Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

A salzburgi Hangar 7 a naplemente színeiben

2017. szeptember 18. - Ződ2000

A legutóbbi salzburgi túrám során sikerült rátalálni egy újabb zseniális helyre, a Porsche Fahrtraum nevű privátmúzeumra, amelyről már poszt is született. A Porsche unoka Ernst Piech gyűjteménye alighanem Ausztria legkomolyabb autómúzeuma, de kontinensen is kiemelkedik interaktivitásában és gyerekbarát kialakításában (vagyis remek szórakozás kábé mindenkinek). Persze felfedezés öröme nem akadályozott meg abban, hogy visszalátogassak Salzburg másik autós Mekkájába, a Red Bull alapító Mateschitz úr privát gyűjteményének otthont adó Hangar 7-be.

Kereken egy éve született már egy poszt a Hangar 7 mesés világáról. Akkoriban a mobiltelefonom a technika határait feszegető minőségű és hangulatú képeket hozott össze Mateschitz úr büszkeségeiről, amelyek egy igényes és modern épületben kaptak helyet.

Tovább

Élőblog Frankfurtból!!! - élő benyományok és hasznos tapasztalatok a frankfurti autószalonról

Terveim szerint ez egy folyamatosan frissülő poszt lesz, a régebbi gondolatokhoz görgetni kell egy picit :)

 

11. Amit ne hagyjon ki, aki kilátogat:

A Mercedes stand megtekintése kötelező program, úgy ahogy van, mert gyönyörű, tele van interaktív dolgokkal, újdonságokkal és sok izgalmas tanulmánnyal. Évről évre meg szokta nyerni a vásár nagydíját, szerintem jogosan.

 17_dsc_1351.JPG

Jaguár standot sem szabad kihagyni, mert egyszerűen minden van, új premierek, izgalmas tanulmányok, mozi kabinok, holografikus vetítő ás persze csinos és/vagy segítőkész hoszteszek, mind-mind pipa…

 

A Hyundai szimulátora nekem maximálisan bejött, de sorba kell állni azért az öt perc boldogságért, ahogy a hidraulika dobál és közben VR szemüveggel körbe látunk mindent. Amúgy ez a stand is mindent tud, premierek, hoszteszek tényleg minden ami kell, Mercedeshez méltó szinívonalon.

14_dsc_1792.JPG 

A Toyota megint hozott egy fél Le Mans-i autót, amibe be lehetett ülni. De nem való klausztrofóbiásoknak.  

17_dsc_1746.JPG 

A szomszédban a Lexus standja is kötelező program csinos hoszteszek miatt.

17_dsc_2012.JPG

Ne becsüljük alá az alkatrész-beszállítókat (lásd alább a galériát a 4. pont alatt), mert az unalmas témákat remek show-elemekkel és hoszteszekkel próbálják kikompenzálni.

Aki kíváncsi, egy japán beszállító kiállított egy szétvágott LC-t. amiben forgott egy csomó izé a motorban és a kormányszerkezetben.

 

10. Pár adminisztratív tanács annak, aki most tervez kilátogatni:

A szakmai napok ma és holnap (szeptember 14-15-én) tartanak emelt díjért, de a 47 eurós belépőjegy megvételével a halandók is bebocsátást nyerhetnek, személy szerint én már kétszer megjátszottam ezt, különben nem egyszerűen tömegnyomorban járhatja végig a kiállítást a hétvégi napokon,

16_impressionen-7681_copy.jpg 

de felkészülhet rá, hogy be sem jut a német prémiumgyártók pavilonjait.  

16_dscf1860.JPG 

A nyilvánosság számára szombaton nyit az IAA és egészen 24-ig tart nyitva, reggel 9 és este hét között. Alapjában véve egy nyugis hétköznapi belépés (elővételben 12 euróért) akár egész jó kompromisszum lehet. A fenti vonallal kiemelt tömeget a záró vasárnapon fotóztam két éve. Ők nem a csarnokban nyomorognak, hanem még csak arra várnak, hogy nyomoroghassanak. :)

A másik véglet az első sajtónap amely egy másfajta försztwörld-problemet tár fel: tele vannak a standok láthatatlan autókkal, amelyeket csak a nap végén állítanak ki, mint ez a szép láthatatlan X7-es, ami így egész jól fest a hivatalos galéria képei után.

