Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

A Porsche Museum megkísérelte a lehetetlent

Megvédeni az SUV-k létjogosultságát

2018. február 01. - Ződ2000

A múltkor a Mercedes Múzeum mellett természetesen sikerült egy kis időt szakítani arra, hogy megnézzem a város túlsó felén található Porsche Múzeumot. Erről már írtam egy kimerítőbb beszámolót két éve, de a Múzeum minden évben készül valami érdekességgel, ráadásul most egy rendes fényképezőgép is elkisért.

Épületkomplexumot továbbra is a semleges fehér uralja, amely elegáns hátteret biztosít a legendáknak.

Legebdákból pedig akad rendesen. A múzeum egyik fő vonzerejét a versenyautók adják. A márka büszkén állítja ki a szerény 30.000 győzelmének kedvenc trófeáit, pár tucat nevesebb vagy érdekesebb versenyautóival. A tükörreflexesnek köszönhetően végre sikerült élvezhető képet lőni a malacról is. Ez az a verda, ami annyira rusnya volt, hogy a Martini nem engedélyezte, hogy rátegyék a versenycsíkjait, így szponzor híján befestették egy malacnak, a disznótoros megfelelő adatainak feltűntetésével.

A modern korból is szerepel jó pár érdekes darab, mint az F1-es meki, vagy az LMP1-es bajnok, amely új értelmet adott az állólámpás kifejezésnek…

Az utcai modellek pedig kiegészültek a transaxle tárlatból állandósított példányokkal. A múltkor már fotóztam őket, meg ezt úgyis mindenki kívülről fújja az autóskártyáiból.

A sok legenda mellé befért a tárlatba pár (Porschéhoz nem illő) külső munka abból az időkből, amikor a márka megszorult és a tudását aprópénzre kellett váltania, mint a kínai és amerikai tömegautó-tanulmányok, de tulajdonképpen a Bogár maga is egy ilyen projekt. Ha már itt tartunk, a 60-as évek traktorgyára, a pár év után megszűnt Porsche Diesel is ilyen dolog. Képzelem mekkorákat versenyezhettek a Lamborghini konkurens modelljeivel : ). Akit bővebben érdekel a téma látogasson el Salzburgba, a Porsche család magángyűjteményébe. Egyébként a Porsche diesel feliratot a dízel SUV-k érkezésekor élesztették fel, bizonyítva, hogy a fanyar humor nem veszett ki a márkából a rózsaszín versenyautó óta.

Az első Porsche múzeumos posztban írtam, hogy a Porsche nagyon ügyesen használja a múzeumi tárlatokat arra, hogy megsegítse (a márkához mérten) alacsonyabb presztízsű korábbi modellek értéktartását. Az előző fő tárlat stratégia célkitűzése alighanem az volt, hogy az akkor épp padlón lévő transaxle modellek árszinvonalát megindítsa fölfelé. A lávtányos szereplések a nagy oldtimerrendezvényeken meghozták a az eredményt, a 928-asok kínálati árai pár év alatt legalább megnégyszereződtek. Mission Accomplished.

A sikeren felbuzdulva egy sokkal nagyobb fába vágta a fejszéjét a múzeum stábja, és nekilátott a leginkább pária modellek felpolírozására. A márka 70 évének jelenleg legproblémásabb modelljei szerintem a modern SUV-k,  amelyek a prémium és luxusautók számára legveszélyesebb korban (a stricik és piti pénzbehajtók martalékaként tömegesen elvérző) 15-25 év között leledzenek. A Porschénél talán abban bíznak hogy a 10+ éve feletti autók fenntartási költségükkel és szervíz-igényükkel lassan kivéreztetik a kétes tulajdonosi kört, és pár éven belül lassan révbe érnek a megkímélt szép példányok.

A tárlat fő üzenete az, hogy ezek a „teperjárók” nem is annyira idegenek a márkától, hiszen a 959-est és a 911-est is vitték sivatagba versenyezni, sőt még a katonai terepjáró-közbeszerzésen is megmérettették magukat.

