Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Az Audi múzeum kötelező zarándokhely a márkarajongóknak

És kellemes köret a BMW vagy a Mercedes múzeumához… :)

2017. november 16. - Ződ2000

Régóta szerettem volna felkeresni az Audi múzeumát, mivel piszkálja a csőröm, hogy miként sikerül felvennie ezen a fronton a kesztyűt a legifjabb német prémiummárkának. Az előző posztban mutattam be a Mercedes lenyűgöző múzeumát, de ezen a túrán sikerült több zarándokhelyet is kipipálni. Annyit előre is elárulhatok, hogy az Audi múzeum felülmúlta a várakozásaimat.

Az Audi mint márka elvileg már túl van a 100-ik évfordulóján, de jóval hányattatottabb sorssal bír, mint a két másik prémiummárka. Az Audit eredetileg August Horch alapította 1910-ben, miután a saját nevét viselő Horch cégből kitúrták. Az Audi név maga is a Horch név jelentésének latin tükörfordítása. A márka később a négykarikás Auto Union részévé vált, amely a német birodalom keleti felének autóiparát egyesítette olyan többmárkás konglomerátummá, mint manapság a Volkswagen. Aztán el lehetett képzelni mi lett a veszte a konszernnek ’45-ben... Azért az Auto Uniont ’49-ben újjáalapították nyugatnémet székhellyel, és rengeteg kavarás után megérkezett a nagy ember, Ferdinand Karl Piëch, aki rendbe szedte az Audi márkát, és magalapozta azt, aminek ma ismerjük. Személyes meggyőződésem, hogy a mai értelemben vett prémiummárka Audi valahol a 90-es években született meg. Felmerülhet ez esetben a kérdés: akkor meg minek ide múzeum?

Tovább

Programajánló: pénteken nyitja meg kapuit a brüsszeli Interclassics

Ez évben harmadik alkalommal kerül megrendezésre brüsszeli Interclassics. Referenciájuk Hollandia legfontosabb oltimer-rendezvénye, a januárban már 25. szülinapjára készülő Interclassics Maastricht, amely az egyik legnagyobb európai regionális oldtimer-kiállításként hirdeti magát. Az év elején már írtam egy beszámolót a hasonló léptékű Anwerp Classicsről, de sajnos az év eleji maastrichti Interclasicsról ez évben lemaradtam (viszont tavaly összejött). A tavalyi brüsszeli Interclassicra viszont sikerült kilátogatni. A szervezők akkor két fő tematikus tárlattal is készültek, ami remekül kiegészíti a börzét. A nagyobbik gyűjtemény a Spa-Francorchamps-i pályán valaha döngetett neves versenyautókat fűzte egy 2x2 tornasorba. Akadt itt a BMW lenyűgöző M1-eséből (Hans Joachim Stuck szolgálati autója) éppúgy, mint Ralf Schumacher és Thierry Boutsen F1-es torpedója, egy Jaguar XJR 14 Le Mansból de akadt néhány a letűnt korok légterelőben szegény lélekvesztő szivarjaiból is. A másik válogatás témája a törpeautók világa volt. Ez egy másik véglet, ahol egymást váltják viccesebbnél viccesebb autók, amelyek között egy Isetta már a közepes méretet képviseli. A mikroautók nagyobb részét a Lowman adhatta, de helyi Autoworld Múzeum is hozzájárult. Ezen felül több érdekességet is láttam, például a BMW 100. Szülinapjára szervezett Autoworld tárlat kedvcsinálóját vagy a Porsche belgiumi hivatalos oldtimer-központjának eléggé impozánsra sikeredett standját.

A oldtimer rendezvények sokáig elsősorban használtautó-börzék voltak, amelyek azzal emelték ki magukat a sima használtató-piacok közül, hogy hogy a szervezők megnyernek egy "védnököt", általában egy születésnapját ünneplő márkát, amely elhozza a saját múzeumából legféltettebb kincseit. Így került Antwerpenbe a Jaguar egyik másik legendás versenyautója, és Maastrichtba a BMW saját kollekciójából a versenyre felkészített, M-es harci színekben pompázó  M1 vagy a Z8-as, Art Car festéssel. Nem mintha az a pár tucat eladásra kínált 911-es, sirályszárnyas SL vagy Ferrari nem érdemelné meg a kitérőt persze. Az elmúlt két-három év oldtimer rendezvényei alapján nekem úgy tűnik, hogy a régió (BENELUX, illetve Németország észak-nyugati része) nagy rendezvényein egy stabil kiállítókör jár körbe gyűjteményével, bár a kínálat azért folyamatosan változik. A Brüsszelben most vasárnapig el nem kelt darabok egy hónap múlva ott lesznek az Essen Motor Show oldtimer szekciójában, és a két-három szép verdát forgató privát hobbigyűjtők ott lesznek a Techno Classicán is, bár a Retromobile-on standot bérelni már túl nagy falat lenne nekik. Belgiumeban azonban annyi oldtimer akad, hogy simán elférne még két ilyen rendezvény. Az Interclassic szervezői pedig mindig igyekeznek valami többletet adni.