16_dsc_1948.JPG 

Szóval a fentiek fényében az én preferenciáim az alábbiak szerint alakulnának: ha szabadon választhatnék, akkor a második sajtónapon nézném meg, ha nincs rá lehetőség, akkor egy keddi nyilvános napon vagy a második szakmai napon néznék ki.

9. Villanyautók mindenhol - de mivel fognak menni?

Szinte minden stand roskadt az új villanyautóktól, amelyek az irreálisan futurisztikus tanulmánytól a kisszériás sportkocsikon és versenyautókon át a már szériagyártásban készülő modellekig terjedtek.

Egy nagy kérdés merült csak fel bennem: mivel is fognak ezek majd menni. A Tesla ugyanis nem csak egy remek és működőképes modellpalettával bír (amely lassan az Alfa Romeo eladásai számait hozza, dacára a négyszeres áraknak), de egy egyre teljesebb saját töltőhálózatot. Az autógyárak még mindig nem értik, miről fog szólni a villanyautózás a tulajdonosok számára....

 

8. Rengeteg betétprogram és szórakozás, csak győzzük kivárni…

Ahogy korábban írtam, a vásárváros hatalmas az IAA kiállító pedig becsülettel kitöltik. Sok a komoly vezetéstechnikai vagy közlekedési szimulátor, amelyek tényleg az értékesítést szolgálják, általában a márkához illő környezetben.

 Természetesen a szórakozást sem hanyagoljak, akad itt VR sisakos szörfszimulátor, kis tehetséggel lehet Land Rovereket és Fordokat törni akadálypályán, és persze élvezhetjük a hosztesszek társaságát.

 

7. Az értelmetlen kivagyiság netovábbja: a tenger morajlása a Brabus tárgyalóbuszában egy plafonba épített LCD képernyőn

Az ember azt hinné, hogy ennél nincsen tovább, be lehet csukni a tuningolást örökre…

12_dsc_1541.JPG 

…de aztán beugrott a lánglelkű 30-as évek szárazföldi yachtja a Louwman Museumből, és rájöttem van még hova fejlődni...

12_dsc_0637.JPG

 

6. Megfizethető és színvonalas kajaaaaaaaa!

Míg a korábbi években a kulináris színvonal csúcsát a currywurst jelentette, (bazári minőségben de Michelin áron), ez évben kifejezetten minőségi hamburgert ehettünk (rendes húspogácsából, de kérhető pulled pork változatban is) 7 euróért (plusz feltétek és a jelentősen feljavított „pommesz”, meg persze a szószok jó szívvel és ingyen!).

 8_dsc_1293.JPG

Aki kifogy a szomjoltó nedüből, az nem biztos hogy hasonlóan baráti áron kap utánpótlást italokból. A kávét illetően, a Mercedes barristái nem voltak különösebben a helyzet magaslatán, a legendás Volvo kávé nagyon hiányzott (a standdal együtt)….

5. Erős oldtimer-felhozatal: nem kérdés, hogy mekkora üzlet és szenvedély a régi legendák életben tartása

Több gyártó is emelte a standjának színvonalát régebbi darabokkal. Személyes kedvencem a svábok standján parkoló Mercedes C111 tanulmány, de a Mazda is kedveskedett egy wankel Cosmóval. Persze ezért ez nem a Techno Cassica, bár a Ford a FIesta-antológiával elég közel járt hozzá…

A Brabus egy külön standot bérelt az oldtimer-restaurációval foglalkozó részlegének, a német autóklub pedig egy kisebb csarnok felét megtöltötte a 70-es évek oldtimereivel. Végre lehetőségem volt átbeszélni a kiállító Motorworld koncepcióját, amely a zseniális Classic Remise-hez hasonló "oldtimerpláza", csak a hosztesszek szerint még sokkal komolyabb. 

