Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

A kihívás: az ideális családi autó nyomában II. rész: kicsit bővebben...

2014. augusztus 14. - Ződ2000

A blog teszt-rovatának igazából egy gyakorlati célja lesz: megtalálni a mostani autóm utódját. Ez a járgány elég közel áll a tökéletes családi autóhoz, ami az én értelmezésemben leginkább a belső tér tágasságát jelenti, de ide tartozik egy sor figyelmesség a praktikum jegyében.

overloaded_wagon1.jpg

Lássuk miben volt kiemelkedő a mostani:

Beltér, azaz utastér és csomagtartó: van az autógyártóknak újabban egy rossz szokása, a katalógusadat-vadászat. Amennyiben kialakul egy harmonizált, esetleg szabályozott számítás egy fontos katalógusadatra, akkor a gyártók igyekeznek kimaxolni, akár van gyakorlati haszna, akár nem. Ha a tesztek után a szalonban nem csodálkoznak rá, akkor a gyártó megnyerte a svindlit. A konkrét esetben pedig a tesztek két adattal operálnak: 1. az övvonal alatti csomagtartó méret azzal együtt ami alatta van és  2. a teljes csomagtartó ledöntött hátsótámlával. Előbbi számításának kellemetlen következménye, hogy amennyiben a gyártók kiveszik és felárassá teszik a pótkereket, azzal pl nyernek +50 litert. Papíron. Van egy érdekes forrás, az ADAC a saját tesztjeinél leméri a csomagtartót (az igazit). Ezeknél a teszteknél érdekes adatokat találunk, pl a csomagtartója miatt sokat froclizott V60-asnál kiderül, hogy a csomagtartó tényleg kicsi (360 liter 430 helyett), de az is, hogy az amúgy dicsért 3er csomagtartója még kisebb, 340 a 495 liter helyett... Persze van amikor jól jön a bajorok tárolója a csomagtartó alatt (meg a kevésbé kupés övvonal feletti ív, illetve a külön nyitható ablak), de azért necces hogy egy ilyen egyértelmű versenyszámban sem lehet a katalógusadatokra alapozni.

Eleve a fenti két adat az, ami a legirrelevánsabb egy családi kombinál. Ha igazán számít a hely, akkor az alábbi helyzetek állnak fenn: 1. a család utazik, hátsó ülések használatban a gyerekek miatt, hátul minden a plafonig pakolva. Ami ilyenkor számít: csomagtartó teljes térfogata egészen a plafonig + kedvességek (pl. védőháló a hátsó ülések mögött, vagy külön nyíló hátsó ablak), viszont megpakolva kevéssé releváns hogy mi fér a csomagtérpadló alá. 2. valami nagy dolgot kell hazavinni (tipikusan a svéd bútorgyár ugrik be..). Itt sem a csupasz liter számít, hanem az okosságok (pl ledöntött támlánál is használható háló, dönthető első üléstámla).  Persze az esetek 70-80%-ban a csomagtartóban pár üres bevásárlószatyor zötykölődik... :)

De a korábban leírt megközelítés miatt a gyártók egyre inkább kupés végű kombikat és SUV-ket gyártanak, és a hiányosságot olyan dolgokkal kompenzálják, mint a pótkerék száműzése. Az eredmény az ilyen dögös de értelmetlen sziluettek, és az autós fórumok szférájában a katalógusadatokon értetlenül álmélkodó vevőjelöltek.

A6_Avant_Abm_Side_DE - Kopie1.jpg

A csomagtartóról szóló fejezethez tartozik még, hogy sok gyártó kínál további figyelmességeket és praktikus részleteket. A BMW 5öséhez (persze felárért) meg lehet rendelni, hogy a támla dőlése állítható legyen, növelve picit a csomagteret. Ezzel flexibilisen növelhető a csomagtér, miközben szükség esetén rendelkezésre áll a tágas utastér is. Olyan vicces praktikumokkal, mint a 3 németnél kapható láblendítéses csomagartó-nyitás, nem borzolnám a kedélyeket.

