Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

2017 legmeghatározóbb autóipari fejleményei és pár tipp az új esztendőre

2018. január 01. - Ződ2000

Még a blog első hónapjaiban született egy poszt, amely sorra vette az autóipar és az autós társadalom számára legnagyobb hatással járó eseményeket és tendenciákat, amelyek 10-20 év múlva visszagondolva fontosabbnak fognak tűnni, minthogy ki nyert az év autója szavazást, a cégvezetői belharcokat, esetleg az éves eladások versenyét. Az eredeti cikkben kiemeltem öt dolgot, amit fontosnak éreztem, és szerintem hosszú távon meghatározza az autóipart. Lássuk, hogy ezek mennyire valósultak meg.

Akik az index-kiemelés miatt rendezvényekre és látványos képekre számítottak, azok inkább nézzék meg az előző heti válogatást a 2017. év legjobb autós rendezvényeiről.Ez itt egy afféle elméleti okvetetlenkedés igazi kibic módra. :)

5. Változó erőviszonyok és piaci trendek, cicaharc a főnökségben

A vezetőségi cicaharc tovább zajlott de nagyon komoly játékosokat mosott el az elmúlt évek egyik legnagyobb autóipari botrányává fajuló VW/dízel botrány. Kártérítések, új emisszió-mérési szabványok, rengeteg dinamikát és bizonytalanságot hozott az elmúlt év, nem kifejezett életbiztosítás VW csúcsvezetőnek lenni.

1_3_ceos.jpg

Két éve volt egy vidám fotó a nagy német trió vidáman egymás mellett pózoló vezetőiről. A három ügyvezetőből már mindhárom otthagyta állását (kis csalással számolva, mert a BMW ügyvezetőjéből felügyelőbizottsági elnök lett, ami nyugalmasabb de jogilag magasabb pozíció). Ghosn viszont egyelőre úgy tűnik túléli Zetschét, míg a korábbi cicaharcok egyik vesztese Carlos Tavares Európai egyik legnagyobb autóipari vállalatává varázsolja a PSA-t.

4. Connected Car

4_global_connected_car_market.jpg

Akkor is, ha már évek óta az ajtónkon kopogtat a szép új világ, nem következett be valódi áttörés, sem mélyreható forradalom, pedig az első alkalmazások az évtized elején kerültek sorozatgyártásba. Valami még hiányzik akár az igény akár a kínálat oldalán, ez évben biztos nem tenném be a meghatározó trendek közé.

1_bmw-connecteddrive_concept-2011-1600-34.jpg

3. Elektromos és plug-in hibrid autók

3_dsc_1409.JPG 

Ez is egy olyan trend, ami biztos a jövő felé mutat, de 1-2 éven belül nem látok akkora áttörést. Pedig a jelek ott vannak: Model 3 bemutatója már lezajlott, a Tesla folyamatosan terjeszkedik, és a tradicionális autómárkák tucatszámra hozzák ki az izgalmas tanulmányokat. Mindazonáltal a szériamodellek rendre elmaradnak, és az autógyártóknak fogalmuk sincs arról, hogy mivel fognak ezek menni, és nem is törődnek vele különösebben… Egyelőre úgy néz ki, mégsem tarolják le a piacot a villany-hajtásláncú autók, sőt igazából ott tudnak érvényesülni, ahol az állami támogatások extrém módon melléjük álltak.

3_toyota-prius_plug-in_hybrid-2017-1600-9a.jpg 

2. Önvezető autó

Lásd az előző két pont. Folyamatosak a fejlesztések, de még messze a megbízható, hát még a széles körben megfizethető megvalósítás.

4_adlandingwoman.jpg 

1. VW botrány

Nehéz megmondani, hogy milyen mikor indul be a következmény-cunami, és azt is hogy egyáltalán lesznek komoly következmények. Ami biztos (ha a carsalesbase statisztikái nem tévednek), a VW csoport európai piaci pozíciója nem gyengült érdemben, a Passat és a Superb együttes részesedése a saját (amúgy erősen zsugorodó) piaci szegmensükben az 50%-os piaci részesedést nyaldossa. A teljesség kedvéért a VW átcsoportosította erőforrásait és igyekszik mindent beleadni a villamosításba, bajnok sportprogramokat töröltek és gőzerővel fejlesztik a hibrid és villanyautókat. A hibridek erősödését nemcsak a dízelbotrány de az egyre emészthetőbb formájú Toyoták (Rav4, CHR és Lexus NX) és az európai és koreai konkurensek megjelenése is erősítette, a kérdés, hogy a mostani megtorpanás után visszakúsznak a dízelvásárlások, vagy marad a dízelek csökkenése. Hihetetlen számomra, de az USA piacán szinte minden hónapban több autót adott el a VW, mint 2016-ban.

