Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

A szupersportkocsik jövője felsorakozott a belga tengerparton

2019. október 18. - Ződ2000

4_dsc_5504.JPG

A dán tengerparton kívül is van ilyenkor autós élet, a hétvégén a kontinens egyik legjobb autós rendezvényét villantották a belgák üdülővárosában. A Concours d’Elegance (autós szépségverseny) a 10 évre visszatekintő Zoute Grand Prix hagyományos betétprogramja, több tucat ritka és drága oldtimerrel és modern autóval.

dsc_5546.jpgAz Concours egyik legjobban várt része az a stand volt ahol a (közel)jövő szuper-hipersportkocsijait mutatták be. A hat autó bármelyik kiállítás fő műsorszáma lehetett volna, így egyben sehol sem láthatta a közönség. 

Tovább

10 dolog, amit senki se hagyjon ki a frankfurti autószalonon!

A hét végéig be lehet pótolni az IAA látványosságait.

A Frankfurti Autószalon pár napja nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, úgyhogy összeszedtem egy posztba azokat a betétprogramokat, amit érdemes mindenkinek felkeresnie. Ezek azok a programok, amelyek túlmutatnak az ötperces üléspróbákon és olyan frissítő élményekkel ajándékozzák meg a látogatókat, amit az ember sosem kap a kereskedésekben.

0_-iaa-uj-fokep-jo.jpg
 Ezzel a  listával igyekeztem kicsit túllépni  a nyilvánvaló programokon. Direkt kihagytam a tanulmányautókat és nem raktam be az elsősorban a sajtó számára elérhető helyeket (pl Mercedes Café).

2_csm_2019_gelaendeplan_iaa_1_fe380936a3.jpg

Az autószalonok történetében először láttam olyat, hogy néhány nagyobb kiállító egyáltalán nem állította ki az aktuális modellév járgányait, azért az üléspróba egyre ritkább lehetőség (persze arra ott vannak a kereskedések).Általánosságban sokkal visszafogottabb és alapvetően más hangulató volt az ez évi szalon, érdemes visszanézni a tavalyi beszámolóra, sok minden változott két év alatt (és nem csak az hogy a lenti képen szereplő márkák fele hiányzott). 

1_2017_collage.jpg

Ennek hiányában nagyobb hangsúly helyeződött a szórakoztatásra, és pont ezért fokozottan érdemes egy kevésbé zsúfolt hétköznapot választani a látogatásra (vasárnap zár a kiállítás).

2_iaa-besucher-oeffnungszeiten-en.jpg

A fentiekre tekintettel itt az én 10-es listám a kihagyhatatlan betétprogramokról:

Tovább

In memoriam Dr Ferdinand Piëch

 2_dsc_4282.JPG

Alig két napja néztem farkesszemet ezzel a portréval a világ legjobb Bugatti kiállításán ( http://egzostive.com/mulhouse-2019-bugatti/ ). A portrésorozat a márka történetének 6 meghatározó alakját vette sorra, közülük csak két ember nevében nem szerepelt a Bugatti családnév.

3_dsc_4207.JPG

Piech kulcsszerepet játszott a Bugatti újjáélesztése szempontjából. Ahogy a Porsche 917 versenysikerei, a lagymatag Audi dögös prémiummárkává varázsolása, a gyengélkedő VW szanálása és világbirodalommá tétele szempontjábó isl. Nélküle mára nem létezne Bugatti, Audi, talán önálló VW márka sem. Az autóipar egyik legnagyobb alakja távozott két napja.

A 2017-es Hungaroring Classic legjobb pillanatai

Ahogy írtam eddig nem jött össze a Hungaroring Classic (sem a 2017-es sem a jövő heti futam), bár az eredetileg bemelegítésnek szánt Spa Classicen azóta többszörös visszaesőnek minősülök. Akárhogy is, régóta tervezem, hogy tudósítok a Hugaroring Classicről. 