A Volvóknál például a jobb első ülés is döntető, így akár a 2.5m magas lapra szerelt szekrény is befér.

 

Viszont a fenti versenyszámban (teljes csomagtartó plafonig, helyén maradt üléstámlával) nagyon erős a mostani verda: a fara egy hasáb, semmi kupés ív, és az amúgy is tiszteltre méltó 575literes csomagtartó az övvonal felett szinte duplázódik. Ami a  figyelmességeket illeti, alapáron háló véd a a csomagok előre esésétől, amelyet lehajtott ülésnél is ki lehet húzni a B oszlop mentén. A támla amúgy 40/20/40%-ban dönthető (és a háló is eszerint szabható). Slusszpoénnak az első ülés is előre dönthető.

20140921_135117 - Copy.jpg

Ha már beltér, itt jegyezném meg hogy azon családok ahol hirtelen szaladt meg a létszám, gyakran nem találnak olyan autót amiben elfér 3 ISOFIX-es gyerekülés egymás mellett. Mondjuk ehhez rendszerint kell egy ikerpár a 3-ból...

Biztonság: pár éve már alapvető az ABS és a légzsák minden autóban.Akinek már egyszer is szüksége volt rá, az tisztában van vele hogy az ESP-t sem azért találták ki hogy az életünkre törjenek.AZ angol tévések készítettek egy tanulságos töréstesztet, amely jól mutatja, hogy a méret nem pótolja a fejlesztéseket...

De ezen már messze túl mutat az élmezőny, aktív és passzív rendszerek garmadájával. Aktív-tempomat, koccanás-megelőző, kanyarkövető fényszórók, ilyen olyan kamerák és ultrahangos rendszerek, parkolás asszisztensek, mindezek egy sima közép- vagy felsőközép-kategóriás családi kombiban. Ezek mellett még mindig felárasak lehetnek olyan természetesnek tűnő dolgok, mint hogy ki lehessen iktatni a hátsó ablakemelőket. Sőt a filléres ISO-Fix és a légzsákkikapcsolás sem természetes alapáron.

v60 ncapjpg - Copy.jpg

Ezek egy része nincs benne az enyémben sem, és van ami érdekelne.Van ami imponál, és van ami csak simán furdalja az oldalamat. Tudom hogy jól jönne egy aktív tempomat, de nem biztos hogy a várakozásaimnak megfelelően működne (ahogy egy kezemen meg tudom számlálni hogy hány automata váltó működött úgy hogy az tetszett is). 

Külméret: amíg az első versenyszámban nem lehet egy adat túl nagy, itt épp az a gond, ha nem fér el.Nem vicces amikor az ötödik parkolót hagyjuk ott mert nem érezzük az önbizalmat hogy megkíséreljük a beparkolást. És persze ott a magasság, ha túl magas akkor beszorulhatunk a parkolóházban vagy nem tudunk beállni a kevéssé nagyvonalúan kialakított garázsba. De hogy végképp ne legyen egyszerű, a viszonylag alacsonyan tanyázó tető  mellett hasznos, ha a kocsi hasmagassága lehetővé teszi az olyan komolyabb terepek leküzdését, mint a belvárosi járdapadkák.

Ha a kül-méretet vesszük, akkor az ideális méretű autót az A4 allroad testesíti meg. Nem túl hosszú, nem túl széles, és nem akad el se alul se felül. Ha már a belső méret is szempont akkor az XC70 és az E klasse közelebb állaz ideálishoz.

Zárásnak itt egy átfogó táblázat pár érdekes játékosról:

 

V70

E klasse T

A4

518d

XC60

X3 18d

Insigna

Hossz

4823 mm

4895 mm

4703 mm

4907 mm

4627 mm

4648 mm

 4920

Szélesség

1861 mm

1854 mm

1826 mm

1860 mm

1891 mm

1881 mm

 1856

Magasság

1547 mm

1512 mm

1436 mm

1462 mm

1713 mm

1661 mm

 1526

Súly

 1728 kg

1845 kg

1610 kg

1725 kg

1772 kg

 1735

 1768

Csomagtartó

575 l

695 l

490 l

560 l

495 l

 550

 540

 

Úgy látom a lesz egy  folytatása a posztnak mert kezd túl hosszú lenni...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr826595765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uluk4i 2014.09.23. 16:20:58

Szerintem a Mondeo kombit se kellene kihagyni az összehasonlításból, egyrészt a V70 márkatársa, másrészt méretben mindig nagyon jó volt...

