Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Virágok és kordék a nemzetközi nőnap alkalmából

2019. március 08. - Ződ2000

Bár megfogadtam, hogy a hónapban nem posztolok, legalább egy kép erejéig szeretnék kitérni a nemzetközi nőnapra.

 jvkjfhbbrigdtaan6xzysg.jpg

Tovább

2019-es európai autós bakancslista - a legjobban várt autós rendezvények

A mai poszt egy lemaradást pótol a lehetősége szerint. Immár hároméves hagyomány hogy összefoglalom egy posztba azokat a rendezvényeket amelyekre rendszeresen igyekszem elzarándokolni, vagy legalább egyszer el szeretnék nézni. A 2018-as év megint elég jól alakult élmények szempontjából, itt foglaltam össze a legjobbakat

picsart_12-18-07_15_06.jpg

Következzen egy lista az év fontosabb autós rendezvényeiről kronológia sorrendben. Ha esetleg valami kimaradt volna, akkor nyugodtan lehet emlékeztetni kommentben. 

Tovább

Jeles márkaévfordulók, legendák és korszakalkotó modellek a Retromobile gyári standjain

Lassan két hete zárta be kapuit a világ egyik legrangosabb oldtimer-rendezvénye, a párizsi Retromobile (hivatalos oldala az alábbi linken található). Bár létezik nagyobb rendezvény a kontinensen, de a Retromobile mindenképpen az egyik legrangosabbnak számít, és az én személyes toplistámon is a legjobbak között végezte minden évben. A kiállítás erőssége a high-end kereskedők felhozatala, ahol a milliárdosok szerzik be kedvenceiket, de a közönség szórakoztatására sok nagy múltú márka állít ki gyári támogatással gyári színvonalú standon, és teszi tiszteletét számos elismert múzeum is. 

Számomra a gyári gyűjtemények részvétele adja azt a többletet, ami kiemeli azt a pár oldtimerrendezvényt a helyi használtautó-börzék közül az általam A-listásnak gondolt rendezvények közé. Párizsban a francia gyártók igyekeznek helytállni, és teljes mértékben kihasználják a hazai pálya előnyeit, a németek pedig ezúttal nem törtek a hazai márkák babérjaira. A Mercedes Múzeum általában egy fél csarnokot tölt ki Essenben, míg a Porsche tavaly Párizsban indította be a 70. évfordulóját. Most mindkét márka távol maradt, de azért maradt rendesen látnivaló így is. Az alábbiakban a gyári standok kerülnek bemutatásra, amelyeket a központi gyári múzeum vagy helyi importőr szervezett, vagy legalább láthatóan megsegített. A poszt terjedelme miatt kihagytam pár márka vagy modellspecifikus standot amelyet privát gyűjtők vagy múzeumok hoztak össze, de legalább maradt téma a következő posztra is. Aki nagyon türelmetlen, az nézzen át az Egzostive.com angol nyelvű cikkeire, mert ott egy kicsit előrébb tartok mostanában a beszámolókkal.

pavillon-1.jpg

Viszont aki most egy teljes posztot vár itt annak csalódást kell okoznom, egylőre úgy döntöttem hogy egy időre hanyagolom itt a teljes beszámolókat. Aki el szeretné olvasni ezt a cikket,  megteheti az egzostive-on:

 

 

Tovább

Prémiummárkák a Brüsszeli Autószalonon

Az előző posztban bemutatott Dream Cars kiállítás jelentősen lefölözte a Brüsszeli Autószalon luxusautó-flottáját, a hagyományos prémiumgyártók azért állítottak saját standokat is néhány csarnokkal odébb. A Mercedes mindig készül valami látványossággal, mint a Maybach cabriolet vagy az aktuális bajnok Formula-1 versenyautó, de tavaly mindhárom német odatette magát.

Tovább

A Brüsszeli Autószalon Dream Cars tárlata megint lélegzetelállítóra sikeredett

A Brüsszeli Autószalon most szombaton nyitotta meg kapuit, aki járatos a blogon vagy a privát oldalamon, annak ismerős lehet a rendezvény, tavaly a brüsszeli autószalonnak ítéltem oda az év legjobb autós rendezvénye címet, bár a legjobb autós élmény címről lecsúszott. A rendezvény koronaékszere a Dream Cars kiállítás az 1. csarnokban, amely 5 euró felár ellenében járható be.

