Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Az egyik legtanulságosabb videó a törésbiztonsági fejlesztések fontosságáról…

2014. november 16. - Ződ2000

Kering a neten egy video, amit előszeretettel ajánlok mindenki figyelmébe, aki azzal jön, hogy bezzeg régen volt anyag az autókban meg hogy a méretet nem lehet fejlesztésekkel pótolni.

XC90test.jpg

Ezen kétkedőknek csinált az angol Fith Gear (újszülötteknek: a Top Gear konkurense, részben a Clarksont megelőző BBC stábbal) csinált egy jó kis videót, amiben egy ős-öreg Volvo 940 GLE-t egy akkor 3 éves Renault Modussal küldenek össze.Persze egy bizonyos árszint felett elvárható a túlélés, de itt pont a kispénzű emberek lehetőségeiről van szó. A házi törésteszt láttán én is kíváncsian vártam a végeredményt.

A teszt az alábbi logikára épült: ha kell egy családi autó, az ember vagy néz egy öreg tragacsot ami tágas kényelmes, (és a jelen esetben korának legbiztonságosabb autója volt), megveszi bagóért és félretesz még kétszer annyit javításra. Akárhogy is, a monstrum majd bármilyen balesetben jól fog teljesíteni tágas gyűrődőzónáival és súlyával. És a legfontosabb, nincs dokumentált törésteszt, ami megingathatná az újdonsült tulajt kocsija biztonságába vetett hitében.

Volvo-940-Kombi-1990-1998-1600x900-002.jpg

A 900-as sorozat a Volvo utolsó hátsókerekes sorozata, a legutolsó 960asok még a 90-es évek vége felé is kaphatóak voltak. A Volvo mindig is élen járt a biztonsági fejlesztésekben, a csúcsmodellekre ez fokozottan igaz volt. Igaz, a tesztelt példányt hamarabb felváltotta a 850es sorozat, de a forma és a belső a kockaság dacára nem égő.

940 vs Scania.jpg

Mai megfelelője egy V70es lenne, nem csak jeles NCAP eredménnyel, de olyan újításokkal telezsúfolva, mint a City safety, távtartó tempomat vészfékasszisztenssel, gerincvédő háttámla ráfutásos balesetekre és 1600-tól csúcsváltozatban akár 1800 kilós önsúly EU norma szerint. A Volvo sosem volt kispályás ha biztonságról volt szó, de vajon mit ér 20 év?

2014-volvo-xc70-front-view.jpg

A másik sarokban a turcsi orrú "rönó", az underdog, pici, magas, de használtan a Renault értékvesztésével megáldva egy reális alternatívává válhat a családi autókat keresőknek. A Modus nagyon jól vizsgázott az NCAP-n, bár apró tömzsi orrából és filigrán megjelenéséből ezt aligha gondolná hihetőnek. Sztereotip francia megbízhatóság ide vagy oda, 3 évesen nem lesz vele annyi nyűg, mint a Volvóval, de cserébe a tulajnak kicsit (?) össze kell híznia magát. Ugyanakkor a 2004-es konstrukció minden szükséges fejlesztést tartalmazott, pirotechnikai övfeszítőtől az alapáron nem kispórolt légzsákokig, attól a gyártótól, amely elsőnek ismerte fel az egységes törésbiztonsági tesztek jelentőségét

modus.jpg

Modus NCAP201.jpg

Az összeeresztés szokás szerint sínen hízott autókkal történt. Az eredmény viszont nem vártan egyértelmű…

Mi történt? Miért lett ennyire egyértelmű a meccs? A fórumok gyorsan megteltek összeesküvési elméletekkel (pl hogy kivették az egyik autó motorját), én most inkább annak mennék utána, ami bizonyított vagy egyértelmű a képekről.

maxresdefault_1.jpg

Először is a Modus nem sokkal könnyebb, mint ellenfele. Az NCAP-hoz nem elegendő önmagában a sok fejlesztés, kell a kocsiba az "anyag"is. A Modus EU norma szerint 1200 kg. A 940-esről nehéz pontos adatokat találni, de meglepő módon a legkönnyebb változatában 1300kg felett van (a WIki nem írja hogy EU/DIN norma szerint vagy sem), én úgy 1450-re saccolnám az alap GLE kombi önsúlyát.

Másodszor nem csak "sűrűbb" a kis francia, de valószínűleg módszersebben is alakították ki, merevebb utascellával és megtervezett gyűrődő zónákkal. Nem járnak úgy, mint amikor az Alfa 147-esnél megtapasztalták, hogy egy NCAP előtti platformmal nem lehet csodát tenni, akár hogy merevítik…

Harmadszor modern biztonsági kiegészítőkkel látták el, mint a több és jobb légzsákok, pirotechnikai övfeszítők.

És végül a kor. A rozsda nem csak a sárvédőt eszi, de a tartóelemeket is. Egy 20 éves autó bizony akkor sem fog jól törni, ha eredetileg erre is gondoltak a mérnökök.

Szóval bárki bármivel is hülyít, a kort és a fejlesztéseket nem lehet pótolni mérettel.

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr256908047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.16. 01:59:39

Hát ja.Engem viszont az is érdekelne, hogy egy új 960 vs egy új Modus meccsből ki jönne ki győztesen.Persze tudom, ez hipotetikus dolog.Illetve az is igaz, hogy ez csak egy egykörös meccs, más sebességgel, más szögekből, stb, simán lehet teljesen másféle az eredmény is.