Pizso 2015.12.03. 10:10:54

Az A6 kombiban van pótkerék!

Pizso 2015.12.03. 10:19:25

Lemértem az értelmetlen kombiba szállítottam az otthoni 180x50x75cm-es bútort. Abban igaza van a cikk írójának, hogy a felső üveg akadályoz, mert annélkül 210 cm hosszú bútor is befért volna. Tudom, mert az ágy 205 centis volt lapra szerelten és az is befért így és hely is maradt. Persze lecsukott csomagtérajtóval értendő!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.12.03. 15:25:52

@Pizso: pótkerék teljes lehagyása a BMW kedvence (Runflat ugyebár), míg a kupés far inkább az Audik rákfenéje manapság. De szerintem az A6-osban ugyanúgy szükségpótkerék lesz alapáron (és azzal együtt a nagyobb csomatartóadat a katalógusban), mint a V70es esetében. És a virslikerék helyére valószínűleg nem fog beférni egy teljes méretű kerék, ha utólag akarsz változtatni. Viszont ha teljes méretű kerékkel rendeled (felárért) akkor kikerül a tálca ami a csomagtartó alatt van.

ac07 2016.01.26. 16:02:19

Katalóguskirály középkategóriás Civic kombi? Octavia/Superb (hamár van A4 meg Insignia)?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.01.26. 19:51:32

@ac07: emlékeim szerint a Civic és az Oktavia alsóközepes, akkor is ha jó a helykihasználásuk. A Superbnek pont az a hátránya amit itt az Audira is mutatta, a ferde far csak papíron ad ki igazán nagy csomagtartót (övvonalig számolva)...

Ha konkrét adatok kellenek ott vannak az ADAC tesztjei, ők rendszerint lemérik a rendes csomagtartót, nem csak odadobják a katalógusadatot...

Marcellusca 2016.09.23. 12:01:24

Octavia Scout? A6 allroad?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2016.09.26. 11:13:42

@Marcellusca: az A6 esetzében pont feljebb van egy grafika, hogy miért nem tökéletes. Az Octavia esetében (bár a csapott far ott is lerontja a tényleges kapacitást) olyan tekintélyes a az öv alatti rész, hogy valóban itt lenne a helye. Viszont a beltere és felszereltsége miatt nem igazán jött szóba, ráadásul én személy szerint a VW csoporttól még nem kaptam jó ajánlatot jól felszerelt autóra...

Larry Silverstein 2017.01.04. 05:15:13

teljesen hótmind1

minek csináltok ilyen teszteket, kit érdekel a csamagtartó alaphangon 10 milliós kocsinál? Az élete során 1-2x kell az ikeából hosszút hazavinni kit érdekel ha kilóg vagy 5ezerér haza kell küldetni.....ugyanmár, a kutyának nem jut ez eszébe amikor új kocsit vesz

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.01.04. 21:53:03

@Larry Silverstein: nem jött át a lényeg. Az "ikeás adat" tényleg nem nagyon releváns, ha nem profi áruszálító a tulaj. Viszont a sima csomagtartóadat ugyanúgy irreleváns. Akár 10+ millás a kombi akár 5, az ember azért vesz kombit lépcsőshátó helyett, hogy kapjon egy extra csomagteret az övvonal felett. Ezt az adatot azonban nem adják meg a gyártók...

Lehet hogy K-Európában nem téma, de nem véletlenül fogy annyi kombi Közép-Európóban és a skandinávoknál. Ennek fő oka pedig nem az Ikea, hanem a nyaralás, illetve sok esetben a két/többlaki életmód.