 

Mielőtt elfelejtem, a Porsche márka idén 70 éves. A Porsche az oldtimer-szcéna egyik legfontosabb és legaktívabb márkája, remélem nem okoznak csalódást.

Az első komoly lehetőség a bizonyításra az egy hét múlva induló párizsi Retromobile, ahol két éve a Porsche rendesen kitett magáért.

retromobile-2018.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

http://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr5113622172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stig 2018.02.02. 12:45:26

A Rothmans színekben "pompázó" terepjáró csapatkísérő autó volt a Dakaron? Milyen márka?

Már kérdeztem, és válaszoltál is de elfelejtettem, hogy a posztokhoz tartozó képeket nem lehet eredeti nagyságban letölteni? Illetve kár, hogy ha le is tölteném, nem tartozik a képekhez cím, hogy melyiken mit látunk.

Amúgy tetszik a poszt.

wankel · http://wankel.blog.hu 2018.02.02. 13:49:11

Itt szerettem végleg bele a Porsche-kba... majd mikor hobbiautót kerestem, megnéztem a 928-asokat is, és masszívan rácsodálkoztam, hogy pár év alatt megnégyszereződött az áruk :D

A fekete Bogár annak ellenére, hogy nem Porsche, a korai szériás elemeivel, meg a lakkfekete színével akkorát üt, hogy azt tenném a múzeumi autók közül a 2. helyre. Kár, hogy lefotózni nem tudtam, mert az akkori olcsó Lumiám nem tudott mit kezdeni a tükröződéssel. Bosszúból (amúgy szándékomon kívül) pár órával később a Mercedes múzeum fényes betonpadlóján össze is törtem :D

Ja, ami abszolút, überelhetetlen kedvenc lett, az a piros belsős egérszürke 1. szériás 911. Fuhh...

Duplaxiii 2018.02.02. 14:16:45

Édesem ez egy REMEK írás!
Még olyanoknak is, akik ezek közül számtalant megéltek, és nem csak az autóskártyákon láthatták őket...
Imádom a transaxle vonalat, más gyártótól volt is egy ilyen autóm (plusz a torziós rudózással, ami meg a klasszikus 911-eshez kapcsolódik)
Egyébként képben vagy, hogy miért cserélte le a Porsche (is) a 911-esnél a sportkocsiknál legjobb torziós felfüggesztést? Érdekes történet!
Szóval igen a 944, 928! utóbbiból én is majdnem vettem egyet még 15 évvel ezelőtt.
.
De!
Erre miért volt szükésg?
"A Porsche Museum megkísérelte a lehetetlent
Megvédeni az SUV-k létjogosultságát"
Miért kell egy alapvetően jó, érdekes, remek írást ostoba és hazug bulvárcímmel indítani?
- Egy múzeumnak eleve nem az a feladata, hogy bármi aktuálisat megvédjen.
- A SUV-k írás mit takar? A SUV-ok vagy a SUV-uk halmazt?
A múzeum tárlata valójában azt mutatja meg, hogy mekkora tévút a Porsche részéről a dízel vonal!
A SUV pedig egyrészt divat és trend, azaz önmagában semmi hiba sincs benne, maximum, hogy az európai gyártók nem helyesen pozicionálják a kategóriát, hiszen ez a világon egy optimális jármű egy felhasználói kör részére.
csak ugye a normális világban ezeket a full size SUV-nak nevezik - sokszor valódi terepjáróképességgel, hibrid hajtással - és a családok, a sok passzív autózás kényelmessé és biztonságossá tételéhez optimalizálták, itt meg egy fizetőképes réteg magamutogatásának a tárgya.
A Porsche csak beszállt a trendbe, és a hibás világunk miatt a vásárlóköre miatt van probléma.
A traktoros meg más példák sem ülnek, hiszen az egy kor része, az Alfa is katonai járműveket gyártott egy időben.
Gondolj arra, hogy traktor ide, traktor oda, a Lamborghini LM001/LM002 milyen jármű volt? 1981-ben... Ja az olaszok most egy ilyen járművel jelennének meg, akkor azt nevezhetjük tévedésnek?
.
De még egyszer: remek írás!
Az alajabulvárt dobd el, nem hoz több látogatót, hanem taszító.