Tovább

InterClassics Maastricht 2019: a hollandok leborulnak a Lancia nagysága előtt

A némileg hatásvadász cím apropója, hogy  a 26. maastrichti InterClassics vasárnap zárta kapuit, így időszerű egy rövid képes beszámoló. Az elmúlt 25 évben elismert és fontos oldtimer-rendezvénnyé fejlődött InterClassics az az egyik első autós eseménye, és az autós bakancslistám stabil tagja. Az InterClassics története 1994-re nyúlik vissza, és az évek során a régió egyik  legfontosabb oldtimer-kiállításává és börzéjévé fejlődött, egy brüsszeli spin-off rendezvénnyel, amely az elmúlt években rendesen a fejére nőtt (sőt meg is haladta méretben és színvonalban), és a brüsszeli program rendre hozza az élmény-toplistám stabil középmezőnyét.

Tovább

2018 legjobb autós élményei: az autósvilág öntökönszúrásának éve

A korábbi hagyományokat követve egy újévi posztban szeretném megosztani a személyes autóélményes toplistámat. Erre az évre úgy emlékszem vissza, hogy ez volt az autósvilág öntökönszúrásának éve, pedig ekkora élmény-cunami egy szerkesztőségnek is elég lenne. Egy tucat kiállítás és múzeum esélytelenek nyugalmával maradt ki, pedig befutottak remek programok (mint egy spontán látogatás a BMW Weltben, vagy számos rendezvény a Porsche 70. szülinapjára). Mégis az egyes rendezvények kevésbé tudtak lenyűgözni mint 2017-ben.

picsart_12-18-05_58_17.jpg

Tovább

Ezúton kívánok áldott karácsonyt és boldog új évet mindenkinek!

Ha valaki már tűnődött el azon, hogy milyen lenne a modern télapó szánkója, most becsukhatja az internetet, az Autoworld ugyanis megadta a tökéletes választ. 

1_dsc_6199.JPG 

Az Autoworld aktuális (a Porsche 70. szülinapja előtt tisztelgő) különtárlatának sztárja a télapó 95 lovas nyított szánkója. Én már kicsomagoltam, amit a Télapó az Autoworldbe hozott.. :)

Tovább

S(z)poiler alert – első benyomások a 2018-as esseni autókiállításról

Két hete sikerült egy újabb emlékezetes látogatást eszközölnöm Essenben az idén 51. alkalommal megrendezett Essen Motor Shown (az ünnepi ötvenedik sajnos kimaradt). Nem először írok a rendezvényről, két éve már sikerült abszolválni a rendezvényt, és maradandó élményekkel távoztam (bár ezek egy részéről azt kívántam bárcsak ne égett volna bele a retinámba).

Az EMS nem hasonlítható nemzetközi autószalonokhoz, de a szervezők mindent bele adnak és igyekeznek minden igényt kielégíteni. A pár órás sétám alatt megcsodálhattam a VW hegyi menő Pikes Peak rekorder elektromos ID R versenyautóját és a Porsche 919 evo Nürburgring abszolút körrekorderét, betekintést nyertem a driftbajnokság edzésébe, és megcsodálhattam  a biológiai és műszaki szépség minden formáját (ahol nem csak a kabriók félmeztelenek), valamint borogattam szemeimet a tuning legsötétebb bugyrai után. A szervezők vártak pár ismertebb arcot is, a sztárvendég Ken Block volt, de számos szubkultúra rajongói is megtalálják vágyaik tárgyát a JDM-től (elvont japán belpiacos autók) a filmes autókig.

Tovább

Puccs Ghosn ellen: a hét legnagyobb autóipari hírszenzációja, aminek nem sok újságíró akart utánajárni

A héten bombaként robbant be az autóipar egyik leghatalmasabb titánjának letartóztatása. A hírek elsősorban Japánból érkeztek különböző pénzügyi sajtóorgánumoktól, és bár mindenki csak kapkodta a fejét, eddig egy cikkben sem láttam érdemi példát arra, hogy bárki elgondolkodott volna a dolgon. A net végtelen hullámain egy bő napig nem találtam szinte egyetlen értelmes kételkedést, vagy legalább pár önálló értelmes gondolatot a sajtóközlemények és a Wikipédia kopipésztelésén túl.

1-phn1whhy8etdafuedds3ja.jpeg

A hírek arról szóltak, hogy a japán hatóságok előzetes letartóztatásba helyezték és hogy „kirúgását tervezik”. Közben alapvető fogalmak mentek a levesbe a kopipészt során, így néha a delegált igazgatóból képviselő lett, igazából a felügyelőbizottsági elnök és az ügyvezető igazgató közti különbségeket is többen hanyagolták.

Tovább

Egy tucat BMW M1 a 40. szülinapra

A BMW első igazi szuper-sportkocsija idén ünnepeli 40. születésnapját, ezt pedig illik megünnepelni. A bajor márka piaci sikerei és az ereje teljében lévő oldtimer-kultusz bőven kínál lehetőséget arra, hogy M1-esekkel fussunk össze a legkülönbözőbb helyeken.