Ferrari megint elmehet a sunyiba, pár odabiggyesztett 70-es számon felül semmilyen érdemi nyomát nem láttam a megemlékezésnek. Ez elmúlt hónapok rendezvényei ékesen bizonyítják, hogy a gyűjtők a Ferrari nélkül is csodálatos megemlékezéseket tudnak tartani. Sergio Marchione olyan, mint amikor egy örökösre rászakad a menő vállalkozás. Élvezi a reflektorfényt, de érezhetően köze sincs ahhoz ami a márkát azzá tette ami ma.

10_dsc_1978.JPG 

4. Hiányos, mégis laktató felhozatal

A felhozatal tényleg kínosan hiányos, mégsem kevés. Alapvető márkák és modellek hiányoznak, mégsem üres a szalon, sőt, ha a Nissan a vége felé kapart volna a helyért, akkor sem fért volna be, mert a noname vagy alibi márkák (Thunderpower, Wey) vagy például a 40 éves Brabus szépen kitöltötte a rendelkezésre álló teret.

Volt egy egész csarnok, amelyet autóipari beszállítók állítottak össze olyan standokat, amely egy országos márkaképviseletnek is becsületére válna. Az Akrapovic standja pariban volt a Citroennel, csak kevesebb autóval, hosztesszel és legendával persze, a Wey nevő kínai "belépő luxus" márka túl is tett a franciákon. Asszem nagyon elment a pénz az Opelre, vagy nagyon sok csontvázat találtak az auditorok.

 

3. Első benyomások a Frankfurti Autószalonról

Na akkor kezdjük az első érdemi benyomásokat:

A kiállítás hatalmas. Tényleg. 5-6 nagy csarnok és számtalan kisebb, emeletekkel és átjárókkal, liftekkel és mozgólépcsőkkel.

iaa_pkw_2017_gelaendeplan.jpg

A sajtósokat céges limókkal halássza el a BMW és a Mercedes egymás csarnokától. A két csarnok között gyalogosan átjutni egész komoly séta, főleg ha az eső miatt fedél alatt szeretné megtenni az utat az ember...

8_dsc_1293.JPG

A Mercedes és a BMW összetett, többemeletes pavilonjai kisebb országokban prémium márkakereskedésnek (sőt vezérképviseletnek) is elmennének.A BMW fejtágító prezentációi mintha egy tó közepén zajlanának, a beszélőt alig látjuk, körülötte egy kifutópálya van ahol autók körözhetnek. Alattuk egy vezérképviseletnyi BMW.

A túlvégen a Mercedes egy sokemeletes irodaháznyi csarnokot tölt meg, ahogy minden évben. Lift és mozgólépcső, három bár és például a Smart megy egy sor külön installáció még nem is fért el itt.

8_dsc_1320.JPG

A VW standja megint mentes a kreativitástól, és nem is igazán jön át a márka nagysága és sokoldalúsága. Pedig van itt is minden.

8_dsc_1440.JPG

Mellettük a Ford és az Opel eléggé másodhegedűs, nem egy importmárka jobban kitett magáért. Talán a legnagyobb kedvencem a Land Rover Jag és a Hyundai-Kia, de odatette magát a Toyota / Lexus és a Honda is.

Mindenki készüljön fel egy fizikailag is kimerítő, egész napos menetelésre, ha sorban is kell állni az élményekért, akkor egy nap alatt lehetetlen teljesen kiélvezni az IAA-t.

 

2. Szóval akkor miért is érdemes elmenni? 10 autó amelyet látni szeretnék Frankfurtban

Amit az elején kinkelt 2015-ös posztban összedobtam érvként még most is fenntartom. Ezen felül ez évre is értek pár érdekes modellpremiert és tanulmányt amelyet (megfelelő időzítéssel) nagyon impozáns környezetben ismerhetünk meg. Persze senki se várja, hogy tanulmányautókban vehessen üléspróbát, de Párizsban például az őrült villanybatmobil-tanulmányt belül is egész közelről meg lehetett tekinteni. Íme 10 autó amelyet én is várok, hogy láthassam élőben:

1. BMW X3

Alapjában kevés újdonságot fedezek fel a képeken, pedig ez a verda az új 3-er platformját kell hogy felvezesse. Remek autó volt az előd, ettől sem várok kevesebbet.