Szerencsére érkezett egy megmentő, Bíró Péter személyében, aki volt olyan kedves, hogy megengedte a képek átvételét. Aki kíváncsi a többi 400+ képre, javaslom keresse fel Péter facebook galériáját. Ezzel Péter vált az autósságok első vendégszerzőjévé : ) . Akad itt mindenféle érdekesség, II világháború előtti oldtimerektől a 60-as évek legendáin és a 70-es évek batmobiljain át a C csoportos versenyautókig.

Tovább

Spa Classics 2019 – legendás versenygépek egy történelmi versenypályán

Hangolás a Hungaroring Classicre egy mega-riporttal Spából

Spa Francorchamps versenypályája egyedülálló díszletet biztosít a világ egyik legjobb oldtimer -sorozatának. A Spa Classics magával ragad és nem enged, ennél közelebb sosem fogok kerülni a versenysport legnagyobb legendáihoz. A csillagászati árú klasszik versenyautók mecánásai pedig stílszerűen olckúl környezetben idézhetik fel legnagyobb sikereiket.

 Ez évben egy újabb emlékezetes napot töltöttem Spában, (a pontosítás kedvéért: a wellness gyógyfürdőnek nem lenne hírértéke, a poszt témája a vallonok ikonikus versenypályára szervezett Spa Classic). Immár harmadszor néztem ki, bár eredetileg mindössze annyi volt az elképzelésem, hogy felderítem a versenyszériát a Hungaroring Classic előtt (de végül oda nem is sikerült ellátogatni 2 éve, ahogy kinéz most sem). Tavaly a magyar pálya helyett Le Mans-ba látogatott a Peter Auto mezőnye, de azért én akkor is kitartottam Spa mellett.

Sőt, tavaly még szakítottam egy kis időt arra is, hogy megnézzem a Spa-Francorchamps versenypálya hivatalos múzeumát a frissen felújított stavelot-i Apátság pincéjében, amely felett egy pöpec Robert Capa kiállítás kapott helyet, mélyreható társadalmi üzenetekkel.

Bár a júliusi budapesti tartózkodásom megint bizonytalan, mint a kutya vacsorája, azért egy spa-i alapozás megint belefért, hátha végre összejön egyszer a Hungaroring Classic is. Hasonlóan az előző évhez a szombati napot választottam.  

Tovább

Már megint egy szánalmas reklám, ezúttal a BMW-től.

A múltkor már rezgett a léc a Budapestet egész Nyugat-Európa előtt lejárató Opel reklámmal, de szerintem a BMW egy elég nagy szintet lépett most. A video elvileg egy tisztelgés Dr Z, azaz Dieter Zetsche, a Mercedes nagy-hatalmú Mercedes-főnök előtt nyugdíjba vonulásának alkalmából.

zetschebmw.png

Szerintem a videó kifejezetten rossz ízlésről tanúskodik, nem is lepődnék meg ha a BMW szépen és látványosan elhatárolódna tőle. Ami a leginkább meglep a fórumokon meglepően kevesen buktak ki rajta pedig pár dolog alapvetően nincs rendben ezzel.

Tovább

Már hivatalos: Budapest nemzetközi referenciává vált a kátyúk tekintetében...

Köszönjük Budapest, köszi Opel :)

Nemrég szembesültem a Peugeot vállalat berkeiben újjáéledő Opel legfrissebb reklámjáról, amely amúgy valóban fotogén fővárosunk jó hírét viszi történelmi belvárosával és kátyuival...

grandland_budapest.jpg

Aki nem hiszi érdemes megnézni a videót, amelyben nemzetközi szinten is referenciának számítunk kátyúk tekintetében. Miért van olyan érzésem, hogy az új vezetés már nem számol Magyarországgal, mint komoly piaccal? :)

Tovább

Vajon fog az Ördogön a Netflix-átok?

