Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Jaguar I-Pace nyálcsorgató rendezvény

Érkeznek az első Tesla-killerek?

2017. június 21. - Ződ2000

A héten sikerült ellátogatnom egy I-Pace Teaser (minek nevezzem, „nyálcsorgató’?) rendezvényre, amelyen egy kordonnal védett és hoszteszekkel megerősített I Pace tanulmányt lehetett megtekinteni (vagy helyette rárepülni az ingyen vacsorára). A kaja és a kocsi közül sokkal inkább a Jag izgatott, mivel nem olyan régen sikerült kipróbálni a villanyautók etalonját, a finoman szólva is elmebeteg (3mp alatt 100-ra gyorsuló és sirályszárnyas hátsó ajtóval szerelt egyterű) Tesla Model X-et.

A Model X-ben három igazán frusztráló dolog volt, de mind a három a tradicionális autógyáraknak okozhatott nem kevés frusztrációt. Az első az, hogy semmiből érkező Tesla autói mennyire mások, mennyire frissítően hatnak, mint az összes hagyományos autó. A második ok az autógyárak depijére az, hogy egy neves autógyárnak sem sikerült még érdemi ellenfelet állítania, miközben a Tesla már szemmel látható tényező az autóiparban. Pedig igazából semmi olyan nincs a Model X-ben, ami ne porosodna a Toyota vagy a Mercedes fejlesztői részlegének polcán. Végül a legfurcsább az, hogy miközben a Tesla villanyautói már a modellciklus feléhez érnek, a Tesla már saját töltőhálózattal bír, tehát nemcsak gondolkodnak a de dolgoznak is a következő szinten. Az ellenfelek pedig még sehol sem tartanak. Jelenleg úgy néz ki a Jaguar áll a legközelebb ahhoz, hogy érdemi ellenfelet állítson a soron következő Model 3-asnak, és általában véve nagyon komolyan veszi az elektromos hajtásláncok fejlesztését. E törekvéseit pedig a Formula E bajnokságban induló versenyautójukkal szemléltetik ahol csak tudják.

Tovább

Louwman gyűjtemény - a kontinens egyik legigényesebb autómúzeuma

A Louwman Museumot az óta szeretném felkeresni, amióta tiszteletüket tették a brüsszeli Interclassics kiállításon egy felettébb vicces mikroautó-gyűjteménnyel. A múzeum azonban ennél sokkal komolyabb készlettel bír, sok tekintetben a világ egyik legkomolyabb gyűjteménye, a honlap szerint 1910 előtti autókból nincs is nagyobb készlete senkinek a világon.

A több mint kétszáz autóból álló magángyűjteményt a Louwman család gondozza és gyarapítja. A gyűjteményt 1934-ben alapította egy fiatal (20 éves!) Dodge importőr, Pieter Louwman, a jelenlegi tulajdonos apja. A múzeum az óta több gyűjteménnyel gyarapodott, 1969-ben bekerült Geerlig Riemer gyűjteménye, pár éve pedig a Rosso-Bianco gyűjtemény (utóbbi némi botránnyal is vegyült, mert a pletykák szerint Louwman úr többségét pénzzé tette). A gyűjtemény jelenlegi tulajdonosa Evert Louwman, aki az alapítás óta márkát váltott, és a Dodge helyett a Lexus, Toyota és Suzuki márkák holland importőre (a Toyotás kötődésnek ékes nyomai is vannak a múzeumban).

Tovább

Amikor a Trabant 601 már egy Grand Turismo hatását kelti

A mikroautók fura világa

A belga Autoworld nemrég szervezett egy érdekes kiállítást az idén 60 éves Fiat Cinquecento emlékére, amely megint emlékezetesre sikeredett, a belga nemzeti autómúzeum szervezői szokás szerint kitettek magukért.

A képeket átfutva az egyik legérdekesebb részlet azonban nem az olaszokról szólt, hanem a belga humorérzéket dicsérte. Az Autoworld állandó tárlatának részeként egy tucat törpeautó sorakozik a karzat alatt már jó pár éve, köztük olyan közismert modellek, mint az Isetta vagy a törpeautók között szinte Full-Size SUV-nak nevezhető 2CV, de olyan ritkaságok is ott figyeltek a „polcon”, mint a távol-keleti egzotikum Honda S600, vagy épp a Trabant, amelytől a történelem szerencsére megóvta a belgákat. A legviccesebb az a párosítás, amikor a Honda S600-ast leparkolták a Trabant 601-es mögé, sőt egy kis trükköt is bevetettek, amikor a 601-eshez a tényleges bemutatásnál korábbi dátumot is írtak. Pedig a 601-es egy 1966-os formaterv, de a műszaki színvonal erősen alapozott az elődökre, és ez sajnos még évtizedekig a kelet-európai munkásosztály „kiváltsága” maradt…

Tovább

Hiperugrás egy űrcirkálóval – Tesla Model X próbaút

A Tesla megint valami olyat alkotott, amire nincsenek szavak

múltkor a Model S-t azzal a meggyőződéssel adtam vissza, hogy annál különlegesebb és lélegzetelállítóbb autót még nem vezettem, pedig túl vagyok pár hasonlóan drága vagy akár drágább autó kipróbálásán / vezetésén. Mindazonáltal már akkor is gyanítottam, hogy e királyság nem tart soká, mivel a Tesla már bejelentette az új sirályszárnyas SUV-nek tartott izéjét, a Model X-et. Nemrég sikerült időt szakítani egy próbakörre…
0_picsart_05-28-03_32_11.jpg

Tovább

Spa Classic 2017 - Előjáték az év egyik legérdekesebb hazai autós rendezvényéhez

Bekukkantottam a Spa Classics ez évi futamára

A második félévi bakancslistámon van egy érdekes hazai rendezvény, amely hasonlatosnak ígérkezik a múlt évi Spa Summer Classics oldtimer-rendezvényhez. A szervezők oldalát böngészve találtam egy májusi spa-i futamot, amelynek meglátogatása kivitelezhetőnek tűnt, így gondoltam megnézem magamnak, mivel a Hungaroringi futamra valószínűleg nem fogok tudni ellátogatni. 

Francorchamp környéke eleve egy érdekes hely. A vallon vidék a maga sajátos erdei szépségével, romantikus kastélyaival, változatos domborzatával és keserédes időjárásával igyekszik kiszolgálni az ország fizetőképes turisztikai keresletét. Ezt egy komoly tengerparttal bíró országban elég nehéz lenne előadni, ha nem tudnának a vallonok valami eredetit villantani. Az egyik ilyen alternatív csapásirány Francorchamp versenypályája, amely tekintélyes autókultusszal hódít  Már a város is tele van érdekes autókkal, amelyek között egy Citroen C6 vagy Saab 900 Turbo már az unalmasabb autók közé tartozik. Érezni, hogy itt az emberek jó része autó-őrült a legjobb fajtából, sehol egy ízlésficamos tuningolt Golf vagy fóliázott Vectra. Francorchamp nem csak egy hely ahova egy polgármester kilobbizta a nemzeti versenypályát felépítését, hanem az autó-őrültek zarándokhelye generációk óta. Én pedig bízva abban, hogy nem szívatják szét trafival a fő bevételt jelentő autósokat az első sarkon begyorsítottam, hogy beérjek egy kanárisárga Lotus Espritet, amely az egyik kedvenc autóm kb óvodás korom óta. A tulaj egy Lotus klubbal érkezett, de a pálya környéke az egész hétvégén tele volt érdekes márkákkal, nekem pl úgy tűnt, hogy a kontnens kb összes TVR-je ott parkolt a régi boxutca mögött.

Tovább

Európai látványosságok autóőrülteknek 2017-ben II. rész

Lassan közeleg a második félév, ezért egy újabb posztban foglalom össze a kontinens fontosabb autós rendezvényeit. Bár már készült egy korábbi poszt, január óta számos rendezvény pontosította a programját, és lengetett be új csalikat például új sztárvendégeket vagy újabb betétprogramok érkezését. A legfontosabb ok azonban sokkal prózaibb: úgy tűnik elérkeztem a "világ peremére", a blog motorja minden újabb rendezvénnyel lenyisszantott pár sort az utolsó eseményről szóló információkról, így nem tudtam újabb rendezvényeket beilleszteni. Az eredeti poszt így egy fél évvel megrövidült, de most legalább bővíthetem pár újdonsággal, ami még nem volt a radaromon januárban. 

Tovább

Classic Remise Düsseldorf: letűnt korok szuperautói klasszikus környezetben

A düsseldorfi Classic Remise (saját oldala itt található) egy oldtimerekre és ritka luxusautókra specializálódott központ, amely egy felújított mozdonygarázsban (korabeli funkciója szerint „fűtőházban”) kapott otthont. A korábbi Techno Classicák nyomán a Classic Remise-t már megelőzte a híre, a berlini testvéréről pedig már írtak egy másik blogban. Én személyesen a múlt évi Techno Classicán szembesültem a gyűjtemény ékköveivel, így ez évben jő ötletnek tűnt a Classica előtt a Remise-ben „alapozni”.

