Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

A Ferrarik elnevezésének ideológiája

Linkajánló: a Drivetribe megkísérli a lehetetlent..

2017. augusztus 06. - Ződ2000

Nemrég megjelent egy cikk a Clarksonék új honlapján, a Drivetribe-on, amely kísérletet tett a lehetetlenre: elmagyarázni a logikát a sok rejtélyes szám mögött, amely a Ferrari egyes modelljeit takarja. Gondoltam hogy kivonatolom itt, bár semmi értelme, a Ferrarik elnevezése kábé annyira logikus, konzekvens és koherens, mint mondjuk a francia nyelvtan.

Akinek nem megy az angol, íme pár direktíva magyarul, azaz kisállat-határozó ágaskodó paripákhoz:

Az első Ferrari modellek elnevezésüket az egyes hengerek űrtartalmáról kapták, ezt a módszert később is gyakran használták a tizenkét-hengeres modelleknél. Mi más is lenne a vezérelv, ahol az alapító legtöbbet idézett mottója az, hogy az aerodinamika azoknak való, akik nem tudnak rendes motort építeni…

5_dsc_0593.JPG

Ezen logika éppúgy igaz az első versenyautókra vagy az első utcai Ferrari 166-osra, mint a 90-es évek nagy granturismójára a 456-sora, vagy az aktuális belépő sportmodellre, a 488-asra. De hogy még egyszerűbb legyen: a 166, 250 vagy 275 egy sor gyönyörű karosszériával készült, ami mai fejjel legalább 6-8 modellt jelent, versenyváltozatok nélkül is…

Néha a simán beszorozták a teljes henger-űrtartalom kerekített literértékét 10-zel (vagyis 5 lityis motorral legyen Ferrari 500).  Ezt egy sor másik modell is követi, de hol kerekítettek deciliert, hol nem (pl 3600 köbcis 360-as, 430, 550, 575, de 5999 köbcis 599, ráadásul ezek közül van amelyik már kapott valami egyedi elnevezést a márkának kedves városokról, (Maranello, Fiorano, California, Daytona).

6_dsc_1463.JPG

A kisebb utcai modellek a 60-es években új logikát vezettek be a Dino motoros autókkal, amelynek neve a henger-űrtartalom (2.0 vagy 2.4) és a hengerszám toldatából áll, azaz 206, 246.

Hasonló elven alapul a Testarossa és a Berlinetta Boxer 512-es elnevezése, csak a lökettérfogat egy számot kapott a hengerszám meg kettőt (ötlityis 12 hengeres). Az olasz rendszeretetet dicséri, hogy a 355-ös viszont egy ötszelepes 3.5-ös motort rejt, az új 812-es pedig egy 800 lóerős 12 hengerest takar. LOGIKUS NEM? : )

Az igazán ínyenc modellek pedig a Ferrari autógyár szülinapját ünnepelték, F40, F50, kerek évfordulók híján Enzo, illetve „a” Ferrari.  Ha már neveknél tartunk, Sergio Scaglietti karosszériaépítő manufaktúrájának tiszteletére kapott a 612 is családnevet, de például Sergio Pininfarina tiszteletére készítettek pár egyedi Ferrari Sergio modellt is. De például amikor Eric Clapton rendelt saját egyedi modellt, akkor az SP12 megkapta a mecénás Monogramját, míg félelmetes megjelenésű SP4/5 esetében nem (ez volt az amikor a Mecénásnak az Enzo megjelenése nem volt elég vad). Ja igen, az SP amúgy Sergio Pininfarina munkáját hirdeti...

De néha egy hárombetűs rövidítés is sokat jelent, például a 288 GTO esetében a homogizált granturismo az F40 közvetlen elődjét takarta. A GTB pedig a Grand Turismo Berlinetta (granturismo kupé) karosszériát elölte (főleg amikor a motort és a karosszériákat variálták bírt ez nagy jelentőséggel).

Végül is egyszerű nem? : )

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr1512722764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása