Az élet 180km/hnál, vagyis izé Passaunál kezdődik :)

Privát gondolatok az autók világáról

Privát gondolatok az autók világáról

Walter de Silva hagyatéka

10 gyönyörű formaterv a világ egyik legjobb formatervezőjének életművéből

2015. november 11. - Ződ2000

A múlt heti hírek szerint távozik Walter da Silva, a VW csoport formatervezési igazgatója. Személy szerint úgy gondolom, hogy ez eddig a legnagyobb veszteség a csoport számára. Silvát még a sikerkovács vasakaratú Piech hozta a fedélzetre, és olyan vezéremberek követték, mint az Alfánál utóda, Wolfgang Egger (Alfa 147 facelift, Alfa 159, Alfa 8C), aki egyben utóda lett az Audinál is, vagy Luca De Meo, az Alfa vezérigazgatója aki jelenleg a VW csoport marketingfőnöke.

0_silva2.jpg

Annak idején nem lehetett sejteni,hogy mégis mi a baja Piechnek az aktuális VW irányvonallal, persze az amerikai eladások nem olyan szinten emelkedek mint lehetséges… Közben a felszín alatt azért komoly viszályokról lehetett olvasni többek között a formatervezési részlegen. Egger állítólag nem szépen távozott az Italdesigntól, a koronaékszer Italdesign éléről Giorgetto Guiggiaro haragosan hagyta ott életművét. Elnézve az újonnan érkező Audi modelleket, mintha egy fejetlen csirke szaladgálna a formatervező részleg helyén: a szokásos formákat viszik tovább rutinból (hosszú modellciklusok után is), sehol egy új elem, miközben zseniálisabbnál zseniálisabb tanulmányokat hoztak ki. És ekkor még sehol sem volt az emissziós botrány…

0_audi-r8_2013_1600x1200_wallpaper_03.jpg

A mamutvállalat eresztékeiben recseg, és nagyon elkelne egy olyan karizmatikus vezető, mint Piech, vagy akár a kegyvesztett Pischetsrieder. Persze ez Silvát már aligha izgatja amikor lepihen a képzeletbeli Comói tónál villájának teraszán és átint Goerge Clooneynak a szomszéd erkélyre, hogy maradt-e még egy kis kávéja…

0_alfa_romeo-156_gta_mp54_pic_9182.jpg

Az alábbiakban íme pár modell és koncepció, amely maradandó és méltó hagyatéka marad a Mesternek. Előre szólok, hogy lesz pár olyan amelyik nem feltétlenül Silva terve, hanem vagy protezsáltja (pl Egger az Audinál), vagy utóda (pl Zapatinas az Alfánál) nevéhez szokták kötni.

 10. Single Frame

Ez nem egy konkrét modell, hanem egy jellegzetes formatervezési elem, amely Silva érkezésétől végigkísérte a márka formai megújulását.

1_audi-rsq_concept_2004_1600x1200_wallpaper_01.jpg

Silva tulajdonképpen megteremtette az Audi "veséjét", a mai Audik aligha lennének ugyanazok a Single Frame nélkül, ennek nem is olyan rég utána járt egy photoshopper. Előre szólók, kattintás csak saját felelősségre… :)

1_audi-without-large-grille-renderings-14.jpg

9. VW Scirocco

A korrektség kedvéért egy VW a listán. Scirocco vagy Passat CC, ezek inkább a VW-k között kiemelkedőek, mint a Silva életműben.

8. Lamborghini Miura Concept

A Miura azért került a végére, mert igazából nem egy eredeti terv, hanem egy hommage, ami annyira utal az eredetire, hogy nem adtam neki többet. De mint tanulmány azért remek darab. A galéria végén egy kakukktojás :)

7. Audi A4 facelift

Silva 2002-ben került az Audi formatervezési részlegének élére, és a 2004-es A4 facelift volt az egyik első munkája.

Amitől ez a munka zseniális, az az, ahogyan a hozott anyagot, a kész és egységes, de talán az Audi történetének legunalmasabb formatervét két indexbúrával és egy single frame-mel totálisan újjáértelmezi.

Pedig a Seatos bénázások után már azt hittem hogy úgy kerül Silva a süllyesztőbe, mint szegény Zapatinas.

6. Audi Quattro Concept

Igazából Eggernek tulajdonítják, de Silva vezénylése mellett. Egyik kedvenc tanulmányom, pár éve az Audinál a szalon egyik díszautója volt, amivel az Audi csarnok körpályáján fuvarozták a szerencsés és/vagy türelmes érdeklődőket.

5.Audi E-tron Detroit Concept

Újabb zseniális kupé az Egger korszakból. Amiért imádom az ugyanaz a hibátlan arányérzék, amit Silva az A4 Faceliftnél is villantott.

Valahol érződik, hogy ugyanazok a kezek rajzolták, mint az Alfa Brera utcai változatát, mégis annyival szebben kapta el az arányokat. Ennél szebben nem lehet megmutatni, hogy mit szúrtak el a Centro Stilénél, amikor a 159 alvázára ráfeszítették Giuggiaro koncepcióját. Ez nem egy afféle Edgar ruha (vagyis inkább Egger ruha : ) ).

6_edgar.gif

4. Alfa Romeo 147

Megint egy Silva távozása után bemutatott modell, de alapjában véve a Silva által kidolgozott irányt követi, néhány zseniális részlettel bővítve amelyért Andreas Zapatinas felelt.

Különös módon az Egger által tervezett facelifttel a 147 közelebb került a 156 formájához.

