Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Minden idők 15 legjobb autós üldözése

Beléptek a nagy öregek a szorítóba - meglepő eredménnyel

2018. augusztus 30. - Ződ2000

Valamikor 2017 első felében készítettem egy autós üldözések best-of listát, amelyben igyekeztem a kedvenc jelenteimet, amelyek nem szerepelnek a legtöbb listán, és a mai nethuszárok túl fiatalok ahhoz hogy teljes pompájukban átéljék a nagyképernyőn. Az első listánál lefektettem egy fontos szabályt, amely szerint száműztem a 60-as és 70-es évek filmjeit, mivel egyszerűen nem éreztem korrektnek a mai filmekkel összevetni a régi klasszikusokat egy ennyire technika-függő versenyszámban.

Az előző poszt kommentjeiben javasoltak alapján egy picit átgondoltam a tízes listát, és most kortól függetlenül beengedtem mindenkit. Ezzel bekerült jó pár új film,  néhány kedvenc pedig kegyvesztetté is vált, annak ellenére, hogy nem ragaszkodtam a tízes számhoz.

Tovább

Szecessziótól a futurizmusig: villámlátogatás a Peugeot sochaux-i múzeumában

Júliusban sikerült egy újabb impozáns autós zarándokutat összehozni, amelynek nyitóállomásának a Peugeot múzeumát választottam (a múzeum hivatalos oldala az alábbi linken érhető el). Bemelegítésnek kifejezetten jó döntés volt az idén 30-ik születésnapját ünneplő sochaux-i múzeum, mivel alig egy órára található a világ legdurvább autógyűjteményétől, a mulhouse-i Cité de l’Automobile-tól.

A Peugeot gyári múzeuma nagyon hathatósan mutatja be a 200 éves márka történetét, a fűszer-darálóktól a futurisztikus tanulmányokig. Az feltűnt, hogy a pár Facebookon és instán posztolt kép elég nagyot ment, szóval lehet, hogy nem csak nekem jött be a hely, annak ellenére, hogy azért érződik az épületen a kor…

Tovább

Apróságok, amelyek megerősítenek abban hogy a Mercedes Museum a világ legjobb autómúzeuma

A nyáron sikerült egy újabb túrát magam mögött tudni, amelynek (immár harmadszor is) része volt a stuttgarti Mercedes Múzeum. Ennek emlékére össze is dobtam egy új angol nyelvű cikket az egzostive.com-on, amely tartalmaz pár friss fotót is a 2018-as kiállításról.

Annak idején az autósságokon is született egy magyar nyelvű poszt 100+ képpel és jó pár videóval (részben ez adja az alapját az egzostive-on megjelent cikknek is), itt most csak egy apróságra szeretnék kitérni, amely finoman jelzi, mennyi munka fekszik a stuttgarti múzeumban.

Tovább

Egy kis emlékezetfrissítő túra a sinshemi műszaki múzeumban

A tavasszal sikerült útba ejteni a sinsheimi műszaki múzeumot, ami nem annyira nagy kunszt, tekintettel arra, hogy a múzeum Németország egyik legforgalmasabb autópálya-kereszteződésében található.

A múzeumról sok-sok éve már készült egy rövid beszámoló, ezúttal vittem rendes kamerát is, és az egzostive-on készült egy terjedelmesebb angol nyelvű poszt is, de mivel az ilyesmi úgysem üti meg az index ingerküszöbét elég lesz ide egy galéria is. Akit bővebben érdekel az olvassa el az angol nyelvű beszámolót.