6_bmw-x3-2018-1600-02.jpg

2. Jaguar E Pace

A Jaguar nagyon jó lendületben van, az búj E-Pace pedig a Jagaek között is ígéretes. Csak a nevekkel kezdenének valamit...

6_jaguar-e-pace-2018-1600-02.jpg

3.Volvo XC40

Tudom-tudom, nem lesznek kint, de akkor is jó lett volna ha meg lehet már tapizni a Svédek első olyan modelljét a kínai átvétel óta, amely nem egy meglévő Volvo utóda hanem új piaci szegmensbe látogat.

6_volvo-40_1_concept-2016-1600-01.jpg

4. Porsche Cayenne

Nem hiszem hogy sokat kell magyarázni.

6_porsche-cayenne-2018-1600-02.jpg

5 Renault Alpine

Lassan ez a verda válik az én személyes unikornisommá, a misztikus mesebeli lény, amelyet sosem láthatom meg élőben. Párizsban és Essenben passzolt, Genfbe én nem jutottam el.

6_alpine-a110-2018-1600-0e.jpg

6. Bugatti Chiron

Szerintem ezt sem kell magyarázni...

6_bugatti-chiron-2017-1600-0a.jpg

Valamint a tanulmányok közül:

7.Maybach coupé

7_mercedes-benz-vision_maybach_6_cabriolet_concept-2017-1600-05.jpg

8. AMG Project One

7_mercedes-benz-amg_project_one_concept-2017-1600-01.jpg

10. BMW Z4 concept

7_bmw-z4_concept-2017-1600-05.jpg

10. Valami extravagáns utód a Renault villany-batmobiljának

7_renault-symbioz_concept-2017-1600-04.jpg

 

1. Öt nyomós ok hogy miért NE menjünk el a frankfurti autószalonra

A héten nyitja meg kapuit a nyilvánosság számára a frankfurti Autószalon, amely Párizzsal vállvetve kétévente rendezi meg a vásárvárosban a kontinens legrangosabb nemzetközi autószalonját. Két éve már vázoltam, hogy miért szeretek kijárni Frankfurtba. A nagy nemzetközi szalonoknak van egy utánozhatatlan hangulata, a gyártók perfekcionista marketingesei által lemeózott standokkal nem kel versenyre egy országos (importőri) kiállítás sem (bár néha Brüsszelben összejön), ezért mindenkinek ajánlom hogy a kontinens három nagy kiállításából (azaz Genf, Párizs illetve Frankfurt) egyet nézzen meg egyszer élőben.  De amíg a Párizsi Autó-világkiállítás a látogatói élmény kárára hajkurássza a látogatószám-rekordokat, a IAA olyan kedvességekkel biztosítja be a komoly érdeklődőket mint a feláras prémium nap (vagyis a szakmai napon akkreditáció nélkül lehet bemenni). Ha már elcsaklizik az ember Frankfurtig, inkább kifizet 47 eurót 14 helyett hogy rendes körülmények között lássa a kiállítást. Nyilván ha meg ott élnék, akkor egy kevésbé frekventált (mellesleg olcsóbb) hétköznapi jegyet vennék, amely elővételben 12 euró.

Szóval a kontinens minden autórajongójának ajánlom, hogy egyszer az életben látogasson el a frankfurti autószalonra. Mindazonáltal most íme 5 ok, amiért nem lesz érdemes kilátogatni ebben az évben:

Tovább

Porsche Fahrtraum - a kontinens legjobban titkolt élménymúzeuma

Titkos tipp oldtimer-rajongóknak és traktor-mániásoknak Salzburgban

A nyáron sikerült rátalálni a családos autórajongók titkos tippjére, a Porsche unoka Ernst Piech (Ferdinand Piech bátyja és egyben nemezise) tisztes magángyűjteményére.