17546995_1302319443151381_4638894795544460843_o.jpg

Tovább

Legendárium, stílustanulmány és építészpornó a Mercedes stuttgarti múzeuma

A múlt héten sikerült elzarándokolni a kontinens, de talán a világ legjobb autós múzeumába, amely a Mercedes székhelyén Stuttgartban, a sváb márka gyártelepe és a Mercedes Aréna mellett található (cím: Mercedesstrasse 100, 70372 Stuttgart). Az elmúlt két évben volt szerencsém ellátogatni egy tucat elismert közlekedési és autómúzeumba a kontinensen, Hollandiától az olaszok nemzeti múzeumáig, és Belgiumtól egészen Lettországig. A Mercedes múzeumhoz fogható élményt azonban egyik sem tudott eddig nyújtani.

Adott a világ legnagyobb történelmű és legsikeresebb autómárkája, amely a hatalmas hagyaték mellett minden tudását beleadta ebbe az épületbe. Ha valaki érdeklődik az új prémium autók iránt, annak talán feltűnt, hogy a Mercedes hirdetéseiben évtizedek óta konzekvensen használja a messziről felismerhető, remekbe szabott és kifinomult betűtípusát, és szinte minden reklámja tökéletes ízlésről és kifinomult humorról tanúskodik. És ugyanezeket a marketingeseket eresztették rá a múzeum-projektre, azzal a céllal, hogy tervezzék meg a világ legjobb autós múzeumát. A Mercedes Museumból pedig árad a tökletességre törekvés:  építészetileg lenyűgöző, ahogy minden szögből tökéletes látványt nyújt. Minden részlet a helyén, és még a látómezőn kívül sem lát az ember semmilyen díszlethátteret, amely kirántaná az élményfürdőből. A modern épület igazi építészpornó, amelynek minden elemét arra tökéletesítették, hogy a legszebb látványt produkálja.

Tovább

Ezt a posztot inkább leszedtem

Látva az index kiemelési módszerét (módszeretelenségét), inkább leszedtem az egész posztot a blogról. 

Most egy időre pihentetem a blogot, amíg nem látok valami javulást az egész rendszerben. 

Pár személyes gondolat lehet hogy néha kikerül (mert a szófosási kényszer belülről jön :)), de a hagyományos nagy posztokat egyelőre beszüntetem. 

A kommenteket köszi, meg is hagyom őket, valszeg egy napon majd beépítem, ha  majd újraírom itt vagy egy másik platformon.

 

 

 

 

A frankfurti autószalon legütősebb játékosai

A német prémiummárkák sosem viccelnek hazai pályán

Az előző részben igyekeztem pár hasznos tanácsot adni, azoknak akik még csak tervezték a látogatást, és sikerült bemutatni két nagyobb pavilont, ahol a legtöbb importmárka és néhány érdekesség kapott helyet. Mindazonáltal a legemlékezetesebbre mindig a hazai prémiummárkák csarnokai sikerülnek. A Mercedes és a BMW egy-egy teljes épületet meg szokott tölteni az Audi pedig saját épületet szokott felhúzni a piactéren. Most hogy a kiállítás véget ért, nyugodtabban merem leírni a véleményem a végeredményről.

Nyitásnak kezdem a maradék többmárkás pavillonnal, ugyanabból az okból, amiért az előző részben sem kezdtem a hazai márkákkal. Szép a Honda standja, de ha a Mercedes vagy a BMW után érünk oda, nem fog olyan komoly benyomást tenni, és valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy miért maradt olyan sok márka távol ez évben. A BMW és a Mercedes

Tovább

Pár nap múlva kezdődik a Hungaroring Classic

Ajánló az év egyik legígéretesebb hazai autós rendezvényére

Már csak pár nap és kezdődik a Hungaroring Classic, amely az év egyik legkomolyabb hazai oldtimer-rendezvényének ígérkezik. Mivel ebben az évben nem tudok majd kilátogatni, és pont útba esett kinéztem a nyáron a Spai futamra, a beszámoló ezen a linken található.