Tovább

A Renault 120 éve az Autoworldben

Rendszeres olvasóknak már nem újdonság, hogy a belga Autoworld évente négy-öt emlékezetes külön-tárlattal lepi meg a látogatókat. Ezek többsége jeles márka-évfordulóknak állít emléket (eddigi kedvencem a tavalyi Ferrari kiállítás), a mostani kiállítás a Renault 120. szülinapját ünnepli (a kiállítás hivatalos oldala az alábbi linken érhető el). Az Egzostive-on készült a Renault tárlatról egy angol nyelvű cikk is, kicsit nagyobb terjedelemben

Az Autoworldben több mint 40 jármű szemlélteti a Renault történetét, a második ipari forradalomtól a mai globalizált gazdaság első számú autógyártójáig. A Renault cég nagy kalandor, az első nagydíjtól kezdve a tankok gyártásán át a Forma 1-ig rengeteg érdekes kalandba fogott, és annak ellenére, hogy nem tartanak fenn olyan központi múzeumot, mint a Sochaux, Stuttgart vagy München, hatalmas gyűjteményt tartanak karban, amelyek egy része mintegy virtuális múzeumként járja a kontinens rendezvényeit.

Tovább

A Schumacher Gyűjtemény – időutazás a legnagyobb F-1 legenda nyomában

Júliusban elzarándokoltam a nemrég felavatott Schumacher-gyűjteményhez, amely a kölni Motorworld nagycsarnokában kapott helyet. Lassan öt év telt el az óta, hogy a minden létező rekordot megdöntő (és a legfontosabbakat továbbra is magának tudó) legenda visszavonult, és csak kicsit kevesebb időt telt el teljes bizonytalanságban, hogy látjuk-e valaha ismét autót (vagy bármit) vezetni. Öt év rengeteg idő a motorsportban, és a mai fiatalok aligha értik, hogy a világ mennyire más volt 20 éve. Ez a kiállítás remek alkalom arra, hogy felidőzzük a rekorder életművét.

Az új kiállítást a kölni Motorworld Rheinland épületében állították ki, egy felújított repülőtéri kiszolgáló épületben (a gyűjteménynek igen látványos saját honlapja van). A Motorworld egy oldtimerekre és luxusautókra szakosodott kereskedés és szolgáltatóközpont, tele klasszikus és modern ritkaságokkal, luxusautókkal és kerékpárokkal, Németországban pedig egész hálózatot tart fenn. A Motorworld kölni központjában a Schumacher Gyűjtemény mellett specialisták, kiegészítők, és persze étterem várja  a látogatókat, egyúttal látványos üvegdobozokat kínál az egzotikus magánjárművek számára. A gyűjtemény ingyenes, és a nyitvatartási ideje valóban nagyvonalú (tovább tart nyitva mint a bajor Mekik).

Tovább

Egy aktuális előzetes a következő poszthoz.

Némileg lassabban készül az új poszt egy igen aktuális témában, de mivel kicsit elakadtam az egzostive.com formázásával, nem lett kész a nürburgringi futamra. Ezért előzetesnek itt egy kép:

0_dsc_9777_copy.JPG

Akinek nem esne le íme egy kis zenei segítség:

Tovább

Carspotting level 10.000 - egy újabb villámlátogatás a Classic Remise otthonában

A hétvégén sikerült megint benézni a düsseldorfi Classic Remise-be . Először egy évvel ezelőtt jártam náluk, úton az esseni Techno Classica felé, és nem is bántam meg a kitérőt. De ennek a mostani látogatásnak még mindig a hatása alatt vagyok. Porsche 918 Hibrid szupersportkocsi, Volvo P1800 kombi farral, SLS Merci és Piedone Alfa Giuliája, ez így egymás mellett. Ez nem az én játékpolcom, hanem ott állnak igaziból, egy garázsban, Düsseldorf szélén, vazze. A fent linkelt posztban már felvázoltam a Remise koncepcióját, de az is feltűnt, hogy hiányzott pár tucat  autó (persze a legjobbak), mivel épp Essenben állították ki őket. Most megláthattam, milyen  a hely telt házon.