 4_volkswagen-id_crozz_ii_concept-2017-1600-0f_1.jpg

Szóval egyik autóipari trend sem igazán váltotta meg a világot, de személy szerint nem adtam fel a reményt, hogy ezek még hozzájárulnak az autóipar átalakulásához. De azért biztos ami biztos, beteszek még öt új trendet amely egy kicsit tágabb értelemben kötődik az autózáshoz.

5. évek óta tartó oldtimerboom: a fák az égig nőnek?

Az elmúlt pár év tele volt hangzatos hírekkel az autós szaksajtó, amelyben újabb és újabb aukciós rekordok dőltek meg. Aki pedig követi a blogot, az több mint egy tucat beszámolót olvashatott ebben az évben oldtimer-rendezvényekről és múzeumokról. Az oldtimerek hatalmas piacot jelentenek, a Techno Classica vagy a Retromobile összemérhető a nagy nemzetközi autószalonokkal, ahol a gyári márkamúzeumok egész csarnokokat töltenek meg.

5_img_20160410_095355.jpg

Persze a történelmi márkák (Porsche, Mercedes, Jaguar múzeumai komoly egész napos programnak is beillenek. Egy-egy kerek évforduló meghatározza a vállalti kommunikációkat, a Volvo gyári szintű standdal készült a Techno Classicára, de passzolt Frankfurtban. A BMW új oldtimer üzletággal lepte meg magát a 100. szülinapjára, és a modernségét hangsúlyozó Audi is megtalálta a módját hogy kipipálja ezt a feladatot.

5_dsc_2764_copy.JPG

A Toyota ez évben felvásárolta a Passau mellett található magángyűjteményt (amelyet a gyűjtő halálával a megszűnés fenyegetett), a Mazda pedig gyári marketingesekkel támogatja az Augsburgi magángyűjteménynek helyt adó Mazda Múzeumot.

0_dsc_2718_copy.JPG 

Az áremelkedés így az egész piacra tovább gyűrűződött, 190-es Merci, Nissan 300ZX Twin turbo (oldtimer rendszámmal!), vagy Jaguar XJS, nincs olyan autó, amely ne képezné befektetésben bízó nördök nedves álmát.

5_dsc_0776_copy.JPG 

Amennyire én látom, az nyugat-európai oldtimerkultusz motorja épp a vágyódás az egykosi álmokra. Olyan luxusautókra, amelyek megvételét elmosták a fontosabb prioritások. Ezért van az, hogy a nagy oldtimer rendezvényeken több 911-est talál az ember,  mint Golfot. Eleve a Golf, Astra, Kadett vonalon el lehet felejteni, hogy az autók ára emelkedni is fog valaha. Nem sok embert hoz lázba egy régi elavult tömegautó. Ugyanakkor a ritka Ferrarik, Jaguarok, sirályszárnyas Mercedesek néha elmebeteg árakon cserélnek gazdát, elég egy ritka széria vagy érdekes tulaj.

5_dsc_0460_copy.JPG 

Ugyanakkor vannak érdekes előjelek, amelyek a piac telítődésére utalhatnak. Az árverési rekordok helyett egyre többször olvasom, vagy látom, hogy az árverés ékkövei sem mindig találnak gazdára, mint Schumacher Benettonja a Spa Classics ezévi futama mellett szervezett árverésen, amely minden pedigréje ellenére pártában maradt.

5_dsc_0670_copy.JPG 

4. Beindultak a nagy vállalat-felvásárlások, amikor nem csak a menedzsment, de egész vállalatok retteghetnek

Persze a jól hangzó utópisztikus elképzelések szerint a világot majd egy-két vállalat fogja uralni, szerintem ezek a lázálmok erősen túlzóak. Mindazonáltal, 2017-ben tényleg nagyon beindultak a felvásárlások, nem az a fajta pettingnek számító „együttműködések”, hanem olyan hajolj le a szappanért happeningek, amit még a megvadabb marketing virágnyelv sem mer „szövetségnek” nevezni.

bi_graphics_carweb-5.png

Az év egyik legkeményebb sztorijának a Mitsubishi a főszereplője. Az egykor kiemelkedő műszaki megoldásairól neves, de azóta inkább csak a saját múltját megbecstelenítő alibi modelleket kihozó japán márka elé a szappant a Nissan dobta, majd segítőkészen be is állt mögéje. Carlos Ghosn pedig megint egy lépéssel közelebb a világuralomhoz, de ebben a GM meglepő húzása is közreműködött, lásd következő pont.