Ennyi blogolás mellett nem sok időm marad filmekre, de évente egy sorozat belefér, főleg amióta nem kell egy adott idősávhoz igazodnom. Tavaly ez a sorozat a Star Trek volt, ez évben pedig két intenzívebb Netflix maraton keretében a Lucifer három évada ragasztott oda a képernyőhöz.

lucifer-season-4-1280x720.jpg 

Volt valami nagyon különleges a sorozatban, amitől nagyon más volt a szokásos amerikai sorozatok mellett. Nehéz megfogalmazni hogy mitől más, de valahogy kevésbé jellemezték az amerikai polkorrekt klisék és sok olyan lelki témát dolgoztak fel, ami hiányzott a gyorsan elsekélyesedő többi sorozatból. Gyanúsan köze lehetett a mássághoz annak, hogy a gyártó a Fox Television és nem a szokásos három TV műsorgyár, de most csak vaktában tippelgetek persze. A sorozaton viszont látszott egy nagyon komoly lelkesedés, mind a szinészek mind a forgatókönyvírók oldaláról, és ezt magas IMDB pontszámok is viszonozták. A főszereplőt alakító Tom Elis mindent beleadott a karakterbe, és az összes főszereplő a legjobb formáját nyújtja.  

Tovább

A Techno Classica megint lélegzetelállítóra sikerült, olaszokkal az élen

Bocsi a késésért, eddig kerestem az álkapcsom

Az hogy az Autósságok blog nem annyira pörög nem jelenti azt, hogy a teljesen leálltam a blogolással. A 2019-es éve sem a pihiről szól, bár nem sikerült minden vágyott rendezvényre ellátogatni, azért a fontosabbak eddig összejöttek. Az egy más kérdés hogy mennyi időm marad a blogot vezetni az angol nyelvű cikkek mellett. Bár egy hónapja véget ért a Techno Classica, még az angol nyelvű cikkekkel sem végeztem. 

0_techno_classica_2019_montage.jpg

Egyelőre kész az import márkáról szóló cikk és a hazai márkák is szépen felsorakoztak, a lélegzetelállító Mercedes Standtól a DDR sportkocsigyártó Melkusig, a két poszt eléggé részletesen végig megy minden standon. Akinek hiányzik a régi autósságok , íme egy részletesebb magyar nyelvű beszámoló az FCA Heritage standjáról. Szerintem a Volvo és a Skoda mellett ők hozták az egyik legjobb import standot, de talán a németek között is megérdemelnék a dobogót. 

Tovább

2019-es európai autós bakancslista - a legjobban várt autós rendezvények

A mai poszt egy lemaradást pótol a lehetősége szerint. Immár hároméves hagyomány hogy összefoglalom egy posztba azokat a rendezvényeket amelyekre rendszeresen igyekszem elzarándokolni, vagy legalább egyszer el szeretnék nézni. A 2018-as év megint elég jól alakult élmények szempontjából, itt foglaltam össze a legjobbakat

picsart_12-18-07_15_06.jpg

Következzen egy lista az év fontosabb autós rendezvényeiről kronológia sorrendben. Ha esetleg valami kimaradt volna, akkor nyugodtan lehet emlékeztetni kommentben. 

Tovább

Jeles márkaévfordulók, legendák és korszakalkotó modellek a Retromobile gyári standjain

Lassan két hete zárta be kapuit a világ egyik legrangosabb oldtimer-rendezvénye, a párizsi Retromobile (hivatalos oldala az alábbi linken található). Bár létezik nagyobb rendezvény a kontinensen, de a Retromobile mindenképpen az egyik legrangosabbnak számít, és az én személyes toplistámon is a legjobbak között végezte minden évben. A kiállítás erőssége a high-end kereskedők felhozatala, ahol a milliárdosok szerzik be kedvenceiket, de a közönség szórakoztatására sok nagy múltú márka állít ki gyári támogatással gyári színvonalú standon, és teszi tiszteletét számos elismert múzeum is. 