Maga a remise azért nem egy egész napos program, de ezúttal is sikerült kombinálni egy másik programmal a környéken (erről talán többet tudok írni majd a héten). Tényleg megérte repetázni, ezúttal a Remise szinte teljes készlete  ott parkolt, a különbség pedig szemmel látható: az üvegkalitkák többsége ritka kincseket tartogatott, és a fő csarnok is majdnem tele volt.

Tovább

Egy kis adminisztratív helyzetjelentés - egzostive.com

Egy ideje lapítok a blog vonalon, mert továbbra is az egzostive.com-ot állítom össze (ha bárkinek van ötlete vagy tanácsa wordpress vonalon, várom a kommenteket).

Egyelőre az angol nyelvű posztokat termelem, igyekszem felhozni a fontosabb posztokkal az oldalt. Legutóbb a Louwman Múzeum és a Torinói Autómúzeum került fel. Akinek kimaradt ez a két autós zarándokhely és töri az angolt, érdemes átnéznie a magyar nyelvű autósságok posztokat (Louwman I. rész, illetve a torinói MAuto), mindkét múzeum zseniális, nehéz megmondani melyik a jobb, és hogy van-e egyáltalán jobb autómúzeum.

Tovább

A hétvégi le mans-i Toyota-győzelem margójára

A hétvégi Le Mans eredmények tükrében íme két megemlékezés a Toyota sporttevékenységeiről. Ahogy nézem, sokakat foglalkoztat a téma, a belga nemzeti autómúzeum például két tucat belga versenyzői autóval emlékezett meg egy időszakos tárlat erejéig. De ezek között Toyota nem rémlik, így kénytelen voltam kicsit túrkálni a régebbi képeim között. Elsőnek itt a kedvenc látogatócsapdám, a Toyota által minden autószalonra elhozott fél LMP1-es autó (ha Porsche lenne passzolna a féldisznó név :) ), legutóbb a januári Brüsszeli Autószalonon sikerült beülni az aktuális modellbe, aki arra jár, gondolom megtekintheti Párizsban is, én ép ott préselődtem be először LMP1 kabinba két éve

Egy baráti tanács a csapda elkerülésére: érdemes előre átgondolni beszálláskor, hogy miként fogunk kikászálódni. Az én esetemben, miután sikerült behuppanni, a készséges hosztesz megmutatta hogy hova nem szabad támaszkodni kiszálláskor: na ez kb az összes fix pont a karosszérián :), szóval kész a tökéletes csapda. De mivel nem szeretek tanulni a saját hibámból, mindig bepróbálkozom a féldisznóval, ha nincs nagy tömeg. Persze kicsit megakasztotta a frankfurti körsétámat is tavaly de megéri a móka. És persze minden elismerésem ezeknek a modernkori gladiátoroknak. Én még ki/beszállni se bírnék ezekből az autókból, ők meg körrekordokat hajszolnak benne...

Tovább

Le Mans belga ászai az Autoworld Múzeumban

Mivel belgák egy rögtönzött tárlattal köszöntik a ma induló le mans-i 24 órás futamot, itt volt az ideje egy újabb látogatásnak, amit sikerült épp a verseny előtt abszolválni. Az angol nyelvű poszt már kész volt az egzostive.com-on, de a magyarítás most eltartott egy darabig. Aki nem annyira ismeri a helyet, az Autoworld állandó tárlata mellett az igazán nagy szám a vendégkiállítások sorozata. A múzeum évente négy-hat nagy vendégkiállítást rendez, ahol több tucat autó foglalja el az első emeleti fő galériát és a földszinti két kiállítóhelyet.

Két nagy kiállítás között a két földszintii kiállítási terület áll rendelkezésre kisebb (néha csípőből szervezett) kiállításokra, amelyek egy-két tucat autót tartalmaznak. Ezek a kisebb tárlatok néha bemelegítőként szolgálnak, pl. a meglehetősen lenyűgöző Ferrari 70 kiállítás előtt a földszinten összehoztak egy meglepően átfogó bemutatót az 50 éves Dino motorról és a rövid életű Dino márkáról. A mai poszt is egy ilyen időközi bemutatóról szól.