Az év másik váratlan húzása, az volt amikor a GM ejtette az Opelt, mint a forró krumplit. Ehhez tudni kell, hogy az Opel már régen nincs olyan helyzetben, hogy akár csak egy szappan erejéig is törődjenek vele. A GM Fiat afférja után fokozatosan jött ki a gödörből, szorgalmasan járt rehabra (új platformok, motorok), erre itt a váratlan kidobás. Számomra ez a lépés nemcsak váratlan, de teljességgel érthetetlen is. A GM stratégái csak pár éve parancsolták ki a Daewoo-t az európai piacról, erre most odaadják a legújabb fejlesztéseiket (pl Chevy Volt).  Közben az Insignia váltja 2018-ban a (szintén az előző Insignián alapuló) Biuck Regalt, amely a GM-et Kínában bebetonozta. Szóval most szépen odaadták a jövőjüket. Vagy valamit látnak, amit mi nem. Az biztos, hogy ha angol munkás ennék a brit autóiparban, most azért leporolnám az önéletrajzom (esetleg belekezdenék egy szlovák nyelvleckékbe).

A harmadik nagy spíler ez évben a Geely volt. Miután a jelek szerint sikerrel megemésztették a Volvót, köretnek megvásárolták a Lotust, nemrég nagy szavakkal fenyegették a Mercedest, a decemberi hírek szerint kivásárolták a Volvo Trucks egyik nagybefektetőjét. 

3Piaci szegmensek átrendeződése – SUV mindenhol

Az európai autópiac konszolidációja rendesen döbörög, bár 2016 óta megjelent pár bitang nagy viharfelhő. A piaci szegmens prémium és SUV felé történő terelődése se nagyon állt meg. Ráadásul sorra jönnek az új SUV-k, illetve a prémiummárkák folyamatosan bővítik a palettájukat és itt nem csak piaci rések befoltozásáról van szó. Viszont elnézve az új prémiumközepes SUV-k árazását, és az autóipar tanácstalanságát a támogatandó hajtásláncok tekintetében, nagyon örülök, hogy nem most kell autót cserélnem... 

2. Brexit – kiugrottak az ablakon, de még mindig nem értek földet

Ha egy éve készítek ilyen cikket a Brexit lett volna az autóipar egyik meghatározó trendje. Egy újabb év elteltével a Brexit hatásai messze a várakozásaim alatt jelentkeztek. Igaz a Brexit maga nemcsak messze van még, de egyúttal nagyon kevés konkrétumot lehet tudni a kilépés utáni viszonyokról.

2903_brexit.jpg 

Persze ehhez kellettek olyan intézkedések, mint a brit autógyártás oroszlánrészét kitevő japán autógyárakat a May-kormányzat garanciákkal marasztalta. Tehát ha a Nissan veszít a Brexiten, a brit kormány kompenzálja. Ennyit arról, hogy az EU befizetéseket majd nyugdíjra fordítják.

 

De már látszanak az első jelek, a GM kivonulása Európából aligha lehet véletlen, a franciák pedig már pedzegetik, hogy nem azt kapták az Opel-Vauxhallal, amire eredetileg megalkudtak.

Trump-adminisztráció tényleg belecsap a lecsóba

Akármennyire hihetetlen, de Trump még mindig elnök. Persze az is sokakat meglepett, hogy nekiállt megvalósítani a programját. Bár az Obama-intézkedések akadozó visszavonása, és az új intézkedések azonnali felfüggesztései enyhítik az új irányvonal hatását, azért pár dolog már egyértelműnek tűnik. Trump kész a korábbi szövetségesek hátbatámadására, Mexikó, Japán, Kína, Korea vagy Németország most aggódhat. Ugyanakkor az amerikai vállalatok sem igazán tarolnak, sőt a GM látványosan kivonult Európából, ami akár egy globális kereskedelmi háború árnyékát is előre vetítheti.  

6_dsc_0403_1.JPG 

A másik várható trend a szabályok lazulása, ahogy ez más területeken is elkezdődött. Azt várom, hogy mikor vezeti be a „tiszta szén” alkalmazásának lehetőségét, ahogy a Lowmansben láttam a 20. század elején.  

 

A végére a szokásos szavazás:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr7313537551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M_Ali 2018.01.02. 14:23:34

Értelmes D Kadettet nem találni 3 ezer euró alatt a német piacon, szóval erről ennyit. De a klasszikus Golf 1-II-nek is megkérik az árát. Az Astra soha nem lesz igazán klasszikus.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.01.02. 23:51:55

@M_Ali: így átfutva inkább 2000 EUR alatti D Kadetteket láttam a mobile.de-n. Szerintem az Astra kb azt hozza, mint a csepp kadett, egyik sem lesz 911-es szintű kultusztárgy, megkockáztatom, a Golf II-es sem fog az I-es kultstátuszával bírni.
süti beállítások módosítása