Számomra a gyári gyűjtemények részvétele adja azt a többletet, ami kiemeli azt a pár oldtimerrendezvényt a helyi használtautó-börzék közül az általam A-listásnak gondolt rendezvények közé. Párizsban a francia gyártók igyekeznek helytállni, és teljes mértékben kihasználják a hazai pálya előnyeit, a németek pedig ezúttal nem törtek a hazai márkák babérjaira. A Mercedes Múzeum általában egy fél csarnokot tölt ki Essenben, míg a Porsche tavaly Párizsban indította be a 70. évfordulóját. Most mindkét márka távol maradt, de azért maradt rendesen látnivaló így is. Az alábbiakban a gyári standok kerülnek bemutatásra, amelyeket a központi gyári múzeum vagy helyi importőr szervezett, vagy legalább láthatóan megsegített. A poszt terjedelme miatt kihagytam pár márka vagy modellspecifikus standot amelyet privát gyűjtők vagy múzeumok hoztak össze, de legalább maradt téma a következő posztra is. Aki nagyon türelmetlen, az nézzen át az Egzostive.com angol nyelvű cikkeire, mert ott egy kicsit előrébb tartok mostanában a beszámolókkal.

pavillon-1.jpg

Viszont aki most egy teljes posztot vár itt annak csalódást kell okoznom, egylőre úgy döntöttem hogy egy időre hanyagolom itt a teljes beszámolókat. Aki el szeretné olvasni ezt a cikket,  megteheti az egzostive-on:

 

 

Tovább

Prémiummárkák a Brüsszeli Autószalonon

Az előző posztban bemutatott Dream Cars kiállítás jelentősen lefölözte a Brüsszeli Autószalon luxusautó-flottáját, a hagyományos prémiumgyártók azért állítottak saját standokat is néhány csarnokkal odébb. A Mercedes mindig készül valami látványossággal, mint a Maybach cabriolet vagy az aktuális bajnok Formula-1 versenyautó, de tavaly mindhárom német odatette magát.

Tovább

A Brüsszeli Autószalon Dream Cars tárlata megint lélegzetelállítóra sikeredett

A Brüsszeli Autószalon most szombaton nyitotta meg kapuit, aki járatos a blogon vagy a privát oldalamon, annak ismerős lehet a rendezvény, tavaly a brüsszeli autószalonnak ítéltem oda az év legjobb autós rendezvénye címet, bár a legjobb autós élmény címről lecsúszott. A rendezvény koronaékszere a Dream Cars kiállítás az 1. csarnokban, amely 5 euró felár ellenében járható be.

Tovább

InterClassics Maastricht 2019: a hollandok leborulnak a Lancia nagysága előtt

A némileg hatásvadász cím apropója, hogy  a 26. maastrichti InterClassics vasárnap zárta kapuit, így időszerű egy rövid képes beszámoló. Az elmúlt 25 évben elismert és fontos oldtimer-rendezvénnyé fejlődött InterClassics az az egyik első autós eseménye, és az autós bakancslistám stabil tagja. Az InterClassics története 1994-re nyúlik vissza, és az évek során a régió egyik  legfontosabb oldtimer-kiállításává és börzéjévé fejlődött, egy brüsszeli spin-off rendezvénnyel, amely az elmúlt években rendesen a fejére nőtt (sőt meg is haladta méretben és színvonalban), és a brüsszeli program rendre hozza az élmény-toplistám stabil középmezőnyét.

Tovább

2018 legjobb autós élményei: az autósvilág öntökönszúrásának éve

A korábbi hagyományokat követve egy újévi posztban szeretném megosztani a személyes autóélményes toplistámat. Erre az évre úgy emlékszem vissza, hogy ez volt az autósvilág öntökönszúrásának éve, pedig ekkora élmény-cunami egy szerkesztőségnek is elég lenne. Egy tucat kiállítás és múzeum esélytelenek nyugalmával maradt ki, pedig befutottak remek programok (mint egy spontán látogatás a BMW Weltben, vagy számos rendezvény a Porsche 70. szülinapjára). Mégis az egyes rendezvények kevésbé tudtak lenyűgözni mint 2017-ben.

picsart_12-18-05_58_17.jpg

Tovább

Ezúton kívánok áldott karácsonyt és boldog új évet mindenkinek!