A mogyoródi futam mögött ugyanaz a szervezőgárda áll, a Peter Auto gyakorlatilag szervezett egy versenyszériát az oldtimer versenyautók legelitebb tulajdonosainak, amelynek során ellátogatnak a kontinens legérdekesebb versenypályáira valamilyen rotáció alapján. Múlt évben például a Le Mans Classics lett volna lőtávolban (de sajnos nem jött össze) ez évben Spában voltak. Úgy mellesleg még egy sor rendezvényt összehoztak, mint a Ferrari tiszteletére rendezett Chantilly (amely a képek alapján komolyabbra sikeredett, mint bármi amit Modenából szerveztek).

1_calendar.jpg

Tovább

Az év legfontosabb autós eseménye? Beszámoló a Frankfurti Autószalonról

A mai poszt begépelésekor több kétségem volt annak hasznosságáról, mint bármikor korábban. A blogon általában igyekszem olyan helyekről tudósítani, amelyekről máshol nem nagyon lehet olvasni. Ez mondjuk a Retromobile vagy a Brüsszeli Autószalon esetében nem olyan nehéz, de az IAA-t viszont sokan kivesézték már, gyakran akár élőben, nagyobb rutinnal és mélyebbre ható szakmai ismeretekkel tudósítottak. A nyitónapon egy élőblog keretében megpróbáltam átadni a kilátogatáshoz legfontosabbnak vélt ismereteket és benyomásokat, de ha már marad egy csomó jó kép gondolta összedobom egy posztba (lesz az kettő is ahogy elnézem), és amit lehet igyekszem közzé tenni, amíg még nyitva állnak az IAA kapui.

Azért aki élőben is látni akarja, nem árt ha siet, a hét végéig várja a látogatókat a frankfurti Nemzetközi Gépjármű-kiállítás (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA, hivatalos honlapja angolul), amely Párizzsal vállvetve kétévente rendezi meg a frankfurti vásárvárosban a kontinens legrangosabb nemzetközi autószalonját. Két éve már vázoltam, hogy miért szeretek kijárni Frankfurtba, álláspontom az óta sem változott számot tevően. A nagy nemzetközi szalonoknak van egy utánozhatatlan hangulata, mivel a gyártók központilag kidolgozott standjaival nem kel versenyre egy országos (importőri) kiállítás sem (bár néha Brüsszelben összejön), ezért mindenkinek ajánlom, hogy a kontinens három nagy kiállításából (azaz Genf, Párizs illetve Frankfurt) egyet nézzen meg egyszer élőben. 

Tovább

A salzburgi Hangar 7 a naplemente színeiben

A legutóbbi salzburgi túrám során sikerült rátalálni egy újabb zseniális helyre, a Porsche Fahrtraum nevű privátmúzeumra, amelyről már poszt is született. A Porsche unoka Ernst Piech gyűjteménye alighanem Ausztria legkomolyabb autómúzeuma, de kontinensen is kiemelkedik interaktivitásában és gyerekbarát kialakításában (vagyis remek szórakozás kábé mindenkinek). Persze felfedezés öröme nem akadályozott meg abban, hogy visszalátogassak Salzburg másik autós Mekkájába, a Red Bull alapító Mateschitz úr privát gyűjteményének otthont adó Hangar 7-be.

Kereken egy éve született már egy poszt a Hangar 7 mesés világáról. Akkoriban a mobiltelefonom a technika határait feszegető minőségű és hangulatú képeket hozott össze Mateschitz úr büszkeségeiről, amelyek egy igényes és modern épületben kaptak helyet.

Tovább

Élőblog Frankfurtból!!! - első benyományok és hasznos tapasztalatok a frankfurti autószalonról

Terveim szerint ez egy folyamatosan frissülő poszt lesz, a régebbi gondolatokhoz görgetni kell egy picit :)

 

11. Amit ne hagyjon ki, aki kilátogat:

A Mercedes stand megtekintése kötelező program, úgy ahogy van, mert gyönyörű, tele van interaktív dolgokkal, újdonságokkal és sok izgalmas tanulmánnyal. Évről évre meg szokta nyerni a vásár nagydíját, szerintem jogosan.

