Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

A Retromobile legjobb része – a gyári standok

Az itthon szinte ismeretlen rendezvény komolyan odatette magát az év autós rendezvényéért járó címért

2018. február 18. - Ződ2000

Múlt vasárnap zárt a világ egyik legrangosabb oldtimer-rendezvénye, a párizsi Retromobile. Bár létezik nagyobb rendezvény a kontinensen, de a Retromobile az egyik legrangosabb. A kiállítás erőssége a high-end modellek felhozatala, ahol a milliárdosok szerzik be kedvenceiket, de a közönség szórakoztatására sok nagymúltú márka állít ki gyári támogatással gyári színvonalú standon, és teszi tiszteletét számos elismert múzeum. A Retromobile elismertségét mutatja, hogy számos rendezvény bérel standot, csakhogy feltegye magát a térképre.

A beszámoló második részében bemutatott aukciós ház és magángyűjtemények miatt a nagypályás gyűjtők számára valódi paradicsom a Retromobile, a magamfajta lelkes amatőrök számára azért még mindig érdekesebbek a márkák gyári standjai, amelyek új színvonalat hoznak a standok közé, és kiemelik a valóban A listás rendezvényeket a regionális használtautó-börzék közül.

Két éve a Retromobile azért vált számomra az legemlékezetesebb autós rendezvényévé, mert nem csak a három történelmi márka (Jag, Mercedes és Porsche) állított ki, de a helyi márkák is teljes erőbedobással készültek a gyári múzeumok legérdekesebb darabjaival. Míg Essenben a BMW és a VW csoport és a Volvo évről évre odateszi magát, az Opel és a Ford felejthető standdal készül, Párizsban Renault standja pótolja a BMW Standját, a PSA 3 márkája pedig közel áll a VW csarnok produkciójához (a Porsche és a Bugatti egyedül is kiállít, persze előbbi nem az esseni szinten). Az sajtóanyagok alapján pedig ígéretes felhozatalra számíthattunk. 

A Honda idén ünnepli 70-edik évfordulóját, de nagyjából ennyi az összes infó, ami közös a Honda standban és a megemlékezésében a Retromobile honlapján. A Honda "standnak" érezhetően semmi köze a gyárhoz, pár rajongói autó, ami épp túlélte az árszínvonal-padlózást és egy zöldségesbolt (???!) Marsupilamival a képregényhőssel és Darth Vaderrel (????!!!).  

Szintén nem érdemel említést a Mercedes sem, mivel el sem jöttek. Helyettük a Brabus képviseltette magát, persze jóval a Mercedes Museum színvonala alatt, az esseni Mercedes-csarnokról nem is beszélve.

A hazai Bugatti sem erőltette meg magát, a Lamborghini viszont (az alig egy éve felavatott) Lamborghini Polo Storico részlegével gyári színvonalon képviseltette magát, a standon pedig egy tényleg újszerűre restaurált díjnyertes Miura (húhh, az a barna belső…) és egy félkész Countach parkolt.

Az Aston Martin gyári részlege viszont rendesen kitett magáért, hat újszerűre csiszolt verdát hoztak, a pódiumon egy mustársárga DB6 korai példány, amit nem egyszer festettek át élete során, de az oldtimerkoron túl szinte minden ikonikus modellből szerepel egy.

Szintén látványos standdal készült a Mclaren tiszteletére a Richard Mille svájci óragyár, amely többek között az Aston Martin egyik globális szponzora (két éve nekik állítottak standot). A Meki pedig rendesen felkészült töriből : ), természetesen hoztak egy Mclaren Fordot és egy Hondát (az egyikkel Hunt, a másikkal pedig Senna nyert címet), és a legelső Formula-1-es versenyautójukat (1966-os M2B), de éppúgy akad Indy és Canam szériás autójuk, ahogy a legendás Mclaren F1 versenyváltozata, és persze két aktuális utcai modell is. A rusnya Canamra visszatérve, ez volt az a modell (az 1970-es McLaren M8D), amelyben Bruce Mclaren életét vesztette Goodwoodban. 

A Fiat csoport egy teljes üzletág premierjét ünnepelte, egy látványos sajtótájékoztató keretében mutatták be a Fiat csoport hivatalos restauráló részlegét. Ez a lépés nem lehet akkora meglepetés mert egyrészt a FCA Heritage már az előző két Techno Classicán is látványosabb (és mindenképpen stílusosabb) standot állított, mint egyes hazai márkák, másrészt a magángyűjtők kínálatában az Alfa és a Lancia 70-es és 80-as évekből származó modelljei már régóta erősen felül vannak reprezentálva szinte minden rendezvényen.

A hazai márkák közül a PSA mindig is komolyan vette a Retromobile-t, ráadásul a három márkájának igyekezett külön arculatot adni, ahogy a nemzetközi autószalonokon is. A Citroen standja a kerek szülinapok jegyében épült. A 70 éves CV kapott dekort, modelleket és történelmi darabokat, mint az egyszemű 1936os TPV. Mellette a Mehari is kerek 50. születésnapját tartja. A dekoráció utal a pár éve felavatott Citroen origins oldalra, ami még mindig jó móka, ha utána kell nézni régi modelleknek vagy tanulmányoknak. A Peugeot stand legimpozánsabb darabja egy modern koncepcióautó, az Exalt, amit szerintem nyugodtan vihettek is volna gyártásba, de azért akad pár szépség, mint a Talbot Lago kupé. A PSA igen komoly múltú márkákat tart talonban, ha esetleg jutna valaha idejük ebben a ligában is fejleszteni.