Ha valaki már tűnődött el azon, hogy milyen lenne a modern télapó szánkója, most becsukhatja az internetet, az Autoworld ugyanis megadta a tökéletes választ. 

1_dsc_6199.JPG 

Az Autoworld aktuális (a Porsche 70. szülinapja előtt tisztelgő) különtárlatának sztárja a télapó 95 lovas nyított szánkója. Én már kicsomagoltam, amit a Télapó az Autoworldbe hozott.. :)

Tovább

S(z)poiler alert – első benyomások a 2018-as esseni autókiállításról

Két hete sikerült egy újabb emlékezetes látogatást eszközölnöm Essenben az idén 51. alkalommal megrendezett Essen Motor Shown (az ünnepi ötvenedik sajnos kimaradt). Nem először írok a rendezvényről, két éve már sikerült abszolválni a rendezvényt, és maradandó élményekkel távoztam (bár ezek egy részéről azt kívántam bárcsak ne égett volna bele a retinámba).

Az EMS nem hasonlítható nemzetközi autószalonokhoz, de a szervezők mindent bele adnak és igyekeznek minden igényt kielégíteni. A pár órás sétám alatt megcsodálhattam a VW hegyi menő Pikes Peak rekorder elektromos ID R versenyautóját és a Porsche 919 evo Nürburgring abszolút körrekorderét, betekintést nyertem a driftbajnokság edzésébe, és megcsodálhattam  a biológiai és műszaki szépség minden formáját (ahol nem csak a kabriók félmeztelenek), valamint borogattam szemeimet a tuning legsötétebb bugyrai után. A szervezők vártak pár ismertebb arcot is, a sztárvendég Ken Block volt, de számos szubkultúra rajongói is megtalálják vágyaik tárgyát a JDM-től (elvont japán belpiacos autók) a filmes autókig.

Tovább

Puccs Ghosn ellen: a hét legnagyobb autóipari hírszenzációja, aminek nem sok újságíró akart utánajárni

A héten bombaként robbant be az autóipar egyik leghatalmasabb titánjának letartóztatása. A hírek elsősorban Japánból érkeztek különböző pénzügyi sajtóorgánumoktól, és bár mindenki csak kapkodta a fejét, eddig egy cikkben sem láttam érdemi példát arra, hogy bárki elgondolkodott volna a dolgon. A net végtelen hullámain egy bő napig nem találtam szinte egyetlen értelmes kételkedést, vagy legalább pár önálló értelmes gondolatot a sajtóközlemények és a Wikipédia kopipésztelésén túl.

1-phn1whhy8etdafuedds3ja.jpeg

A hírek arról szóltak, hogy a japán hatóságok előzetes letartóztatásba helyezték és hogy „kirúgását tervezik”. Közben alapvető fogalmak mentek a levesbe a kopipészt során, így néha a delegált igazgatóból képviselő lett, igazából a felügyelőbizottsági elnök és az ügyvezető igazgató közti különbségeket is többen hanyagolták.

Tovább

Egy tucat BMW M1 a 40. szülinapra

A BMW első igazi szuper-sportkocsija idén ünnepeli 40. születésnapját, ezt pedig illik megünnepelni. A bajor márka piaci sikerei és az ereje teljében lévő oldtimer-kultusz bőven kínál lehetőséget arra, hogy M1-esekkel fussunk össze a legkülönbözőbb helyeken.

Ez évben ízlésesen tálaltak M1-eket az Essen Techno Classica BMW termében éppúgy, min a vele egy időben rendezett stuttgarti Retro Classics-en, ahova vagy egy tucat M1-est hoztak el.

Tovább