A scania-kamionos eset nem messze tőlünk történt, utánasasoltam a neten.A Volver mögött volt egy bútorszállító utánfutó, a kamionos meg későn vette észre az autópályán a dugó végét...Hogy az utánfutóval mi lett, lövésem sincs (bedarálta, átment rajta...), de valszeg az cupfolta meg a kamion elejét egy kicsit... :D sofőr f@szinak nem kicsi mázlija volt, hogy karistolás nélkül kiszállt a kocsiból.A hüttőrács (sicc) volt az egyetlen alkatrész, ami épen megúszta a dolgot, el is rakta emlékbe...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.16. 02:01:50

Ja és egy ilyen új 960-asért kb lélexakadva rohannék a szalonba, ha mondjuk lehetne kapni olyan kettőfélért, max máromért...simán.Modus ide vagy oda... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.16. 02:02:37

*háromért, mármint millió forintért...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.03.16. 09:36:24

@geegee: egyrészt a tömegadatok nagyon közel állnak, ami a Modus sokkal nagyobb "fajsűrűségére" utal, másrészt sokkal erősebb anyagokból is készülnek, illetve pontosabban fogalmazva, úgy választják meg az anyagokat, hogy az utascella ne sérüljön, miközben az eleje és a fara gyűrődő zónaként véd.

Ebben mindig élen járt a Volvo, de több évtized fejlesztése bizony meglátszik.

3 milláért már mai modern V70est kapsz nem is az első az első évjáratokból (2008-2009). Ha szerencséd van kiegészítő garival.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.17. 03:22:18

@Ződ2000: Jó, igaz, de most én mint új autót értettem ez alatt.Szerintem ki lehetne hozni a a 960-at háromból, csak hát ugye az eu-szabályozások sosem engednék...Helyette vehetünk ugyanekkorát lassan inkább 10 fölött, mint alatt.Faxom, az egy lakás ára... :-((

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.03.17. 09:51:23

@geegee: nem erről szólt a 12 évig gyártott XC90? (gonosz szmájli)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.17. 23:43:54

@Ződ2000: Hogy az pontosan miről szólt, ahhoz én kevés vagyok, hogy megmondjam...
Gondolom így is vitték, illetve ez olyan skandináv szokás, lásd még a szintén 10(?) évig gyártott Saab 9-5...
Én csak aszondom, hogy az átlag jóskának, svennek, stb simán megfelelne ma is egy új 960, a sokkal egyszerűbb, olcsóbb technikájával; ha a buzi eu nem jönne a szájbalökött szénmonoxid, -dioxid, meg a frász tudja milyen kvótákkal.Főleg annak árnyékában, hogy az Eyafjallajökull esetleg egymaga felbüfizik annyit egy kisebb kitöréskor, mint a komplett emberiség 10 év alatt, vagyis totál baromság.Ennek (is) köszönhető a sok szar varrógépmotoros, de ugyanakkor háromturbós mai autó.Mondeo ezer köbcentivel, három hengerrel, te atyaúristen... :-(((

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.03.18. 08:32:57

@geegee: hát nem tudom. Mi tényleg éltönk egy ilyen rendszerben s azért ótvar xar volt hogy egy 30 éves FIatban kellett vagizni. Fejlesztés meg nulla. Sőt az lett a legszörnyűbb amikor a ruszkik próbáltak fejleszteni (Samara)...

És ahogy elnézem a svédek azért megvesznek évi 300.000 autót...
raycee1234.blogspot.be/2015/01/top-100-models-sweden-2014.html

Azért az Euban nem egyforma a népsűrűség, mégha a svédek ellennének is füstkazánokkal, mondjuk a német vagy a Benelux részen elég durva dolgok lennének.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.20. 04:34:50

Nem mondom én, hogy kelljen 30 éves autót használni, csak annak örülnék, ha lennének az újautó piacon olyan gépek is, amik olcsók, egyszerűek és használhatók.Ilyen lenne egy újan is kapható 960.Ez itt a valódi családi méretű kocsi.Sok családban van 2-3 gyerek meg kutya, járnak kirándulni, nyaralni, stb.
Az meg nonszensz, hogy egy Astra, Golf stb is kb 6 millió forintról indul...és családi autónak nem igazán mondanám.
Lista: Érdekes, kösz, elraktam.Itt a svédek egy jó része simán eljárkál 10-15 éves kocsikkal is és nem azért, mert nem lenne pénzük új autóra.Ritka a lehasznált, 5 színű lemezekből álló, rommátört-rohadt gép.Persze van sok új autó is, zömmel a nagyvárosokban, jó eséllyel céges használatban.Na mindegy, ezt az egész kérdéskört úgyse mi fogjuk megoldani... :-)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.03.20. 09:56:56

@geegee: szerintem van ilyen autó, nem is egy. A legevidensebb példánya ennek a Logan MCV. Mégse nagyon veszik a családosok, vagy bárki aki privát használatra venne autót... A legsikeresebb példánya az ilyen tágas és "eccerű" családbarát modellnek a Duster. El is adtak a svédeknél vagy 2000 darabot belőle . Ami kb egytizede a V70 eladásainak. És akkor még ugyebár jön a többi modern volvo, nem filléres Passat stb, A4-es, 3er, 5ös BMW (!!!!!!), utóbbiból is kétszer annyi fogyott mint Dusterből.

Korábban volt egy kis eszmefuttatásom az ideális családi autóról (autossagok.blog.hu/2014/08/14/a_kihivas_keressuk_az_idealis_csaladi_autot ), Alapjában véve más a nyugati ember igénye mint a kelet európaié, és sajnos ezt azóta sem nőttük ki, hogy már nem kényszeríti ránk a hülyeséget a vörös hadsereg...