Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

50 éves a Ferrari Dino

Egy motor és a mögötte rejlő legenda

2017. június 27. - Ződ2000

A belga Autoworld múzeumban ez a nyár kétség kívül a Ferrariról szól. Mielőtt megnyitnák a teljes emeleti galériát megtöltő fő kiállítást (a márka 70. Évfordulójának tiszteletére), egy kisebb tárlattal tisztelegnek az idén 50 éves Dino előtt. A fő kérdés az volt, hogy lehetséges-e érdemi tárlatot rendezni egyetlen nem túl gyakori Ferrari modellnek. Az Autoworld szervezői azonban pompásan oldották meg a feladatot.

A kiállítás tematikájának alapja egy motor, amelyet több márka is használt, ez pedig bőven kínál lehetőséget a tárlat kibővítésére. A Dino motor meghatározta a Ferrari elkövetkező évtizedeit de már az első (65 fokos hengerszögű V6-os) motort is vagy fél tucat Fiat, Lanca és Ferrari motorterébe beépítették. A kiállítás szervezői pedig igen komoly gyűjteményt hoztak össze erre a pár modellre építve. A Dino motor névadója Alfredo „Dino” Ferrari, Enzo Ferrari tragikusan rövid életű fia, aki szinte a halálos ágyán is a projekt sikerén dolgozott. Bár a motor fejlesztését effektíve a magyar származású Vittorio Jano végezte, Alfredo lobbizta ki apjánál, és kísérte végig a projektet. Az első V6-osokat nagyobb V8-as motorok is követték, a Dino motorgeneráció egyes konstrukciós elemei még a 80-as években is visszaköszönnek.

A Dino projekt célja kezdetben az volt, hogy a Fiat csoport méretgazdaságára alapozva minél gyorsabban le tudjanak gyártani a versenyzéshez szükséges homologizációs példányszámot, így a 70-es években Fiat Dinók legalább olyan fontos szerepet töltöttek be, mint a többi legenda. Akkor is, ha nem társul a Fiat kuzinhoz akkora legenda, a Fiat Dinók nem voltak rossz autók a maguk idejében. A tornasorban kifejezetten impozánsan festenek, a szervezők pedig 4-5 Fiatot is felhajtottak a tárlathoz.

Egészen mellesleg olyan legendák részesültek a Dino motorokból, mint a Lancia Stratos, amely nálam minden idők egyik legdögösebb autója, függetlenül attól, hogy mennyire csak alibiként szolgál egy rallye-legenda homologizációjához.

A fő attrakció azonban „a” Dino, vagyis a minden lében két kanál című sorozatban is szereplő Ferrari 246 (pontosabban a 206 és 246 GT és GTS modellek). A Ferrari a 70-es évek végéig nem is adta nevét a belépő modellekhez, a sárga Dino jelvény utal egyedül a Ferrari eredetre. Na meg a számozás, amely a motor jellemzőire utalt (206: kétlityis V6-os, illetve 246: 2.4-es V6-os). Személy szerint korának egyik legszebb sportkocsijának tartom, rendkívül arányos, íves formájával álló helyzetben is dinamikát sugároz. A tanulmányhoz képest (amelyet két éve a Retromobile-on láttam személyesen) sokkal harmonikusabb, a nagy testvér 308-ashoz képest pedig sokkal klasszikusabb megjelenésű.

Ha már itt tartunk, a 308-asból is sikerült szerezni egyet a tárlathoz. Ebben a kategóriában már nem nehéz érdekes múltú autót találni, a tárlat egyik sztárja a 206 „Layla”, amely egykor Eric Clapton tulajdonában volt, és valszeg épp a Layla írása közben sikerült is lezúznia (a Classicdriver-en írtak róla cikket).

Összességében nem olyan sok autót állítottak ki, de mégis sikerült eltöltenem 1-2 órát az autók között bóklászva, az élmények elmélyülésében pedig segítenek a dekorációs elemek, mint poszterek, modellek,könyvek.