A múzeum az osztrák Mattsee városában, Salzburg mellett, két hangulatos tó csücskében található. Rengeteg a látnivaló a környéken (Salzburg maga elegéns történelmi belvárosával és Matechitz úr privát repülő és versenyautó-gyújteményével a Hangar 7 ultramodern épületében, aztán a híres Hallstatt/Salzwelten/Dachstein trió vagy éppen a Königsee a maga panorámaútjával, egy hét alatt végigrohanva sem lehet bejárni). A múzeum a négy fal között pedig egy kis változatosságot nyújt az alpesi tájakba és vidéki túrába belefáradt turistáknak. A múzeum maga egy egyszerű épületben rejtőzik, simán elmennék mellette a tóparti tájban gyönyörködve, ha nem szól a navi. Alapjában véve nem is mérhető a neves gyári márkamúzeumokhoz (mint a Stutgarti gyári Porsche Museum, bár a 13 eurós jegyárban nem marad el tőle), nem is vártam tőlesokat, talán épp ezért is sikerült kellemesen csalódnom.

Tovább

Élménybeszámoló a Torinói Autómúzeumról

Júliusban sikerült ellátogatni az olasz nemzeti autómúzeumba, amely az olasz autógyártás központjában, a FIAT városában, Torinóban székel. A holland autómúzeum nemrég elég magasra tette a mércét úgy, hogy Louwman úr gyűjteményének számos ékkövét az olasz autóipar legnemesebb modelljei alkották, evidens volt ezután ellátogatni Torinóba, amikor viszonylag közel kerültem a városhoz. Ráadásul a múzeum nem az egyetlen látnivaló a városban, Torino adott egykor otthont a csődbe ment Bertone cég gyári múzeumának, a Pininfarina múzeum pedig elvileg most is megtekinthető.

Tovább

A Ferrarik elnevezésének ideológiája

Linkajánló: a Drivetribe megkísérli a lehetetlent..

Nemrég megjelent egy cikk a Clarksonék új honlapján, a Drivetribe-on, amely kísérletet tett a lehetetlenre: elmagyarázni a logikát a sok rejtélyes szám mögött, amely a Ferrari egyes modelljeit takarja. Gondoltam hogy kivonatolom itt, bár semmi értelme, a Ferrarik elnevezése kábé annyira logikus, konzekvens és koherens, mint mondjuk a francia nyelvtan.

Akinek nem megy az angol, íme pár direktíva magyarul, azaz kisállat-határozó ágaskodó paripákhoz:

Tovább

Jeles márka-évfordulók 2017-ben - az eddigi mérleg

Az év elején írtam egy posztot, amely számba vette, hogy mely márkák ünnepelik fennállásuk kerek évfordulóját 2017-ben. Az ötlet az elmúlt évi élmény-cunamiból kristályosodott ki, mivel a nagyobb oldtimer és nemzetközi autószalonokon több tematikus standot is láttam, amelyet kifejezetten egy modell vagy egy márka évfordulójának szenteltek. A posztban beazonosítottam pár neves évfordulót, és mivel lassan az összes nagy autós rendezvény véget ért (hátravan még a frankfurti IAA, az Interclassic, az Essen Motorshow és a Goodwood Revival), íme egy számvetés, a szülinaposok és rajongóik eddigi erőfeszítéseiről. Igyekszem nem lelőni a poént, de eddig úgy érzem, ezen erőfeszítések egyáltalán nem az általam elképzeltek szerint alakultak.

Tovább

Az Autoworld kiállítása a 70 éves Ferrari tiszteletére

A héten megnyitotta kapuit az Autoworld Ferrari-kiállítása, amely az év egyik fő rendezvényének ígérkezik a belga nemzeti autómúzeum számára. Az előzmények alapján elég sokat vártam a tárlattól, és alapjában véve nem is csalódtam a szervezőkben. Az Autoworld megszokott koreográfiája szerint a főcsarnok két sarkában állítottak fel egy-egy standot történelmi és mai modellekből. A Dino vagy a Saab esetében már ez a két szeglet is bőven elég volt egy felejthetetlen tárlathoz, de ezúttal a szervezők a galériát is megtöltötték. A kérdés az, hogy gyári támogatás nélkül felérnek-e a korábbi gyári (pl BMW 100 éve) tárlatok szintjéhez. Ugyanakkor az is igaz, hogy a Ferrari nem BMW, minden autója műtárgy, amelynek a használt-piaci mélypontja is ott tart árban, amennyiért új BMW-t vagy Porschét kap az ember, és éppen ezért szinte minden legyártott autóhoz legenda tapad.