Tovább

A szélsőjobbos szenny az origo autós rovatát is elöntötte

Mai friss cikk a szerkesztőségől ahol tükrökre már aligha adnak le rendelést... A legújabb autós vezércikkükkel sikerült olyan szintű hülyeségáradatot zúdítani, amelyet normális autós honlapokon ritkán talál az ember. Természetesen név és kommentelési lehetőség nélkül, gondolom egy ilyen cikkhez nem tudnának annyit fizetni, hogy valaki a nevét adja...

origo_volvo_cikk_sceenshot.png  

Tovább

A Techno Classica 2017 nagyágyúi

Hazai márkák Essenben

Az előző poszt sorra vette a főbb importmárkákat és gyűjtőket, most következzen a Techno Classica koronaékszere, a hazai márkák standjai. A három nagy történelmi márkából kettőnek a hazai pályán csak át kell gurítania pár egyedi kincset a stuttgarti kincstárukból (amúgy a Porsche és a Mercedes múzeuma is kötelező program mindenkinek, aki a városban jár). A BMW pedig múlt évben nagyon komoly kiállítást rendezett a 100-ik szülinapjára a ’Classicán, meg úgy általában körbeturnézta a világot.

Tovább

Hoppácska, a Volvo még egy premiert betolt ebben az évben

Nemrég az alábbi videón mutatta be a Volvo legújabb modelljét. Őszintén szólva engem is meglepett, ígérgettek még egy modellt erre az évre, és van egy pár talonban maradt tanulmányuk is, mint a zseniális kupé tanulmányuk... 

Mégis egy picit meglepődtem amikor megjelentek a sokat sejtető látványfotók, erre mondjuk nem számítottam :)

Tovább

Képes beszámoló a Techno Classica nulladik napjáról

Első rész: import márkák és a Coys aukciósház

Szerdán nyitotta meg kapuit a Techno Classica az esseni vásárvárosban (bővebb infók a hivatalos oldalon). A kiállítás a világ egyik legnagyobb ilyen rendezvénye, 30 országból 1250 kiállító várja a látogatókat az április 9-i zárónapig. A számokon felül, a Techno Classica legerősebb aduásza a márkák gyári (de legalább importőri szintű) jelenléte, amely révén nemcsak a gyűjtők körében vívott ki komoly elismertséget, de a látogatószám emelkedésével a gyárak is egyre inkább felismerik a reklámpotenciált.

A mai posztban igyekszem összesűríteni az importmárkák és a nagyobb magángyűjtemények standjain magamba szívott élményeket, de a VW csoport nem német márkáit majd legközelebb részletezem. előre szólok, ha nem lenne kész időben a második rész, ez minimum egy egész napos program. Mi délután kettőtől este nyolcig nem tudtuk teljesen bejárni, és nem vesztegettünk időt azzal, hogy órákig magunkba szívjuk a bőr illatát egy lehúzott ablakú Countache mellett. Mondjuk kivártuk a koncert végét, amikor a 30-as évek álomautóját, a Bugatti Type 35-öst beröffentették egy vevő kedvéért.

Tovább

A filmtörténet 10 legemlékezetesebb autós üldözése

Ződ szerint…

Mit érne egy autós vélemény-blog legjobb autós üldözések best-of lista nélkül, ezért íme egy saját lista, amelyben igyekeztem összegyűjteni olyan jelenteket, amelyek nem szerepelnek a legtöbb listán, és a mai nethuszárok túl fiatalok ahhoz hogy teljes pompájukban átéljék a nagyképernyőn. Az autós üldözések sokáig az akciójelenetek királykategóriáját jelentették, amelyben a szereplők mintegy szuperképességre szert téve használják ki sebességük és lendületük megsokszorozódását, mielőtt divatba jöttek a szuperhősök.  

Mielőtt tovább lépnék, lefektetek pár házi szabályt, amelynek révén talán érthetővé válik, hogy miért került be épp az a film. Nyilván, egy autóőrült fokozottan figyel az autókra, többek között ezért nem mindegy hogy milyen verdák üldözik egymást, és ezért nem fért fel a toplistámra a Dögkeselyű korát megelőző autós üldözése, vagy a Bourne Identity amúgy remek hajszája.

Tovább

Programajánló: szerdától várja a látogatókat a Techno Classica

Jövő szerdán nyitja meg kapuit a Techno Classica az Esseni vásárvárosban (bővebb infók a hivatalos oldalon). A kiállítás a világ egyik legnagyobb ilyen rendezvénye, lehet azon vitatkozni, hogy rangosabb vagy nagyobb-e ez évben a Retromobile, de az biztos, hogy ennek a két európai rendezvénynek nincsen párja a világban. 

tce_messeinfo_plan_e.jpg

30 országból 1250 kiállító várja a látogatókat az április 9-i zárónapig. A számokon felül, a Techno Classica igazán lenyűgöző összetevője a történelmi márkák gyári jelenléte által biztosított minőség.

Tovább

A hülyeség ragadós, pedig sehol sem fogja az EU bevezetni a 30 km/h-s általános sebességkorlátozást

Egy marha százat csinál...