 17_dsc_1351.JPG

Jaguár standot sem szabad kihagyni, mert egyszerűen minden van, új premierek, izgalmas tanulmányok, mozi kabinok, holografikus vetítő ás persze csinos és/vagy segítőkész hoszteszek, mind-mind pipa…

Tovább

Porsche Fahrtraum - a kontinens legjobban titkolt élménymúzeuma

Titkos tipp oldtimer-rajongóknak és traktor-mániásoknak Salzburgban

A nyáron sikerült rátalálni a családos autórajongók titkos tippjére, a Porsche unoka Ernst Piech (Ferdinand Piech bátyja és egyben nemezise) tisztes magángyűjteményére.

A múzeum az osztrák Mattsee városában, Salzburg mellett, két hangulatos tó csücskében található. Rengeteg a látnivaló a környéken (Salzburg maga elegéns történelmi belvárosával és Matechitz úr privát repülő és versenyautó-gyújteményével a Hangar 7 ultramodern épületében, aztán a híres Hallstatt/Salzwelten/Dachstein trió vagy éppen a Königsee a maga panorámaútjával, egy hét alatt végigrohanva sem lehet bejárni). A múzeum a négy fal között pedig egy kis változatosságot nyújt az alpesi tájakba és vidéki túrába belefáradt turistáknak. A múzeum maga egy egyszerű épületben rejtőzik, simán elmennék mellette a tóparti tájban gyönyörködve, ha nem szól a navi. Alapjában véve nem is mérhető a neves gyári márkamúzeumokhoz (mint a Stutgarti gyári Porsche Museum, bár a 13 eurós jegyárban nem marad el tőle), nem is vártam tőlesokat, talán épp ezért is sikerült kellemesen csalódnom.

Tovább

Élménybeszámoló a Torinói Autómúzeumról

Júliusban sikerült ellátogatni az olasz nemzeti autómúzeumba, amely az olasz autógyártás központjában, a FIAT városában, Torinóban székel. A holland autómúzeum nemrég elég magasra tette a mércét úgy, hogy Louwman úr gyűjteményének számos ékkövét az olasz autóipar legnemesebb modelljei alkották, evidens volt ezután ellátogatni Torinóba, amikor viszonylag közel kerültem a városhoz. Ráadásul a múzeum nem az egyetlen látnivaló a városban, Torino adott egykor otthont a csődbe ment Bertone cég gyári múzeumának, a Pininfarina múzeum pedig elvileg most is megtekinthető.

Tovább

A Ferrarik elnevezésének ideológiája

Linkajánló: a Drivetribe megkísérli a lehetetlent..

Nemrég megjelent egy cikk a Clarksonék új honlapján, a Drivetribe-on, amely kísérletet tett a lehetetlenre: elmagyarázni a logikát a sok rejtélyes szám mögött, amely a Ferrari egyes modelljeit takarja. Gondoltam hogy kivonatolom itt, bár semmi értelme, a Ferrarik elnevezése kábé annyira logikus, konzekvens és koherens, mint mondjuk a francia nyelvtan.

Akinek nem megy az angol, íme pár direktíva magyarul, azaz kisállat-határozó ágaskodó paripákhoz:

Tovább

Jeles márka-évfordulók 2017-ben - az eddigi mérleg

Az év elején írtam egy posztot, amely számba vette, hogy mely márkák ünnepelik fennállásuk kerek évfordulóját 2017-ben. Az ötlet az elmúlt évi élmény-cunamiból kristályosodott ki, mivel a nagyobb oldtimer és nemzetközi autószalonokon több tematikus standot is láttam, amelyet kifejezetten egy modell vagy egy márka évfordulójának szenteltek. A posztban beazonosítottam pár neves évfordulót, és mivel lassan az összes nagy autós rendezvény véget ért (hátravan még a frankfurti IAA, az Interclassic, az Essen Motorshow és a Goodwood Revival), íme egy számvetés, a szülinaposok és rajongóik eddigi erőfeszítéseiről. Igyekszem nem lelőni a poént, de eddig úgy érzem, ezen erőfeszítések egyáltalán nem az általam elképzeltek szerint alakultak.