De kezdjük az elején, a földszinten a bejáratnál pár érdekes régebbi darab, az első kettő ismerős lehet a legutóbbi Dino tárlatból. Ezeket nem is részletezem, de következő két autó Chris Rea gyűjteményéből annál érdekesebb.

Tovább

Leghülyébb reklámok rovatunk folytatódik: amikor a Toyota a saját szegénységi bizonyítványával kérkedik

Egy kicsit elmaradtam a reklámos posztokkal, mivel az elmúlt években nem futottam bele  sem igazán rossz sem igazán jó autós reklámba. Akkor meg minek koptatni a billentyűzetet? :)

hsd_reklam2.png

Most azonban padlót fogtam a Toyota legújabb vírusmarketinges videója után, és nem tudok napirendre térni a reklám felett. Ezek tényleg ennyire hülyék vagy minket néznek ennyire hülyének?

Tovább

Minden ország legnépszerűbb márkája egy infografikán

Régen volt infografika, de most úgy érzem találtam egy újabb méltó alanyt a megosztásra, úgy tűnik frissek az adatok, bár kicsit gyanakvásra ad okot, hogy a VW ritkán szerepelt első helyen Svédországban (szerintem soha, valamit benézett a szerző). A Finneknél se nagyon jutott a harmadik helynél előrébb a Skoda, mégis ott villog a Skoda jelvény. Ugyanakkor a Renault elsősége Szlovákiában értelmezhetetlen számomra, tudtommal még csak a dobogóra sem jutott fel. A Csehek meg teljesen lemaradtak (na vajon ott ki a piacvezető? :) ).Kellemes meglepetés (remélem igaz), hogy a mostanában eléggé viharvert és földrajzilag szórványosan jelen lévő Opel egyáltalán rákerült a listára (ráadásul egy viszonylag komoly piacon, Lengyelországban).

20045403_665613976977741_3992515315267010118_o.jpg

Érdekes, hogy kínai márka vezet Kínán kívül (Etiópia a "szerencsés" első dominó). Különös az is, hogy a türkméneknek ennyire megszaladt (első helyen a Mercedes).

 

 

A Louwman gyűjtemény második része – bedarál a hatásvadász élményszivattyú

Az előző részt ott hagytam félbe, hogy a Louwmans Museumban egy felettébb hatásvadász dramaturgiát követve váltogatják egymást műszaki érdekességek, a ritkaságok és a látványosságok, és az utolsó teremben filmes autók parkoltak.

A filmes szekció után egy diszkrét félhomályba burkolózó galéria és memorabilia-gyűjteményben pihenhetjük ki az eddigi ingereket, és gyűjthetünk erőt a következő tarka-barka tárlathoz. A nyugis félhomályból egy rikító futurisztikus kupéval ébreszt a tárlat, és innentől kezdve egy darabig nem is vesz vissza a tempóból.

Tovább

50 éves a Ferrari Dino

Egy motor és a mögötte rejlő legenda

A belga Autoworld múzeumban ez a nyár kétség kívül a Ferrariról szól. Mielőtt megnyitnák a teljes emeleti galériát megtöltő fő kiállítást (a márka 70. Évfordulójának tiszteletére), egy kisebb tárlattal tisztelegnek az idén 50 éves Dino előtt. A fő kérdés az volt, hogy lehetséges-e érdemi tárlatot rendezni egyetlen nem túl gyakori Ferrari modellnek. Az Autoworld szervezői azonban pompásan oldották meg a feladatot.

Tovább

Jaguar I-Pace nyálcsorgató rendezvény

Érkeznek az első Tesla-killerek?