Ez évben ízlésesen tálaltak M1-eket az Essen Techno Classica BMW termében éppúgy, min a vele egy időben rendezett stuttgarti Retro Classics-en, ahova vagy egy tucat M1-est hoztak el.

Tovább

A franciák kinyírták a Párizsi Autószalont – záró gondolatok

Az előző részben sikerült röviden bemutatni a koreaiak, a Porsche, a Jaguar-Land Rover, és a BMW standjait, valamint a pszichedelikus autómúzeumos tárlatot az 5. számú csarnok alsó szintjén.

A java még hátra van minden szempontból, a rendezvényt azonban olyan fejlemények zavarták meg, amire a legkevésbé számítottam...

Tovább

A párizsi zombiblog folytatódik - A Legendary Roads terem egy csodálatos autótörténelmi kiállítás csutkára tolt LSD-vel

A francia néplélekhez híven a Párizsi Autószalon szervezői mindig készülnek egy olyan különleges kiállítással, amely valamilyen módon kapcsolódik az autóipar világához, de a tematika messze túlmutat egy hagyományos autóvásáron. 2016-ban a különtárlat a filmes verdákról szól, ez évben a koncepció kicsit összetettebbre sikerült...

0_mondial_2018_affiche_exposition_v7b_image_jpg.jpg

Az idei különtárlat címe a Legendary Roads ("Routes Mythiques"), és nagyon eredeti módon mutatja be a mobilitás történelmét. A múzeumok és magángyűjtemények hozzájárulása valóban lenyűgöző, jópár régi ismerősbe botlottam az elmúlt évek élményei közül.  ember 

Hirtelen lelkesedésből csináltam is egy teljesebb angol nyelvű posztot az egzostive-on, 40 képpel. Ilyesminek képzelem el ha az ember úgy jár be egy nagyon jó autómúzeumot hogy előtte benyal egy adag LSD-t. 

 

Élő(halott)blog Párizsból – avagy érdemes kinézni a párizsi Autó-világkiállításra?

Eredetileg ezt egy élőblognak szántam, de egyrészt tényleg kimerítő a 8 óra vezetés (súlyosbítva a párizsi körgyűrű közlekedési kultúrájával) másrészt úgy felxxták az agyam mint régen nem, legyen ez egy élőhalott blog. Szóval ma reggel óta a Párizsi Autó-világkiállítás folyosóit jártam, (nem először, de jó eséllyel utoljára) így nem igazán maradt időm arra, hogy ezt a blogbejegyzést a nap folyamán bővítsem érdekességekkel és benyomásokkal.Holnap terveim szerint potyogni fognak még az update-ek ezen a linken.

0_cafe.jpg  

Tovább

A világ legnagyszerűbb autógyűjteménye a mulhouse-i Cité de l'Automobile-ban

A nyári autómúzeumos aranylövés második állomásaként sikerült meglátogatni a Cité de l'Automobile-t, amelyet gyakran a világ legkomolyabb autómúzeumaként jellemzik. Ezek elég bátor kijelentések, én azért jöttem már ki leesett állal pár autós helyről, és nehezen tudnám eldönteni, hogy kinek adnám az abszolút első helyet, annyira sokszínű a felhozatal. 

Ennek fényében egy kicsit hitetlenkedve olvastam az ilyen nagyívű dicséreteket. Egy tucat országos autómúzeum után úgy véltem, nagy meglepetés már úgysem érhet ezen vonalon, ezért lazán beterveztem aznapra a Sochaux-i Peugeot Múzeumot, mi bajom lehet ebből?

Tovább

Az autómúzeumos aranylövés, egy nagy cool-túrával a kontinensen át

Az elmúlt három évben többen is megjegyezték, hogy egy kicsit túl sokat foglalkozok az autókkal, ahhoz képest, hogy nem ez a kenyérkereső tevékenységem. Mivel én is kezdem érezni a függőség jeleit, némi agyviharzás után kitaláltam rá egy praktikus gyógymódot: az intellektuális függőségek kezelésének legkézenfekvőbb módja a túladagolás. A konkrét megvalósítást Közép-Európa legsűrűbb autóipari övezetére bíztam.