A Porsche minden oldtimer-rendezvény egyik fő játékosa, a múlt évi Techno Classicán a Porsche a VW csarnok felét egyedül kitöltötte miközben volt egy külön csarnok, ahol a privát gyűjtők autói és a maszek specialisták készletei állnak tucatjával. A Benelux rendezvényeken is hasonló a helyzet, de ez most Spártaaaa (vagyis, ööö Párizs). A Porsche stand (ahogy a privát 911-es felhozatal is) jóval szerényebb, a hivatalos stand sokkal inkább érződik egy gyári múzeum által megtámogatott importőri standnak. A ősmodell 356-at és a legendás 959-es egy újszerű állapotú 1988-as példányát a stuttgarti Porsche Múzeum adta kölcsön,a többi ahogy látom vagy új modell vagy a helyi Porsche Classic Center projektautója.

A DS általában autók nélkül is remek standokat csinál az újautó-szalonokon, itt viszont igazából elemében van. A 2018-as témájuk az elnöki autók, mivel a francia elnökök De Gaulle óta szívesen utaznak DS-ekben, amelyeket rendszerint Henri Chapron lotaringiai karosszériaépítő műhelye készített el (néha elég durva tuninggal). Az egész kiállítás egyik legemlékezetesebb darabja a 1 PR 75 kódú közel 7 méter hosszú DS, amely De Gaulle-t beiktatásától elkísérte. Az összes közül ez az igazi Beast 1 (azaz ’Béte un’), persze a szovjet párttitkárok limói amiket a Rigai Autómúzeumban láttam, komolyabbak voltak, de ez a DS azért stílusosabb. A tornasorban ott van természetesen Macron aktuális DS7-ese, és Hollande DS5-e (mennyire passzol ahhoz a fazonhoz : ) ), és egy SM négyajtós cabrio, ami három elnök (Valéry Giscard d’Estaing, François Mitterand és Jacques Chirac) szolgálatában is állt. Ezek mellett még szerepelt három másik is, amelyek elnöki használatban voltak, de nem reprezentációs limuzinként.

A Jaguár kapásból egy világpremierrel indított, a Retromobile-on mutatták be a Jaguar legújabb modelljét az 1955-ös D-Type-ot. Nem elírás, a Jag nekiállt D-Type-okat gyártani, azaz befejezni egy sorozatot, amit különböző okokból elfelejtett legyártani, úgy 60 éve… Emellett pár remekbe szabott E-Type, vagy a mai szemmel is modern XJ220 szupersportkocsiaz egyik kedvencem a Jaguar történetéből, meg egy két egzotikus Land Rover. Az egyik vezető mérnök mutatott egy érdekes szintén új fejlesztést (sajnos csak katalógusban), amivel bármelyik 50 utáni Jag-et villamosíthatja a tulaja, ezzel szabad bejárást kapva a össze környezetvédelmi övezetbe, miközben komoly stílusérzékkel von

Nagyjából ennyi a 2018-as Retromobile, két éve ez a rendezvény tette rám a legemlékezetesebb benyomást. A 2018-as rendezvény nem tudta emelni a tétet, sem a 2016-os előd, sem a nagy konkurens, a Techno Classica tükrében. Mindazonáltal nem is okozott igazán csalódást, a Tankmúzeum, a Mclaren történetének meghatározó versenyautói vagy a francia elnöki reprezentációs limók maradandó emlékek, még ha a Mercedes és a Porsche kifejezetten csalódást keltett. Nem kérdés, hogy a Retromobile a legjobb autós rendezvények egyike, a kérdés csak az

A végére íme egy szokásos népszavazás a az attrakciókról. Emlékeztetőül beszúrom az előző beszámolók fő galériáját. Az első beszámolóban szerepelt a Renault gyári standja és a Tankmúzeum, a Pierre Wimil és a Carlo Abarth megemlékezés és az autó-történeti tárlat (Les Grands Heures) és a márkaklubok.

A második részben szerepel Arcturial árverési készlete (millió euró feletti értékű oldtimerek, Ferrari FXX, Lamborghini traktor), és a privát gyűjtők standjai.

 Melyik volt a 2018-as Retromobile legjobb része?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr4213676598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2018.02.18. 16:31:54

Akkor csak szerintem nem illik össze a barna bőrülés és a szürke kárpit? :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.23. 16:45:27

@Szabi DMC: igen emlékszem az antwerpeni kommentedre :).

nemrég asszem rátatláltam a kocsira kalandozásaim közben. Vicces módon egy "pajtában" ( www.hangar125.com/ ). Ha lesz időm majd egyszer írok erről a helyről is. Sok minden nem lett megírva, amit az tavaly láttam :)