A héten sikerült ellátogatnom egy I-Pace Teaser (minek nevezzem, „nyálcsorgató’?) rendezvényre, amelyen egy kordonnal védett és hoszteszekkel megerősített I Pace tanulmányt lehetett megtekinteni (vagy helyette rárepülni az ingyen vacsorára). A kaja és a kocsi közül sokkal inkább a Jag izgatott, mivel nem olyan régen sikerült kipróbálni a villanyautók etalonját, a finoman szólva is elmebeteg (3mp alatt 100-ra gyorsuló és sirályszárnyas hátsó ajtóval szerelt egyterű) Tesla Model X-et.

A Model X-ben három igazán frusztráló dolog volt, de mind a három a tradicionális autógyáraknak okozhatott nem kevés frusztrációt. Az első az, hogy semmiből érkező Tesla autói mennyire mások, mennyire frissítően hatnak, mint az összes hagyományos autó. A második ok az autógyárak depijére az, hogy egy neves autógyárnak sem sikerült még érdemi ellenfelet állítania, miközben a Tesla már szemmel látható tényező az autóiparban. Pedig igazából semmi olyan nincs a Model X-ben, ami ne porosodna a Toyota vagy a Mercedes fejlesztői részlegének polcán. Végül a legfurcsább az, hogy miközben a Tesla villanyautói már a modellciklus feléhez érnek, a Tesla már saját töltőhálózattal bír, tehát nemcsak gondolkodnak a de dolgoznak is a következő szinten. Az ellenfelek pedig még sehol sem tartanak. Jelenleg úgy néz ki a Jaguar áll a legközelebb ahhoz, hogy érdemi ellenfelet állítson a soron következő Model 3-asnak, és általában véve nagyon komolyan veszi az elektromos hajtásláncok fejlesztését. E törekvéseit pedig a Formula E bajnokságban induló versenyautójukkal szemléltetik ahol csak tudják.

Tovább

Louwman gyűjtemény - a kontinens egyik legigényesebb autómúzeuma

A Louwman Museumot az óta szeretném felkeresni, amióta tiszteletüket tették a brüsszeli Interclassics kiállításon egy felettébb vicces mikroautó-gyűjteménnyel. A múzeum azonban ennél sokkal komolyabb készlettel bír, sok tekintetben a világ egyik legkomolyabb gyűjteménye, a honlap szerint 1910 előtti autókból nincs is nagyobb készlete senkinek a világon.

A több mint kétszáz autóból álló magángyűjteményt a Louwman család gondozza és gyarapítja. A gyűjteményt 1934-ben alapította egy fiatal (20 éves!) Dodge importőr, Pieter Louwman, a jelenlegi tulajdonos apja. A múzeum az óta több gyűjteménnyel gyarapodott, 1969-ben bekerült Geerlig Riemer gyűjteménye, pár éve pedig a Rosso-Bianco gyűjtemény (utóbbi némi botránnyal is vegyült, mert a pletykák szerint Louwman úr többségét pénzzé tette). A gyűjtemény jelenlegi tulajdonosa Evert Louwman, aki az alapítás óta márkát váltott, és a Dodge helyett a Lexus, Toyota és Suzuki márkák holland importőre (a Toyotás kötődésnek ékes nyomai is vannak a múzeumban).

Tovább

Amikor a Trabant 601 már egy Grand Turismo hatását kelti

A mikroautók fura világa

A belga Autoworld nemrég szervezett egy érdekes kiállítást az idén 60 éves Fiat Cinquecento emlékére, amely megint emlékezetesre sikeredett, a belga nemzeti autómúzeum szervezői szokás szerint kitettek magukért.

A képeket átfutva az egyik legérdekesebb részlet azonban nem az olaszokról szólt, hanem a belga humorérzéket dicsérte. Az Autoworld állandó tárlatának részeként egy tucat törpeautó sorakozik a karzat alatt már jó pár éve, köztük olyan közismert modellek, mint az Isetta vagy a törpeautók között szinte Full-Size SUV-nak nevezhető 2CV, de olyan ritkaságok is ott figyeltek a „polcon”, mint a távol-keleti egzotikum Honda S600, vagy épp a Trabant, amelytől a történelem szerencsére megóvta a belgákat. A legviccesebb az a párosítás, amikor a Honda S600-ast leparkolták a Trabant 601-es mögé, sőt egy kis trükköt is bevetettek, amikor a 601-eshez a tényleges bemutatásnál korábbi dátumot is írtak. Pedig a 601-es egy 1966-os formaterv, de a műszaki színvonal erősen alapozott az elődökre, és ez sajnos még évtizedekig a kelet-európai munkásosztály „kiváltsága” maradt…