2018.02.02. 14:31:15

A SUV létjogosultsága abban van, hogy lenyomjam vele a gecibe aki púposkodik előttem, te meg ritka egy ratyi lehetsz ha minden agggresszív férfiról strici meg pénzbehajtó jut eszedbe he

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 19:28:40

@stig: már válaszoltam ahol legutóbb kérdezted :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 19:32:24

@stig: a kiszolgáló autó egy Mercedes G Classe, amibe beletuszakoltak egy Porsche gyártású V8-as mocit. Akkoriban még nem készültek ilyen elmebeteg gyári mercik: autossagok.blog.hu/2016/06/11/carspotting_mercedes_g_klasse_4x4x2

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 19:33:47

@wankel: én is pont emiatt szomorkodom. 928-asok bőven 10.000 EUR alatt, és nem azért mert nem érték volna el az oldtimerkort...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 19:35:26

@Ződ2000: tényleg legalább négyszeresére emelkedett az áruk, évjárattól függetlenül (sőt pl a 968-asoké is, pedig azoknak még csökkennie kellene), plusz ugyebár mind beért az oldtimerkorba amikor nem fog csökkeni egy autó ára..
.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 20:11:06

@wankel: a fényiszonyok valóban nem tökéletesek, a Mercedes múzeum tökéletességre törekvésében nehéz utolérni. Én a rengeteg fehér hátteret is kicsit sterilnek éreztem. Kevés a díszlet, még a Transaxle tárlat harsány, 80-as éveket idéző díszletei is jobban feldobták...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.02.02. 22:16:01

@Duplaxiii: köszi a dícséretet, az elmúlt pár évben igyekeztem aktívan nyomon követni az európai oldtimer szcénát, bejárni az összes zarándokhelyet (és elég jól dokumentálni), ami megkímélt attól hogy én is belevágjak egy saját projektbe. A Porsche tevékenységét már a múzeumlátogatás előtt ismertem és folyamatában láttam úgy 3 éve (a nagy rendezvényeken). Brutális amit a márka tud, a Techno Classicán egécs csarnokokat töltenek meg 911-esekkel, a A és B listás rendezvények felhozatalának gerincét a Porsche adja, hatalmas gyári és utólagos iparral. Üzlet mindenkinek. a lelkes tulajok pedig megvalósíthatják gyerekkori álmukat.

A gyári múzeumok a fenti üzleten felül nem valami kulturális központok hanem marketing célt szolgálnak. A történelem és presztízs mellett a Porsche (ill a Mercedes és a Jaguar-LR) brutális oldtimer-részleggel rendelkezik, ez jelentős mértékben üzlet is. A múlt évi Techno Classicán pl az oltimer hálózat bemutatása volt a Porsche stand tematikája (ja igen, ez a stand komolyabb volt, mint amit az IAA-n készítettek, mind méretben, mind díszletekben).

A múzeum az alkatrész-eladáson és restauráláson felül marketing eszköz is. Érezhetően mindig ott nyúlnak alá ahol be kell segíteni az adott modell presztízsébe (a kötelező szülinapokon túl, mint nemrég a 911-esnél). Ha nem jött volna le a finom üzenet, hogy melyik modellnek segítenek most be, a neue wege tárlat több mint fele első gen. Cayenne-ből áll. Ezek indulnak most 5000 eurótól a 'scouton.

Nem akarok veled vitatkozni a SUV-k hasznosságáról, nekem is az van. Mindössze arra akartam utalni, hogy a Porsche gyári szinten kezdte el támogatni a Cayenne-ek presztizsét, aminek nyomán bekövetkezhet, hogy itt is lassan elérünk a modell árának mélypontjára, és megindul az emelkedés.