Azt hiszem valóban méltó megemlékezést sikerült összehozni a Dino projekt emlékére az Autoworldben. A tárlat július közepéig megtekinthető, de meglepne, ha elvinnék, amikor megérkezik a nagy Ferrari-kiállítás…

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr4512622701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alapjarat · http://alapjarat.blog.hu/ 2017.06.27. 14:05:53

Tudom, nem érdemes azzal foglalkozni, hogy "mi lett volna ha...", de kíváncsi voltam, hogy mi lett volna, ha Dino nem hal meg idejekorán a betegségében, vajon hol tartana ma a Ferrari

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.27. 22:36:18

@alapjarat: valóban, 24 évesen megalapozta a Ferrari egy teljesen új csapásirányát, valószínűleg eléggé önállóan, mert a Commendatore csak felesleges nyűgnek gondolta a 12 henger alatti autókat...

BasilWaczak (törölt) 2017.06.28. 02:31:51

Imádom a Ferrarit,de innen azt a vaddisznó Stratost vinném.

stig 2017.06.29. 11:00:54

Tényleg szép autó volt, és igazából ha valamit akkor ezeket a klasszikus formákat hiányolom NÉHA a mai autócsodákból.

Ha kint leszel a nagy Ferrari kiállításon, lécci készíts pár fotót, HA kint lenne, a 60-as évek Le Mans-i gépeiről is.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.29. 11:29:51

@stig: a mai autók közül szerintem a legjobban az Alpine találta el ezt a formanyelvet, még nem sikerült rátenni a kezem az új Alpine-ra, de a tanulmány amit láttam ( autossagok.blog.hu/2016/08/10/alpine_kiallitas_a_brusszeli_autoworldben ) nagyon arányos lett.

Tervben van a nagy kiállítás is, de ez az év szinte mindenhol a Ferrariról szól. Eleve minden oldtimer kiállítás a Ferrariról (és a Prschéről, Jaguarról és Mercedesről) szól gyári támogatás nélkül is :) .

Eddig a legjobb felhozatalt a decemberi Essen Motor Show-n láttam (pl Schumahcer és Regazzoni torpedója, autók szinte minden korból), de bajom ugyanaz volt vele mint a Tehcno Classicával (ami az év csalódása Ferrari vonalon), vagyis a felhazatal támogatása nem gyári szinvonalú volt. Azaz elhoztak egy rakás autót amitől egyenként is koppan az ember álla a padlón, aztán kirakták egy szőnyegre a sarokban. Ehhez képest a Skoda standja a gyári körítéssel sokkal szebb lett. Antwerpenben ugyanez volt a bajom a "dísztanddal" ( autossagok.blog.hu/2017/03/05/antwerp_classics_2017_amikor_mar_csak_lefele_vezet_az_ut# volt is egy intenzív emailváltásom a szervezőkkel emiatt), pedig olyan legendákat állítottak ki mint a 166, F40 vagy a 288GTO.

Az év fő attrakciója a Retromobile-on lehetett (gyári jelenléttel), de azt keresztül húzta az élet.

Talán Frankfurtban megerőlteti magát a Ferrari, de a párizsi standjuk eléggé legangoló volt (mirmint az hogy ők csak arra használják, hogy csóró "szpesöl edisönöket" sózzanak a vevőkre).

Az lenne a minimum hogy a gyári múzeumból begurítanak pár legendát. Mondjuk ha egy sima belga bulin sikerül összehozni 166-ost és egy tucat GT-t a 60-as évekből, akkor azért megy nélkülük is.

De azért mennyire más a Porsche hozzállása....

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.06.29. 15:05:35

@stig: ha pedig 60-as / 70-es évek Le Mans, akkor javaslom a PeterAutó őszi Hungaroringi futamát. Én most néztem meg őket Spában ( autossagok.blog.hu/2017/05/24/spa_classics ), szerintem lesz látnivaló itthon ősszel...

stig 2017.06.30. 10:53:36

Kb. ezekre gondoltam: en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_P

Amúgy nem vagyok Ferrari rajongó (sokkal inkább Porsche, tudod a konszern) de ezek a gépek (prototipusok) mindig csodálattal töltenek (f)el.

Az ötletet köszönöm.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.07.02. 20:36:20

@stig: Megint a Peterautót tudnám ajánlani: párizs melletti konkúr, Le Mans legendás Ferrarijai vonullnak fel

peterauto.peter.fr/en/the-mans-ferraris-at-chantilly/

Ezt a programot mintha neked szervezték volna. Ha elmész írdd meg milyen, szerintem nem lesz időm rá :)
süti beállítások módosítása