Tovább

Hiperugrás egy űrcirkálóval – Tesla Model X próbaút

A Tesla megint valami olyat alkotott, amire nincsenek szavak

múltkor a Model S-t azzal a meggyőződéssel adtam vissza, hogy annál különlegesebb és lélegzetelállítóbb autót még nem vezettem, pedig túl vagyok pár hasonlóan drága vagy akár drágább autó kipróbálásán / vezetésén. Mindazonáltal már akkor is gyanítottam, hogy e királyság nem tart soká, mivel a Tesla már bejelentette az új sirályszárnyas SUV-nek tartott izéjét, a Model X-et. Nemrég sikerült időt szakítani egy próbakörre…
0_picsart_05-28-03_32_11.jpg

Tovább

Spa Classic 2017 - Előjáték az év egyik legérdekesebb hazai autós rendezvényéhez

Bekukkantottam a Spa Classics ez évi futamára

A második félévi bakancslistámon van egy érdekes hazai rendezvény, amely hasonlatosnak ígérkezik a múlt évi Spa Summer Classics oldtimer-rendezvényhez. A szervezők oldalát böngészve találtam egy májusi spa-i futamot, amelynek meglátogatása kivitelezhetőnek tűnt, így gondoltam megnézem magamnak, mivel a Hungaroringi futamra valószínűleg nem fogok tudni ellátogatni. 

Francorchamp környéke eleve egy érdekes hely. A vallon vidék a maga sajátos erdei szépségével, romantikus kastélyaival, változatos domborzatával és keserédes időjárásával igyekszik kiszolgálni az ország fizetőképes turisztikai keresletét. Ezt egy komoly tengerparttal bíró országban elég nehéz lenne előadni, ha nem tudnának a vallonok valami eredetit villantani. Az egyik ilyen alternatív csapásirány Francorchamp versenypályája, amely tekintélyes autókultusszal hódít  Már a város is tele van érdekes autókkal, amelyek között egy Citroen C6 vagy Saab 900 Turbo már az unalmasabb autók közé tartozik. Érezni, hogy itt az emberek jó része autó-őrült a legjobb fajtából, sehol egy ízlésficamos tuningolt Golf vagy fóliázott Vectra. Francorchamp nem csak egy hely ahova egy polgármester kilobbizta a nemzeti versenypályát felépítését, hanem az autó-őrültek zarándokhelye generációk óta. Én pedig bízva abban, hogy nem szívatják szét trafival a fő bevételt jelentő autósokat az első sarkon begyorsítottam, hogy beérjek egy kanárisárga Lotus Espritet, amely az egyik kedvenc autóm kb óvodás korom óta. A tulaj egy Lotus klubbal érkezett, de a pálya környéke az egész hétvégén tele volt érdekes márkákkal, nekem pl úgy tűnt, hogy a kontnens kb összes TVR-je ott parkolt a régi boxutca mögött.

Tovább

Európai látványosságok autóőrülteknek 2017-ben II. rész

Lassan közeleg a második félév, ezért egy újabb posztban foglalom össze a kontinens fontosabb autós rendezvényeit. Bár már készült egy korábbi poszt, január óta számos rendezvény pontosította a programját, és lengetett be új csalikat például új sztárvendégeket vagy újabb betétprogramok érkezését. A legfontosabb ok azonban sokkal prózaibb: úgy tűnik elérkeztem a "világ peremére", a blog motorja minden újabb rendezvénnyel lenyisszantott pár sort az utolsó eseményről szóló információkról, így nem tudtam újabb rendezvényeket beilleszteni. Az eredeti poszt így egy fél évvel megrövidült, de most legalább bővíthetem pár újdonsággal, ami még nem volt a radaromon januárban. 

Tovább