Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Amikor a Trabant 601 már egy Grand Turismo hatását kelti

A mikroautók fura világa

2017. június 05. - Ződ2000

A belga Autoworld nemrég szervezett egy érdekes kiállítást az idén 60 éves Fiat Cinquecento emlékére, amely megint emlékezetesre sikeredett, a belga nemzeti autómúzeum szervezői szokás szerint kitettek magukért.

A képeket átfutva az egyik legérdekesebb részlet azonban nem az olaszokról szólt, hanem a belga humorérzéket dicsérte. Az Autoworld állandó tárlatának részeként egy tucat törpeautó sorakozik a karzat alatt már jó pár éve, köztük olyan közismert modellek, mint az Isetta vagy a törpeautók között szinte Full-Size SUV-nak nevezhető 2CV, de olyan ritkaságok is ott figyeltek a „polcon”, mint a távol-keleti egzotikum Honda S600, vagy épp a Trabant, amelytől a történelem szerencsére megóvta a belgákat. A legviccesebb az a párosítás, amikor a Honda S600-ast leparkolták a Trabant 601-es mögé, sőt egy kis trükköt is bevetettek, amikor a 601-eshez a tényleges bemutatásnál korábbi dátumot is írtak. Pedig a 601-es egy 1966-os formaterv, de a műszaki színvonal erősen alapozott az elődökre, és ez sajnos még évtizedekig a kelet-európai munkásosztály „kiváltsága” maradt…

A felszínes benyomások azonban csalókának bizonyulnak: bár a klasszikus formanyelvű Honda mellett a Trabant szinte egy masszív és modern, afféle „valódi” autónak hat, a műszaki alapok már bemutatásakor is kiábrándítóak voltak. Míg a Honda kapott egy rendes motorkínálatot (a 67 lóerős csúcsváltozat akár 14 másodperc alatt 100-on volt, és akár 160-at is elérte), a 26 lóerős Trabant végsebessége alig érte el a 100 km/h-t, és a műszaki színvonal nagyjából ezen a szinten is maradt a 90-es évekig (a VW négyütemű motorjának megérkezéséig)… Az igazi különbség az elkövetkező évtizedekben vált látványossá. Az mikroautók nyugat Európában sem voltak ismeretlenek a II. Világháború utáni újjáépítés szűkös évtizedeiben, de gyorsan kikoptak a forgalomból. A múzeumok azonban igyekeznek emlékeztetni arra a korra, amikor a kisautókat nem azért vették, hogy legyen egy praktikus második-harmadik autó a városi közlekedéshez, hanem mert a háború után ennél többre nem telt. A belga mikroautó-gyűjteménynél egy sokkal komolyabb tárlatot tart fenn a hágai Louwmans Museum, amely a múlt évi brüsszeli Interclassicsra is elhozta a mikro-autógyűjteménye legjavát.

A Louwmans tárlatát érdemes annak is felkeresni, aki látta az Interclassics standját, mert több tucat érdekes mikroautójuk van. A Totalcar írt is egy remek beszámolót a mikroautók terméről. Most tekintsünk el attól a további 250 ritkaságtól amely a Louwmans Museumot a világ egyik legjobb autómúzeumává teszi.  A Louwmans egyébként is régóta rajta van az autós bakancslistámon, rengeteg látványos autó várja a látogatókat Hágában.

A végére íme pár kép a Fiat 500-as tárlatról. Sejtésem szerint a fő érdem a belga Fiat gyűjtőké, nem gondoltam volna, hogy ennyi karosszériaváltozata volt a kisautónak. A bejáratnál egy csinos 2017-es Riva edition fogadja a látogatókat, ennyi új autó épp az a gyári támogatás és burkolt marketing, amennyit egy megemlékezés elbír. Az egész tárlat sokkal méltóságteljesebb megemlékezés, mint amit Marchione prezentált Párizsban a Ferrari 70. Évfordulójára.

A bejegyzés trackback címe:

http://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr2212564041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.