Tovább

Pillanatképek: múzeális Lexus LC az Autoworldben

Amikor a premier évében egy autó múzeumi tárggyá válik

Egy ideje már szemeztem egy kanárisárga Lexus LC-vel, ami a belga Autoworld állandó tárlatává vált. A kocsi amúgy "régi" kedvencem, vagyis egyike azon pár autónak amibe minden autószalonon igyekszem beülni, akkor is, ha az autó árfekvése és használati értéke nem igazán passzol a vásárlói profilomhoz (magyarul, csóró vagyok hozzá :)) 

Sokáig nem értettem, hogy mit keres ez az ultramodern új autó a múzeumban, aztán legutóbb elmagyarázták a teremőrök: ez egy előszériás példány, amelyet nem lehetett forgalomba helyezni, ezért a belga importőr a múzeumnak adományozta (jó arcok lehetnek). Emlékeim szerinte hasonló előszériás modelleket láthattam nemrég a kölni Toyota gyűjtemény darabjai között is a 90-es évekből (pl Toyota Sera), amelyek manapság megbecsült ritkaságok.

Amúgy a látogatás oka, hogy a belgák egy rögtönzött tárlattal köszöntik a ma induló le mans-i 24 órás futamot. Az angol nyelvű poszt már kész az egzostive-on, de a magyarításon még dolgozom.

2_dsc_9163.JPG

 

Boldog szülinapot Porsche!

A Porsche autógyár június 8-án ünnepli a 70. születésnapját. E megfogalmazást szándékosan választottam, mivel a Porsche nevet már jóval korábban is megismerhették számos iparágban. 1900-ban az ifjú Ferdinand Porsche valósággal rárúgta az ajtót a bécsi iparvilágra, amikor beugró házi feladataként összedobott egy plug-in hibrid járművet az akkoriban elismert udvari kocsiépítő Lohnernél (amelynek egy szép példányát láthattam nemrég Salzburgban a Porsche család saját gyűjteményében). Később a XX. Század első felében Ferdinand Németország Tony Starkjává vált. A tigris tanktól a "népautón" át a mezőgazdasági járművekig egy sor fejlesztésben köszönt vissza zsenialitása, de egyikük sem viselte Porsche nevét. 

1948. június 8-án vették nyilvántartásba az első Porsche nevet viselő sportkocsit. Ez volt a 356 Roadster, amely valóra váltotta Ferdinánd fia, Ferry Porsche álmát. Erre a napra vezetik vissza a Porsche márka születését, és a dátum fontos eleme a 70 éves Porsche sportkocsi emlékévévének.

 

Tovább

Spa múzeuma méltó levezetés egy versenynaphoz

A Spa Classics szombati versenynapján sikerült végre ellátogatnom a belga versenypálya hivatalos múzeumába. A Spa Francorchamps versenypálya múzeuma a környék közigazgatási központjában, Stavelot-ban, a múzeummá alakított kolostor pincéjében található, és kiváló betétprogram lehet egy versenynap mellé (meg amúgy is, a pince felett egy időszakos Robert Capa fotókiállítás várta a látogatókat).

A Múzeum több tucat versenyautót és közúti közlekedési eszközt, valamint emléktárgyakat állít ki a versenyzés minden korszakából. A dekoráció visszafogott, de hangulatos, az interaktív elemek pedig frissítően hatnak a múltba révedt elmének (na jó, inkább sakkban tartják a múzeumokra kevésbé fogékony gyerekeket, amíg az apukák szórakoznak).

Tovább

Jaguar I-Pace bemutató - az első Tesla-killer?