Annak idején, amikor a Top Gear műsorvezetői vettek egy nagy levegőt (és egy még nagyobb fizetési csekket) és belevágtak az Amazonos saját műsorukba, a Grand Tour nevet adták a projektnek. A névadással azon szokás előtt tisztelegtek, amikor az arisztokraták nekivágtak az öreg kontinensnek, hogy felfedezzék annak kulturális és kulináris szépségeit. Gyakorlatilag egy ilyen túrát sikerült összehozni, középpontban az autós zarándokhelyekkel.

grand_tour_map.jpg

Mulhouse és Salzburg között egy 600 kilométeres úton gyakorlatilag egy tucat múzeumot talál az ember. A nagymúltú márkák gyári múzeumaiban a gyári raktárak mélyén megőrzött vagy restaurált kincseket láthat az ember, a céges marketing részleg által lemeózott igényes környezetben.  A végtelen céges erőforrásokkal dacolva, egyes nyugat-európai autómúzeumok egyre komolyabban veszik fel a versenyt, és egyre látványosabb  eszközökkel fegyverkeznek fel a látogatók elámítására. Valahol a két véglet között találhatóak azok a privát gyűjtemények, amelyek gyakran az nemzeti múzeumokkal vetekednek kínálatban és tálalásban. Sőt a hágai Louwman vagy a Schlumpf gyűjtemény gyakorlatilag nemzeti múzeumként üzemel.  Ezekből pedig akad vagy egy tucat jelentősebb múzeum a régióban. Olyan mértékű élményfürdőt lehet remélni egy ilyen úton, amit a világ egyetlen másik pontján se talál az ember. Én pedig lenyugszom egy időre majd a posztokkal… : )

Tovább

Minden idők 15 legjobb autós üldözése

Beléptek a nagy öregek a szorítóba - meglepő eredménnyel

Valamikor 2017 első felében készítettem egy autós üldözések best-of listát, amelyben igyekeztem a kedvenc jelenteimet, amelyek nem szerepelnek a legtöbb listán, és a mai nethuszárok túl fiatalok ahhoz hogy teljes pompájukban átéljék a nagyképernyőn. Az első listánál lefektettem egy fontos szabályt, amely szerint száműztem a 60-as és 70-es évek filmjeit, mivel egyszerűen nem éreztem korrektnek a mai filmekkel összevetni a régi klasszikusokat egy ennyire technika-függő versenyszámban.

Az előző poszt kommentjeiben javasoltak alapján egy picit átgondoltam a tízes listát, és most kortól függetlenül beengedtem mindenkit. Ezzel bekerült jó pár új film,  néhány kedvenc pedig kegyvesztetté is vált, annak ellenére, hogy nem ragaszkodtam a tízes számhoz.

Tovább

Szecessziótól a futurizmusig: villámlátogatás a Peugeot sochaux-i múzeumában

Júliusban sikerült egy újabb impozáns autós zarándokutat összehozni, amelynek nyitóállomásának a Peugeot múzeumát választottam (a múzeum hivatalos oldala az alábbi linken érhető el). Bemelegítésnek kifejezetten jó döntés volt az idén 30-ik születésnapját ünneplő sochaux-i múzeum, mivel alig egy órára található a világ legdurvább autógyűjteményétől, a mulhouse-i Cité de l’Automobile-tól.

A Peugeot gyári múzeuma nagyon hathatósan mutatja be a 200 éves márka történetét, a fűszer-darálóktól a futurisztikus tanulmányokig. Az feltűnt, hogy a pár Facebookon és instán posztolt kép elég nagyot ment, szóval lehet, hogy nem csak nekem jött be a hely, annak ellenére, hogy azért érződik az épületen a kor…

Tovább

Apróságok, amelyek megerősítenek abban hogy a Mercedes Museum a világ legjobb autómúzeuma

A nyáron sikerült egy újabb túrát magam mögött tudni, amelynek (immár harmadszor is) része volt a stuttgarti Mercedes Múzeum. Ennek emlékére össze is dobtam egy új angol nyelvű cikket az egzostive.com-on, amely tartalmaz pár friss fotót is a 2018-as kiállításról.

Annak idején az autósságokon is született egy magyar nyelvű poszt 100+ képpel és jó pár videóval (részben ez adja az alapját az egzostive-on megjelent cikknek is), itt most csak egy apróságra szeretnék kitérni, amely finoman jelzi, mennyi munka fekszik a stuttgarti múzeumban.

Tovább

Egy kis emlékezetfrissítő túra a sinshemi műszaki múzeumban

A tavasszal sikerült útba ejteni a sinsheimi műszaki múzeumot, ami nem annyira nagy kunszt, tekintettel arra, hogy a múzeum Németország egyik legforgalmasabb autópálya-kereszteződésében található.

A múzeumról sok-sok éve már készült egy rövid beszámoló, ezúttal vittem rendes kamerát is, és az egzostive-on készült egy terjedelmesebb angol nyelvű poszt is, de mivel az ilyesmi úgysem üti meg az index ingerküszöbét elég lesz ide egy galéria is. Akit bővebben érdekel az olvassa el az angol nyelvű beszámolót.

Tovább