Következzék egy lista azon személyes kedvenc autós extráimról, amelyek bár nem a legnélkülözhetetlenebb elemei egy autónak, vagy nagyon eredetiek, vagy egyszerűen megmutatták a többi gyártónak, hogy néha elég egy jó ötlet és annak konzekvens megvalósítása ahhoz, hogy valami remek újítás piacra kerüljön.
Főleg akkor üt igazán nagyot a találmány a konkurencia mérnökeinél, amikor olyan dologgal állnak elő, aminek szinte minden eleme ismert, csak össze kellett volna rakni egy működő egésszé. Előre szólok a lista eléggé burzsoá lett, helyenként alkalmas a köznyugalom megzavarására, főleg ha az ember a saját fizetési csekkére néz :)
Szóval az autógyártás műszaki facepalm díjai szerintem:
1. Infiniti 360 fokos parkolókamerája
Olyan, mintha egy drón repülne az autónk felett, és folyamatosan a környezetünket pásztázná. Csak nem lóg be semmi a képbe, mert az "derékmagasságban" készül.
Igazából semmi különös, kell hozzá négy halszemoptikás kamera meg egy kis "fejszámolás" a "görbült tér" kiegyenesítéséhez.
A zseniális hogy semmi őrült fejlesztés nem kellett (csak 4 kamera persze, és a számítógép-kapacitás hogy visszatükrözze a halszem-optika képét) és persze rendesen meg kellett csinálni.
Először élőben Infinitiben láttam, de mintha a BMW is kb akkortájt hozta volna ki, azóta sok gyártó fejlesztett ki hasonlót, bár a felára azért nem teszi közkinccsé…
2. Emelt szintű tolatóradar - kamerával, illetve holttérfigyelővel
Igazából valami hasonló díj jár annak is, aki először megcsinálta a kamerás, kormányforgatással változó ívet berajzoló parkolósegéd tolatókamerát. Én először egy Lexus IS-ben láttam ilyet (lassan 10 éve), és nagyon lenyűgözött. Mellesleg mintha a Nissannak már sokkal korábban is lett volna. Amikor olvasom a Suzukiból öreg BMW-re ácsingózók pökhendi kommentjeit az "igénytelen" amerikai autópiacról, eszembe jut, hogy ez az extra odaát 2018-ra kötelező lesz, miközben már 2012-ben az autók felét ilyennel szerelték fel.
Pár éve elkezdtek terjedni a multifunkciós tolatókamerák, amelyek nem csak a parkolásnál hasznosak, de a forgalomban és a kiállásnál is. Ilyenkor nagyobb szögben pásztáznak, és jelzik, ha valaki épp érkezik.
Pár éve a Volvo le is váltotta a kiokosított radarral az amúgy drága és sérülékeny BLIS névre keresztelt holttérfigyelő rendszerét. Jó látni hogy néha egyszerűbb megoldások felé halad a fejlesztés...
3. Audi (VW gruppe) féle láblendítős csomagtartónyitás
Ez sem az az extra, ami nélkül nem tudnánk ellenni, de ha már megvan, klassz dolog. Az érdekes, hogy a drága elemei (Keyless entry és motoros csomagtér-ajtó) már szinte minden középkategóriás autóhoz elérhetőek, csak egy megbízható szenzor kell a lökhárító alá, és kész a varázslat, a valóban kéz nélkül működő nyitás.
Elsőnek ezt Audinál láttam, De kommentek nyomán utánaolvasva, a lépcsős Passathoz is kapható volt 2011-ben.Azóta már az E-klasséhoz is kapható…
Az alábbi BMW reklám mutatja, hogy a bajorok nem csináltak nagy problémát abból hogy nem ők voltak az elsők…
4. Használható és elérhető árú navigáció, a gyáriaknál jobb minőségben.
Én ezt a Tomtomtól láttam először, és bár mintha a Garmin előbb kijött volna hordozható rendszerrel, amit tőlük láttam először az kb ugyanolyan diszfunkcionális volt, mint a gyáriak….
Szóval ott bohóckodtak az autógyártók mindenféle nyilakkal jelző 1-2000 eurós hiányos térképű és pofátlan áron frissíthető "minden igényt kielégítő multimédia rendszerekkel", amikor kijöttek ezek az addig szinte ismeretlen gyártók, szép, igényes grafikájú, realisztikus 3D-ben megjelenítő és pontos adatokat tartalmazó eszközökkel, a gyáriak árának töredékéért.Az autógyártók pedig legfeljebb a DIN formátum elvetésével tudtak védekezni, de tapadókorongos konkurenciát nem tudták sem megállítani sem legyőzni (legfeljebb integrálni, lásd Renault)…
HUD funkció megint egy ilyen dolog, nem annyira anyagigényes, mint hasznos, bár szerintem itt a forradalom még várat magára, elnézve a nagy és bumfordi utólagos kivetítőket…
A 2014es Infintit vagy akár még a közben igen sokat fejlesztő Volvo rendszere sincs még azon a szinten megjelenítésben (csak megdönti a nézetet, de nincs meg a 3D érzet). És egyes utólagos rendszerek már-már művészi szintre vitték a részletességet. Persze a kevesebb néha több…
Új LCD műszerfalak viszont új távlatokat nyithatnak a gyári rendszereknek.
5. És ha már itt tartunk, maga az LCD műszerfal
Igazából még nehéz megmondani, hogy áldás vagy átok, de szerintem idő kérdése és mindenki áttér erre a megoldásra, amit nemrég csak a 30 millió feletti S-klasssék és Range Roverek tulajai ismerhettek.
Emlékeim szerint a legelső elérhető árú autó amiben ilyesmi volt az a Volvo V40 (ha beszélhetünk elérhető árról egy Volvónál). Én is egy V40esben vezettem először ilyet, és nekem tetszett.
Azóta már egyre inkább terjed az LCD, pedig pár éve még egy monokróm kijelzővel is vagizni lehetett...
6. Skoda műszerfal nyomtatás
Megint egy olyan dolog, ami nem kerül pénzbe csak figyelmességbe. A piac már régen kínálja utólag, miért ne vehetnék át a gyártók? És egy olyan olcsó és családbarát márka, mint a Skoda mivel is reklámozhatná ezt mint családi fotóval a műszerfalon. Nyilván, a prémiummárkák más létsíkon játszák ezt a vevőre szabást az Individual / Quattro gmbh stb termékeivel, de a szegény ember VW-je ezt teljesen más árfekvésbe hozza le.
Igazából írhatnék még sok minden kerülhetne ide, önindítótól rádión át a tolatóradarig, talán mejd egy külön posztban sor kerül arra is…