Vagy egy hónapja betévedtem az év egyik legizgalmasabb autójának helyi bemutatójára. Nem teljesen új a téma, mert annak idején már a koncepcióautót is elhozták egy statikus bemutatóra, valamivel korábban pedig sikerült kipróbálni a Model S-t és a Model X-et is. Ahogy elnézem március óta itthon is bemutatták az I-Pace-t a hazai sajtónak, de ez a rendezvény sokkal látványosabb volt, a körítésről nem is beszélve.

Egy városszéli modern rendezvényközpontba hívták el a potenciális vevőket, akiket gondolom a korábbi tesztutak mentén invitáltak meg a rendezvényre. A Parokolóban állt mindenféle autó, Volkswagnetől Volvókon és Mercedeseken át és Range Roverekig (természetesen egy sor Jag kiséretében). Minden érkezőt 6-8 különböző színű kitűzővel egy-egy kereskedőhöz igazítottak el, és amíg az aperitivóra vártunk, el lehetett beszélgetni az autóról. Volt is miről, mert az I-Pace a hagyományos autóipar első valódi válasza a Teslá(k)ra.

Tovább

Képes beszámoló az Autoworld téli amerikai autós tárlatáról

Ez a poszt lemaradt a téli hajrában, pedig a belga szervezők megint kitettek magukért, egy teljes sorozat Ford GT, Kaiser Darrin, Starsky és Bullit verdái, Tucker Torpedo, Roadrunner és még több tucat ritkaság, olyan kötelező darabok mint a Corvette tornasor mellett. A tárlatot eredetileg karácsony előtt avatták fel és január végéig várta a látogatókat, de egy része az állandó tárlatban később is megtekinthető lesz.

A tárlat az Autoworld nagytárlatainak szokásos menetrendjét követte: a kiállítás megkapta az emeleti galériát, míg a feljáratnál és a bejárat mellett egy-egy kisebb tematikus gyűjtemény várta a látogatókat.

Tovább

Egy lemaradt werkfotó: ellenség a kapunál

Az alábbi kép lemaradt a múltkori Toyota múzeumos beszámolóról, pedig az egyik legjobb poén volt amikor az oldtimer-mercedesszel leparkoltunk a Toyota főhadiszállás parkolójában. Kifejezetten jól mutatott az öreg verda, bár a Director cím talán kicsit túlzás... :P

8_dsc_6192.JPG

 

Szolgálati közlemény: saját angol nyelvű autós oldalt indítok egzostive.com néven

Nemrég indult el az angol nyelvű blogom az egzostive.com. Az elképzelés már egy ideje érett bennem, de csak most léptem a tettek mezejére. Az elmúlt hetek így a Wordpress végtelen lehetőségeinek bejárásával és a blog magyar nyelvű posztjainak (legalábbis az emlékezetesebb harmadának) átültetésével telt. Az eredmény az egzostive.com domain név alatt indított új blog lett, amely reményeim szerint inkább kiegészíti, mint felváltja az Autósságok blogot.

 0_prntscreen2.jpg

De nem akarok ennyire előre szaladni. Az elmúlt három évben a blog.hu platform egy kiváló lehetőségnek bizonyult arra, hogy kiélhessem autós nördségem és szófosásom valamint megfelelő háttértárat nyújtott ahhoz, hogy ne kelljen sok mindent újra begépelni az autós fórumokon. Ebből fejlődött ki egy élménybeszámoló-gyűjtemény, ami az index kiemelési rendszerének köszönhetően közepes fajsúlyú weboldalak látogatottságát hozta. A platform előnye a látogatottságon felül a viszonylagos névtelenség. Miközben a világra szabadíthattam élménybeszámolóim, elképzeléseim és elméleteim, nem volt (és most sincs) semmi közöm az Indexhez és nem is ismerek senkit onnan, ahogy feléjük sem kellett bemutatkozni. Nincs szerkesztőség, nincs beleszólás és nincs párbeszéd, ennek minden előnyével és hátrányával.

Tovább