Az eredmény az egzostive.com domain név alatt indított új blog lett, amely reményeim szerint inkább kiegészíti, mint felváltja az Autósságok blogot.
De nem akarok ennyire előre szaladni. Az elmúlt három évben a blog.hu platform egy kiváló lehetőségnek bizonyult arra, hogy kiélhessem autós nördségem és szófosásom valamint megfelelő háttértárat nyújtott ahhoz, hogy ne kelljen sok mindent újra begépelni az autós fórumokon. Ebből fejlődött ki egy élménybeszámoló-gyűjtemény, ami az index kiemelési rendszerének köszönhetően közepes fajsúlyú weboldalak látogatottságát hozta. A platform előnye a látogatottságon felül a viszonylagos névtelenség. Miközben a világra szabadíthattam élménybeszámolóim, elképzeléseim és elméleteim, nem volt (és most sincs) semmi közöm az Indexhez és nem is ismerek senkit onnan, ahogy feléjük sem kellett bemutatkozni. Nincs szerkesztőség, nincs beleszólás és nincs párbeszéd, ennek minden előnyével és hátrányával.
Közben a témákat fokozatosan bővítettem, a köznapi észosztás és kibővített kommentelések mellett megjelentek újautótesztek, és kirándulások beszámolói is. Talán az egyre konzekvensebb kiemelések miatt az utóbbi vált a blog fő profiljává az elmúlt másfél évben. Valahol azt éreztem fordulópontnak amikor a Párizsi Autószalonon a Mercedes stand sajtókávézójában az első élőblogot írtam.
Az elmúlt pár évben sikerült pár nagyon emlékezetes autós zarándokhelyre ellátogatni, a világ legelitebb oldtimer-rendezvényeitől a világ legjelentősebb autómúzeumain át néhány jelentős nemzetközi autószalonig (meg a törmelék, mint a kölni Toyota gyűjtemény vagy az Antwerp Classics amiről itthon garantáltan sosem írna senki). Ezek többségéről Magyarországon más nem is nagyon írt még elsőkézből, így viszonylag könnyen meg tudtam ideologizálni, hogy miért nem tudom letenni a billentyűzetet.
Ezek a beszámolók idővel valóságos megaposztokká fajultak, az egész napot kitöltő rendezvények rengeteg élményét csak képek százaival tudtam visszaadni, néha videókkal súlyosbítva. A vaskos galériák pedig gyakran 10.000 feletti kattintással hálálták meg az indexes kiemelést, az Autósságok top 10 posztja mind 30.000 feletti kattintást aratott, de volt olyan poszt, amelyet kiemelés nélkül is jobban szerettek, mint egyik másik kiemelt posztot azon a héten. Ugyanakkor ezek a beszámolók kezdték elvinni a blogot, mert az élmények felét sem tudtam megírni. Pedig lenne mit… Azóta is számtalan érdekesség esett meg velem, legyen az Jaguar Ipace bemutató vagy egy sor izgalmas autós hely, ami bár csak töltelék volt az utazások során, egyikhez sincs fogható hazánkban, (ezek közül a Classic Remise-t sikerült megírni, de van négy hasonló program mind különböző országokból). A fenti képet árnyalta, hogy az utolsó pár poszt nem kapott akkora kiemelést, tehát igazából kár elvinni erre a blogot a rendezvény-beszámolósdiba. Ebben az évben már azt számoltam, hogy melyik rendezvényt hagyom le jövőre. Ugyanakkor a kiemelések elmaradásából is látom, hogy az autósságok többet termelt, mint amire szükség van.
Az ingerek fokozásának hiánya ezért adott egy lökést arra, hogy az ember kifelé nézzen, és evidens lehetőségnek tűnik egy Wordpress alapú saját oldal indítása, angol nyelven. Ez azonban egyszerűbbnek hangzik, mint gondoltam, a Wordpressnek nem csak a lehetőségei végtelenek, de a költségei is. Nem megyek bele a részletekbe de a tárhely a legkisebb tétel, és amit a Blog.hu-n megszoktunk, az a Wordpress platformján mind feláras. Mindazonáltal most vonz a kihívás, és az újdonság megismerése.
Ahogy írtam, a terveim szerint az új oldal inkább kiegészítené, mint felváltaná az autósság.blog.hu-t. Alapjában véve a blog.hu kényelmes template-je mellett a beérkező nézettség az, ami ad egy komoly többletet (az évi fél milla kattintás a weboldalak között is tiszteletet parancsol), a blog pedig ennek fényében folytatódna magyarul. Egyelőre két külön hírlevelet is tervezek (egyelőre a magyar került fel), majd kiderül hogy melyiknek van több értelme, akit érdekelnek a beszámolók, esetleg bírja az angol nyelvet, érdemes lesz feliratkoznia.