3. Audi A5

Tovább erősödik a felhozatal, itt már egyre nehezebb sorrendet tartani. Az A5 koncepciójában, arányaiban és részleteiben egyaránt zseniális. Itt ért a Silva formanyelv tökéletessé. Amúgy saját bevallása szerint is ez a Mester kedvence…

2. Alfa Romeo 156

Nem mintha annyira rossz formákat hozott volna ki az Alfa Centro korábban, de a 156 mégis hihetetlen előrelépést jelentett a maga idejében: egyszerre volt korszerű és mégis hatásosan nyúlt vissza a dicső múlt formáihoz.

 

1. Audi R8

Azt hiszem nem kell ecsetelni miért a kedvencem, beszéljenek helyettem a képek…

A végére íme a szokásos közvélemény-kutatás. Ha valakinek nem került be a kedvenc de Silva formaterve, nyugodtan megírhatja kommentben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://autossagok.blog.hu/api/trackback/id/tr108071678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2015.11.12. 10:47:42

A 156-os Alfát sokat referenciának tartják, hát én finoman sem ezt a tábort erősítem. Viszont az A5-ös Audi szerintem is kivételesen jó arányú autó, félek is az utódlása miatt.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.11.12. 17:00:19

@FrozenSilverM5: ahogy elnézem az új A4 és Q5 irányát, nagy meglepetésre nem kell számítani :)

Russel Coutts 2015.11.12. 17:47:40

Azért az ugye megvan, hogy a VW CC azért nem igazán De Silva... Az eredetileg egy Skoda belsö tanulmány volt, csak utána csináltak belöle VW-t.
Ès hát hogy az R8 a legnagyszerübb eredménye? Hmmm... Azért többen vitatkoznánk ezzel, szerintem. Azért az nem más, mint a szegény ember Lambo-ja. Technikára is, design-ra is.
Az viszont tény, hogy az öreg a 156-al és a 147-el nagyot alkotott. Ha azok nem lettek volna, soha nem kerül át a VAG-hoz. Utána a Seatnál letett munkái erösen felejthetöek, a korábbi munkáiból élt még évekig. Aztán azért a Tango-val lefektetett vonal szerintem nem lett rossz. Az, hogy a Seat nem tudott akkorát dobbantani vele, mint ami benne volt a formában, az már nem az ö hibája.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2015.11.12. 20:45:32

Nem azt mondom, h nem voltak jó részmegoldásai, de szerintem sokkal régebben ajtót kellett volna neki mutatni.

Nyugodtan ki lehet jelenteni, h nagy fellángolás után a VW csoport fő márkáit unalomba fullasztotta.

Nagyon remélem, h most majd valami frissülés jön, bár ha lehetek őszinte ez után a dízeles hazugságbotrány óta azt sem bánnám, ha a Lamborghini, Porsche, Skoda kivételével mind bedőlne... Sajnálom.

FeroxX 2015.11.13. 11:39:09

Én még a csapott hátú Audi A7-et hiányolom innen, szerintem az egy nagyon szép kis autó lett, mindig elkapja a tekintetem amikor látok egyet az utcán fehérben. :)

Hoppp... de most utánanéztem és azt nem is ő hanem egy Stefan Sielaff nevű emberke tervezte.. :)

Bár a single-frame formanyelv mondjuk Silva-tól van ugyan úgy.

FeroxX 2015.11.13. 11:47:36

De amúgy én a Scirocco-ra szavaztam, az az autó nagyon ügyesen újította meg a VW design-t úgy, hogy mégis felismerem, hogy egy VW-t látok magam előtt, megtartva pár karakteres elemet csak újraértelmezve, nagyon jó "stanc-e"/kiállása van annak a kocsinak, szívesen elfogadnék egyet.

Eredetileg az R8-ra szavaztam volna, de valóban igaz, hogy érződik rajta azért, hogy az egy Gallardo konverzió elegánsabb érzésekkel, a mérsékeltebben villantani kívánó vevőknek.

Balt 2015.11.13. 14:25:44

@klarky: Nem tudom, miért divat kutyázni a korabeli SEAT-okat, szerintem az volt a márka csúcsformája, de akár az egész konszernné is. Persze ízlések és phaetonok - mindazonáltal nem indul meg különösebben a nyálelválasztásom egy konszerbeli autóért sem, incl. Porsche. (Jó, jó, tudjuk, minden egyébre ott a Mastercard, de mégse lehet egy 911-esbe betuszkolni egy betonkeverőt.) :)

Blindmouse 2015.11.13. 16:14:12

Aha, akkor ez a jóember felelős azért hogy az összes óóóódi úgy néz ki azzal a "single frame"-el (már neve is van a borzalomnak) mint egy régi Fiat dízelmotorvonat..
s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4a/7e/6f/4a7e6f58231c3b871e71e2ca213982d3.jpg

Blöh!!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.11.16. 09:55:18

@FeroxX: igen, az A7 -esen én is gondolkodtam, de egyrést nem voltam biztos benne hogy az még Silva projekt volt, és ráadásul akkor egy VW sem maradt volna bent. de amúgy tényleg az egyik legkarakteresebb autó a csoporttól.

@Blindmouse: nézd meg a linkelt photoshopper grafikáit single frame nélkül. Az utsó Audi 80-as csőre szebb? Szerintem kereteres és úgy is elfogadhatóan nem randa, hogy senki sem másolta. a Lexusig. És azért a Lexus mostanában kihozott single frame szerűsége elég rusnya.
süti beállítások módosítása