Először is le kell szögeznem, nem vagyok újságíró. Nem jártam ilyen iskolába (ez gondolom a helyesírásomból is lejön), nem is dolgoztam ilyen munkahelyen. De azért egy alapvető józan ítélőképességgel és némi alapvető műveltséggel elég gyorsan kilóg a lóláb az ekkora marhaságoknál. Pedig az elmúlt 1-2 napban futótűzként járta körbe egy rémhír a hazai sajtót, amelyben az EU állítólag előírná városban a 30km/h-s legnagyobb sebességet. A forrásnak rendszerint a Világgazdaságot adták meg, amely korábban egy hiteles újság volt, így van aki különösebb gondolkodás nélkül át is vette.

tc_30kmh.jpg 

Pedig az egész cikk egy ordas hazugság, aki kikeresi és elolvassa az eredeti forrást (egy német interjú), annak ez gyorsan lejön. Nem vezet be az EU 30km/h limited, nincs is rá hatásköre. Amit Bulc szeretne az az, hogy a lakóövezetekben gyakrabban használják a 30-as táblát, mint eddig, annak érdekében, hogy kevesebb halálos gázolás történjen.

Tovább

Tisztelgés Shiro Nakamura életművének

Személyes kedvenceim az egyik legzseniálisabb japán formatervezőtől

A napokban futotta körbe a sajtót a legfrissebb autós felsővezetői körhinta híre, amelyről a hazai sajtó vérmérséklete szerint számolt be, vagyis inkább annak megfelelően, hogy épp melyik ország híreit olvasta. A németeknek a legfontosabb hír az volt, hogy Karim Habib a BMW kanadai főtervezője az Infinitihez igazolt és a márka főtervezőjeként Alfonso Albaisa pozícióját örökli meg, aki viszont a nyugdíjba vonuló Shiro Nakamura alelnöki székét kapja. WAIT WHAT?! 

Itt most meg kell jegyeznem, hogy Shiro Nakamura a kedvenc formatervezőim közé tartozik, és már nagyon régóta tervezek egy olyan poszttal hódolni neki, mint amelyet Walter De Silva is kapott. Sajnos most ennek is eljött az ideje. Nakamura azon ikonikus tervezők közé tartozott, aki köré a komoly kultusz épült, mind a Renault Nissan márkacsoporton belül, mind a sajtóban.

A Nissan előtt az Isuzunál dolgozott 25 évig, amelynek legendás Vehicross modellje volt az egyik legelső dögös, mai értelemben vett modern SUV. A GM csoporttól Ghosn csábította át 1999-ben, és az óta az Infiniti (majd később az egész Nissan csoport) formai megújulását ő vezényelte le. A korábbinál sokkal markánsabb dizájnvonal mellett vezette egy sor új projekt kialakítását, mint a Nissan Z sorozatának sikeres újjáélesztését, az Európai részleg fennmaradását biztosító Quasqai vagy a formabontó Juke bevezetését. Az alábbiakban követezzen 10 olyan kedvenc modell és tanulmány, amely a mester kezének nyomát viseli.

Tovább

Méltó megemlékezés Motor-Talkon a 70 éves Walter Röhrlről

Nagyon élvezetes és részletes videóinterjú-sorozatot készített a német Motor-Talk a 70 éves Walter Röhrl tiszteletére. Manapság már ritka az olyan titán akinek nem az egyéni sikerek kimaxolása az elsődleges, hanem a megmérettetés a legjobbakkal, minden körülmények között.

Herr Röhrl ugyanis a mai ászok jó részével ellentétben módszeresen váltott minden évben márkát, a szempont azonban sokkal kevésbé a bajnoki címek hajszolása volt, hanem egy mérvadónak tekintett ellenfél legyőzése (Blomquist az Audinál), vagy bizonyos kedvenc versenyek megnyerése (pl Röhrl a Monte megszállotja volt), esetleg a szabadság, vagy akár gyári támogatás más versenyszámokhoz (Porsche).  

Tovább

90 éves a Volvo autógyár

És végre nekik is eszükbe jutott :)

Most hogy a marketingesek nyugodtan hátradőlhettek a XC60 bemutató után, szerintem beugrott most nekik hogy éppen 90 évesek, és ennek örömére feltöltöttek egy szülinapi videót. Nekik ez a ráeszmélés kicsit tovább tartott, mint nekem, de cserébe elég hangulatos videót produkáltak, amely végigszalad a márka 90 éves történetén, és pár bevillanó háttérrel kedveskedik az emlékezetesebb modelleknek. 

A videó az első Volvókkal indít, és ki gondolná, hogy a márka története egy Cabrióval indul... Aztán szépen mutatja a modellek fejlődését és a modellpaletta bővülését. A háttér tematikája és a zene remekül idézi meg a korszellemet a világnak azon feléről, ahol kevésbé volt divat a világégés.

Tovább