Tovább

Az Autoworld kiállítása a 70 éves Ferrari tiszteletére

A héten megnyitotta kapuit az Autoworld Ferrari-kiállítása, amely az év egyik fő rendezvényének ígérkezik a belga nemzeti autómúzeum számára. Az előzmények alapján elég sokat vártam a tárlattól, és alapjában véve nem is csalódtam a szervezőkben. Az Autoworld megszokott koreográfiája szerint a főcsarnok két sarkában állítottak fel egy-egy standot történelmi és mai modellekből. A Dino vagy a Saab esetében már ez a két szeglet is bőven elég volt egy felejthetetlen tárlathoz, de ezúttal a szervezők a galériát is megtöltötték. A kérdés az, hogy gyári támogatás nélkül felérnek-e a korábbi gyári (pl BMW 100 éve) tárlatok szintjéhez. Ugyanakkor az is igaz, hogy a Ferrari nem BMW, minden autója műtárgy, amelynek a használt-piaci mélypontja is ott tart árban, amennyiért új BMW-t vagy Porschét kap az ember, és éppen ezért szinte minden legyártott autóhoz legenda tapad.

De kezdjük az elején, a földszinten a bejáratnál pár érdekes régebbi darab, az első kettő ismerős lehet a legutóbbi Dino tárlatból. Ezeket nem is részletezem, de következő két autó Chris Rea gyűjteményéből annál érdekesebb.

Tovább

Leghülyébb reklámok rovatunk folytatódik: amikor a Toyota a saját szegénységi bizonyítványával kérkedik

Egy kicsit elmaradtam a reklámos posztokkal, mivel az elmúlt években nem futottam bele  sem igazán rossz sem igazán jó autós reklámba. Akkor meg minek koptatni a billentyűzetet? :)

hsd_reklam2.png

Most azonban padlót fogtam a Toyota legújabb vírusmarketinges videója után, és nem tudok napirendre térni a reklám felett. Ezek tényleg ennyire hülyék vagy minket néznek ennyire hülyének?

Tovább

Minden ország legnépszerűbb márkája egy infografikán

Régen volt infografika, de most úgy érzem találtam egy újabb méltó alanyt a megosztásra, úgy tűnik frissek az adatok, bár kicsit gyanakvásra ad okot, hogy a VW ritkán szerepelt első helyen Svédországban (szerintem soha, valamit benézett a szerző). A Finneknél se nagyon jutott a harmadik helynél előrébb a Skoda, mégis ott villog a Skoda jelvény. Ugyanakkor a Renault elsősége Szlovákiában értelmezhetetlen számomra, tudtommal még csak a dobogóra sem jutott fel. A Csehek meg teljesen lemaradtak (na vajon ott ki a piacvezető? :) ).Kellemes meglepetés (remélem igaz), hogy a mostanában eléggé viharvert és földrajzilag szórványosan jelen lévő Opel egyáltalán rákerült a listára (ráadásul egy viszonylag komoly piacon, Lengyelországban).

20045403_665613976977741_3992515315267010118_o.jpg

Érdekes, hogy kínai márka vezet Kínán kívül (Etiópia a "szerencsés" első dominó). Különös az is, hogy a türkméneknek ennyire megszaladt (első helyen a Mercedes).

 

 

A Louwman gyűjtemény második része – bedarál a hatásvadász élményszivattyú

Az előző részt ott hagytam félbe, hogy a Louwmans Museumban egy felettébb hatásvadász dramaturgiát követve váltogatják egymást műszaki érdekességek, a ritkaságok és a látványosságok, és az utolsó teremben filmes autók parkoltak.

A filmes szekció után egy diszkrét félhomályba burkolózó galéria és memorabilia-gyűjteményben pihenhetjük ki az eddigi ingereket, és gyűjthetünk erőt a következő tarka-barka tárlathoz. A nyugis félhomályból egy rikító futurisztikus kupéval ébreszt a tárlat, és innentől kezdve egy darabig nem is vesz vissza a tempóból.

Tovább

50 éves a Ferrari Dino

Egy motor és a mögötte rejlő legenda

A belga Autoworld múzeumban ez a nyár kétség kívül a Ferrariról szól. Mielőtt megnyitnák a teljes emeleti galériát megtöltő fő kiállítást (a márka 70. Évfordulójának tiszteletére), egy kisebb tárlattal tisztelegnek az idén 50 éves Dino előtt. A fő kérdés az volt, hogy lehetséges-e érdemi tárlatot rendezni egyetlen nem túl gyakori Ferrari modellnek. Az Autoworld szervezői azonban pompásan oldották meg a feladatot.

Tovább